Toisen ketjun herättämiä ajatuksia... Kuuluuko lapsettomat ihmiset hoitaa vanhainkodissa yms laitoksessa?

• Viestiketjun aloittaja äitipä äiti
  • Ensimmäinen viesti
äitipä äiti
Mieleeni tuli vasta-ajatuksia, kun lueskelin tuota ketjua, jossa lapseton kyseli, täytyykö hänen hoitaa ystävän lapsia..

Oletatko että ne nykyiset lapset, tulevat aikuiset, hoitavat sinut sitten kun olet vanha ja tarvitset apua? Oletatko että saat paikan julkisin varoin kustannetusta vanhainkodista/ sairaalasta monen lapsen vanhemman rinnalla?
Oletatko että sinulle maksetaan eläkettä?

Niin, tietenkin oletat.

MUTTA ajatteletko, että joku (äiti ja isä) on nähnyt senkin seitsämän vaivaa, että siitä pienestä ihmisenalusta on kasvanut hoitaja myös SINULLE. Ja joku on valvonut öitä ja käyttänyt kaikki rahansa vuosikausia sen ihmisen hyväksi joka maksaa joskus ison osan sinun eläkkeestäsi. Tämä äiti tai isä voi helposti jäädä jalkoihin, kun eläkkeiden määriä lasketaan. Kuitenkin hän on sen yhteisen eläkepotin eteen tehnyt PALJON enemmän työtä kuin ihminen jolla ei ole yhtään lasta.

Jos nykyisen kaltainen eläkejärjestelmä romahtaa, ovat lapsettomat melkoisessa pulassa. Meillä vanhemmilla on edes pieni toivo siitä, että joku haluaa elättää meidätkin sitten kun olemme vanhoja.

"vieras"
Jokainen äiti ja isä on (toivottavasti) ihan vapaaehtoisesti sen lapsen kasvattanut ja ne yöt valvonut. Siihen hommaan ei ole pakko ryhtyä, jos se kerran on niin kamalaa.

Entäs sitten työtön narkkariäiti ja hänen narkkarilapsensa? Ansaitsevatko he paremman hoidon kuin vaikkapa lapseton lääkäri, joka on elämänsä aikana auttanut lukuisia ihmisiä, jopa pelastanut henkiä, samalla kuin kyseinen äiti on vain tuhonnut itseään ja läheisiään?

Kuka tahansa, lapsellinen tai lapseton, on hullu jos laskee tulevaisuutensa nykyisen eläkejärjestelmän varaan. Meillä lapsettomilla on sen verran enemmän rahaa, että voidaan ihan itse säästää rahat hyviin vanhuudenoloihin, ei tarvitse tehdä lapsiraukkoja ihan vain sitä varten, että he hoitavat sitten vanhana.

Random.
Vanhemmat hoitaa lapsensa, ei toisinpäin. En oleta, että tuo meidän poika hoitaisi meidät vanhempansa kun ollaan siinä iässä, että omillaan ei enää pärjätä.

"vieras"
Juu, sovitaan niin, että lapsettomien verorahoja ei käytetä enää päiväkoteihin, lapsiperheiden avustuksiin, terveydenhuoltoon lasten osalta, peruskouluihin jne jne, vaan ne korvamerkitään lapsettomille suunnattuihin palveluihin ja niihin hoivakoteihin lapsettomille vanhuksille. Hoitajat palkataan sitten vaikka ulkomailta, rahaahan kato sitten riittää :) Diili?

äitipä äiti
Toki jokainen äiti ja isä haluaa lapset omaksi ilokseen.

Yhteiskunnan näkökulmasta asia on kuitenkin niin, että lapsettomat ovat 'siivelläeläjiä' lapsellisiin verrattuna. Tähän on turha vetää mitään narkkiäitiä tai lapsetonta lääkäriä. Nyt on kyse keskivertoihmisitä.

Vaikka lapseton voisikin säästää itse oman eläkkeensä ja vanhainkotimaksunsa (mikä sinänsä olisi mielestäni oikeinkin, jos ei HALUA lapsia) niin mistään hän ei tai sitä ihmistä joka hänet hoitaa, jos joku muu ei sitä ole hoitanut ja kasvattanut.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689776:

Yhteiskunnan näkökulmasta asia on kuitenkin niin, että lapsettomat ovat 'siivelläeläjiä' lapsellisiin verrattuna. Tähän on turha vetää mitään narkkiäitiä tai lapsetonta lääkäriä. Nyt on kyse keskivertoihmisitä.

Vaikka lapseton voisikin säästää itse oman eläkkeensä ja vanhainkotimaksunsa (mikä sinänsä olisi mielestäni oikeinkin, jos ei HALUA lapsia) niin mistään hän ei tai sitä ihmistä joka hänet hoitaa, jos joku muu ei sitä ole hoitanut ja kasvattanut.
Jos et olisi saanut lapsia, olisit siivelläeläjä?

äitipä äiti
Vanhemmat hoitaa lapsensa, ei toisinpäin. En oleta, että tuo meidän poika hoitaisi meidät vanhempansa kun ollaan siinä iässä, että omillaan ei enää pärjätä.
Aitko tehdä itsemurhan sitten kun alat tarvita apua?

Jos sun lapsi ei itse hoida sinua, niin hän maksaa veroja ja tekee työtä yhteiskunnan hyväksi, että yhteiskunnalla on rahaa hoitaa sinut.

"vieras"

En mä oikein ymmärrä tätä sun logiikkaa. Jos sä kasvatat lapsestasi kirjanpitäjän, niin et säkään sais sitä sairaalan lääkäriä, kaupan kassaa tai vanhainkodin hoitajaa, jos joku muu ei niitä olisi kasvattanut.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689783:
Aitko tehdä itsemurhan sitten kun alat tarvita apua?

Jos sun lapsi ei itse hoida sinua, niin hän maksaa veroja ja tekee työtä yhteiskunnan hyväksi, että yhteiskunnalla on rahaa hoitaa sinut.
Mutta entä jos ei teekkään? Entä jos lapsi onkin vakavasti vammainen tai narkkari tai kuolee, niin, että hänestä ei koskaan tule yhteiskunnalle rahaa tekevää kansalaista? Entä jos sä teet vain kaksi lasta, mutta sä tarvitset hoitoa neljältä eri hoitajalta? Puhumattakaan kaikista niistä muita ihmisiä, joiden apua tarvitset elämäsi aikana. Entä jos lapseton perustaa yrityksen minkä avulla tuo yhteiskunnalle paljon enemmän rahaa kuin sinä ja lapsesi tulette ikinä tuomaan?

äitipä äiti
[QUOTE="vieras";28689780]Jos et olisi saanut lapsia, olisit siivelläeläjä?[/QUOTE]

Lähinnä tää koskee mun mielestä niitä, jotka ei halua lapsia. Ja varsinkin niitä, jotka ei edes näe tätä minkäänlaisena ongelmana.

Jos vaikkapa 50% suomalaisista päättäis olla lisääntymättä koko elämänsä aikana, niin missähän pulassa me olisimme vaikkapa 40v tuosta päätöksestä.

Aluksi menisi tietenkin hyvin, kun lapsista aiheutuvat kulut romahtaisivat. Mutta sitten olisikin toinen ääni kellossa, kun jokaista työikäistä kohden olisi 2-3 eläkeläistä.

äitipä äiti
[QUOTE="vieras";28689784]En mä oikein ymmärrä tätä sun logiikkaa. Jos sä kasvatat lapsestasi kirjanpitäjän, niin et säkään sais sitä sairaalan lääkäriä, kaupan kassaa tai vanhainkodin hoitajaa, jos joku muu ei niitä olisi kasvattanut.[/QUOTE]

No, mulla on 9 lasta, joten on melko luultavaa että he saavat työpanoksellaan katettua äitinsä pienen eläkkeen.

Jos mun lapsi on kirjanpitäjä, niin mä voin 'vaihtaa' palveluita sen äidin kanssa jonka lapsi on lähihoitaja...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689800:
Lähinnä tää koskee mun mielestä niitä, jotka ei halua lapsia. Ja varsinkin niitä, jotka ei edes näe tätä minkäänlaisena ongelmana.

Jos vaikkapa 50% suomalaisista päättäis olla lisääntymättä koko elämänsä aikana, niin missähän pulassa me olisimme vaikkapa 40v tuosta päätöksestä.

Aluksi menisi tietenkin hyvin, kun lapsista aiheutuvat kulut romahtaisivat. Mutta sitten olisikin toinen ääni kellossa, kun jokaista työikäistä kohden olisi 2-3 eläkeläistä.
No sitten me vain otettais ulkomaalaisia tekemään niitä töitä. Oletko sä ikinä ajatellut asiaa niin päin, että jos kaikki maailman ihmiset tekisivät lapsia, ennen pitkää tämän pallomme kantokyky loppuu kesken? Pitäisikö sun siis tämän erittäin epätodennäköisen hypoteesin takia olla saavumatta unelmaasi? Minkä takia sitten lapsettomien pitäisi? Miksi mun pitäisi hankkia lapsia vain sen takia, että jos kukaan ei hankkisi lapsia, ihmiskunta ois pulassa, koska oikeasti näin ei tule tapahtumaan?

äitipä äiti
[QUOTE="vieras";28689814]No sitten me vain otettais ulkomaalaisia tekemään niitä töitä. Oletko sä ikinä ajatellut asiaa niin päin, että jos kaikki maailman ihmiset tekisivät lapsia, ennen pitkää tämän pallomme kantokyky loppuu kesken? Pitäisikö sun siis tämän erittäin epätodennäköisen hypoteesin takia olla saavumatta unelmaasi? Minkä takia sitten lapsettomien pitäisi? Miksi mun pitäisi hankkia lapsia vain sen takia, että jos kukaan ei hankkisi lapsia, ihmiskunta ois pulassa, koska oikeasti näin ei tule tapahtumaan?[/QUOTE]

Otetaan ja otetaan. Entäpä jos ne ulkomaalaiset haluavat turvata OMAN äitinsä vanhuuden...

"vieras"

Suurempia ongelmia luulisin seuraavan siitä, jos ihmiset, jotka eivät lapsia oikeasti halua tekisivät niitä kuitenkin. Suuria kustannuksia ja mittaamaton määrä henkistä kärsimystä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689810:
No, mulla on 9 lasta, joten on melko luultavaa että he saavat työpanoksellaan katettua äitinsä pienen eläkkeen.

Jos mun lapsi on kirjanpitäjä, niin mä voin 'vaihtaa' palveluita sen äidin kanssa jonka lapsi on lähihoitaja...
Oletko ikinä ajatellut sitä, että jos kaikki tekisivät noin monta lasta väestö kasvaisi ihan liian nopeaa? Oletko ikinä ajatellut sitä, että sun 9 lastasi tuhoavat tätä maapalloa huimasti enemmän kuin se yksi lapseton ihminen? Oletko ikinä ajattelut kuinka epäekologista on tehdä niin monta lasta?

Minkä takia vain lapsettomien pitäisi ajatella tällaisia asioita, minkä takia sinun ei tarvitse? Ei se sinunkaan ratkaisusi kovin hyvä ole, sinä olet edesauttamassa ilmastonmuusta ja ympäristömme tuhoutumista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689817:
Otetaan ja otetaan. Entäpä jos ne ulkomaalaiset haluavat turvata OMAN äitinsä vanhuuden...
Niin, koska tälläkään hetkellä länsimaihin ei ole tulossa yhden yhtään pakolaista tai turvapaikanhakijaa muualta maailmasta...

• Tykkää
Reactions: Spukka
"huhhuh"
Ihan uskomaton logiikka.

Itselläni on monta lasta, mutta en kyllä ole _ikinä_ ajatellut heitä tämän yhteiskunnan hyödykkeinä - saatikka suhtautunut suorastaan vihamielisesti ihmisiiin, jotka eivät lapsia halua.

Onneksi meillä on valinnanvapaus tehdä lapsia tai olla tekemättä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
M32
Totta kai oletan saavani hoitoa ja hoivaa, kun siitä kerran maksan. En todellakaan ajatellut vietää viimeisiä vuosiani vain sukulaisten ja ystävien hyvän tahdon varasssa, mikä on ilmeisesti joillekuille ihan oikea tulevaisuudensuunnitelma.

"JAA"
Lapsettomat tekee perheellisiä enemmän töitä, maksaa siten myös enemmän veroja ja osallistuu näin sinunkin kultanuppusten hoitoon & koulutukseen. Kukahan siinä siivellä elelee... :D

"vieras"
[QUOTE="JAA";28689857]Lapsettomat tekee perheellisiä enemmän töitä, maksaa siten myös enemmän veroja ja osallistuu näin sinunkin kultanuppusten hoitoon & koulutukseen. Kukahan siinä siivellä elelee... :D[/QUOTE]

Ja kuinka järjettömästi niitä verorahoja meneekin niihin päiväkoteihin ja kouluihin.

äitipä äiti
[QUOTE="vieras";28689820]Oletko ikinä ajatellut sitä, että jos kaikki tekisivät noin monta lasta väestö kasvaisi ihan liian nopeaa? Oletko ikinä ajatellut sitä, että sun 9 lastasi tuhoavat tätä maapalloa huimasti enemmän kuin se yksi lapseton ihminen? Oletko ikinä ajattelut kuinka epäekologista on tehdä niin monta lasta?

Minkä takia vain lapsettomien pitäisi ajatella tällaisia asioita, minkä takia sinun ei tarvitse? Ei se sinunkaan ratkaisusi kovin hyvä ole, sinä olet edesauttamassa ilmastonmuusta ja ympäristömme tuhoutumista.[/QUOTE]

No, tiedän että kovin moni muu ei halua yhdeksää lasta. Suomessa naisen keskimääräinen lapsimäärä taitaa olla 1,8.
Ainakin lapsuutensa aikana minun lapseni saastuttavat paljon vähemmän kuin pienten perheiden lapset. Tavara kiertää lapselta toiselle, ei ole varaa matkusteluun ulkomaille, liikkuminen täydellä pikkubussilla on erittäin ympäristöystävällistä jne jne.

Yhteiskunnallisesti tehokkaampaa olisikin varmasti keskittyä 'lastentuotantoon' suurperheissä ja loput ihmiset voisivat luoda uraa ja maksaa isoja veroja.
Meidän perheestä riittää siis niitä hoitajia myös muutamalle lapsettomalle, olkaa hyvät.

En vihaa lapsettomia, enkä ole sitä mieltä että heidät täytyy jättää hoitamatta. Yritin lähinnä ravistella muutamien kirjoittajien mustavalkoista näkemystä siitä, että omat valinnat ovat VAIN oma asia.
Nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa niin ei kuitenkaan ole.

Ja ei. En ajattele lapsiani yhteiskunnan pelinappuloina, vaan ihanina yksilöina.
Osaan kuitenkin nähdä asiaa myös hieman laajemmin ja yhteiskunnan näkökulmasta.

sairasta
Lapsettomien syyllistämisessä päästiin nyt aivan uudelle tasolle.
Kotiinko ne pitäisi jättää kuolemaan omiin eritteisiinsä tukehtumalla? Vai mikä oli suunnitelma?

Tällaista julmuutta en ole kohdannut pitkään aikaan ja syynä vain se, että joku valitsee elää elämänsä eri tavalla kuin aapee.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äitipä äiti;28689883:
No, tiedän että kovin moni muu ei halua yhdeksää lasta. Suomessa naisen keskimääräinen lapsimäärä taitaa olla 1,8.
Ainakin lapsuutensa aikana minun lapseni saastuttavat paljon vähemmän kuin pienten perheiden lapset. Tavara kiertää lapselta toiselle, ei ole varaa matkusteluun ulkomaille, liikkuminen täydellä pikkubussilla on erittäin ympäristöystävällistä jne jne.

Yhteiskunnallisesti tehokkaampaa olisikin varmasti keskittyä 'lastentuotantoon' suurperheissä ja loput ihmiset voisivat luoda uraa ja maksaa isoja veroja.
Meidän perheestä riittää siis niitä hoitajia myös muutamalle lapsettomalle, olkaa hyvät.

En vihaa lapsettomia, enkä ole sitä mieltä että heidät täytyy jättää hoitamatta. Yritin lähinnä ravistella muutamien kirjoittajien mustavalkoista näkemystä siitä, että omat valinnat ovat VAIN oma asia.
Nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa niin ei kuitenkaan ole.

Ja ei. En ajattele lapsiani yhteiskunnan pelinappuloina, vaan ihanina yksilöina.
Osaan kuitenkin nähdä asiaa myös hieman laajemmin ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Ja minä taas tiedän, että suurin osa ihmisistä haluaa lapsia, joten minunkaan ei ole mitään järkeä tehdä päätöstäni lapsista sen perusteella, että jos yhtäkkiä 50% suomalaisista ei haluaisi lapsia. Etkö sä oikeasti näe mitään virhettä tässä sun logiikassa? Sä vaadit muilta asioita, joita et vaadi itseltäsi. Totta kai 9 ihmistä tuhlaa luontoa paljon enemmän kuin yksi ihminen vaikka he kuinka käyttäisivät toisensa vanhoja vaatteita. Todennäköisesti he aikuisena kuitenkin asuvat jokainen yksin omaan perheensä kanssa, ostavat itse vaattensa, kulkevat itse töihin jne. Siihen kuluu luonnonvaroja. Minä yritän vain ravistella sinua heräämään todellisuuteen, että ei omat valinnat ole vain omia valintoja vaan sinun pitäisi ajatella myös ympäristöä. Yritän saada sinut näkemään asian hieman laajemassa näkökulmasta.

M32
Toisaalta kolmensadan vuoden kuluttua olisimme erinomaisessa tilanteessa etenkin, kun sama into leviäisi myös muihin kansallisuuksiin.

Yhteistyössä