hoitovapaalta 4kk töihin sitten äitiyslomalle taas, noloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta, kuukauden päästä alkaa työt ja huomasin tuossa toukokuussa olevani raskaana.

Uusi äitiysloma alkaisi joulukuussa, joten ehtisin olla töissä 4kk ennen äitiyslomaa. Esikoinen täyttää jo ensi kuussa 3v, joten pakko mennä välissä töihin että saa edes jonkinlaiset äitiysrahat enkä menetä vakituista työpaikkaa.

Tarkoitus oli raskautua hoitovapaan aikana ja kerran onnistuinkin mutta keskenmeno siitä vain tuli. Olen niin onnellinen että olen päässyt tässä raskaudessa jo ns. riskirajan 3kk yli ja toivon että saamme tämän lapsen kotiin saakka.

Kuitenkin sellainen olo että apua mitä ne töissä sanoo. Töihin en ole vielä mitään ilmottanut. Pitäskö etukäteen ilmoilla että olen muuten tulossa mutta en pitkäksi aikaa vai menenkö vain maha pystyssä töihin kun työt alkaa? Mitään sairasloma järjestelyjä tms ei voi tuohon tehdä kun lomiakaan ei oo yhtään jäljellä, eli pakkohan mun on töihin mennä se 4kk ajaksi.

Mulla kävi samoin.

Tosin, kun kerkeet olla vaan 4kk töissä, niin ei taida vaikuttaa äitiysrahoihin millään lailla. 6kk takaiset palkkatulot lasketaan, muutoin taitaa mennä vanhan mukaan. Eli samaa saat kun mitä aiemminkin.

Itse kerkesin olla nipin napin sen 6kk töissä. Työt oltiin sovittu jo alkavaksi kun huomasin raskauden. Lapset sai pk-paikan, niin en viittinyt sitten enää kaikkea peruakkaan. Ja juuri äitiysrahan vuoksikin, kun puolivuotta kuitenkin kerkesin töissä olla, niin tuli palkan mukaiset äitiysrahat. Aiemmin ollut minimillä...

Töihin ei ole mikään pakko raskaudesta kertoa, vasta 2kk ennen laskettua aikaa.
Toki siitä voi mainita, jos itse haluaa. Mutta mikään pakko se ei ole.

Eiks äitiysraha lasketa viimeksi valmistuneen verotuksen mukaan, tai edellisten 6kk tulojen mukaan. Saman äitiyspäivärahan seuraavasta lapsesta saa vain, jos edellinen on alle 3v.

Mulla kävi samoin.

Tosin, kun kerkeet olla vaan 4kk töissä, niin ei taida vaikuttaa äitiysrahoihin millään lailla. 6kk takaiset palkkatulot lasketaan, muutoin taitaa mennä vanhan mukaan. Eli samaa saat kun mitä aiemminkin.

Itse kerkesin olla nipin napin sen 6kk töissä. Työt oltiin sovittu jo alkavaksi kun huomasin raskauden. Lapset sai pk-paikan, niin en viittinyt sitten enää kaikkea peruakkaan. Ja juuri äitiysrahan vuoksikin, kun puolivuotta kuitenkin kerkesin töissä olla, niin tuli palkan mukaiset äitiysrahat. Aiemmin ollut minimillä...

Töihin ei ole mikään pakko raskaudesta kertoa, vasta 2kk ennen laskettua aikaa.
Toki siitä voi mainita, jos itse haluaa. Mutta mikään pakko se ei ole.
No eihän ap sitä vanhaa saa kun esikoinen ehtii täyttää sen kolme. Mutta käsittääkseni tuossa tilanteessa huomioidaan se 4kk kokonaisuudessaan, eli hoitovapaata ei tarbi keskeyttää sen takia että ehtis olla 6kk töissä.

Mitäs noloa siinä on? Jos joku alkaa urputtaa, sanot niille vaan että niitä lapsia ei voi tilata silloin kun itselle sopii parhaiten, vaan ne tulee kun on tullakseen....

joo en voi saada vanhaa kun esikoinen täyttää 3v, siksi palaan töihin. ja olen ymmärtänyt että jos 6kk ei täyty voidaan myös esim. 4kk tulot ottaa huomioon ja siitä laskea vuosiansio kun olen kuitenkin vakkaritöissä eikä työsuhde pääty vaan jään vaan siitä äitiyslomalle. Tulot on kuitenkin sen 20% reilusti suuremmat kuin mitä nyt oon saanut hoitovapaan aikana. Lisäksi jos olen 3kk töissä ehdin saada työpaikalta sen 3kk palkan äitiysloman alkuun ennen äippärahan saantia.

Mun täytyy vissiin tarkistaa asia vielä kelasta, mutta näin muistelen jostain lukeneeni.

[QUOTE="vieras";28700056]Mitäs noloa siinä on? Jos joku alkaa urputtaa, sanot niille vaan että niitä lapsia ei voi tilata silloin kun itselle sopii parhaiten, vaan ne tulee kun on tullakseen....[/QUOTE]

Ehkä lestadiolaisten parissa, me muut voimme käyttää ehkäisyä.

[QUOTE="...";28700108]Ehkä lestadiolaisten parissa, me muut voimme käyttää ehkäisyä.[/QUOTE]

Kyse olikin siitä että kun sen lapsen HALUAA. Ap varmaan olis ottanut sen lapsen jo aiemmin jos olisi voinut, niin ei olisi tullut lyhyttä työpätkää. Mutta kun sitä ei voi valita.

[QUOTE="...";28700108]Ehkä lestadiolaisten parissa, me muut voimme käyttää ehkäisyä.[/QUOTE]

Niin siis ap oli yrittänyt saada lasta jo aiemmin, mutta meni kesken. Siinä mielessä siis tulee, kun on tullakseen, jos tulee ollenkaan. Ei sitä ajoitusta aina voi suunnitella, vaikka kuinka toivoisi. Yruttämättä voi toki jättää ja siten itse vaikuttaa, mutta kukaan ei voi päättää pitääkö lasta yrittää kuukausi vai 10 vuotta.

Yhteistyössä