Raskaana olevat tupakoijat!

• Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti
dddd
Ei kaikki ole mustavalkoistakaan. On ihmisiä ketkä lopettavat huumeiden käytön ja juomisen raskaana ollessa mutta tupakka jää. Mä en tiedä miten ajatella; hienoa että pääsee noin monesta eroon mutta ikävää, että tupakka jää?

Ei kaikki ole mustavalkoistakaan. On ihmisiä ketkä lopettavat huumeiden käytön ja juomisen raskaana ollessa mutta tupakka jää. Mä en tiedä miten ajatella; hienoa että pääsee noin monesta eroon mutta ikävää, että tupakka jää?
Moni huumeiden käyttäjä lopettaa huumeet, mutta tupakkaa ei. Siis lapsettomatkin. Ehkä se huumeidenkäyttö on helpompi lopettaa, jos saa vielä säilyttää jonkin addiktion.

QWFA
Se on fakta, että kyse on päätöksestä. Mikään vieroitushoitokaan ei ihmistä auta, jos ihminen itse ei tahdo parantua. Jostain syystä moni raskaanakin tupakoinut onnistuu lopettamaan sen tupakoimisen jossain muussa elämänvaiheessa, mikä siinä yhtäkkiä sitten muuttuu? Tiedän mm. ihmisen, joka poltti raskausaikana, mutta lopetti jo heti synnytyksen jälkeen. Tuskin tuossa ajassa tapahtui aivoissa niiin suuria muutoksia, että aiemmin oli lopettaminen mahdotonta. Tupakoija monesti keksii kaikenlaisia selityksiä ja antaa itselleen luvan olla edes vähentämättä. Sinulla on aika naiivi kuva asiasta, jos kuvittelet jokaisen raskaana tupakoivan yrittävän parhaansa tai ottavan itseään niskasta kiinni. Miten sellainen yrittää parastaan, joka 4 raskauden aikana polttaa askin päivässä eikä yritä hakea apua tai vähentää? Minusta siinä ei ole kerrassaan mitään puolusteltavaa. Jos todella suhtautuu tupakointiin niin vakavasti kuin pitäisi, käyttäisi kaikki mahdolliset apukeinot ja mielikuvitustaan lopettamiseen. On myös vastuutonta hankkia lisää lapsia, jos ei edes esikoisen raskausaikana ole onnistunut lopettamaan.
aikakauden moralisti ei ihmekkään että koulukiusaaminen lisääntyy jos äidit ovat tälläisiä tekopyhiä tuomitsijoita. siirtyy se lapseen joka erilaista käytöstä ymmärtämättömyydessään kiusata. kaikille seinään lopettaneille pitää paikkansa 70 pros tapauksista 30 pros tulee tärinät ja vapinat kun röökin lopettaa ja vaahtoa suusta. mut toki vähentää ainakin RASKAUSMYRKYTYS ON VAARALLISEMPI KUIN PARI TUPAKKAA.

just..
En tajua raskaanaolevia käryyttelijöitä.

Poltin itse 15 vuotta ja vähintään askin päivässä. Lopetin ennen kuin lapsi sai alkunsa. Siitä on nyt pian kolme ja puoli vuotta.

Tunnen erään, joka tuli vuosien yrityksen jälkeen raskaaksi viimein, mutta ei ole muka pystynyt lopettamaan tupakointia. Paskat sanon minä. Itsekästä.

aikakauden moralisti ei ihmekkään että koulukiusaaminen lisääntyy jos äidit ovat tälläisiä tekopyhiä tuomitsijoita. siirtyy se lapseen joka erilaista käytöstä ymmärtämättömyydessään kiusata. kaikille seinään lopettaneille pitää paikkansa 70 pros tapauksista 30 pros tulee tärinät ja vapinat kun röökin lopettaa ja vaahtoa suusta. mut toki vähentää ainakin RASKAUSMYRKYTYS ON VAARALLISEMPI KUIN PARI TUPAKKAA.
Ai mistä lähtien moraalittoman käytöksen kritisointi on ollut pahempaa kuin moraaliton käytös? Onko hakkaaminenkin vain "erilaista käytöstä"? Eikös sinun logiikallasi koulukiusaaminenkin pitäisi vaan ymmärtää ja kiusaajia puolustaa?

Mua kiinnostaa edelleen, miten päätös lopettaa ei Kolmannen korpin mielestä ole oma valinta? Miten ihmeessä se lopettaminen muuten onnistuu, jos ei omasta valinnasta? Eikös tuon ajatuksen mukaan ole syytä edes olla yrittämättä ja jatkaa vaan polttamista, jos se lopetus kerran mielestäsi on mahdotonta osalle?

Tupakointi on päätös siitä asti kun ensimmäisen kerran päättää laittaa tupakan suuhunsa. Raskaana ollessakin se on oma käsi, joka sen tupakan suuhun vie ja oma päätös ostaa sitä kaupasta. Vaikka lopettaminen olisi elämää vaikeampaa niin oma tahto siinä silti viime kädessä ratkaisee eikä mitkään ihmekeinot (joita ei edes ole).

sfa
Ai mistä lähtien moraalittoman käytöksen kritisointi on ollut pahempaa kuin moraaliton käytös? Onko hakkaaminenkin vain "erilaista käytöstä"? Eikös sinun logiikallasi koulukiusaaminenkin pitäisi vaan ymmärtää ja kiusaajia puolustaa?
oon viel teräs kun aravasin sun kommenttis. arvasin suppeuden sulla ei paljoo käytännön kokemusta ole. tiedän sen elävästä elämästä että lääkäri sanonut että parempi että poltat sen pari röökiä päivässä kun lopetat kokonaan tuli siihen johtopäätökseen että myrkytys suurempi riski. siis ihan perusjuttui tään analysoidaan riskit kongreettisten päätelmien jälkeen ja valitaan pienmpi paha. jos mahdollisuutta muuta ei ole. kaks aravausta miten veikkasin sun vastaavan oli juurikin väkivalta koulus turhan yksinkertainen ilmoiti olevas. spekuloin tähän loppuun vanhemmat ylempää keskiluokkaa lapsuus/nuoruus turvallisessa idylli lähiös jossa suurin adrenaliini piikki oli kun kettu tiellä käveli. ei elämänkokemuksia muustakuin mututuntumasta. lääkärin arvio; potilas kärsii sairaalloiseta ylemmyyentunteesta pakonomaista tarvetta kontrolliin ja sepittäen harhaisia juttujaan kuinka kouluväkivalta pitäisi hyväksyä. vaikka nimenomaan väkivaltaa vastaan. Katsos RASKAUS MYRKYTYS SUUREMPI PAHA KUIN PARI TUPAKKAA. NIILLE JOTKA KUULUU SIIHEN 70 PROS JOLLA EI TULE MITÄÄN OVAT ONNEKAITA. KAIKKI EI OLE AINA NIIN ONNEKAITA KUIN SINÄ.

oon viel teräs kun aravasin sun kommenttis. arvasin suppeuden sulla ei paljoo käytännön kokemusta ole. tiedän sen elävästä elämästä että lääkäri sanonut että parempi että poltat sen pari röökiä päivässä kun lopetat kokonaan tuli siihen johtopäätökseen että myrkytys suurempi riski. siis ihan perusjuttui tään analysoidaan riskit kongreettisten päätelmien jälkeen ja valitaan pienmpi paha. jos mahdollisuutta muuta ei ole. kaks aravausta miten veikkasin sun vastaavan oli juurikin väkivalta koulus turhan yksinkertainen ilmoiti olevas. spekuloin tähän loppuun vanhemmat ylempää keskiluokkaa lapsuus/nuoruus turvallisessa idylli lähiös jossa suurin adrenaliini piikki oli kun kettu tiellä käveli. ei elämänkokemuksia muustakuin mututuntumasta. lääkärin arvio; potilas kärsii sairaalloiseta ylemmyyentunteesta pakonomaista tarvetta kontrolliin ja sepittäen harhaisia juttujaan kuinka kouluväkivalta pitäisi hyväksyä. vaikka nimenomaan väkivaltaa vastaan. Katsos RASKAUS MYRKYTYS SUUREMPI PAHA KUIN PARI TUPAKKAA. NIILLE JOTKA KUULUU SIIHEN 70 PROS JOLLA EI TULE MITÄÄN OVAT ONNEKAITA. KAIKKI EI OLE AINA NIIN ONNEKAITA KUIN SINÄ.
En jaksa edes lukea tuota sepustusta. Opettele kirjoittamaan ennen kuin riehut täällä, jos toivot ihmisten lukevan kommenttisi. Tupakointi raskausaikana ON väkivaltaa, jos et sattunut tietämään. Se on sikiön kiduttamista ja kemiallista pahoinpitelyä. Minä en ole onnekas vaan olen ihan itse valinnut olla edes maistamatta tupakkaa, mihin siinä onnea tai tuuria tarvitaan? Siinä vaiheessa kun suunnitellaan raskautta, lopetetaan tupakointi. Jos tämä ei onnistu, jäädään lapsettomiksi kunnes onnistuu. Mikäli kyseessä on vahinkoraskaus, yritetään kaikin mahdollisin keinoin lopettaa/vähentää. Mikä tässä on epäselvää?

just...
Hirveetä tekstiä. Opettele nyt hyvä ihminen kirjoittamaan.
Sen mitä tuosta nyt sai jotenkin selvää oli se, että tupakoinnin lopettaminen aiheuttaisi muka raskausmyrkytyksen. Juu ei pidä paikkaansa.

Mutta hyvä yritys taas. Näitä selittelijöitä riittää..

"hohho"
Hirveetä tekstiä. Opettele nyt hyvä ihminen kirjoittamaan.
Sen mitä tuosta nyt sai jotenkin selvää oli se, että tupakoinnin lopettaminen aiheuttaisi muka raskausmyrkytyksen. Juu ei pidä paikkaansa.

Mutta hyvä yritys taas. Näitä selittelijöitä riittää..
niin monenlaista sanottakoon lopuksi mustan ja valkoisen lapsi tulee olemaan harmaa. asiasta tietämätön on yleensä typerin. vähän sama kun juoppohulluus kohtaus joka saattaa iskeä kun lopettaa seinään. ei kaikille sama tupakassa. en suositellut tupakoimaan mutta tiedän 2 tapausta jossa lääkäri sanoi että parempi että poltat sen pari päiväs muistaakeseni stressi nostaa verenpainetta. nojoo parempi mennä takas keskustelemaan sinne missä ihmiset nuo inhimilliset ymmärtävät virheitä paremmin. kielen ja muunkin osalta ::D

....
Tupakan polton lopettamisessa ei ole mistään muusta kyse kuin siitä, että sitä uutta röökiä ei sytytetä. Niin saatanan yksinkertaista että älkää te munattomat luuserit jaksako keksiä siihen mitään säälittäviä tekosyitä. 10v poltin, sitten tulin raskaaksi ja jätin tupakat sytytämättä. Edelleen on sytyttämättä.

cghch
sä ddd selittelet, kyllä sä psytyt lopettamaan sen tupakanpolton jos niin haluat (ihan niinkuin kuka tahansa, myös minä!). Et ehkä tänään tai huomenna, mutta tulevaisuudessa. Ala tehdä tosissas töitä sen asian kanssa äläkä vaan selittele ja puolustele röökaamistas!

Lässynlässyn
Just joo, ja selkäränka ja itsekuri ja kohtuus....

Tyhmemmille disclaimer: en luonnollisestikaan puolla raskauden aikana tupakoimista tai tupakoimista ylipäätään. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että nikotiini vapauttaa aivojen mielihyväkeskuksen reseptoreissa dopamiinia samoin mekanismein ja yhtä nopeasti kuin heroiini. Molempiin syntyy hyvin nopeasti voimakas kemiallinen riippuvuus. Addiktion käsitteen ymmärrys saati hoito ovat aivan retuperällä tämän maan hoitokulttuurissa.

Esimerkki: täällä luullaan yleisesti, että lapset oppivat alkoholin "sivistyneen kohtuukäytön" a) katselemalla juomista b) juomalla alaikäisinä itse -- mutta vain kohtuudella tietysti. Ja ei se lämmin rento olo tai sporadinen hilpeys humalaa edes ole, kun "ei ördätä, meillä alkoholi ei oo mikään tabu tai peikko." Ihminen, josta tulee alkoholisti (joita säännöllistä viinilasiaan/saunasiideriään/kuumailmapalloviskiään himoavat mammat eivät siis tietenkään ole) on siis vain hyvin oppimaton, niinkö?

Luuletteko tosiaan, että joku haluaa/päättää tulla alkoholistiksi tai yleensä addiktiksi? Luuletteko, että ei-addiktit ovat briljantin nerokkaita, koska valitsivat ei-addiktion? Harmi, että esim. Charles Dickens ja Vincent Van Gogh olivat tosi lahjattomia urpoja, koska valitsivat addiktion... Alttiuden periytyvyydestäkin -- pätee muuten addiktiivisuuteen yleensä, ei vain yhteen substanssiin -- on lukemattomia tutkimuksia; silti joku vieläkin viitsii nolata itsensä höpöttämällä päättämisestä.

Ei sillä, että polttamista raskauden aikana voisi jatkaa, mutta asiantuntevaa apua lopettamiseen pitäisi olla tarjolla. Vaan kun ei ole: joku aiemmin ketjussa jo kertoikin, kuinka hän olisi kaivannut neuvolasta apua lopettamiseen muttei saanut. Sai varmaan vain hyviä neuvoja niiltä, jotka eivät ole koskaan polttaneet tai niiltä, joille lopettaminen oli ihan-vitun-helppoa-siksi-olen-raivokas-ja-vihaan-heikkoja-paskiaisia-oon-niin-saatanan-onnellinen-tyyppiä. Kummankin noiden sijaan suosittelen vaikkapa tätä seuraa Kokemuksia Stumppaa Tähän kirjasta???????
Se ei ole mistään muusta kuin itsestään kiinni, että haluaako myrkyttää lastaan vai ei. Tupakka ei ole heroiinia jota on pakko saada edes vähän vieroitusoireisiin, tai muutoin sydän pysähtyy.

Ylläoleva lainaus on ihan pelkkää paskaa!

Paskalällylastenkiduttaja on raskaana yhtään mitään päihteitä käyttävä ämmä!
No ehkä 1 pieni siideri harvoin menee, mutta helpompaa olisi ilman sitäkin.

"vieras"
Oletko jotenkin jälkeenjäänyt?

"vieras"
Raskaana polttaminen on todella ITSEKÄSTÄ, ja kuvottavaa. On aivan naurettavuuden huippu puolustella näitä aikuisia ihmisiä (!!) ketkä tekevät tuon tietoisen valinnan ja vaarantan oman lapsensa terveyden.

Onneksi pakkohoito lakia kaavaillaan päihteitä käyttäville äideille.

"vieras"
En jaksa edes lukea tuota sepustusta. Opettele kirjoittamaan ennen kuin riehut täällä, jos toivot ihmisten lukevan kommenttisi. Tupakointi raskausaikana ON väkivaltaa, jos et sattunut tietämään. Se on sikiön kiduttamista ja kemiallista pahoinpitelyä. Minä en ole onnekas vaan olen ihan itse valinnut olla edes maistamatta tupakkaa, mihin siinä onnea tai tuuria tarvitaan? Siinä vaiheessa kun suunnitellaan raskautta, lopetetaan tupakointi. Jos tämä ei onnistu, jäädään lapsettomiksi kunnes onnistuu. Mikäli kyseessä on vahinkoraskaus, yritetään kaikin mahdollisin keinoin lopettaa/vähentää. Mikä tässä on epäselvää?
Juuri näin!

"mami"
Nostanpa tämän vanhan keskustelun, kun muistin sen ja näköjään keskustelu oli luisunut hieman sivuraiteille. Eli kysymyshän oli että rinnastatteko tupakointinne lapsen pahoinpitelyyn? Perusteluiden kera olisi tietysti parempi :)

Yhteistyössä