Rollo ja muut nelikymppiset harmittaako asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja "hilla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28749395:
Toivottavasti olette sijoittaneet säästöön jäävät rahat hyvin, vaikkapa asuntoon, johon muutatte sitten joskus.
en mä halua omistaa yhtäkään asuntoa.
vanhempieni talon joudun valitettavasti varmaankin pitämään kunhan vanhemmat kuolevat.

[QUOTE="vieras";28749413]en mä halua omistaa yhtäkään asuntoa.
vanhempieni talon joudun valitettavasti varmaankin pitämään kunhan vanhemmat kuolevat.[/QUOTE]

Varmaankin joudut sen ottamaan vastaan, mut hei, ei hätää; voit myydä sen ja lahjoittaa rahat vaiks sille kissojen katastrofiyhdistykselle.

"vieras"
Huoh... sulla hajoaa vaikkapa neljän tonnin juttu siellä asunnossa. Okei,vuokra nousee parilla kympillä. No muutat vuoden päästä isompaan asuntoon vuokralle, olet tähän mennessä maksanut sitä neljän tonnin juttua 240e.
Isommassakin asunnossa hajoaa juttuja ja nyt maksatkin niistä taas sen 240e vuodessa/kahdessa- Oot maksanut 8000e jutuista 480e, kun asunnon omistaja on joutunut ostamaan ne... Tätä mä tarkoitan

Mä edelleen mieluusti asun vuokralla ja maksan vähän enemmän vuokraa, enkä ole vastuussa koko asunnon varustelusta ja niiden korjaamisista
Joka tapauksessa vuokranantajat nostavat vuokraa niin että nuo kulut tulevat katettua. Kukaan ei maksa niitä remppoja "omasta pussistaan". Joko remonttikulut vähennetään pääomatulosta tai vuokralainen maksaa ne.

vuokralla
Meillä vuokra 1300e/kk. Asumme tosi ahtaasti 4 henkilöä 60m2. 10 vuoden aikana maksamme vuokraa siis lähes 160 000e.
Miettikää sit jos tuon summan saisi omaan taskuun, kun muuttaisi pois?!

Eikö ketään oikeasti harmita tuollainen summa?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28749397:
Älä pidättele hengitystäsi tuota odotellessasi. :D Olen palstalta oppinut mm. sellaisen viisauden, että 40ke autolainaa on ihan okei keskituloisella vuokralaisella.
Jos nyt vähän laajemmassa mittakaavassa kuin Suomessa ajatellaan asunnon ostamista sijoituksena, niin ei se aina ja kaikkialla kovin kannattavaa ole. Meillä se on kannattavaa koska asuntolainan koroista osa on verovähennyskelpoisia. Korkotaso on myös poikkeuksellisen matala verrattuna esim. vaikka USA:n tilanteeseen.

Osakkeista saisi todennäköisesti omaa asuntoa paremman tuoton, mutta uskallan epäillä että vain hyvin harvalla vuokralaisella on asunnon arvoinen sijoitussalkku. Olikohan Kauppalehti joka teki vasta tutkimuksen jossa todettiin että puolella osakkeisiin sijoittavista salkun koko on alle 50 000 euroa ja näistä puolella alle 10 000e. Pieni vähemmistö joilla osakkeita on runsaasti enemmän, enkä usko että he kaikki asuvat vuokralla.

Miten te, jotka ette säästä omistusasuntoa, kartutatte omaisuuttanne? Joku sanoi, että asuntoon sijoittaminen ei välttämättä tuota aina parhaiten. Haluaisin kuulla, mikä sijoitusmuoto tuottaa paremmin, kun huomioidaan omistusasujan asumismenoissa säästämät rahat.
Jos kysytään, mikä sijoitusmuoto tuottaa paremmin/parhaiten, niin tilastojen valossa vastaus on tietysti osakkeet.

Mitä hiton väliä sillä on asuuko joku vuokralla vai omistusasunnossa? Tajuan kyllä sen rahallisen eron pitkällä aikavälillä, enkä puhu siis kummankaan puolesta tai vastaan. Miksi kaikkien pitäisi kerryttää sitä omaisuutta, jos ei vaan halua, ei kiinnosta?

"sasa"
Mitä hiton väliä sillä on asuuko joku vuokralla vai omistusasunnossa? Tajuan kyllä sen rahallisen eron pitkällä aikavälillä, enkä puhu siis kummankaan puolesta tai vastaan. Miksi kaikkien pitäisi kerryttää sitä omaisuutta, jos ei vaan halua, ei kiinnosta?
Vaikkapa siksi, että yhteiskuntamme on erittäin suuren murroksen edessä. Muutos on jo alkanut, eikä 20-30 vuoden päästä enää makseta eläkkeitä. Kynsiäkö kaikki persaukiset aikovat vanhuksina syödä? Asua teltassa?

Meillä vuokra 1300e/kk. Asumme tosi ahtaasti 4 henkilöä 60m2. 10 vuoden aikana maksamme vuokraa siis lähes 160 000e.
Miettikää sit jos tuon summan saisi omaan taskuun, kun muuttaisi pois?!

Eikö ketään oikeasti harmita tuollainen summa?
Ensinnäkin teillä on aivan räävitön vuokra. Mun neliövuokra on alle puolet tuosta ja asun kuitenkin pk-seudulla.

Toisekseen ei harmita. Tämä on nyt tässä elämäntilanteessa meille paras ratkaisu. Kaikessa on puolensa, ja useimmiten kai on niin että niiden hyvyyksien välillä joutuu vähän valikoimaan eikä kaikkea saa vaikka kivaahan se olisi. Sitten kun tilanteet muuttuu, voi jokin toinen ratkaisu muodostua kokonaisuutena paremmaksi.

kfkfkf
[QUOTE="vieras";28749436]Joka tapauksessa vuokranantajat nostavat vuokraa niin että nuo kulut tulevat katettua. Kukaan ei maksa niitä remppoja "omasta pussistaan". Joko remonttikulut vähennetään pääomatulosta tai vuokralainen maksaa ne.[/QUOTE]

Paitsi ne, jotka asuu itse siinä asunnossaan :D

Yksi vuokralainen
Edelleen odottelen innolla kuulevani ne erinomaiset sijoitusmuodot, joilla palstan vuokra-asujat kartuttavat omaisuuttaan tehokkaammin kuin maksamalla omaa asuntoa.
Syntymällä oikeaan perheeseen :D

Itse saisin oman asunnon maksamatta senttiäkään ja tekemällä oikeastaan mitään sen eteen.

Mutta toisaalta voisi kysyä myös, onko se omaisuuden kartuttaminen ainoa järkevä tai hyvä asia tässä elämässä. Ja jos huonosti käy, asunnon arvo romahtaa tai asunto paljastuu homepommiksi - epätodennäköistä tosin, mutta joillekin onnettomille niinkin käy.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28749435:
Varmaankin joudut sen ottamaan vastaan, mut hei, ei hätää; voit myydä sen ja lahjoittaa rahat vaiks sille kissojen katastrofiyhdistykselle.
miksi helvetissä mä lahjoittaisin rahaa kissojen katastrofiyhdistykselle...

Yksi vuokralainen
[QUOTE="sasa";28749578]Vaikkapa siksi, että yhteiskuntamme on erittäin suuren murroksen edessä. Muutos on jo alkanut, eikä 20-30 vuoden päästä enää makseta eläkkeitä. Kynsiäkö kaikki persaukiset aikovat vanhuksina syödä? Asua teltassa?[/QUOTE]

No syökö se omistusasunnossa asuva vanhus sitten sen kämppänsä tikku tikulta? Ei kun niin, sehän myy sen ja elää sitten myyntituloilla... right.

Itselläni ei ole sitten joskus mitään hätää, koska perin aikanani vanhempani. Mutta ei minua silti lämmitä se, jos oma perse on turvattu. En todellakaan halua yhteiskuntaan, jossa kaikki käyttävät elämänsä siihen, että saavat asunnon maksettua vanhuudenpäiviä varten - koska kaikille se ei kuitenkaan olisi mahdollistakaan. Ja palstan asenne, että toisaalta syytetään tyhmyydestä tai huonosta taloudellisesta suunnittelusta, toisaalta ilkutaan sille uhkakuvalle (vai haavekuvalle???), että kun itse asuu satavuotiaana maksetussa kämpässä niin joku muu kuolee nälkään sillan alla....

Syntymällä oikeaan perheeseen :D

Itse saisin oman asunnon maksamatta senttiäkään ja tekemällä oikeastaan mitään sen eteen.

Mutta toisaalta voisi kysyä myös, onko se omaisuuden kartuttaminen ainoa järkevä tai hyvä asia tässä elämässä. Ja jos huonosti käy, asunnon arvo romahtaa tai asunto paljastuu homepommiksi - epätodennäköistä tosin, mutta joillekin onnettomille niinkin käy.
Niin no, mun kaveri osti talon, joka oli homepommi. Melkein 200tuhatta lainaa, muttei kotia. Ei ihan hirveesti naurattanut siinä kohdin. Ihmisillä on eri mielenkiinnon kohteita ja toisia vaan ei kiinnosta esim raha-asiat, säästämiset, sijoittamiset jne. Mutta palstapankkiirien mielestä kaikkien pitää tajuta, että raha ja sen kerryttäminen on tärkeintä tässä elämässä.

kfkfkf
Niin ja jos vuokra-asunto paljastuu homepommiksi tms, voin muuttaa heti pois tekemättä asialle yhtään mitään. Jos omistusasunnosta paljastuu jotain ikävää, voi olla etten pääse siitä ikinä eroon

Elämäntilanteet muuttuu ja vuokra-asunnosta on helpompi vaihtaa isompaan/pienempään asuntoon jos ja kun on tarvetta. Ei stressiä myymisestä jne

Yhden asunnon olen jo myynyt ja samaan rumbaan en enää halua lähteä, kun ei meinannut mennä kaupaksi ei sitten millään. Ennen ei uutta osteta. Luojan kiitos päätimme myynnin jälkeen mennä vuokralle.

Vaihtoehto jota voisin harkita on aso. Siitäkin pääsee yhtä helposti eroon, kuin vuokra-asunnosta

Yksi vuokralainen
Niin, ja sitten ketjun varsinaiseen aiheeseen... ei minua oikeastaan harmita asua vuokralla. Silti asuisin mieluummin omassa asunnossa, mutta se ei ole minulle niin tärkeää, että näkisin yhtään vaivaa sen eteen. perintönä saadun otan vastaan, en siis luovu perinnöstä, mutta itse en rupea elämääni asuntolainan maksamiseen käyttämään. Toki, jos tuloni olisivat isommat, varmaan tekisin niin, mutta nyt ei ole väliksi. Vuokraa en maksa kokonaan kuitenkaan omista tuloistani, ja välillä sossu maksaa sen kokonaan, eli ITSE en häviä omia rahojani. Ja työtön en ole, jos joku nyt sitä luulee, teen muita asioita ;)

kfkfkf
Yhdelle tutulle kävi niin, että ostivat asunnon, tulikin ylläri perheenlisäys, mies sai lisäksi työkomennuksen toiselta paikkakunnalta ja asunto oli yksinkertaisesti liian pienikin. Laittoivat sen sitten samantien takaisin myyntiin ja alkoivat katselemaan isompaa. Tosi hyvä tuuri kävi, kun saivat sen myytyä, siihen aikaan ei paljon asuntoja myyty sillä paikkakunnalla. Saivat omansa pois. Huonolla tuurilla olisivat joutuneet hekin myymään sitä asuntoa monta vuotta, niinkuin monet silloin joutuivat myymään :( Mitäs sitten, asunnon ois ehkä saanut laitettua vuokralle, mutta summa ois ollut aika iso, koska tosiaan lainaakaan ei oltu maksettu kuin yksi erä. Ei kukaan ois vuokrannut niin kallista

Ja sitä paitsi minusta kfkfkf:n pointti on ihan selvä: Jos tykkää, ettei itse joudu pitämään kovin suurta katastrofirahastoa vaan monet isot kulut jyvittyvät tasaisesti eri kuukausille, niin silloin vuokra-asuminen on siltä osin parempi.
Tai sitten oma rivitalo- tai kerrostaloasunto. Ei as yhtiössä yhtäkkiä langeteta mitään tuhansien eurojen remonttilaskuja osakkaille - ne maksetaan pois pikkuhiljaa kuukausittain, ihan niin kuin samassa asunnossa asuva vuokralainenkin maksaisi.

"vieras"
Ette ole kotivakuutuksesta koskaan kuulleet. Ei ne remontit nyt voi ketään niin pahaan ahdinkoon yhtäkkiä vetää että joutuisi purkamaan sen omistusasunnon. Kertakaikkiaan typerää ajattelua tuollanen.

Yhteistyössä