Just joo, ja selkäränka ja itsekuri ja kohtuus....
Tyhmemmille disclaimer: en luonnollisestikaan puolla raskauden aikana tupakoimista tai tupakoimista ylipäätään. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että nikotiini vapauttaa aivojen mielihyväkeskuksen reseptoreissa dopamiinia samoin mekanismein ja yhtä nopeasti kuin heroiini. Molempiin syntyy hyvin nopeasti voimakas kemiallinen riippuvuus. Addiktion käsitteen ymmärrys saati hoito ovat aivan retuperällä tämän maan hoitokulttuurissa.
Esimerkki: täällä luullaan yleisesti, että lapset oppivat alkoholin "sivistyneen kohtuukäytön" a) katselemalla juomista b) juomalla alaikäisinä itse -- mutta vain kohtuudella tietysti. Ja ei se lämmin rento olo tai sporadinen hilpeys humalaa edes ole, kun "ei ördätä, meillä alkoholi ei oo mikään tabu tai peikko." Ihminen, josta tulee alkoholisti (joita säännöllistä viinilasiaan/saunasiideriään/kuumailmapalloviskiään himoavat mammat eivät siis tietenkään ole) on siis vain hyvin oppimaton, niinkö?
Luuletteko tosiaan, että joku haluaa/päättää tulla alkoholistiksi tai yleensä addiktiksi? Luuletteko, että ei-addiktit ovat briljantin nerokkaita, koska valitsivat ei-addiktion? Harmi, että esim. Charles Dickens ja Vincent Van Gogh olivat tosi lahjattomia urpoja, koska valitsivat addiktion... Alttiuden periytyvyydestäkin -- pätee muuten addiktiivisuuteen yleensä, ei vain yhteen substanssiin -- on lukemattomia tutkimuksia; silti joku vieläkin viitsii nolata itsensä höpöttämällä päättämisestä.
Ei sillä, että polttamista raskauden aikana voisi jatkaa, mutta asiantuntevaa apua lopettamiseen pitäisi olla tarjolla. Vaan kun ei ole: joku aiemmin ketjussa jo kertoikin, kuinka hän olisi kaivannut neuvolasta apua lopettamiseen muttei saanut. Sai varmaan vain hyviä neuvoja niiltä, jotka eivät ole koskaan polttaneet tai niiltä, joille lopettaminen oli ihan-vitun-helppoa-siksi-olen-raivokas-ja-vihaan-heikkoja-paskiaisia-oon-niin-saatanan-onnellinen-tyyppiä. Kummankin noiden sijaan suosittelen vaikkapa tätä seuraa
Kokemuksia Stumppaa Tähän kirjasta???????