Rollo ja muut nelikymppiset harmittaako asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja "hilla"
  • Ensimmäinen viesti
kotileipuri-
mukavaa kun on neljä lasta siten meidän kuoltua tappelisivat sitä kuka joutuu/ saa pitä talon. Mitä jos he eivät haluakaan asettua tänne eikä kukaan halua taloa?
perintöverokin oan aika korkea
Mä en edes oleta että muksut tässä meidän jälkeen asuisivat. Muutenkin on todennäköisempää, että lasten omilleen muutettua myymme tämän ja muutamme sijoitusasuntoomme.

"pelle"
itse maksoin lahjaveroa muutamat tonnit opiskelijana amk:ssa. Oli pikkasen tiukkaa!! nyt mulla on omakotitalo maalla josta ei ole paljoa hyötyä kuin vanhemmilleni jotka asuvat siellä. itse muutin toiselle paikkakunnalle töihin ja käyn max.4kertaa vuodessa kylässä. Kun vanhemmat kuolee en voi sitä taloa myydä sillä jaan sen sisaruksieni kanssa :) lisäksi maksan asuntolainaa paikasta ja asun vuokralla. kyllä lapsista tuli pankkeja vanhemmille :D

"vieras"
perikunta tietysti myy talon kun vanhemmat potkasee tyhjää

200 tonnin talosta jää 50 tonnia per kärsä kun sen neljälle jakaa, ei luulis paljon sylettävän, verot on jotain tonnin pari per kärsä
Jos mulla nyt olisi 200000 euron omakotitalo niin voisi asua siinä seuraavat 40 vuotta, kunnes olisin 74 vuotias. Ei talo sitten olisi enään 200000 euron arvoinen, vaikka olisi kuinka remontoitu ja huollettu. Talo olisi kolmelle lapselleni melkoinen riesa, mitä kukaan ei halua ostaa.

"Vieras"
Mäki vasta kolmikymppinen mut kyrsii ajatella et se kämppä sitois johonkin paikkaan sit ties moneksko vuodeks. Mieluummin asuskelen vuokralla kunnes iskee se fiilis et tähän ois kiva jäädä ja asettua.
Sama täällä, nautin vapaudesta. Työni vuoksi voin asua missä haluan. Työ siis kulkee mukanani. Olisi järkyttävää ajatella, että asuisin samassa paikassa kymmeniä vuosia, jopa loppuelämäni.
Mielummin maksan siitä, että voin vaihtaa maisemaa mieleni mukaan ja vaihtaa myös asumistyyliä, kokeilla erilaisia paikkoja ja vaihtoehtoja.
Myös vuokralla asumisen helppous miellyttää. Ei tarvitse huolehtia esim rempoista.

"vieras"
Eikä. Porukka asuu vuokralla, jotta lapset säästyivät perintöriidalta. :headwall:
No ei ihan noin, mutta Suomessa yliarvostetaan omistusasumista. Kaikki ei koe tarvitsevansa omistusasunnon tuomaa statusta. Jollekin on tärkeä oma asunto ja hieno auto. Toiset haluaa vuokra-asunnon ja Nissanin, vaikka olisi varaa muuhunkin. Ehkä säästetään niille lapsille perintöä tai matkustellaan.

• Tykkää
Reactions: purjosipuli
"Vieras"
no se joka alkaa juntturoimaan myyntiä vastaan tietysti ostaa sisarukset ulos talosta
Jos sisarukset saavat hyväksyttävän myyntihinnan. Ei ne varmaan kenkkihintaan ala myymään. Voi olla niin ettei juuri sille tietylle myytäisi mistään hinnasta. Monesti noissa perintöjutuissa on tosiaan kauhea riiteleminen.
Itse tiedän moisen kokeneena ja sivustakin nähneenä.

mulla
Mulla on sijoitusyksiö Turussa, asun itse Helsingissä, toistaiseksi vuokralla. Turun asunto on niin arvoton, ettei siitä saa tarpeeksi Hki-asunnon hinnasta. En ole ihan tyytyväinen, mutta. Haluan asua keskustassa, siksi tämä valinta.

Pidän tärkeänä sitä, että omistan kuitenkin asunnon. Se on iso turva, joka aina tuottaa edes jotakin.

"kokko"
vuokralla asuminen nyt vain sopii elämääni. jos saan työn toisesta kaupungista niin muutto hoituu vaivattomasti. jos vain kyllästyn asuntooni tai maisema ei enää miellytä niin uutta etsimään ja kamat kasaan. samojen seinien sisällä asuminen vuosikymmenestä toiseen ei vain sovi minulle. joillekin se on taivaan mannaa, ja he voivat asua miten haluavat enkä minä avaa ketjua jossa vittuilisin heidän valinnoilleen. se mikä minulle olisi ahdistavaa paikalleenjuuttumista on heille mukavaa tuttuutta ja juurtumista. suomessa luulisi olevan tilaa useammalle kuin vain yhdelle vaihtoehdolle vaikka tämä onkin pikkusielujen luvattu maa.

ja hah
Toinen vanhemmista asui vuokralla ja todella helppoa oli kun raijas vain tavarat pois, varojakaan ei ollut niin ei tarvinnut paljoa rahoja jaella. Kaverilla taas vanhemmalla oli omakotitalo ja metsätontteja. Sisarukset eivät halua myydä kun ei saa vielä hyvää summaa. Talon arvo laskee kuin lehmän häntä kun kukaan ei pidä tiluksista huolta. Eikä kaverilla tosiaankaan varaa ole ostella mitään omaa osuutta! Kusessa ovat.

"vieras"
[QUOTE="Miira";28747751]Myös parempituloiset voivat asua vuokralla joten ei ole oikein pohjaa sun vittuilulla. Ei kaikki halua olla sidottuja yhteen asuntoon/taloon vaan haluavat mahdollisuuden siihen, että voidaan nopeastikin muuttaa toiseen paikkaan.

Jotenkin huvittavaa tämä suomalainen ajattelutapa, että vain omistusasuminen on oikeaa elämistä. Tervemenoa tutustumaan elämään muualla maailmassa.[/QUOTE]

Ei se ole ainut vaihtoehto, joissakin tilanteissa vuokralla asuminen on perusteltua. Mutta kyllä se vaan useimmilla menee niin että vuokralla asuminen on pitkällä aikavälillä kalliimpaa kuin omistusasuminen. Esimerkkinä nyt vaikka oma tilanne, meillä asumiskulut 140m2 omakotitalosta ovat 380e/kk jaettuna koko vuodelle (lämmitys, vesi, vakuutukset, jätemaksut, tonttivuokra yms).

Vastaavan kokoinen vuokra-asunto täältä maksaisi yli 1000e/kk. Meillä jää siis 600e/kk johonkin muuhun kuin asumiseen.

Ehkä olen sitten köyhä mutta minusta se on paljon rahaa.

Tietenkään kaikilla ei ole vaihtoehtoa että voi valita omistusasumisen mutta sit pitäisi ainakin yrittää saada rahaa säästöön muilla keinoin. Jos kaikki menee mitä tulee, tilanne on huono asui sitten vuokralla tai omassa.

"vieras"
Toinen vanhemmista asui vuokralla ja todella helppoa oli kun raijas vain tavarat pois, varojakaan ei ollut niin ei tarvinnut paljoa rahoja jaella. Kaverilla taas vanhemmalla oli omakotitalo ja metsätontteja. Sisarukset eivät halua myydä kun ei saa vielä hyvää summaa. Talon arvo laskee kuin lehmän häntä kun kukaan ei pidä tiluksista huolta. Eikä kaverilla tosiaankaan varaa ole ostella mitään omaa osuutta! Kusessa ovat.
Perintötila menee jakoon jos yksikin pesän osakkaista vaatii sen jakamista. Sikäli väärää tietoa.

Harvalle se omaisuus on ongelma.

"vieras"
Kannattaa ostaa vaikka pieni sijoitusasunto, vaikka itse asuisi vuokralla syystä tai toisesta. Nelikymppisenähän on ollut jo parikyt vuotta tienaamassa, jossainhan ne rahat lepää.

"vieras"
voi kristus miten jotku on raha-asioissa tyhmiä :hug:
Sano älä muuta. Ei kannata ostaa taloa, koska lapset saattaisivat riidellä siitä jos saavat sen perinnöksi.

Perintöähän ei ole pakko jättää lapsille kuin lakiosan verran. Loput voi testamentata vaikka kodittomien kissojen yhdistykselle jos niin haluaa.

Surkein perustelu ikinä että ei voi hankkia varallisuutta kun se voi olla perinnönsaajille ongelma.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28747950]Perintötila menee jakoon jos yksikin pesän osakkaista vaatii sen jakamista. Sikäli väärää tietoa.

Harvalle se omaisuus on ongelma.[/QUOTE]

Plääplää! Ehkä teoriassa muttei käytännössä. Kukaan järjellä varustettu ei ala oikeusteitse tms. pakolla jakamaan.

herää pahvi
[QUOTE="vieras";28747965] Nelikymppisenähän on ollut jo parikyt vuotta tienaamassa, jossainhan ne rahat lepää.[/QUOTE]

:O ihanko nykyään kaikki saa olla kokoajan töissä!

"vieras"
[QUOTE="emma";28747822]en oo vielä moneen vuoteen neljääkymmentä ,mutta vuokralla olen asunut koko aikuiselämäni.Ensin yksiössä,sitten miehen kanssa kaksiossa,kun meille syntyi vauva,muutettiin kolmioon,kun kolmas vauva syntyi vaihdettiin 4h+k.Juuri vaihtuvien elämäntilanteisen takia ollaan vuokralla.Sitten kun lapset lentää pesästä kaikki tapahtuu sitten taas käänteisessä järjestyksessä.[/QUOTE]

Mikä estää tekemästä samaa ja muuttamasta omistusasunnosta pienempään omistusasuntoon? Hyvässä tapauksessa käteen jää kivasti välirahaa jolla voi matkustaa, viettää sapattivapaata tai hankkia vaikka kesämökin?

Yhteistyössä