Ennen kuin sinulle tulee vieraita luoksesi, niin sinun pitäisi kyllä tehdä ainakin nämä...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
1. Kerätä pois lattioilta, pöydiltä ja tasoilta kaikki ylimääräiset romut pois, heitä vaikka jätesäkkiin ja jätesäkki vaatehuoneeseen piiloon, jos ei muuten ehdi...

2. Tiskata likaiset tiskit

3. Kerätä likaiset vaatteet pyykkikoriin

4. Imuroida

5. Pestä vessanpönttö ja lavuaari

6. Tyhjentää vessan roskis

7. Vaihtaa puhtaat käsipyyhkeet vieraille ja laittaa niitä esille tarpeeksi... tosi kiva viidenkin ihmisen kuivata käsiään yhteen 30x50cm lappuun...

8. Katsoa, että saippuaa ja vessapaperia on varmasti saatavilla vessassa

9. Tuulettaa kunnolla asunnossa

..
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28712672:
Parempi onkin, jos asut sellaisessa läävässä... Oikeasti, mikä kohta tuossa ap:n listassa on ylivoimaista?
Ei varsinaisesti mikään ja yleensä meillä onkin siistiä. Varsinkin jos olen kutsunut vieraita tai ovat kertoneet tulemisestaan aiemmin. Mutta jos joku yks-kaks haluaa tulla kylään niin, ei ei ei. Meillä voi olla sotkuista esim. jos olen tehnyt yövuoroputken tai useampia 10h päiviä putkeen. Tai jos olen sen ainokaisen vapaapäivän viettänyt lasten kanssa rannalla. Niin en tod. ala siivoamaan vain vieraita varten, jotka yllättäen haluavat tulla kylään. Saavat toki tulla, mutta luulen, että osaavat sanoa: "Hei, täältä loppui vessapaperi / missä teillä on käsipyyhkeitä / voin muuten viedä roskat mennessäni" jne.

Ja sitten taas jos aina sovitaan vierailut hyvissä ajoin etukäteen, niin meidän sosiaalinen elämä olisi aika olematonta.

"äitivaan"
Parempi onkin, jos asut sellaisessa läävässä... Oikeasti, mikä kohta tuossa ap:n listassa on ylivoimaista?
Ainakin meille melkeinpä kaikki, nuo 8 alle 10-vuotiasta laittavat paikan entiseen kuntoon ennen kuin vieraat ovat edes saapuneet.
Kaiken lisäksi, ei meille ole pakko tulla, jos ei kelpaa. Ei yksinkertaisesti ole aikaa pitää kotia kiiltokuvamaisessa kunnossa. Nirppanokat istukoot kotonaan tuijottelemassa kiiltävää kotiaan.

Ei varsinaisesti mikään ja yleensä meillä onkin siistiä. Varsinkin jos olen kutsunut vieraita tai ovat kertoneet tulemisestaan aiemmin. Mutta jos joku yks-kaks haluaa tulla kylään niin, ei ei ei. Meillä voi olla sotkuista esim. jos olen tehnyt yövuoroputken tai useampia 10h päiviä putkeen. Tai jos olen sen ainokaisen vapaapäivän viettänyt lasten kanssa rannalla. Niin en tod. ala siivoamaan vain vieraita varten, jotka yllättäen haluavat tulla kylään. Saavat toki tulla, mutta luulen, että osaavat sanoa: "Hei, täältä loppui vessapaperi / missä teillä on käsipyyhkeitä / voin muuten viedä roskat mennessäni" jne.

Ja sitten taas jos aina sovitaan vierailut hyvissä ajoin etukäteen, niin meidän sosiaalinen elämä olisi aika olematonta.
No sille ei mitään voi, jos joku ei ilmoita tulostaan, mutta jos sulla on edes 5 minuuttia aikaa ennen vieraiden tuloa, niin ehdit tehdä yli puolet tosta listasta.

• Tykkää
Reactions: Spukka
[QUOTE="äitivaan";28712686]Ainakin meille melkeinpä kaikki, nuo 8 alle 10-vuotiasta laittavat paikan entiseen kuntoon ennen kuin vieraat ovat edes saapuneet.
Kaiken lisäksi, ei meille ole pakko tulla, jos ei kelpaa. Ei yksinkertaisesti ole aikaa pitää kotia kiiltokuvamaisessa kunnossa. Nirppanokat istukoot kotonaan tuijottelemassa kiiltävää kotiaan.[/QUOTE]

Hyvin erikoinen tekosyy olla siivoamatta. Siis miten esim. roskien vienti, vessapaperin, saippuan ja pyyhkeiden laitto on lapsista kiinni?

Mulle ei mikään, mutta en koskaan tee tuota listaa kun vieraita on tulossa. Tuumaan vaan, että yrittäkääpä sopia sekaan :D

pilipali
En kyllä tajua miksi roskat pitäisi viedä ellei ne haise. Ihan roskapussien tuhlausta viedä jotain vajaita roskiksia. Ei kait kukaan järkyty jos roskiksessa on pari vessapaperirullan hylsyä ja pumpulipuikkoa. Eri asia tietysti jos siellä jotain likaisia vaippoja on tai muuta haisevaa.

Muissa noissa en nää ongelmaa. Tosin en ole koskaan älynnyt vieraiden takia vaihtaa pyyhkeitä. Ja harvemmin kyllä imuroinkaan jos vieraita on tulossa, ellei sitten satu olemaan jotenkin hiekkaiset lattiat.

joku äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28712699:
Hyvin erikoinen tekosyy olla siivoamatta. Siis miten esim. roskien vienti, vessapaperin, saippuan ja pyyhkeiden laitto on lapsista kiinni?
Niinpä. Meillä lapset auttavat näissä asioissa mielellään ja ovat paljon pienempiä.

no ei todellakaan tarvii
Eikä tarvii, ei tämä elämä ole mitään kilpailua ja suorittamista. Jos ei kelpaa, niin todennäköisesti olisivat sellaisia ihmisiä joiden seuraa en edes halua :) Relatkaa nyt vähän ja eläkää älkääkä pingottako ja piiskatko itseänne ja toisia sillä liika on aina liikaa. Ja nämä vaatimukset on.

Eikä tarvii, ei tämä elämä ole mitään kilpailua ja suorittamista. Jos ei kelpaa, niin todennäköisesti olisivat sellaisia ihmisiä joiden seuraa en edes halua :) Relatkaa nyt vähän ja eläkää älkääkä pingottako ja piiskatko itseänne ja toisia sillä liika on aina liikaa. Ja nämä vaatimukset on.
Kyse ei ole mistään kilpailusta tai suorittamisesta vaan käytöstavoista ja muiden huomioimisesta.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Ihanaa etten ole ainoa paikkojen"sipistelijä"! Tulee hyvä mieli kun on paikat asuttavan näkösessä kunnossa ja vieraatki näkee, et vaikka ois se 5min varoaika nii silti ollaan vähä nähty vaivaa ja ovat tervetulleita käymään :)

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"vieras"
1. Kerätä pois lattioilta, pöydiltä ja tasoilta kaikki ylimääräiset romut pois, heitä vaikka jätesäkkiin ja jätesäkki vaatehuoneeseen piiloon, jos ei muuten ehdi...

-näin teen, samoin pyyhin kaikki tasot pikaisesti

2. Tiskata likaiset tiskit -laitan ne koneeseen

3. Kerätä likaiset vaatteet pyykkikoriin -tietenkin

4. Imuroida -jep

5. Pestä vessanpönttö ja lavuaari -tämä on tärkeä!!

6. Tyhjentää vessan roskis -tyhjennän samalla myös keittiön roskikset

7. Vaihtaa puhtaat käsipyyhkeet vieraille ja laittaa niitä esille tarpeeksi... tosi kiva viidenkin ihmisen kuivata käsiään yhteen 30x50cm lappuun...

-tämän teen AINA. mukavampi vieraille kun on puhtaat pyyhkeet vessassa

8. Katsoa, että saippuaa ja vessapaperia on varmasti saatavilla vessassa

-jep

9. Tuulettaa kunnolla asunnossa -kyllä

lisäksi otan leivonnaiset pakkasesta sulamaan, leivon säännöllisestio ja pidän huolen että aina löytyy tarjottavaa vaikka yllätysvieraille :)

"sipsi"
Pidän vessan siistinä joten ei tarvi jännätä onko siellä varpusparvi vai ei. Riippuen vieraasta ja siitä milloin olen imuroinu katon otanko imuria. Imuroin vähintään joka toinen päivä koska meillä on koira josta irtoaa karvaa paljon. Jos astioita on pöydällä niin saatan laittaa ne koneeseen. Tuuletusikkunat ovat lähes koko ajan auki koska on niin kuuma. Pöydällä saattaa jotain mainoksia olla, niille en välttämättä tee mitään. Likavaatteet ovat siellä missä kuuluuki.

ei tarvii
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28712731:
Kyse ei ole mistään kilpailusta tai suorittamisesta vaan käytöstavoista ja muiden huomioimisesta.
Jos on ihan perussiisti koti niin ei tarvii, sillä ei ole mitään tekemistä käytöstapojen kanssa.

......
Mitään kuvottavampaa en tiedä, kuin haisevat roskisket roikkumassa pitkin keittiön ovien kahvoja ja pöntössä kauheet viirut ja epäsiistiä muutenkin. Yök! Ja yleensäkin sellasta yleistä sekamelskaa en ymmärrä. Valitus on aina kova, kun ei kerkee mitään tekemään ja plaa plaa.. koita mahtuu sisään. Ja silloin harvon kun pöydät/lattiat on siivottu rojuista, niin ne haisevat roskat on sisällä ja vessapönttö kauheessa kunnossa. Itse en ole mikään siivousta rakastava, mutta yleispuhdasta meillä on aina. Jos esim juhlat tulossa, niin siivoan tarkemmin.

ei tarvii
Ihanaa etten ole ainoa paikkojen"sipistelijä"! Tulee hyvä mieli kun on paikat asuttavan näkösessä kunnossa ja vieraatki näkee, et vaikka ois se 5min varoaika nii silti ollaan vähä nähty vaivaa ja ovat tervetulleita käymään :)
Kyllä vieraat tuntee itsensä varmasti tervetulleeksi ihan muutenkin jos sitä aidosti ovat. Siihen ei erillistä siivoamista ja varsinkaan leipomista tarvita. Kun on perussiistiä ja jotain fiksua tarjottavaa, se riittää. Mutta jokainen tyylillään. Älkää silti normittako asioita oman toiminnan kautta. Kukaan ei ole pätevä neuvomaan kuinka TÄYTYY tehdä tai olla tekemättä. Tässäkin asiassa useimalla lienee keskimäärin melko samankaltainen tapa toimia joten pilkun viilaaminen on turhaa.

Yhteistyössä