Annoin uhmikselle luunapin :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Häpeän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Häpeän

Vieras
Hermot meni ja annoin sitten lapselleni luunapin. Kadun ja tunnen suurta syyllisyyttä. Tuleeko tästä nyt joku lastensuojeluilmoitus jos lapsi kertoo tästä esim. päiväkodissa?

Vastustan henkeen ja vereen kaikkea ruumiillista kuritusta mutta nyt se kävi itsellä, että neuvottomuus sai toimimaan väärin. :( Mitenkähän tästä selviää sekä äiti että lapsi?

Mietipä vaikka niin, että ellei lapsi opi että vastapuolikin voi joskus hermostua, voi olla varsin vaarallista jos sitten isompana jää vääntämään vaikka kaupungilla jonkun korston kanssa...

nyt vaan rauhotut,sitten pyydät (jos et jo pyytänyt) lapselta anteeksi,kerrot että olet pahoillasi kun noin kovasti hermostuit,lopuksi halit ja voitte unohtaa koko asian.Hyvä että tunnet noin,niin ei ainakaan tule tavaksi.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
Pyysin kyllä heti lapselta anteeksi. Lapsi oli todella hämmästyneen näköinen, kun annoin luunapin. :-( Ei itkenyt tms.,mutta ilme oli hyvin hölmistynyt. Ollaan aina opetettu lapsellekin että ketään ei saa satuttaa ja nyt itse tein näin. On kyllä paha mieli. Se vaan tuli jostain selkärangasta sen enempää tiedostamatta. Pelottavaa.

Kiitos paljon ymmärtäväisistä ja empaattisista vastauksistanne. Pelkään nyt että lastensuojelu puuttuu tähän jos lapsi kertoo esim. hoidossa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Häpeän;28686212:
Pelkään nyt että lastensuojelu puuttuu tähän jos lapsi kertoo esim. hoidossa. :(

Sanoisin, että melko lailla turhaan pelkäät. Ensinnäkin ilmon tekemiseen tarvitaan kyllä lapsen puheiden ohella myös jotain konkreettista. Päiväkodin henkilöstö tietää, että lapset puhuvat usein mitä sattuu tai ainakin vahvasti vääristäen.

Toisekseen ihmisillä on ainakin suurelta osin yhä jonkinlainen maalaisjärki ja suhteellisuudentaju jäljellä, eli ymmärretään ettei yhdellä luunapilla ole oikein minkään valtakunnan merkitystä.

Toisaalta myös käytännössä kynnys tehdä ilmo tutusta vanhemmasta, jonka kanssa jutellaan mahdollisesti päivittäin ja jonka nähdään olevan aivan hyvä vanhempi lapsilleen, on aika iso. Muutenkin päiväkotityön ydin on jotain ihan muuta kuin toimia jonain ilmiantajana.

Toki laki sanoo, että ilmo pitäisi tehdä (ja lastensuojelun taas pitäisi ilmoittaa asiasta edelleen poliisille). Tietty osa ihmisistä toki noudattaa sokeasti tätä velvollisuutta, mutta useimmilla (mukaan lukien lastensuojelun henkilöstö) kyllä painaa enemmän vaakakupissa se, mikä on oikeus ja kohtuus.

Aikaisempien tukistus-ketjujen perusteella peli on menetetty. Luunappi on pahinta väkivaltaa maailmassa, lapsi on menettänyt lapsuutensa ja äiti on epäonnistunut kasvatuksessa nyt ja aina. Myös äidin vanhemmat ovat epäonnistuneet. Samoin isovanhemmat ja sukulaiset. Tästä voi vain selvitä syömällä hernekeittoa seuraavat 6kk.

Mäkin annoin tänään luunapin uhmikselle. Tai onko se joku sellainen lippaus, kun sormille sen tein.

Lapsi laittoi aina vaan uudelleen ja uudelleen märät kätensä suihkussa vessapaperirullalle kastellen paperia, eikä uskonut sanomista millään.
Lopulta lippasin sormille.

Eikä kaduta yhtään. Tuskin lastakaan sattui, sillä sen ilmekään ei värähtänyt ja rupesi heti uudelleen sörssään sitä vessapaperia.

Minä olen luunapin harvakseltaan antanut reilu kolmevuotiaalle viimeaikoina. Jos kielletään mooooonta kertaa ja lapsi vain jatkaa siitä huolimatta pahantekoa (ja ymmärtää puheen jo täysin), niin mielestäni pieni luunappi on paikallaan. En tietenkään kannata mitään lapsen pieksämistä. Jos sana ei yksinkertaisesti jämäkän parin kerran toiston jälkeen tehoa, niin jotain on tehtävä, tilanteen lopettamiseksi.

Joku joskus kirjoitti osuvasti tällaisen keskustelun yhteydessä, että väliintulossa (esim. riitapukarien erottamisessa tai lapsen vain jatkaessaan pahantekoa kielloista huolimatta) esim. hiuksista kiinni nappaaminen tai luunappi on joskus paikallaan. Mutta kun tilanne on ohi, niin rangaistuksena moisia ruumiillisia keinoja ei tulisi käyttää.

Eli väliintulossa moinen on mielestäni ok, rangaistuksena ei.

Kerran lapsi myös suutuksissaan sylki päälleni ja kielsin moooonta kertaa, että tuon on loputtava tai minä sylkäisen takaisin. Ei loppunut, joten tein mitä uhkasin.

Niin ne kurittaa pentujaan karhut ja muut elukat. Miksi ei ihminenkin? Ei ihminen nyt niin erikoislaatuinen ole, ettei kuritusta kaipaa. Kuka muu kerääntyy yhteen ja marssii tappamaan toisiaan. Ei ainakaan eläimet. Tämmöistä täysin tunteetonta, riidanhaluista ja ilkeää olentoa ei pidä paijailla.

Pahempaa "väkivaltaa" mun mielestä on olla täysin välinpitämätön jos lapsi tekee jotain väärää. Kuin sitten se että ottaa vaikka lapsen kädestä pitäen pahanteosta pois ja katsoo silmiien ja kertoo et toi oli väärin. Luunappi ja tukistus ei varmaan joskus oman itsehillinnän pettäessä vaurioita lasta. Tietysti itse täydellisyydet ei sorru semmoseen, mutta tämmöset maatiais kasvattajat ehkä joskus. Täytyy vaan kehittää itseensä ja itsehillintäänsä. Eihän se mikään hyvä menetelmä ole, johan sen järkiki sanoo tukistaa tai antaa luunappeja. Mutta mitä tää välinpitämättömyys sitten kertoo lapselle? Jos ei puututa. Sitäki näkee, ei laiteta edesvastuuseen toistuvasta huonosta käytöksestä.

Minä olen luunapin harvakseltaan antanut reilu kolmevuotiaalle viimeaikoina. Jos kielletään mooooonta kertaa ja lapsi vain jatkaa siitä huolimatta pahantekoa (ja ymmärtää puheen jo täysin), niin mielestäni pieni luunappi on paikallaan. En tietenkään kannata mitään lapsen pieksämistä. Jos sana ei yksinkertaisesti jämäkän parin kerran toiston jälkeen tehoa, niin jotain on tehtävä, tilanteen lopettamiseksi.

Joku joskus kirjoitti osuvasti tällaisen keskustelun yhteydessä, että väliintulossa (esim. riitapukarien erottamisessa tai lapsen vain jatkaessaan pahantekoa kielloista huolimatta) esim. hiuksista kiinni nappaaminen tai luunappi on joskus paikallaan. Mutta kun tilanne on ohi, niin rangaistuksena moisia ruumiillisia keinoja ei tulisi käyttää.

Kerran lapsi myös suutuksissaan sylki päälleni ja kielsin moooonta kertaa, että tuon on loputtava tai minä sylkäisen takaisin. Ei loppunut, joten tein mitä uhkasin.

Mikset vie jäähylle sen luunapin tai tukistuksen sijasta?

Eli jos joku lyö sun lastasi, niin lapsi lyö sitten takaisin? Kun sitähän sinä tuossa opetat. Itse en todellakaan tekisi omani kohdalla noin, ketään ei saa lyödä/raapia/sylkeä/purra edes silloin, kun joku tekee niin ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Äffä;28686339:
Mäkin annoin tänään luunapin uhmikselle. Tai onko se joku sellainen lippaus, kun sormille sen tein.

Lapsi laittoi aina vaan uudelleen ja uudelleen märät kätensä suihkussa vessapaperirullalle kastellen paperia, eikä uskonut sanomista millään.
Lopulta lippasin sormille.

Eikä kaduta yhtään. Tuskin lastakaan sattui, sillä sen ilmekään ei värähtänyt ja rupesi heti uudelleen sörssään sitä vessapaperia.

Mikä oli tämän jutun pointti? Se. Että kurittaminen ei voi olla kovin paha asia, kun se ei edes saa lasta tottelemaan...

Pahempaa "väkivaltaa" mun mielestä on olla täysin välinpitämätön jos lapsi tekee jotain väärää. Kuin sitten se että ottaa vaikka lapsen kädestä pitäen pahanteosta pois ja katsoo silmiien ja kertoo et toi oli väärin. Luunappi ja tukistus ei varmaan joskus oman itsehillinnän pettäessä vaurioita lasta. Tietysti itse täydellisyydet ei sorru semmoseen, mutta tämmöset maatiais kasvattajat ehkä joskus. Täytyy vaan kehittää itseensä ja itsehillintäänsä. Eihän se mikään hyvä menetelmä ole, johan sen järkiki sanoo tukistaa tai antaa luunappeja. Mutta mitä tää välinpitämättömyys sitten kertoo lapselle? Jos ei puututa. Sitäki näkee, ei laiteta edesvastuuseen toistuvasta huonosta käytöksestä.

Minun käsitykseni mukaan ammattikasvattajatkin suosittelevat huonon käytöksen huomiotta jättämistä. Jos lapsi renkuttaa valokatkaisijaa siksi että tietää sen olevan kiellettyä, on tehokkain keino toiminnan lopettamiseen se, että on on lukevinaan lehteä.

Tämä ei tietenkään sovi oikeasti vaarallisiin tai toisten fyysistä koskemattomuutta loukkaaviin tekoihin.

Mitä sä haluat tällä lapsellesi opettaa? Että jos jonkun käytös ei miellytä, voi ottaa kiinni tukæsta, läpäistä, napata ohimolle jne?

Opettaa lasta myös alistumaan väkivaltaan. Tulee usein esille vasta myöhemmin lapsen omissa seurustelu/ihmissuhteissa.

Lapsella on samanlainen oikeus koskemattomuuteen, kuin kellä tahansa!

Hyväksyisitkö, että miehesi kohtelisi sinua samoin kuin sinä lastasi?

Jos ei sanat riitä, niin on kyllä itsetutkiskelun paikka.

[QUOTE="...";28687893]Mitä sä haluat tällä lapsellesi opettaa? Että jos jonkun käytös ei miellytä, voi ottaa kiinni tukæsta, läpäistä, napata ohimolle jne? [/QUOTE]

Mitä jäähypenkkiä käyttävät vanhemmat haluavat lapsilleen opettaa? Sitäkö, että on oikein pakottaa koulukaveri istumaan muista syrjässä tuolilla jos tämän käytös ei miellytä?

[QUOTE="...";28687893]
Opettaa lasta myös alistumaan väkivaltaan. Tulee usein esille vasta myöhemmin lapsen omissa seurustelu/ihmissuhteissa.[/QUOTE]

Lapselle huutaminen opettaa lapsen alistumaan huutamiselle. Voi tulla vahingollisella tavalla esiin myöhemmissä ihmissuhteissa.

[QUOTE="...";28687893]
Lapsella on samanlainen oikeus koskemattomuuteen, kuin kellä tahansa![/QUOTE]

Näin on. Esimerkiksi jos lasta tekee mieli juosta tiehensä, niin vanhemman tulee tämä sallia ryhtymättä fyysisiin estotoimiin. Rikoslain pykälät laittomasta vapaudenriistosta koskevat myös alaikäisiä.

[QUOTE="...";28687893]
Hyväksyisitkö, että miehesi kohtelisi sinua samoin kuin sinä lastasi?[/QUOTE]

Hyväksyisitkö, että miehesi määräisi nukkumaanmenoaikasi ja jos et tottele, niin pitäisi sinua väkipakolla makuuhuoneessa/sängyssä? Ai etkö? No miksi ihmeessä näin sitten tehdään lapsille?

[QUOTE="...";28687893]
Jos ei sanat riitä, niin on kyllä itsetutkiskelun paikka.[/QUOTE]

Oikeassa olet, ja näin uskovat myös sossuntädit. Esim. koulukodissa lapsia/nuoria tottelemattomuustapauksissa vain lempeästi komennetaan (tarkoin varoen traumaannuttavaa äänensävyä), ja jos tämä ei auta, niin asian annetaan olla.

[QUOTE="vieras";28688029]Mitä jäähypenkkiä käyttävät vanhemmat haluavat lapsilleen opettaa? Sitäkö, että on oikein pakottaa koulukaveri istumaan muista syrjässä tuolilla jos tämän käytös ei miellytä?

Lapselle huutaminen opettaa lapsen alistumaan huutamiselle. Voi tulla vahingollisella tavalla esiin myöhemmissä ihmissuhteissa.

Näin on. Esimerkiksi jos lasta tekee mieli juosta tiehensä, niin vanhemman tulee tämä sallia ryhtymättä fyysisiin estotoimiin. Rikoslain pykälät laittomasta vapaudenriistosta koskevat myös alaikäisiä.

Hyväksyisitkö, että miehesi määräisi nukkumaanmenoaikasi ja jos et tottele, niin pitäisi sinua väkipakolla makuuhuoneessa/sängyssä? Ai etkö? No miksi ihmeessä näin sitten tehdään lapsille?

Oikeassa olet, ja näin uskovat myös sossuntädit. Esim. koulukodissa lapsia/nuoria tottelemattomuustapauksissa vain lempeästi komennetaan (tarkoin varoen traumaannuttavaa äänensävyä), ja jos tämä ei auta, niin asian annetaan olla.[/QUOTE]

Voi että joku voi olla tyhmä, ei hyvänen aika. Sääliksi käy.

[QUOTE="vieras";28686208]Lapsesi elämä on nyt pysyvästi pilalla. Ainoa mitä enää voit tehdä on lastensuojeluilmoitus itsestäsi, jolloin lapsesi otetaan huostaan.[/QUOTE]

Hohhotihoijaa taas!! Jotkut lapset joutuu kokemaan väkivaltaa joka päivä, ni aapeen pitäs antaa lapsi huostaanotettavaks luunapin takia? Jo on aikoihin eletty.