Hei te eronneet / yh-äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Hei te jotka olette eronneet ja jääneet kaksin lapsen / lapsien kanssa. Haluaisin kuulla millaista elämänne on nyt? Miksi erositte, minkälaiset välit lapsen isään, miten lapsenhoito järjestetty ( vuoroviikko vai vkol tms ) . Kuinka olette jaksaneet? Mikä yllätti jne? Kaikki kokemukset kiinnostaa.

Itselläni tilanne, että olen paskassa suhteessa, jossa mies petti.... päätimme kuitenkin jatkaa vielä yhdessä, mutta lisää vastoinkäymisiä satelee eteen kokoajan... askel tuntemattomaan kuitenkin pelottaa ihan hirveästi, pärjäänkö? Jaksanko? Yms.

Olen kiitollinen kokemuksistanne....

Erottiin, kun lapsi oli vajaa kolme. Suhde oli jo pitkään ollut lässähtänyt, eikä kumppikaan ollut onnellinen. Hyvin pärjätään edelleen. Toki oli rankkaa opetella elämään kaksin lapsen kanssa, mutta helpotus se oli :)
Lapsi tapaa isäänsä säännöllisesti ja meillä on asialliset välit (vaatii panostusta ja joustamista molemmilta). Päivääkään en ole katunut :)

Voimia sinulle, pärjäät kyllä varmasti :)

Mä sain selville että miehellä oli toinen prhe ulkomailla. Siks erottiin.
Lapset oli tosin joa "isoja" molemmat koulussa jo. Rahatilanne oli varsinki aluks ku olin työtön ja talo oli just vast rakenettu ja lainaa paljon ni tosi huono. Jouduin myymään talon ja muuttamaan eri paikkakunnalle kun en asuntoa muuten saanut mistään.
Hankaluuksia oli paljon varsinki ku pienempi on keskittymiskhäiriöinen ja tunne häiriöinen erityisoppilas.
Nyt isommaan muuttaessa kotoa pois aklaa pikkuhiljaa helpottamaan.

Lapset ovat isänsä kanssa sillon kun niille ja isälle sopii eli muutama nkerran vuodessa. Osan vuotta isä onkin siellä ulkomailla sen toisen perheensä luona.

Meillä kanssa ero päällä, ja vaikka sovittuna on yhteishuoltajuus, niin tiedän, että lapsi jää pääasiassa omalle kontolleni, koska mies on niin kiireinen.. nyt kuun vaihteessa muutamme erilleen. Itse olen kaiken tottunut hoitamaan ennenkin, mutta silti pelottaa oma jaksaminen, tuntuu että niin monta vuotta jo joutunut jatkuvalla syötöllä pusertamaan aina vielä vähän enemmän, mihin pystyy ja jaksaa. En tiedä kuinka kauan pää enää kestää tällasta. Lapsi on maailman helpoin ja kiltein, niin on myös huono omatunto siitä, että on jatkuvasti niin väsynyt, vaikka tiedänkin, että se väsymys on täysin stressipohjasta. Nyt lapsi on ollut muutaman päivän mummolassa hoidossa ja silti vaikea rentoutua, kun öisin näen painajaisia, että sille sattuu siellä jotain. Jäin juuri myös työttömäksi niin taloudellinen tilanne ahdistaa kanssa. Huoh. Joka päivä vakuuttelen itteäni, että kyllä selviän tästä, ei tämän helppoa pitänytkään olla, mutta...

Minä ja eksäni erottiin joulukuussa -12 kun tyttö oli 1v10kk. Syynä oli ei ollut mitään suurempaa dramatiikkaa, olimme vain kuin kämppikset ja hyvä kun puhuimme etes toisillemme mitään. Mies ei tehnyt minun ja tytön kanssa mitään eikä käynyt meidän kanssa missää. Minulla ja tytöllä oli keskenään paljon mukavempaa ja helpompaa. Ja samoin on ollut nyt kun kahdestaan olemme asustelleet. Tyttö näkee isäänsä tosi usein, ja heillä on nyt paljon parempi "suhde" kuin silloin kuin asuimme yhdessä. Yleensä tyttö on isällään joka toinen viikonloppu ja pari päivää arkisin silloin tällöin ja isänsä käy meilläkin joskus katsomassa tyttöä. Meillä siis oikein hyvät välit. Minulla on myös erittäin hyvä tukiverkosto, mummulat ja ystävät parin kilometrin päässä meistä ja hoitoapua saan melkein aina kun tarjotaan ja kun itse sitä kysyn. Käyn töissä ja tyttö on läheisessä päiväkodissa.
Minulla on nyt myös uusi mies ollut pari kuukautta, ja olemme kaikki kolme tällä hetkellä erittäin onnellisia. :)

Olen elänyt yksin lasteni kanssa nyt 5 vuotta ja voin sanoa että mukavaa on! nautin olostani lasten kanssa. Kotini näyttää minulta, meillä käy vieraita aina kun minulle sopii, mennään ja tehdään mukavia juttuja lasten kanssa, eikä tarvii ottaa kenenkään aikuisen ihmisen työ/harrastusaikoja huomioon. Ollaan vaan me. Elämämme näyttää just meidän näköiseltä, ja energiani riittää todella hyvin lapsiin. Energia ei kulu ärsytykseen, riitoihin, pettymyksiin ym mitä saa parisuhteessa kokea säännöllisen usein. Tykkään olle itsenäinen ja päättää yksin asioista. Mies näkee lapsia kahtena päivänä viikossa, kun he ovat isällään yötä. Isällä hyvä sihde lapsiin, ottaa enemmän vastuuta ja on paremmin läsnä. Aikaisemmin ei ottanut samalla tavalla kontaktia lapsiin koska olin aina mukana ja jätti homman mulle.

Huono puoli tässä on aikuisen ihmisen seuran puute, ja hellyyttäkin kaipaa. Sen tiedän ettei kaikkea voi saada, tämä on vaintani silti. Jos eteen osuu mies, joka tuo mukanaan vain positiivisia asioita, len valmis aloittamaan suhteen, muussa tapauksessa en jaksa nähdä vaivaa. Riitely vie uskomattoman paljon voimia!

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Suosittelen yh elämää jos tykkäät monipuolisesta seksistä ja ottaa kuppia viikollakin. Mulle ainakin sopii ;) baarinkaan ei tartte kukkaroa. Menee vaan jonkun miehen pöytään niin loppu illaksi on siideriä ja valkovenäläisiä pöytä täynnä ja yöllä saa vielä seksiä. Eikä tartte tuhlata rahaa ehkäsyyn. Jos tärppää niin tulee vaan tienestiä elareitten ja lapsilisien muodossa ;) Suosittelen kaikille vielä suhteessa oleville ;)

[QUOTE="Yh äippä";28731438]Suosittelen yh elämää jos tykkäät monipuolisesta seksistä ja ottaa kuppia viikollakin. Mulle ainakin sopii ;) baarinkaan ei tartte kukkaroa. Menee vaan jonkun miehen pöytään niin loppu illaksi on siideriä ja valkovenäläisiä pöytä täynnä ja yöllä saa vielä seksiä. Eikä tartte tuhlata rahaa ehkäsyyn. Jos tärppää niin tulee vaan tienestiä elareitten ja lapsilisien muodossa ;) Suosittelen kaikille vielä suhteessa oleville ;)[/QUOTE]

Mun yh-elämä ei ole läheskään tuollaista :O

[QUOTE="Yh äippä";28731438]Suosittelen yh elämää jos tykkäät monipuolisesta seksistä ja ottaa kuppia viikollakin. Mulle ainakin sopii ;) baarinkaan ei tartte kukkaroa. Menee vaan jonkun miehen pöytään niin loppu illaksi on siideriä ja valkovenäläisiä pöytä täynnä ja yöllä saa vielä seksiä. Eikä tartte tuhlata rahaa ehkäsyyn. Jos tärppää niin tulee vaan tienestiä elareitten ja lapsilisien muodossa ;) Suosittelen kaikille vielä suhteessa oleville ;)[/QUOTE]

Kuolen nauruun. (Intonaatio tuossa sitten äärimmäisen laskeva.)

[QUOTE="jenni";28727966]Minä ja eksäni erottiin joulukuussa -12 kun tyttö oli 1v10kk. Syynä oli ei ollut mitään suurempaa dramatiikkaa, olimme vain kuin kämppikset ja hyvä kun puhuimme etes toisillemme mitään. Mies ei tehnyt minun ja tytön kanssa mitään eikä käynyt meidän kanssa missää. Minulla ja tytöllä oli keskenään paljon mukavempaa ja helpompaa. Ja samoin on ollut nyt kun kahdestaan olemme asustelleet. Tyttö näkee isäänsä tosi usein, ja heillä on nyt paljon parempi "suhde" kuin silloin kuin asuimme yhdessä. Yleensä tyttö on isällään joka toinen viikonloppu ja pari päivää arkisin silloin tällöin ja isänsä käy meilläkin joskus katsomassa tyttöä. Meillä siis oikein hyvät välit. Minulla on myös erittäin hyvä tukiverkosto, mummulat ja ystävät parin kilometrin päässä meistä ja hoitoapua saan melkein aina kun tarjotaan ja kun itse sitä kysyn. Käyn töissä ja tyttö on läheisessä päiväkodissa.
Minulla on nyt myös uusi mies ollut pari kuukautta, ja olemme kaikki kolme tällä hetkellä erittäin onnellisia. :)[/QUOTE]

Luin tätä ja mietin että Tsiisus! Lähötilanne on aivan samanlainen kuin meillä. Parisuhde muistuttaa enemmän kämppiksiä, molemmat tekee omia juttujaan: minä lapsen kanssa, mies yksin. Vain vähän osallistuu lapsen tekemisiin kotona ollessaan. Aiemmin riideltiin usein, kun itseä kävi ärsyttämään miehen osallistumattomuus. Nyt en enää jaksa edes riidellä, annan vain olla. Luulen että tähän ollaan meilläkin menossa, että muutetaan erillemme. Vain se isoimman askeleen ottaminen pelottaa ja siksi sitä lykkään vain eteenpäin...

Erottiin kohta vuosi sitten. Syyt oli moninaiset ja ongelmaa oli ollut parisuhteessa jo aikaisemminkin ja kyllä se vaan siinä välissä hiersi kuin hieno hiekka sandaalissa.
Eron vuoksi vaihtui lapsilla koulu ja päiväkoti, tästä koin melkoista syyllisyyttä mutta vanhaan kotiin ei ollut mahdollista jäädä eikä sieltä löytynyt asuntoa meille. Muuttopäivän jälkeen aamuyöllä iski elämän eka ja toistaiseksi vika paniikkikohtaus kun iski ajatus, että nyt olen vaan minä tässä ja lapset. Mutta siitäkin selvisin.
Raha-asiat ahdistaa aina hetkittäin mutta vuosi tässä on selvitty, joten pikku hiljaa alan uskoa siihen, että rahojen kanssa teen jotain oikein…
Lapset ovat isällään yhden viikon kuukaudesta, yhden viikonlopun sekä joitakin yksittäisiä iltoja näiden tapaamisten välissä (näin kesällä viettivät kaksi viikkoa yhdessä + tulossa on vielä se tavanomainen viikko).
Kaikista asioista olen kyllä vastuussa, hoidan asiat vanhempain illoista lääkärikäynteihin, kynsien leikkaamisesta synttäreihin. Se jollain tavoin tekee hetkittäin surulliseksi, lasten isä ikään kuin jää ilman sitä tavanomaista arkea. Ja ottaahan se hetkittäin päähänkin, kun on töissä kiire ja kotona odottaa miljoona asiaa hoidettavana ja tajuaa, että juuri tänä aamuna olisi ollut se hammaslääkäriaika.
Itse nautin siitä, ettei ole tuota jonkun muunkin mainitsemaa toisen aikuisen huomioon ottamista siinä ”riippana”, ei tosiaan tarvitse ottaa toisen aikatauluja huomioon. Ja jos jotain täytyy tehdä niin teen sen sitten itse, ei ole odotuksia sitä toista kohtaan, eikä sitä myöden tule pettymyksiä tekemättömistä töistä. Ei voi kuin katsoa peiliin ja tarttua toimeen. Enkä sitten itsekään ärsytä ketään omilla tavoillani, tekemättä jättämisillä yms..
Välit lasten isään voisi olla paremmatkin, kaikki tervehtimistä isommat asiat hoidamme s.postilla tai tekstareilla. Siitä voin olla kuitenkin tyytyväinen ettei kumpikaan parjaa toista lapsille, eikä lasten tarvitse toimia siinä välissä viestin viejinä. Lapsilla on säilynyt kaikki muut sukulaiset ja voin esim. soittaa entiselle anopilleni, jos lapset ovat siellä hoidossa ja minulla on jotain lapsia koskevaa asiaa.
Se mikä yllätti eniten oli oma jaksaminen. Mietin, että kuinka ihmeessä sitä voi työpäivän päälle vielä jaksaa. Itse olen pähkäillyt sen niin ettei mene energiaa siihen turhaan ärsytykseen ja kun yötkin nukkuu levollisemmin kuin ennen niin kyllähän sitä energiaa piisaa ! Oudointa kyllä tuntuu, että jaksan todellakin paremmin kuin liitossa ollessa, enkä enää hermostu/ärsyynny niin helposti. Lapsille jää enempi aikaa ja tehdään iltaisin kaikenlaista. Toki on niitäkin iltoja, päiviä ja viikonloppujakin, kun tuntuu että kaikilla on kaikki ihan nurin kurin ja koko sakki on yhtä kiukuttelevaa ja mellakoivaa mielenosoittajajoukkoa… eikä järjestystä ole yllä pitämässä ketään muuta kuin äiti jolla on PMS-oireet sekoittamassa soppaa.
Lapset totesivat eron jälkeen, että äiti sä naurat enemmän kuin ennen ja sen voimalla mennään eteenpäin !

Itse erosin lasten isästä melkein 5 vuotta sitten. Lapset olivat tuolloin 6 ja 5 vuotiaat. Taloudellisesti en ole koskaan tarvinnut olla huolissani koska itsellä säännöllinen palkkatulo ja säästöjä jkn verran. Eron syynä oli miehen alkoholismi, kaljaa piti päivittäin tissutella. Meillä ei ole mitään tapaamissopimuksia vaan lapset ovat saaneet olla isänsä luona milloin mitenkin. Kouluaikaan viikonloppuja ja lomilla sitten pidempiä aikoja. Samalla paikkakunnalla asutaan. Varsinkin kun olivat pieniä koululaisia isänsä haki usein lapset koulun jälkeen luokseen jos minulla oli töitä, samoin saattoivat olla parikin viikonloppua peräjälkeen isänsä luona jos olin töissä. Eli meillä mies on "sairaudestaan" huolimatta paljon osallistunut lasten hoitoon vaikka kaikki käytännön asiat (lääkärit, vanhempainillat jne....) ovatkin minun vastuulla. Toki sitä exän touhua joutuu aina välillä katsomaan "sormien välistä" eikä varmaan aina ole ihan parasta mahdollista kasvuympäristöä lapsille kun isänsä tissuttelee. Silleen kuitenkin luotan exään että ei lähde esim viihteelle kun lapset siellä ja toki välillä saattaa lapsille ärähtää mutta väkivaltainen ei ole, enemmänkin sellanen hauska tyyppi kun on pienessä sievässä.

Yhteistyössä