5 tärkeintä asiaa elämässäsi?

• Viestiketjun aloittaja "mirkku"
  • Ensimmäinen viesti
Nooooo
[QUOTE="onni";28757781]Miksi osa valitsee miehen ennemmin kuin lapset? Olisi kiva kuulla perusteluja.[/QUOTE]

No tuo mieskulta mun kanssa oli ennen lapsia jo, ja samaisen kanssa aion toivottavasti koko loppuelämäni olla. Mikä muu voisi olla tärkeämpää kun ihminen joka jakaa kanssasi ihan kaiken.

"mollamaija"
No tuo mieskulta mun kanssa oli ennen lapsia jo, ja samaisen kanssa aion toivottavasti koko loppuelämäni olla. Mikä muu voisi olla tärkeämpää kun ihminen joka jakaa kanssasi ihan kaiken.
No mutta jos pitäisi valita? (joo täysin hypoteettista mutta silti). Mitä jos mies tekisi jotain haitallista lapsille, niin hylkäisitkö miehen että voisit taata lasten hyvinvoinnin, vai menisikö mies tällöin lasten edelle?
Haluaisitko että mieskin valitsisi sinut ennen lapsia?
Mitä ajattelet heistä jotka valitsevat lapset?
Etkö koe että sinun vanhempana kuuluu valita lapset?

hmm. mielenkiintoista :)

"vieras"
Maslow'n tarvehierarkiassa onkin näppärästi viis tärkeintä asiaa: fysiologiset perustarpeet, turvallisuus, ihmissuhteet, tyytyväisyys itseen ja itsensä toteuttaminen.

Taitaa olla vähän huijaamista? ;)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö tuollainen;28757953:
Maslow loi teoriansa, mutta onko se totuus?
Kyllä se aika hyvin tuntuu pitävän paikkaansa, ja sitä on kehitetty vielä eteenpäin kuvaamaan erilaisia tilanteita ja vaihtoehtoja. Oleellinen oivallus siinä on tarpeiden hierarkkisuus: on vaikea nauttia ihmissuhteista, jos perusturvallisuus on uhattuna. Toisaalta hierarkia ei ole ehdoton, sillä esimerkiksi taideteoksen parissa tuskaileva taiteilija voi hyvinkin lyödä laimin nukkumisen ja syömisen kaltaiset perustarpeet ainakin joksikin aikaa.

[QUOTE="vieras";28757916]
[/QUOTE]

Ihmettelinkin, että olin ainoa, joka mainitsi viiden tärkeimmän asian joukkoon oman itsensä. Tarkoitin mielessän juuri noita pyramidin ylimpien osien kaltaisia asioita. Olen kai siis maslowlainen. :D

Muutama vuosi sitten en olisi itseäni listannut. Kasvan tässä elämässä.

No tähänhän voi vastata monin eri tavoin. Esim. Rakkaus, hyvä itsetunto jne. ovat tärkeitä, mutta onko niitä ilman läheisiä ihmisiä? Tai perusturvallisuus, siihenkin tarvitaan läheisiä, koti, toimeentulo, terveys.

M32
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28757995:
Ihmettelinkin, että olin ainoa, joka mainitsi viiden tärkeimmän asian joukkoon oman itsensä. Tarkoitin mielessän juuri noita pyramidin ylimpien osien kaltaisia asioita.
Minulle itseni toteuttaminen on aina ollut hyvin tärkeää. Kun lukion psykologian tunnilla käytiin pyramidia läpi, ihmettelin, miksi muiden kunnioitus ja saavutukset ovat mukamas lähempänä perustarpeita. Olen edelleenkin aika sokea ja välinpitämätön sen suhteen, mitä muut minusta ajattelevat. Tärkeämpää on tehdä niin kuin itselle on parasta ja oikein ja elää aidosti itsensä näköistä elämää. Myös taiteellinen ilmaisu, filosofia ja ongelmien ratkaisu ovat minulle tärkeitä, paljon tärkeämpiä kuin muiden kunnioituksen ansaitseminen tai rautainen itsetunto.

Mahtaakohan sukupuoleni ja lapsettomuuteni liittyä asiaan?

Minulle itseni toteuttaminen on aina ollut hyvin tärkeää. Kun lukion psykologian tunnilla käytiin pyramidia läpi, ihmettelin, miksi muiden kunnioitus ja saavutukset ovat mukamas lähempänä perustarpeita. Olen edelleenkin aika sokea ja välinpitämätön sen suhteen, mitä muut minusta ajattelevat. Tärkeämpää on tehdä niin kuin itselle on parasta ja oikein ja elää aidosti itsensä näköistä elämää. Myös taiteellinen ilmaisu, filosofia ja ongelmien ratkaisu ovat minulle tärkeitä, paljon tärkeämpiä kuin muiden kunnioituksen ansaitseminen tai rautainen itsetunto.

Mahtaakohan sukupuoleni ja lapsettomuuteni liittyä asiaan?
Loppukysymyksesi on melko absurdi. Tunnistan itseni kuvauksistasi, samoin useamman tuttavan. Monilla lapsia, monet naisia. Osa isoäitejä. Keskustelin itse asiassa tästä asiasta juuri eilen äitini kanssa, ja nyt tunnistan, että kohdallani kyse on kotikasvatuksesta. Eli ihmettelen minäkin, miksi omia tarpeita ja itsensä toteutusta ei (yleisesti ottaen?) koeta sen tärkeämmäksi.

Noooo
[QUOTE="mollamaija";28757843]No mutta jos pitäisi valita? (joo täysin hypoteettista mutta silti). Mitä jos mies tekisi jotain haitallista lapsille, niin hylkäisitkö miehen että voisit taata lasten hyvinvoinnin, vai menisikö mies tällöin lasten edelle?
Haluaisitko että mieskin valitsisi sinut ennen lapsia?
Mitä ajattelet heistä jotka valitsevat lapset?
Etkö koe että sinun vanhempana kuuluu valita lapset?

hmm. mielenkiintoista :)[/QUOTE]

No saattaa olla että hylkäisin miehen tuossa tapauksessa. Ja voihan lapsetkin tehdä vanhemmille pahaa. Mutta jos pitäisi valita vaikka kumman hengen säästäisin miehen vai lasten niin ilman muuta lapset säästäisin. Sen tekisin vanhempana tietty. Mutta nyt kun ei kysytty sitä niin vastasin ihan miltä nyt tuntuu. Mies on erittäin tärkeä.

Yhteistyössä