Raskaana olevat tupakoijat!

• Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
Poltatteko salassa vai ihmisten ilmoilla? Rinnastatteko raskausajan tupakoinnin esim. lapsen hakkaamiseen? Ja perusteluita olisi mielenkiintoista kuulla myös.

En haluaisi tästä haukkumisketjua, vaan haluan vain tietää mitä te ajattelette asiasta.

Mua kiinnostaa, miksi moni ei hae ihan kunnolla apua neuvolasta ja kaikkialta. Äärimmäisetkin keinot olisi paikallaan, eli esim. aina joku läheinen vartioimassa, ettei pääse ostamaan/polttamaan tupakkaa, mies tekemään perheen ostokset jne. Vaikea kuvitella, että moni ymmärtää tupakoinnin vakavuuden kun sen estämiseksi/vähentämiseksi ei käytetä useinkaan kovin paljon aikaa ja vaivaa. Olisipa resursseja johonkin vapaaehtoiseen vieroitukseen/pakkohoitoon. Pitäisi suhtautua samoin kuin alkoholiin, huumeisiin ja muuhun lapsen pahoinpitelyyn. Onhan se suoraan sanottuna lapsen kemiallista pahoinpitelyä. Lapsi kärsii ja kituu jokaisesta tupakasta. Siihen sitten vielä päälle kaikki riskit ja haitat vauvalle ja äidille.

ex polttaja
Tupakkariippuvuus voi olla pahempaa kun huumeriippuvuus! Neuvolasta ei apua saa! kokemusta on. Ekalla käynnillä vaan antaa esitteen ja toteaa että parempi olisi lopettaa. Lääkärikään ei auttanut raskaana ollessa. Minä ainakin häpesin polttamistani ja tein sen mahd. piilossa. Verenpaineeni nousivat aina pilviin jos koitin lopettaa. Lopulta neuvolassa sanottiin ettei ole hyvä jos kokonaan kerralla lopetan. En osannut ajatella asiaa niin "vakavana" koska niin moni on sanonut polttavansa raskaus aikana, ja terveitä lapsia on tullut... Vasta se hetki kun sai lapsen syliin avasi silmät. Kuinka itsekäs olin ollut, aiheuttanut jollekkin niin pienelle kipua ja tuskaa. Ahdistus oli kova, ja vain muutama tunti synnytyksestä, kun minun oli jälleen pakko saada tupakkaa...

"vieras"
Itsestään se on kiinni. Aina kuulee näitä ihmeellisiä selityksiä, jos haluaa lopettaa niin silloin lopettaa ja piste. Itse olen lopettanut myös aikoinani eikä se ollut mitenkään ihmeellistä joten omakohtaista kokemustakin on asiasta. Tämän vuoksi halveksun raskaana tupakoivia naisia, he eivät todellakaan ajattele muuta kuin omaa napaansa.

"nana"
Mua taas ärsyttää mun sukulaiset, jotka tietävät että olen raskaana. Silti pistetään naaman edessä tupakiksi ja sitten jos koitan siirtyä takavasemmalle niin seurataan sen sätkän kanssa perässä. Itse en siis polta, mutta en halua myöskään altistaa itseäni enkä vauvaa pasiiviselle tupakoinnille.

"vieras"
ihmiset ovat eri tavalla riippuvaisia. Ei voi lähteä vertaamaan sitä kuinka helppoa tupakoinnin lopettaminen jollekkin on. Sinulle se saattoi olla helppoa, mutta ei pakolta kaikille ole saman laista. Joku pystyy lopettamaan juomisen, toinen ei. ei ole vain kyse tahdosta. Kyse on riippuvuudesta, sairaudesta. Tottakai jokainen äiti haluaa terveen lapsen! jokainen haluaa lapsensa parasta! Turhaa ja naurettavaa nostaa itseään mitenkään jalustalle.

Ja nana voi aikuisena ihmisenä sanoa, että ei halua oleilla savussa. tupakoijalle savu on niin "normia" ettei hän pakolta vain tajua tätä ongelmaa, varsinkin jos keskittyy samalla keskusteluun.

[QUOTE="vieras";28700483]ihmiset ovat eri tavalla riippuvaisia. Ei voi lähteä vertaamaan sitä kuinka helppoa tupakoinnin lopettaminen jollekkin on. Sinulle se saattoi olla helppoa, mutta ei pakolta kaikille ole saman laista. Joku pystyy lopettamaan juomisen, toinen ei. ei ole vain kyse tahdosta. Kyse on riippuvuudesta, sairaudesta. Tottakai jokainen äiti haluaa terveen lapsen! jokainen haluaa lapsensa parasta! Turhaa ja naurettavaa nostaa itseään mitenkään jalustalle.

Ja nana voi aikuisena ihmisenä sanoa, että ei halua oleilla savussa. tupakoijalle savu on niin "normia" ettei hän pakolta vain tajua tätä ongelmaa, varsinkin jos keskittyy samalla keskusteluun.[/QUOTE]

Höpöhöpö. On ihmisiä, jotka eivät edes yritä lopettaa tai vähentää tupakointia. Jotkut yksinkertaiset jopa ajattelevat, ettei se ole kovin haitallista. Sitten osa ihmisistä on vain välinpitämättömiä tai rakastavat enemmän itseään kuin lastaan.

Tahdostahan se loppujen lopuksi on kiinni, mistä muustakaan? Toisille se on vaikeampaa kuin toisille, mutta tahto sen silti ratkaisee, päättääkö kärsiä ne vieroitusoireet ja sen henkisen riippuvuuden vai ei. Jos raskaus ei ole yllätys, pitäisi lopettaa jo ennen kuin alkaa yrittämään. Mikäli ei omin avuin pääse tupakasta eroon niin siihen on varmasti olemassa paljon apukeinoja ja tukea.

yäkk
en kehtaa polttaa ihmistenilmoilla, eli kotona poltan, tupakat ei ole edes ulkona mukana. neuvolassa ollaan tietoisia asiasta ja lähipiiri/kaverit tietää myös.

paska fiilis mutta oon heikko luuseri enkä pääse tosta paskakääryleestä varmasti ikinä eroon.

11v takana savuttelua

-----
Mua kiinnostaa, miksi moni ei hae ihan kunnolla apua neuvolasta ja kaikkialta. Äärimmäisetkin keinot olisi paikallaan, eli esim. aina joku läheinen vartioimassa, ettei pääse ostamaan/polttamaan tupakkaa, mies tekemään perheen ostokset jne. Vaikea kuvitella, että moni ymmärtää tupakoinnin vakavuuden kun sen estämiseksi/vähentämiseksi ei käytetä useinkaan kovin paljon aikaa ja vaivaa. Olisipa resursseja johonkin vapaaehtoiseen vieroitukseen/pakkohoitoon. Pitäisi suhtautua samoin kuin alkoholiin, huumeisiin ja muuhun lapsen pahoinpitelyyn. Onhan se suoraan sanottuna lapsen kemiallista pahoinpitelyä. Lapsi kärsii ja kituu jokaisesta tupakasta. Siihen sitten vielä päälle kaikki riskit ja haitat vauvalle ja äidille.
Tämän sepostuksen loppuun vielä T: Lapseton sinkku

"Vieras"
Saattaa kuulostaa brutaalilta, mutta mielestäni ihminen joka ei kykene lopettamaan tupakoimista, on selkeästi niin itsekäs että ei todentotta ansaitse saada lasta. Saatika sitä kunniaa olla vanhempi. Kuinka moni on todella niin koukussa tupakkaan kuin todella luulee olevansa ? Kuinka monen pitää käydä esim.yöllä parin tunnin välein tupakalla ? Jos todella voi nukkua 8 tuntia putkeen heräämättä nikotiinin tarpeeseen, voi todella olla päivälläkin sen aivan saman ajan polttamatta mikäli omistaa minkäänlaista selkärankaa. Olen itse tupakoinut 12 vuotta ja samantien kun puoli vuotta sitten plussasin, lensivät tupakat roskikseen. Minulla ei ole oikeutta vaarantaa lapsen terveyttä, saati yrittää tukehduttaa pientä kohtuun.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
miäää
En itsekään voi ymmärtää että niin koukussa voi tupakkaan olla. Itse poltin monta vuotta lähes askin päivässä, ryyppyreissuilla enemmänkin, mutta plussan saatuani lopetin seinään. En käyttänyt mitään vieroitusoireisiinkaan (purkkaa, laastareita...) koska päätin etten halua syntymätöntä lastani altistaa edes nikotiinille.
Ja monen monta kertaa yritin lopettaa ennen raskautta eikä se ikinä onnistunut. Vasta lapsen terveys oli tarpeeksi hyvä syy lopettaa.

Mutta niin, itse ap:n kysymyksiin vielä: En siis tietenkään osaa varmaksi sanoa mitä tupakoivien mammojen päässä liikkuu mutta väittäisin että he vähättelevät tupakan haittoja. Muun muassa yksi kaverini sanoi TIETÄVÄNSÄ ettei tupakasta ole mitään haittaa, olihan hänen äitinsäkin polttanut kun kaveriani odotti. Luulen että tupakan "puolestapuhujien" pitäisi nähdä vauva jolla on kaksi päätä tai viisitoista varvasta että voisivat myöntää tupakan haitat sikiölle. Koska ilmeisesti vain vammainen lapsi on heidän mielestään vahingoittunut....

veira
Alkuperäinen kirjoittaja miäää;28703248:
En itsekään voi ymmärtää että niin koukussa voi tupakkaan olla. Itse poltin monta vuotta lähes askin päivässä, ryyppyreissuilla enemmänkin, mutta plussan saatuani lopetin seinään. En käyttänyt mitään vieroitusoireisiinkaan (purkkaa, laastareita...) koska päätin etten halua syntymätöntä lastani altistaa edes nikotiinille.
Ja monen monta kertaa yritin lopettaa ennen raskautta eikä se ikinä onnistunut. Vasta lapsen terveys oli tarpeeksi hyvä syy lopettaa.

Mutta niin, itse ap:n kysymyksiin vielä: En siis tietenkään osaa varmaksi sanoa mitä tupakoivien mammojen päässä liikkuu mutta väittäisin että he vähättelevät tupakan haittoja. Muun muassa yksi kaverini sanoi TIETÄVÄNSÄ ettei tupakasta ole mitään haittaa, olihan hänen äitinsäkin polttanut kun kaveriani odotti. Luulen että tupakan "puolestapuhujien" pitäisi nähdä vauva jolla on kaksi päätä tai viisitoista varvasta että voisivat myöntää tupakan haitat sikiölle. Koska ilmeisesti vain vammainen lapsi on heidän mielestään vahingoittunut....
Ja tässä kohtaa ois voinut sanoa kaverille, että mikäköhän on se syy sun tupakkariippuvaisuudelle, oiskohan sillä sun äidin tupakoinnilla ollut vaikutusta...

Mutta samaa mieltä olen, tuntuu monen tupakoitsivan vähättelevän tupakoinnin merkitystä. Varmaan jos tulisi vammainen lapsikin, niin se ois geenien tms. syy.

äiti poltti ku ootti minua. paljon korvatulehuksia, vaikeuksia tulla raskaksi2x + 1 ylläri lopulta, panikkikohtaukset,lukihäiriö.

ite aloin polttaan 14v, lopetin ku aloin oottaan esikoista 22v. alotin uusiksi, lopetin ku nuorempi ilmotti tulostaan 25v. alotin uusiksi. siitä noin 3v lopetin ja nyt ilman tupakkia 1v7kk

raskausaika ilman tupakkia vaikka sitte pakkohoijossa. tupakoitsija vois laittaa itelleen tyynyn naamalle 15min ajaksi joka röökin jälkeen ja miettiä miksi tukehuttaa lastaan... säälittävää.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä järjettömin selitys on se, että siitä nousee verenpaineet ja stressitaso, jos lopettaa tupakoinnin -> keskenmenon riski on suurempi jne.

MINKÄ HELVETIN TAKIA SITÄ TUPAKOINTIA EI OLE VOINUT LOPETTAA ENNEN RASKAUTTA?? Nuokin selitykset olen kuullut parinkin eri äidin suusta ja kaikki ihan suunniteltuja raskauksia..

• Tykkää
Reactions: Tepadj
fuff
Ei se lopettaminen ole oikeasti kaikille niin helppoa, kuin jollekkin toiselle joka on vetänyt vaikka sen 2 askia päivässä ja pystyy lopettamaan kuin seinään. Joku joka on polttanut vaikka 3 röökiä päivässä ei välttämättä koe eroon pääsyä yhtä helppona, ihmiset on erilaisia.

dfhh
Ei se lopettaminen ole oikeasti kaikille niin helppoa, kuin jollekkin toiselle joka on vetänyt vaikka sen 2 askia päivässä ja pystyy lopettamaan kuin seinään. Joku joka on polttanut vaikka 3 röökiä päivässä ei välttämättä koe eroon pääsyä yhtä helppona, ihmiset on erilaisia.
oli helppoa tai ei, niin lopetettava se on hyvänen aika! tuli raskaaksi vahingossa tai suunnitellusti.

Tää aihe niin saa mun verenpaineet nousemaan.. Itse lopetin ennen plussausta, yritysaikana, koska oli PAKKO. Oli helvetin vaikeaa, mutta lapsen vuoksi on tehtävä mitä vaan.

"just"
Ai ei muka vaan pysty lopettamaan. Sittenhän te varmasti tunnette sielujen sympatiaa lasten hakkaajien kanssa kun nekin sanovat ettei vaan voi lopettaa eikä siitä nyt haittaakaan voi olla että teen näin.

Jos ei OMAN LAPSEN TERVEYDEN vuoksi voi lopettaa polttamista niin ei ole valmis vanhemmaksi.

dddd
[QUOTE="just";28703482]Ai ei muka vaan pysty lopettamaan. Sittenhän te varmasti tunnette sielujen sympatiaa lasten hakkaajien kanssa kun nekin sanovat ettei vaan voi lopettaa eikä siitä nyt haittaakaan voi olla että teen näin.

Jos ei OMAN LAPSEN TERVEYDEN vuoksi voi lopettaa polttamista niin ei ole valmis vanhemmaksi.[/QUOTE]

Mitään sielujen sympatiaa mutta kai sitä saa ymmärtää HYVÄKSYMÄTTÄ.

Yhteistyössä