V
"vieras"
Vieras
No juu, silloin se sun tilanne menisi mulla edellämainitsemaani kategoriaan "kriisissä oleva ihminen jolta ei kysytä mitään".
Mistä sinä sen tietäisit? Kun en minä kertoisi sinulle.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
No juu, silloin se sun tilanne menisi mulla edellämainitsemaani kategoriaan "kriisissä oleva ihminen jolta ei kysytä mitään".
Toivottavasti et tarkoittanut ihan kirjaimellisesti tuota vaan että "jolta ei kysytä mitään yksityisasioita". Kriisissäkin oleva ihminen usein työpaikallaan kaipaa tauoilla keskustelua vaikkapa vain säästä tai jääkiekon MM-kisoista.No juu, silloin se sun tilanne menisi mulla edellämainitsemaani kategoriaan "kriisissä oleva ihminen jolta ei kysytä mitään".
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28686311:No ei tarvitse olla kaksi ääripäätä eli joko kyselen työkaverin yksityisasioita tai sitten en kysele siltä yhtään mitään. Mun mielestä yksi ihan keskeisiä asioita ihmissuhteissa on tulkita toisen ilmeitä, eleitä ja sanoja siten, että osaa arvioida, mitä juuri tämä kyseinen henkilö minulta toivoo. Haluaako hän olla rauhassa, keskustella yleisistä asioista vai kenties kaivata minusta kuuntelijaa parisuhdeongelmilleen. Mutta mun tehtäväni ei ole mennä kyselemään toiselta sellaisia asioita, joista tämä ei kenties halua puhua ja jotka eivät millään tavalla kuulu minulle. Varsinkin lapsettomuus on jollekin niin arka paikka, että jos uudessa työpaikassa aletaan ensimmäisenä udella lapsista, niin se voi olla kuin sähköisku tälle uudelle työntekijälle. Mun vinkkini on, että kuuntele, mitä sinulle kerrotaan ja päättele siitä, millaisista asioista ko henkilö haluaa kanssasi keskustella.
Jep. Kannattaa jutella ja kysellä yleisistä asioista ja välttää yksityiselämästä kyselemistä. Ihminen kyllä kertoo, jos haluaa kertoa. Jos ei halua, sen ei pitäisi olla mikään este yhdessä työskentelylle.Aivan, kyselemisten kohdalla pitää olla tarkka.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28686355:Echolla vaikuttaa olevan voimakas tarve lajitella ihmiset erilaisiin kategorioihin. Oletan, että hän myös suhtautuu eri tavoin eri laatikoihin laittamiinsa ihmisiin. Outoja hän kohtelee eri tavalla kuin kriisissä olevia, kriisissä olevia eri tavalla kuin itsensä kaltaisia jne.
No jaa, käytän päättelyä, eli päättelen että onko ihminen sinkku tai lapseton ja silloin varon tiettyjä kysymyksiä. Usein nämä jutut tulee selville viikkojen kuluessa kysymättäkin.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28686359:Jep. Kannattaa jutella ja kysellä yleisistä asioista ja välttää yksityiselämästä kyselemistä. Ihminen kyllä kertoo, jos haluaa kertoa. Jos ei halua, sen ei pitäisi olla mikään este yhdessä työskentelylle.
No mä taas olen ollut työpaikoissa, joissa ei ole tarkoitus iloisesti jutustella vaan tehdä tukkaputkella töitä. Eli rautaiset ammattilaiset saavat olla vaikka millaisia mörrimöykkyjä.Alkuperäinen kirjoittaja näinkin;28686375:Sen verran otan kantaa, että meillä työpaikalla ei ole ketään sulkeutunutta omista asioistaan puhumatonta koskaan potkittu pois koeajalla tai muullakaan tekosyyllä, mutta takaisinkaan ei ole pyydetty.
Iloisille jutustelijoille taas on soitettu peräänkin ja usein on heidän kysyessään hommia löytynyt tai jopa järjestetty. Kyllä työpaikan ilmapiiri vaikuttaa työtehoon myös.
Alkuperäinen kirjoittaja näinkin;28686375:Sen verran otan kantaa, että meillä työpaikalla ei ole ketään sulkeutunutta omista asioistaan puhumatonta koskaan potkittu pois koeajalla tai muullakaan tekosyyllä, mutta takaisinkaan ei ole pyydetty.
Iloisille jutustelijoille taas on soitettu peräänkin ja usein on heidän kysyessään hommia löytynyt tai jopa järjestetty. Kyllä työpaikan ilmapiiri vaikuttaa työtehoon myös.
Mä voin suoraan sanoa, että jos meidän firman ukot alkaisivat kysellä mun yksityisasioistani, niin olisin vähintäänkin hämmästynytHeh, nää asiat voi nähdä niin eri tavalla. Mä olen taas pyörinyt semmoisissa työympyröissä missä kysymättömyys on välinpitämättömyyttä, tai että jos ei kysytä, niin siitä ihmisestä tiedetään jo etukäteen jotain ei-positiivista.
"Tiedän että tuo pettää miestään joka perjantai, siksipä en ilkeä kysyä mitään perheoloista". Karrikoidakseni.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28686420:Mä voin suoraan sanoa, että jos meidän firman ukot alkaisivat kysellä mun yksityisasioistani, niin olisin vähintäänkin hämmästynytMutta eipä ne nyt itsekään tule kertomaan, että olipa taas Pirjon kanssa kamala riita viikonloppuna tai on se vaan kumma, kun Nico-Petteri ei siivoa omaa huonettaan vaikka miten uhkaisi ja kiristäisi. Sellaisista asioista toki puhutaan, millä on vaikutusta työhön...esim jos ei voi osallistua johonkin messuille sen vuoksi, että on vaikkapa lapsenlapsi juuri silloin hoidossa. Pääasiassa jutellaan kuitenkin työasioista, alan uusista tapahtumista tai uusimmista kehitysjutuista sekä sitten ihan yleisistä maailmalla tapahtuvista asioista.
Sun työpaikalla ollaan ihanan asiallisia, toisaalta ihailtavaa.![]()
Näin juuri, ihminen ei ole tunteeton kone.
Ja vaikka olisi kriisejä elämässä, niin jokaisen elämästä löytyy edes jokin positiivisempi osa-alue josta voi kertoa, vaikka kaikilla osa-alueilla ei menisi hyvin.
Ei olekaan, mutta toiselle voi olla ystävällinen ja ottaa hänet mukaan työyhteisöön ilman, että hänelle tarvitsee alkaa kertomaan omaa perhetilannettaan, lasten lukumäärää tai lemmikkien nimiä. Maailmassa on miljoona mielenkiintoisempaa asiaa kuin mun elämäni, joten on aivan helppoa keskustella ensin niistä miljoonasta asiasta ja jos kaikki asiat maailmassa on kaluttu läpi, niin sitten voidaan vaikka puhua minusta.Näin juuri, ihminen ei ole tunteeton kone.
Ja vaikka olisi kriisejä elämässä, niin jokaisen elämästä löytyy edes jokin positiivisempi osa-alue josta voi kertoa, vaikka kaikilla osa-alueilla ei menisi hyvin.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28686436:Mä ainakin tykkäänMelkein 20 vuotta olin töissä sairaalamaailmassa ja voin sanoa, että en ole alanvaihdosta katunut päivääkään.