Epäilen että mulla vois olla 2-tyypin diabetes, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eikö sitä ruokavaliolla hoideta? Mistä saisin ohjeet?

En oo nyt muutamaan kk lääkäriin menossa, loppuvuodesta palaan töihin niin sit voin käydä työterveydessä.

Onko teidän terveyskeskuksessa diabeteshoitajaa? Katso netistä tiedot. Meidän terveyskeskuksessa on diabeteshoitajan soittoaika päivittäin. Kun numeroon soittaa, niin meillä saa ajan tapaamiseen, jossa käydään läpi kaikkea ruokavaliosta ja liikunnasta lähtien, mitataan verensokeri, annetaan lähete verikokeisiin, sovitaan jatkosta jne.

– Dialyysin alettua sain jonkin ajan kuluttua kotiin dialyysikoneen, jossa olin kytkettynä yöt. Se mahdollisti työssäkäynnin ja vapaamman liikkumisen päivisin.

Kotiuduttuaan Kankaanpää jatkoi yhteydenpitoa hoitohenkilökuntaan. Hän sai lääkäriltä myös uuden elinsiirtouutisen.

– Lääkäri kysyi, olisinko kiinnostunut myös haimansiirrosta, sillä se voisi poistaa diabeteksen. Haimansiirto oli tuolloin Suomessa vielä varsin uusi asia. Niitä oli tehty vasta kaksi vuotta.

– Olin tietenkin kiinnostunut asiasta. Olin hyvin yllättynyt ja sitä kautta innostunut siitä, että saisin mahdollisuuden parantua diabeteksestä. Päätökseni jälkeen minulle tehtiin useita asiaan liittyviä tutkimuksia."

Lähtö elinsiirtoon Meilahden sairaalaan tuli lopulta noin yksitoista kuukautta oireiden alkamisen jälkeen. Kun tieto mahdollisten elinten löytymisestä tuli, lähti Kankaanpään nopeasti taksilla kohti Helsinkiä.

Onko teidän terveyskeskuksessa diabeteshoitajaa? Katso netistä tiedot. Meidän terveyskeskuksessa on diabeteshoitajan soittoaika päivittäin. Kun numeroon soittaa, niin meillä saa ajan tapaamiseen, jossa käydään läpi kaikkea ruokavaliosta ja liikunnasta lähtien, mitataan verensokeri, annetaan lähete verikokeisiin, sovitaan jatkosta jne.

IL:
"

Yhteistyössä