Toisen ketjun herättämiä ajatuksia... Kuuluuko lapsettomat ihmiset hoitaa vanhainkodissa yms laitoksessa?

• Viestiketjun aloittaja äitipä äiti
  • Ensimmäinen viesti
äitipä äiti
[QUOTE="vieras";28689909]Ja minä taas tiedän, että suurin osa ihmisistä haluaa lapsia, joten minunkaan ei ole mitään järkeä tehdä päätöstäni lapsista sen perusteella, että jos yhtäkkiä 50% suomalaisista ei haluaisi lapsia. Etkö sä oikeasti näe mitään virhettä tässä sun logiikassa? Sä vaadit muilta asioita, joita et vaadi itseltäsi. Totta kai 9 ihmistä tuhlaa luontoa paljon enemmän kuin yksi ihminen vaikka he kuinka käyttäisivät toisensa vanhoja vaatteita. Todennäköisesti he aikuisena kuitenkin asuvat jokainen yksin omaan perheensä kanssa, ostavat itse vaattensa, kulkevat itse töihin jne. Siihen kuluu luonnonvaroja. Minä yritän vain ravistella sinua heräämään todellisuuteen, että ei omat valinnat ole vain omia valintoja vaan sinun pitäisi ajatella myös ympäristöä. Yritän saada sinut näkemään asian hieman laajemassa näkökulmasta.[/QUOTE]

Ja sinä lapseton, et voi ottaa vain rusinoita pullasta.
Olisi oikein jos sinun verotuksesi olisi tiukempi kuin 'lapsellisen' ihmisen ja kantaisit näin yhteiseen kekoon oman osuutesi. Sen osuuden, jonka vanhemmat tekevät työnä hoitaessaan lapsiaan.
On kaunis ajatus ajatella 'ympäristöä', todellisuus kuitenkin on, että tämä maapallo kaatuu omaan mahdottomuuteensa joka tapauksessa. Syynä ei kuitenkaan tule olemaan ihmisten määrä, vaan ihmisten itsekkyys.

Lähimmäistään rakastavia ihmisiä mahtuu maailmaan paljon enemmän.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689921:
Ja sinä lapseton, et voi ottaa vain rusinoita pullasta.
Olisi oikein jos sinun verotuksesi olisi tiukempi kuin 'lapsellisen' ihmisen ja kantaisit näin yhteiseen kekoon oman osuutesi. Sen osuuden, jonka vanhemmat tekevät työnä hoitaessaan lapsiaan.
On kaunis ajatus ajatella 'ympäristöä', todellisuus kuitenkin on, että tämä maapallo kaatuu omaan mahdottomuuteensa joka tapauksessa. Syynä ei kuitenkaan tule olemaan ihmisten määrä, vaan ihmisten itsekkyys.

Lähimmäistään rakastavia ihmisiä mahtuu maailmaan paljon enemmän.
Ja sinä vanhempi et voi ottaa vain rusinoita pullasta. Se, että sinä olet sitä mieltä, että yhteiskunnan kantokyky on tärkeämpi kuin ympäristön kantokyky, ei tarkoita, että näin olisi. Mitäköhän olisit mieltä siinä vaiheessa, kun iso osa maailman alueista on liian kuumia ihmisten elettäväksi ja maailma on täynnä sotia alueista, vedestä ja ruoasta? Edelleen olisit sitä mieltä, että kyllä tänne maailmaan ihmisiä mahtuu?

Sinä olet ihan vapaaehtoisesti päättänyt tehdä 9 lasta. Ei minun tarvitse maksaa sinun päätöksestäsi. Jos lasten kasvattaminen on sinulle niin hirveän vastenmielistä työtä, josta odotat korvauksia, älä tee lapsia.

"vieras"
Minä teen jo enemmän töitä kun sinä. Töitä, joissa autan ihmisiä päivittäin. Teen myös vapaaehtoistyötä. Olen ollut töissä kriisialueilla. Ja sinun mielestäni minä olen itsekäs ja en kanna korteani kekoon samalla tavalla kuin sinä, joka istut kotona kasvattamasi lapsiasi, jotta he pääsisivät tuhoamaan maapalloamme?

äitipä äiti
No niin rauhoitu nyt hyvä lapseton.

Taitaa olla hyvä ettet ole hankkinut lapsia, koska hermosi eivät kestäisi kasvatustyötä.
Mutta et sitten kiukuttele minun lapsilleni tai lapsenlapsilleni siellä vanhainkodissa, kun he vaihtavat vaippojasi.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689946:
No niin rauhoitu nyt hyvä lapseton.

Taitaa olla hyvä ettet ole hankkinut lapsia, koska hermosi eivät kestäisi kasvatustyötä.
Mutta et sitten kiukuttele minun lapsilleni tai lapsenlapsilleni siellä vanhainkodissa, kun he vaihtavat vaippojasi.
Koska olen kanssasi eri mieltä olen ilmeisesti kiukkuinen. Hyvä tietää. Mä veikkaan, että tuollaisen idiootin kasvattamista lapsista ei tule kovin hyödyllisiä tai ainakaan miellyttäviä yhteiskunnan jäseniä.

"vieras"
Kyllä kolmannesta lapsesta pitäisi jo maksaa kunnon haittavero aiheutetun ympäristökuormituksen vuoksi. Haittaveron pitäisi olla eksponentiaalisesti suurempi jokaisen seuraavan lapsen kohdalla. On käsittämätöntä, miten jotkut voivat omaa itsekkyyttään aiheuttaa vahinkoa maapallolle paisuttamalla omaa sukuaan.

Ehkäpä niillä lapsettomilla on mukavat säästöt työvuosilta eläkkeen rinnalla toisin kuin pienen kylän perustaneilla vanhemmilla.... Lapsia on mutta en luota että tulen saamaan aikanaan eläkettä, ei voi rahat riittää kun nykyiset vispit pitää kustantaa.

Mikä on tämä ihmeen ajatusmalli että yhteiskunnan (ja ihmiskunnan) tulee "jatkua" loputtomiin, eikä sen saa antaa kaatua omaan mahdottomuuteensa, ja sillä perusteella lapsia hankkineet perustelevat omaa oletettua sankaruuttaan?

Jos ei niitä lapsia ole hankittu vanhuksia hoitamaan, niin kyllä ne vanhukset siitä itsestään vähitellen kaikki kuolla kupsahtaa.

Eikä kenenkään enää koskaan tarvitse kärsiä lasten seurasta, tadaa problem solved.

"vieras"
En tosiaan oleta, että omat lapseni elättävät ja hoitavat minut kun olen vanha. En haluaisi edes heidän joutuvan sitä tekemään. Aion kerätä säästöjä elämäni aikana sen verran, että pärjään niillä ja voin kustantaa vaikka yksityisen hoidon. Kaikki vanhukset eivät myöskään vanhainkotiin joudu. Jos sinne joutuu, on ihmisillä usein omistusasunnot, jonka myymisestä saa aika mukavasti rahaa. Joillakin vielä kesämökkejä, autoa. Omat isovanhempani (toiset kuolleet, toiset elossa) asuvat edelleen yli 70 vuotiaina omissa asunnoissa. En tiedä tarkkoja ikiä, mutta vähintään 75 vuotiaita ovat elossa olevat isovanhempani. Isäisäni ei ole kovin hyvässä kunnossa enään, hänellä eräs sairaus, mutta heillä ei ole mitään ongelmaa kahdestaan kotona. Omalla äidillänikin on sairaus, jonka vuoksi ei voisi edes nyt 50 vuotiaana hoitaa isovanhempiaan. En usko, että ketään edes ottaisi heitä asumaan kotiinsa. Luulisi, että parisuhteellekin aikamoinen pala, että isovanhempia hoidettaisi samassa taloudessa vasta, kun lapset muuttaneet kotoa.

Kun omat lapset siis lähtevät maailmalle, olen ajatellut tehdä uraa, matkustella, mahdollisesti jopa muuttaa ulkomaille. En tosiaan ole ajatellut jäädä tänne hoitamaan omia vanhempiani. Jos rahallista apua tarvitsisivat, jos sosiaalijärjestelmä romahtaisi, niin tottakai maksaisin heidän hoitonsa, jos sellaiset rahat omasta pussistani löytyisi.

Keittiönoita
En oikein näe yhtäläisyyttä kaverin lasten hoitamisen ja yhteiskunnan vanhustenhuollon välillä. Siis juu, yhteiskunnan tehtävä on perustaa niin päiväkoteja lapsille kuin vanhainkoteja vanhuksille. Mutta lapsettomien (eikä tietty lapsellistenkaan) tarvitse hoitaa kavereidensa lapsia..ellei sitten satu olemaan juuri siellä päiväkodissa töissä. Sama toisinpäin eli ihmisten ei tarvitse hoitaa vanhempiensa lapsettomia kavereita, elleivät sitten satu olemaan juuri siellä vanhainkodissa töissä.

"vieras"
Nuo päiväkodit ja vanhainkodit on aika hyvin rinnastettavia. Jos mua ei tarvitse hoitaa vanhainkodissa, niin sit mun verorahoilla ei tarvitse myöskään rahoittaa päiväkoteja, kouluja, leikkipuistoja jne. Mutta äitipä äiti olikin sitä mieltä, että olisi reilua, jos mä maksaisin vielä enemmän veroja kuin nyt :O

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689810:
No, mulla on 9 lasta, joten on melko luultavaa että he saavat työpanoksellaan katettua äitinsä pienen eläkkeen.

Jos mun lapsi on kirjanpitäjä, niin mä voin 'vaihtaa' palveluita sen äidin kanssa jonka lapsi on lähihoitaja...
Mulla on vain kaksi lasta, mutta kyllä kokisin kasvatuksessa menneen jotain pahasti pieleen, jos lapseni katsoisivat velvollisuudekseen huolehtia aikanaan vain minusta ja itsensä kaltaisista.

• Tykkää
Reactions: fifiia
:D Taidan sitten olla pahimmanlaatuinen siivelläelelijä kun nämä "satsaukseni" lasten suhteen ovat tuottaneet kaksi yhteiskunnalle hyvin kalliiksi tulevaa elättiä. Tuskin noiden kahden nuoremman tulevaisuudessa maksamat verorahat -saati että työpanoksensa jos hoitoalelle päätyvät- tulevat korvaamaan pientäkään osaa isosisarustensa aiheuttamista kuluista ja jos pitäisi vielä omat vanhemmat hoitaa...

Yhteiskunta toimii yhteiskuntana ja huolehtii näistä/meistä heikommista, kukin yhteiskunnan jäsenenä antaa siihen sitten oman panoksensa. Ystävät ja sukulaiset sitten keskenään päättävät minkä verran toisiaan auttavat.

eijaksa
Taisipa alkuperäinen 'äippä' olla porvoon kasvatti, jos ei, toivon sydämestäni, ettet päästele vastaavia aivopieruja enää koskaan. Taidat olla jotenkin vajaa. Osanottoni, ympärilläsi täytyy elää myös aivottomia ihmisiä, koska kukaan normaali ei kaltaistasi katselisi, saatika kuuntelisi.

sairaanhoitaja ja terkkari
Tiedoksenne vaan... Kaikkien vahusten hoidontarve arvioidaan ja hoitoa saa sen mukaan! Kukin saa ostaa rahalla, ihan mitä haluaa tai on ok, jos lapset/sukulaiset osallistuvat hoitoon. Minulla on asiakkaana sekä lapsettomia, että perheellisiä vanhuksia ja kukin saa palvelua tarpeidensa mukaan, KETÄÄN ei jätetä hoitamatta!

"vieras"
Tiedoksenne vaan... Kaikkien vahusten hoidontarve arvioidaan ja hoitoa saa sen mukaan! Kukin saa ostaa rahalla, ihan mitä haluaa tai on ok, jos lapset/sukulaiset osallistuvat hoitoon. Minulla on asiakkaana sekä lapsettomia, että perheellisiä vanhuksia ja kukin saa palvelua tarpeidensa mukaan, KETÄÄN ei jätetä hoitamatta!
Kyllä kaikki tietää, että asia on näin. Ap:n pointti oli se, että hänen mielestään asian ei pitäisi olla näin.

Vanhukset eivät monestikaan ole niin kiinteä osa lastensa perheitä että päivähoidon vertaaminen vanhusten hoitoon aika ontuva. Lapsista hoitovastuu samoin kuin hoidon huolehtimisen vastuu on ensisijaisesti vanhemmilla, sen jälkeen keskustellaan siitä miten paljon yhteiskunnan pitäisi lapsiperheitä tukea.
Yhteiskunnan tai viranomaisten velvollisuus taas on mielestäni on huolehtia heistä jotka huolenpitoa tarvitsevat mutta eivät saa sitä muualta. Hoitolaitoksissa tai hoivakodeissa taas velvollisuus on huolehtia kaikista tasavertaisesti, vaikka tiettyjä palveluja luultavasti hinnoitellaan tulevaisuudessa toisin kuin nykyisin, saataja palvelu esim. lääkäri käynneille ei enää kuuluu hoivakodin peruspalveluihin tai tietyistä virkistys palveluista joutuu maksamaan erikseen tai "ylimääräisistä" virikkeistä vastaavat omaiset jotka voivat olla joskus niin lapsettomalla kuin lapsellisella vaikkapa sisarusten lapsia tai vapaaehtoisia "vanhusten ystäviä".

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689722:
MUTTA ajatteletko, että joku (äiti ja isä) on nähnyt senkin seitsämän vaivaa, että siitä pienestä ihmisenalusta on kasvanut hoitaja myös SINULLE. Ja joku on valvonut öitä ja käyttänyt kaikki rahansa vuosikausia sen ihmisen hyväksi joka maksaa joskus ison osan sinun eläkkeestäsi. Tämä äiti tai isä voi helposti jäädä jalkoihin, kun eläkkeiden määriä lasketaan. Kuitenkin hän on sen yhteisen eläkepotin eteen tehnyt PALJON enemmän työtä kuin ihminen jolla ei ole yhtään lasta.

Jos nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä romahtaa, ovat lapsettomat melkoisessa pulassa. Meillä vanhemmilla on edes pieni toivo siitä, että joku haluaa elättää meidätkin sitten kun olemme vanhoja.
Oletko itse ajatellut, että me lapsettomat sijoitamme verorahoillamme myös SINUN lapsiisi ihan joka päivä? Ilman meidän panostamme sinulla ei olisi varaa kasvattaa lapsiasi.

kappas
[QUOTE="vieras";28689957]Mä veikkaan, että tuollaisen idiootin kasvattamista lapsista ei tule kovin hyödyllisiä tai ainakaan miellyttäviä yhteiskunnan jäseniä.[/QUOTE]

Jopas täällä on päästy toisten kraiveleihin taas. Buahaha. Tämä nyt oli odotettavissakin, kun aloituskin oli niin provosoiva.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689776:
Toki jokainen äiti ja isä haluaa lapset omaksi ilokseen.

Yhteiskunnan näkökulmasta asia on kuitenkin niin, että lapsettomat ovat 'siivelläeläjiä' lapsellisiin verrattuna. Tähän on turha vetää mitään narkkiäitiä tai lapsetonta lääkäriä. Nyt on kyse keskivertoihmisitä.

Vaikka lapseton voisikin säästää itse oman eläkkeensä ja vanhainkotimaksunsa (mikä sinänsä olisi mielestäni oikeinkin, jos ei HALUA lapsia) niin mistään hän ei tai sitä ihmistä joka hänet hoitaa, jos joku muu ei sitä ole hoitanut ja kasvattanut.
Sä varmaan yrität olla nyt joku tosi fiksu, mutta ei onnistu. Noi sun juttus on aivan naurettavia.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689722:
Mieleeni tuli vasta-ajatuksia, kun lueskelin tuota ketjua, jossa lapseton kyseli, täytyykö hänen hoitaa ystävän lapsia..

Oletatko että ne nykyiset lapset, tulevat aikuiset, hoitavat sinut sitten kun olet vanha ja tarvitset apua? Oletatko että saat paikan julkisin varoin kustannetusta vanhainkodista/ sairaalasta monen lapsen vanhemman rinnalla?
Oletatko että sinulle maksetaan eläkettä?

Niin, tietenkin oletat.

MUTTA ajatteletko, että joku (äiti ja isä) on nähnyt senkin seitsämän vaivaa, että siitä pienestä ihmisenalusta on kasvanut hoitaja myös SINULLE. Ja joku on valvonut öitä ja käyttänyt kaikki rahansa vuosikausia sen ihmisen hyväksi joka maksaa joskus ison osan sinun eläkkeestäsi. Tämä äiti tai isä voi helposti jäädä jalkoihin, kun eläkkeiden määriä lasketaan. Kuitenkin hän on sen yhteisen eläkepotin eteen tehnyt PALJON enemmän työtä kuin ihminen jolla ei ole yhtään lasta.

Jos nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä romahtaa, ovat lapsettomat melkoisessa pulassa. Meillä vanhemmilla on edes pieni toivo siitä, että joku haluaa elättää meidätkin sitten kun olemme vanhoja.
Sinä idioottien idiootti, typerysten typerys.

Minä antaisin mitä tahansa, että saisin oman lapsen. Kaikki katsos ei saa lapsia, vaikka kuinka haluavat.

njoo
Tottakai kuuluu hoitaa, hoidetaanhan esim. Työttömien lapsia päiväkodeissa ja kaikki saavat perusterveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen jne. Miten ihmeessä aloittaja päätyi siihen, että ryhmä, jota ei kuuluisi hoitaa palvelukodeissa/vanhainkodeissa, on nimenomaan lapsettomat?! Aika ontuvaa logiikkaa.. Jos olet lapseton, työssäkäyvä ihminen, ethän sä periaatteessa juurikaan hyödy yhteiskunnasta, ehkä joo noissa terveydenhoitomenoissa jne. Mutta lapsiperheet kuitenkin saa tukia ja lisiä, käyttävät paljon etuuksia, ja ovat poissa työelämästä lapsia saadessaan. Joo, tuottavat ehkä lisää veronmaksajia, mutta tuottavat myös menoeriä. Eiköhän ne oo tyyliin esim. vangit, sossupummit, siipeilijät, jotka ei ois ansainneet julkista ikäihmisten hoitoa aikanaan, mutta kun nyt ihmisiä ei vaan jaotella sillä tavalla. Niinhän sen kuuluu ollakin, kaikki ovat siinä asiassa periaatteessa tasa-arvoisia. Minäkin olen ollut pitkään lapseton, ja hoitanut niitä vanhuksia ja myös niitä vähemmän tuottavia kansanryhmiä, kuten mielenterveyspotilaat ja vammaiset. En todellakaan koe, että antamani panos yhteiskunnalle olisi ollut lapsettomuuden vuoksi arvottomampi, kuin perheellisten, tai etten olisi oikeutettu aikanaan saamaan itsekin hoivapalveluita, jos niitä tarvitsen. Enkä myöskään koe asemani mitenkään muuttuvan sen asian suhteen, kun lapsettomuuteni viimeinkin päättyy. Enkä koe myöskään niin, että mikään noista hoitoa tarvitsemista ihmisryhmistä tai yksilöistä ei olisi hoivaa ansainnut, ne ovat peruspalveluita juuri siksi, että jokaisella on niihin oikeus, vahvempi turvaa myös heikon aseman.

Khimaira
Miksette muuta jonnekin onnelaan kerran niin sylettää maksaa veroja jotka menevät toisten menoihin :stick:

En todellakaan oleta että omat lapset hoitavat minut kun olen vanha, ihan ajattelin itse pitää itseni siinä kunnossa että olisin mahdollisimman terve enkä tarvitsisi hoitajaa. Ja jos mulle tai miehelle sattuu jotain niin se on sen ajan murhe..

"vieras"
Miksette muuta jonnekin onnelaan kerran niin sylettää maksaa veroja jotka menevät toisten menoihin :stick:
Minä olen lapseton nainen. Viime vuosina en ole juurikaan käyttänyt verorahoilla maksettuja palveluja, kuten terveydenhuoltoa, peruskoulua, toisen asteen kouluja, korkeakouluja (joista tosin yhdessä teen jatkotutkimusta), päiväkoteja, neuvolaa, liikuntapaikkoja, lenkkipolkuja, Kansaneläkelaitosta, Työvoimatoimistoa... Olen tosin käyttänyt joskus kaikkia näitä palveluja, ja olen muille veronmaksajille niistä kiitollinen. On myös palveluja, joita en ole koskaan käyttänyt ja toivon, että en käytäkään, kuten poliisi, pelastuslaitos ja vankeinhuolto. Ja toki käytän myös monia palveluita, joista maksan veroja, kuten teitä.

Nyt maksan veroja Suomeen mielelläni, ja maksaisin mielelläni enemmänkin (jos saisin enemmän töitä siis :)). Jos joskus tulevaisuudessa tarvitsen vaikkapa vanhustenhoitoa, niin oletan ja toivon, että sen myös sitten saan, vaikka lapsia en olekaan tehnyt. Siihen asti makselen veroja, joilla maksetaan myös muiden ihmisten menoja, hymyissä suin. :)

Yhteistyössä