Voiko tyttö käyttää pojan toppahaalaria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "laylah"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"laylah"

Vieras
mulla on siis "poikavärinen" toppahaalari, jossa on mustaa ja sinistä. Muuten ihan tosi hyvässä kunnossa ja laadukas haalari. Mutta pitääkö ostaa uusi tytölle (2,5 v.), vai meniskö tuo. Tiedän kyllä jo heti oikeastaan, millaisia vastauksia tähän tulee. Itsekin ajattelin ensin, että tottakai se käy. Mutta sitten mietin vähän tarkemmin ja en ollutkaan enää varma. Mitä mieltä?

Jää etumukseen liikaa tilaa ja sitten voi pimpska jäätyä.
Toisaalta, jos värjäät vaikka spraylla sen vaaleanpunaiseksi, niin tämä uusi väri suojaa kyllä vaikka olisikin vähän rakoa.

Sinimusta väritys taaperona saattaa vaikeuttaa teini-iän naiseksi kehittymistä. Tätä on tutkittu vinku-intiaaneilla, joilla ei ollut välillä punaista väriainetta saatavilla. Useista naisista tuli lattarintaisia tai lesboja.

Asusta se haalari iloisenvärisellä pipolla, hanskoilla ja kaulahuivilla. Kyllä mä käyttäisin, kun lapsikin vielä noin pieni. Eskari-ikäiselle en ehkä pukis ainakaan lapsen mielipidettä kysymättä.

EU-direktiivi määrää että pojilla siniset ja tytöillä pinkit.
Jos värit on miten sattuu niin eihän kukaan tiedä onko tyttö vai poika, pikkasen nenänpäätä näkyy :)

No jos ei tosiaan se haalariin varattu pippelin tila jotenkin häiritse lapsen liikkumista tai haalarin käytettävyyttä, niin mikä ettei?

Minä en oikeasti ymmärrä näitä.

[QUOTE="wendy";28741692]Sinimusta väritys taaperona saattaa vaikeuttaa teini-iän naiseksi kehittymistä. Tätä on tutkittu vinku-intiaaneilla, joilla ei ollut välillä punaista väriainetta saatavilla. Useista naisista tuli lattarintaisia tai lesboja.[/QUOTE]

Apua :laugh: :laugh:

Joo ei voi tyttö käyttää pojan haalaria... kuten jonta toteamusta tässä ketjussa niin siitä ei tutkitusti hyvää seuraa.. pimsa jäätyy ja naiseuden kehitys vaarantuu värin vuoksi :heart;

Kylläpä nyt vitsiä pukkaa... :)

On kai se jossain vaiheessa varsinkin tytöillä tosi tarkkaa. Jos näyttää ulkona pojalta, niin voiko se vaikeuttaa tutustumista muihin, varsinkin jos tulee uuteen päiväkotiin eikä tunne sieltä etukäteen ketään. Kun ei nyt haluais että se jäis jostain haalarin väristä kiinni.

Me käytettiin 1-vuotiaalla sinistä poikien haalaria, ja pakko sanoa, että toista kertaa en tekisi samaa. Tyttö on nyt 6 ja rekat kiinnostaa aivan liikaa, on pyytänyt että hiukset leikataan lyhyiksi... luonnollisesti en suostunut. Johtuu varmasti siitä, että sinisessä haalarissa aikanaan ohikulkijat kehui reippaaksi pojaksi.

• Tykkää
Reactions: Muua
Mitä väliä sillä on minkävärinen haalari on :O
Ehkä en pojalle ihan frilla- haalria laittaisi, mutta värit nyt on ihan samat..

Mun ekalle menevä poika fillaroi ihan mielellään siskolta jääneellä lilalla kukkapyörällä :whistle:

[QUOTE="laylah";28741802]No mä mietin tätä oikeastaan vaan sosiaalisesta näkökulmasta.[/QUOTE]

No, lapsesi leimataan pojaksi, ja miehillähän on tunnetusti enemmän sairauksia, työttömyyttä, itsemurjia, alkoholismia jne. Joten mitä enemmän voit pitää tyttösi erossa miesten maailmasta, sitä parempi. EN ottaisi riskiä haalarin takia, että alkaa leimautua poikien joukkoon.

No laitat sille selkeesti tyttömäiset hanskat, pipon ja kengät. Ja jos se päiväkotiin menee niin näkeehän ne muut sen ilman haalariakin jolloin sukupuoli lienee tulee selväksi. Sitä paitti mä en usko että ton ikäsillä sillä sukupuolella on mitään väliä.

[QUOTE="laylah";28741788]Kylläpä nyt vitsiä pukkaa... :)

On kai se jossain vaiheessa varsinkin tytöillä tosi tarkkaa. Jos näyttää ulkona pojalta, niin voiko se vaikeuttaa tutustumista muihin, varsinkin jos tulee uuteen päiväkotiin eikä tunne sieltä etukäteen ketään. Kun ei nyt haluais että se jäis jostain haalarin väristä kiinni.[/QUOTE]

On se jossain vaiheessa monilla lapsilla tarkkaa, ja kyllä lapsen mielipidettä on hyvä kuulla sitten kun lapsella on se mielipide (ja toki keskustella myös siitä mistä mielipide on syntynyt ja tarvittaessa vähän kyseenalaistaa sitä). Mutta jos hän ei vielä sellaista ole itse ilmaissut, niin tuskin sinun tarvitsee valmiiksi opettaa mitä saa tai ei saa pukea päälleen sen takia että on pimppi.

Mikä sen paremmin edistäisi tällaista tyttö-poika-jaottelua ja haalarinvärin merkitystä ystävyyssuhteiden luomisessa kuin aikuiset, jotka ylläpitävät tiukkaa karsinajakoa? Ymmärrän kyllä, ettei kukaan terve aikuinen tee lapsestaan yhteiskunnallista esitaistelijaa lapsen kaverisuhteiden kustannuksella, mutta mitä jos niitä mahdollisia ongelmia käsittelisi sitten jos niitä tulee sen sijaan että loisi niitä? Lapsesi on vasta 2,5-vuotias. Minun nuorimmaiseni on 2v3kk eikä hänellä ole aavistustakaan tyttöjen ja poikien väreistä tai leikeistä, ja itse asiassa hän vastaa sujuvasti vuoron perään olevansa tyttö / poika, vaikka ollaan kyllä selitetty mitä se pimppi ja pippeli (biologisen sukupuolen kannalta) tarkoittaa.

Mitä väliä sillä on minkävärinen haalari on :O
Ehkä en pojalle ihan frilla- haalria laittaisi, mutta värit nyt on ihan samat..

Mun ekalle menevä poika fillaroi ihan mielellään siskolta jääneellä lilalla kukkapyörällä :whistle:

Niinhän sitä toivois että ei olis väliä minkänäköisiä vaatteita lapset käyttää. Mutta jossain vaiheessa lapset on kyllä aikamoisia materialisteja. Me aikuiset haluttais olla niiiin sukupuolineutraaleja ja avoimia ja sitten ne lapset onkin tosi jyrkkiä näissä asioissa joskus. Kaveritkin valitaan suurinpiirtein sen perusteella kellä on kivoimmat lelut... No joo mutta ehkä 2,5 vuotiaalla ei vielä ole väliä sillä haalarin värillä.

Meidän tytöllä ei ole ikinä ollut erityisesti tytön väristä tai mallista haalaria, aina joku unisexväri ja moneen kertaan on luultu pojaksi, parhaimmillaan jopa pinkkiin puettuna. Ihan normaali viisivuotias tyttö tuosta on silti tullut eikä loukkaannu jos joku edelleen vahingossa pojaksi luulee ulkovaatteissa, korjaa itse että minä olen kylläkin tyttö. Kaikkia sisarusten vaatteita en kuitenkaan ole kierrättänyt vaan laittanut eteenpäin ja ostanut uutta tilalle. Sininen ei vain sovi lapsilleni mitenkään, violetti sopii tytölleni hyvin, mutta pojalle ei ollenkaan, keltainen taas sopii pojalleni, muttei tytölleni. Sinimusta jäisi siis meillä varmasti käyttämättä.

Meillä ovat käyttäneet ihan samoja, tyttö on käyttänyt mustaa haalaria, kaverina on ollut useinmiten pinkki myssy.

Enkä suosittele tyttövärisiä pinkkejä kenkiä. Yhdet lenkkarit erehdyin ostamaan, ne olivat aina tosi likaisen näköiset hetken käytön jälkeen. Sama juttu pinkin takin kanssa. Varsinaisia juhlakenkiä lukuunottamatta tytöllä on aina ollut ns. poikakengät eli tummansinistä ja mustaa pääasiassa.