Ennen kuin sinulle tulee vieraita luoksesi, niin sinun pitäisi kyllä tehdä ainakin nämä...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Elina"
[QUOTE="vieras";28714377]Eipä siistimiseen kauaa mene, kun ei sotke. Meillä on aina riittävän vieraskoreaa.[/QUOTE]

Meillä kasaantuu pinoja pöydille, enkä jaksa niitä selvitellä kovin usein. Jos jotain vierasta häiritsee, niin sitten voi jättää tulematta meille.

[QUOTE="elina";28713938]Ei tuollaiseen ole aikaa työssäkäyvällä perheenäidillä joka päivä. Ja vieraita lappaa harva se päivä. Vai olisiko parempi kieltäytyä vastaanottamasta vieraita, koska ei ole ehtinyt tehdä kotona perusteellista siivousta.[/QUOTE]

Ei tuo ole mikään perusteellinen siivous, ainakaan normaalikodeissa.

[QUOTE="vieras";28712658]1. Kerätä pois lattioilta, pöydiltä ja tasoilta kaikki ylimääräiset romut pois, heitä vaikka jätesäkkiin ja jätesäkki vaatehuoneeseen piiloon, jos ei muuten ehdi...

2. Tiskata likaiset tiskit

3. Kerätä likaiset vaatteet pyykkikoriin

4. Imuroida

5. Pestä vessanpönttö ja lavuaari

6. Tyhjentää vessan roskis

7. Vaihtaa puhtaat käsipyyhkeet vieraille ja laittaa niitä esille tarpeeksi... tosi kiva viidenkin ihmisen kuivata käsiään yhteen 30x50cm lappuun...

8. Katsoa, että saippuaa ja vessapaperia on varmasti saatavilla vessassa

9. Tuulettaa kunnolla asunnossa[/QUOTE]

Meillä on perussiistiä koko ajan. Ei tarvitse tehdä mitään noista. Saa tulla kylään ilman esivalmisteluita.

1. Kerätä pois lattioilta, pöydiltä ja tasoilta kaikki ylimääräiset romut pois, heitä vaikka jätesäkkiin ja jätesäkki vaatehuoneeseen piiloon, jos ei muuten ehdi...

Meillä ei rojua säilötä muutenkaan kuin omilla paikoillaan, tasot siisteinä.

Tiskikonetta täytetään sitä mukaa kun astioita käytetään, jopa 3-vuotias osaa viedä astiansa suoraan koneeseen

Sama vastaus kuin edellisessä

4. Imuroida

Pari kertaa viikossa, ei ehdi sotkeentua

Muutaman kerran viikossa tämäkin tehdään joka tapauksessa

Parin päivän välein tyhjennetään

7. Vaihtaa puhtaat käsipyyhkeet vieraille ja laittaa niitä esille tarpeeksi... tosi kiva viidenkin ihmisen kuivata käsiään yhteen 30x50cm lappuun...

Vaihdetaan heti kun pyyhe ns. pehmiää käytössä eli joka toinen päivä kuta kuinkin

Tietysti, aina.

9. Tuulettaa kunnolla asunnossa

Ilmanvaihto pelaa, tuuletetaan kun sää sallii

"vieras"
[QUOTE="elina";28713938]Ei tuollaiseen ole aikaa työssäkäyvällä perheenäidillä joka päivä. Ja vieraita lappaa harva se päivä. Vai olisiko parempi kieltäytyä vastaanottamasta vieraita, koska ei ole ehtinyt tehdä kotona perusteellista siivousta.[/QUOTE]

Eihän noiden asioiden tekemiseen mene aikaa paljon, eikä tuo ole mikään perusteellinen siivous. Itseasiassa säästyy aikaa, jos tuollaista pikkusiivousta tekee joka päivä, kun ei pääse syntymään mitään kaaosta, eikä tarvitse koskaan käyttää paljon aikaa siivoukseen :) Me pidetään miehen kanssa tehokas siivousvartti iltaisin, jo se riittää pitämään asunnon yllättävän siistinä.

Plääh... Olen viime vuodet opetellut tietoisesti pois tavasta että vieraiden tulo aiheuttaisi hirveää puunaamista. Nyt tykkään että jos haluaa käydä kylässä kauniissa ja puhtaassa kodissa missä kaikki on järjestyksessä ei kannata tulla meille. :)

Ja juu, kyllä meillä imuroidaan päivittäin (joskus useampaankin kertaan), roskikset tyhjennetään ajoissa ulos asti, vessassa on kaikki tarvittava ja sitäkin siivotaan tarpeen mukaan, tuuletetaan, astiat laitetaan suoraan koneeseen tai pestään heti käytön jälkeen.

Silti varmasti löytyy ylimääräistä romua lattioilta yms, sormenjälkiä ikkunoista ja peileistä, usein murusia lattialta jne. Jos jää aikaa voin pahempia raivailla mutta en jaksa enää ottaa stressiä tuosta. Enkä rupea todella huudattamaan autistista lasta sillä että tämän kuuluu lopettaa järjestely-leikkinsä siksi kun vieraita on tulossa.

"vieras"
Silti varmasti löytyy ylimääräistä romua lattioilta yms, sormenjälkiä ikkunoista ja peileistä, usein murusia lattialta jne. Jos jää aikaa voin pahempia raivailla mutta en jaksa enää ottaa stressiä tuosta. Enkä rupea todella huudattamaan autistista lasta sillä että tämän kuuluu lopettaa järjestely-leikkinsä siksi kun vieraita on tulossa.
Tulee meilläkin niitä sormenjälkiä ja lapsella voi olla leikit levällään, mutta mun mielestä ne parhaillaan menossa olevat leikit eivät ole "sotkua", eikä lasten tarvii lopettaa leikkejään siksi että tulee vieraita :)

Tuuletus, pyykkien ja astioiden koneisiin laittaminen ym. taas on mun mielestä ihan perusjuttuja joita tehdään sitä mukaa kun tarve tulee, jo ihan sen takia ettei mulla ole aikaa ja kiinonstusta alkaa purkaa mitään monen päivän pyykki- ja tiskivuoria.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28712658]1. Kerätä pois lattioilta, pöydiltä ja tasoilta kaikki ylimääräiset romut pois, heitä vaikka jätesäkkiin ja jätesäkki vaatehuoneeseen piiloon, jos ei muuten ehdi...

4. Imuroida

9. Tuulettaa kunnolla asunnossa[/QUOTE]

Ei tarvitse, kun pitää kodin siistinä aina.

[QUOTE="vieras";28715042]Tulee meilläkin niitä sormenjälkiä ja lapsella voi olla leikit levällään, mutta mun mielestä ne parhaillaan menossa olevat leikit eivät ole "sotkua", eikä lasten tarvii lopettaa leikkejään siksi että tulee vieraita :)

Tuuletus, pyykkien ja astioiden koneisiin laittaminen ym. taas on mun mielestä ihan perusjuttuja joita tehdään sitä mukaa kun tarve tulee, jo ihan sen takia ettei mulla ole aikaa ja kiinonstusta alkaa purkaa mitään monen päivän pyykki- ja tiskivuoria.[/QUOTE]

Perussiistiä meillä oli varmaan aina siihen asti kunnes lapset kasvoivat vähän isommiksi. Eilen esim tytön kanssa kotona ollessamme iltapäivästä pyykättiin ja siivottiin paremmin (pyyhittiin lattiat, pölyt, sormenjäljet, pestiin kunnolla kylppäri, keittiö yms tuon päivittäisen perusjärjestelyn lisäksi. Silti, siinä vaiheessa kun muksut nukkui ei kukaan olisi voinut uskoa että täällä oli juuri tänään siivottu. Mutta juu, mun ongelma eikä vieraiden. Jos vieraita häiritsee niin ei tarvi tulla meille. :D

juueijussikulta
Ei tarvi. Ei kyllä käy vieraita vaan ystäviä ja tuttavia. Tää on mun koti eikä mikään arviointi/esittelykohde. Joskus huvittaa vetää tiukempaa linjaa ja joskus on vähän enemmän levällään. Eli joskus mä teen ja toisinaan taas en. Ihanaa kun muutamat muutkin ystävät on alkaneet relata näiden vierailujen suhteen, ensin aina sanoivat että onpa teillä kiva käydä kun ei tarvi pingottaa ja huomaa että isäntäväkikään ei ole pingottanut heidän takiaan. Sitten jotkut alkoivat itsekin kokeilla, että saa tulla, ihan extempore, kahvilla käymään.

Nää on näitä nykypäivän kulissijuttuja, kun mikään ei saa näkyä, ei pieninkään epäkohta. Ihmiset kuulemma ajattelee ja luulee hyvin isoistakin ongelmista (pieneen kodin epäsiisteyteen vieraiden saapuessa tai kaupan pakastepullan tarjoiluun nähden pienistä) että kellään muulla ei varmaan ole tällästä. Kun ei kukaan koskaan edes puhu mistään, kaikki salataan ja lakaistaan maton alle.

"sipsi"
Mua suuresti hämmästyttää vessan roskiksen tyhjennys, mitä te sinne laitatte kun monta kertaa viikossa tyhjennätte ne? Menkkojen aikana tyhjennän useammin, mutta muuten se ei kyllä täyty eikä haise.

[QUOTE="sipsi";28715110]Mua suuresti hämmästyttää vessan roskiksen tyhjennys, mitä te sinne laitatte kun monta kertaa viikossa tyhjennätte ne? Menkkojen aikana tyhjennän useammin, mutta muuten se ei kyllä täyty eikä haise.[/QUOTE]

Meillä tyttölapsia joiden pyllyt pyyhitään kosteusliinalla vessassakäynnin yhteydessä. Lisäksi mä putsaat illoin aamuin kasvoni vanulapuilla. Purkit ja purnukat tyhjenee välillä. wc-paperihylsyt menee roskiin. Vanupuikot.
Sen myönnän et mua häiritsee jos se roskis on edes puolillaan joten ei se koskaan täydeksi asti pääse kun jo vaihdan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28712680:
Muutama astia koneeseen ja kone päälle.
Pyykit kuivuun.
Vessan tarkistus siivous.
Pakkasesta sulaan tarjottavat.
Maalta mansikoita kulhoon.
Tänään pitäisi tehdä vain,

pyykit kuivuun
astianpesukoneen luukku kiinni
Lattian pyyhintä kostealla
pakkasesta tarjottavat
ja ne ihanat mansikat maalta.

"vieras"
[QUOTE="Elina";28714386]Meillä kasaantuu pinoja pöydille, enkä jaksa niitä selvitellä kovin usein. Jos jotain vierasta häiritsee, niin sitten voi jättää tulematta meille.[/QUOTE]Eipä niitä pinoja synny, kun tavaroilla on oma paikkansa ja asiat laitetaan heti käytön jälkeen paikalleen.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Meillä on yleensäkin niin siistiä, ettei todellakaan tarvitse tehdä kaikke tuota juuri ennen vieraiden tuloa. Jos pitää asuntonsa perussiistinä, ei tuolle ole tarvetta. Esim. vessanpöntön siivoaminen? Meinaattekko, että siellä sitten saattaa olla jotain viiruja tai olla muuten epäsiisti? Hyi helv... Kyllä meillä hoidetaan tuollaiset jutut heti. Mielestäni on hyvin epäkohteliasta jättää pönttö sellaiseen kuntoon, että seuraava kävijä näkee mitä siellä on tehty. Likaisten pyykkien kerääminen koriin? Missä niitä oikein pidetään? Itse heitän suoraan koriin, enkä ole mieheni kanssa yhdessäolon aikana kertaakaan joutunut hänenkään pyykkejänsä keräilemään.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
kylläkyllä
Hyvä lista. JOS olen mennyt johonkin vieraaksi etukäteen sovitusti, niin pidän epäkohteliaana kyläpaikan emäntää/isäntää jos joudun käymään likaisella vessanpöntöllä tai keittiössä on likaisia astioita pitkin tasoja ym.

• Tykkää
Reactions: Spukka
"vieras"
Minä olen lapseton nainen ja pidän siitä, että oma kotini on suurinpiirtein sisustuslehtisiivossa, mutta jos menen ystävän luo kylään, niin ei minua haittaa pienet sotkut eikä minua varten tarvitse siivota. Ei minulla ole sellaisia ystäviä, joiden koti on niin sotkuinen, että siellä ei voisi kyläillä tai asua. Jos olisi, niin yrittäisin kyllä puuttua asiaan, koska se olisi varmaan merkki jostain ongelmasta.

Vessan siivoan aina ennen kuin vieraat tulee ja suurimmat roinat viskon piiloon.

Tuota tuulettamista en kyllä tajua. Meillä on ihan toimiva koneellinen ilmanvaihto, eikä tosiaankaan mitenkään tunkkaista. Ulkoa taas saattaa tulla pakokaasun hajua, naapureiden grillikäryä tai jopa tupakansavua. Ehkä tietysti vanhoissa ja pienissä asunnoissa, joissa haisee muuten tuo tuulettaminen on kohteliasta.

Mua ei kyllä haittaa vaikka kyläpaikassa olisi vähän sekaista. Elämää se vaan on. Enemmän stressaan sellaisissa paikoissa joissa emäntä kulkee perässä ja suoristaa jokaisen takapuolen painuman sohvalla. Eräässä huushollissa lopetin lelujen siivoamisen sen kerran jälkeen kun perheen äiti laittoi kaikki uusiksi laatikoihin. Kun pikkuautojen kuuluu olla tässä sinisessä laatikossa, leluastioiden vihreässä, tähän puiseen menee sekalaiset, tuo nukke kuuluu tähän reunaan hyllyä eikä siihen...

Yhteistyössä