Kaupan täti kysyy nyt vanhemmilta!

• Viestiketjun aloittaja Kaupan täti
  • Ensimmäinen viesti
"Tii"
AP:n pointin ymmärrän täysin. Varmasti on kasvatuksesta kiinni kuinka lapset käyttäytyy. Ehkä juuri ne vanhemmat jotka antaa lastensa touhuta mitä sattuu siellä kaupassa, ovat juurikin niitä jotka pelkää niitä itku-potkuraivareita. ;)
Meidän 3,5v juuri viikko sitten meni kielloista huolimatta nappaamaan irtokarkkihyllystä kouraansa karkkeja. Nappasin pojalta ne ja mentiin kassalle kertomaan mitä tuli tehtyä. Poika oli todella häpeissään.

Yhden lapsen kanssa ainakin pärjää kaupassa tosi hyvin vaikka olisi miten vilkas. Meillä toimii loistavasti se, että poika saa osallistua ostosten tekoon. Eli hevi- osastolla esim. saa kerätä hedelmiä pussiin ja punnita ne. Vaatii ehkä sen, että varaa aikaa sinne kauppareissulle. ;)

"huoh"
Jos annat esim. parin lapsen juosta ja leikkiä täysien hyllyjen välissä, on oikeastaan vain ajan kysymys milloin jotain sattuu. Jotain vahinkoa kaupalle. Eihän tätä voi pitää asiana, että "lapsi ei saa tehdä virheitä". Tai kasvattaja ei saa tehdä virheitä.

Tahallista välinpitämättömyyttähän tuo on. Kotona saa riehua.

Äiti ostoksilla
Kaupantäti hyvä, onko sopivaa, että 3-vuotiaani järjestelee makeishyllyä kassajonossa odotellessa? Ei siis auo pakkauksia, vaan lajittelee oikeat tuotteet oikeille paikoille?

"Kommentti"
Täälläkin kysymys kaupan tädeille: haittaako, jos leluhyllyillä lapsi koskee leluihin? Esim. Ne kaiken maailman äänilelut on käsittääkseni marketeissa ihan tarkoituksella asetettu niin, että lapset voivat painella nappeja ja tutkia niitä ihan käsissään. Olen ajatellut tämän olevan ok, mutta pitäänyt tämä ketju luettuani kysyä. Meillä tyttö 3v on tähän asti siis saanut leluihin koskea, ottaa käteensä ja painella, pakkauksia ei tietysti avata eikä rikota tms. Ja ymmärtää, että lelu on kaupan siihen asti, että äiti lupaa että se ostetaan ja pannaan kärryyn. Enkä jätä leluhyllylle yksin, no ehkä pikku hekeksi, jos jotain siitä läheltä haen.

Mutta oli tästä ketjusta hyötyäkin:meillä juuri alettu opetella, ettei tyttö enää istu ostoskärryssä, ja kauppareissuista tullut tietty haastavampia. Tuntuu, että koko ajan saa komentaa ja välillä juosta perässä jne. Tämän ketjun luettuani aimemmin tänään, lähdimme siitä sitten sattumoisin kauppaan, ja annoin tytölle tehtäväksi laittaa oikeastaan kaikki tarvitsemani ruuat kärryyn, niin johan sujuikin helposti! Ja meidän tyttö siis ihan normaali mutta aika tempperamenttinen tapaus.

Mutta ap:lle täytyy vielä toinen asia ihmetellä, kun sanoit jossain kommentissam että joka toinen lapsi suunnilleen käyttäytyyhuonosti, avaa pakkauksia, rikkoo, sotkee ja vanhemmat ei välitä. Meillä tuossa lähimarketissa en ole kyllä juurikaan tällaista nähnyt, ehkä joskus.. Että ihmettelen, millaista porukkaa siellä sinun kaupassasi käy. Vain liioittelitko sittenki hiukan..

myyjeli
[QUOTE="Kommentti";28672596]Täälläkin kysymys kaupan tädeille: haittaako, jos leluhyllyillä lapsi koskee leluihin? Esim. Ne kaiken maailman äänilelut on käsittääkseni marketeissa ihan tarkoituksella asetettu niin, että lapset voivat painella nappeja ja tutkia niitä ihan käsissään. Olen ajatellut tämän olevan ok, mutta pitäänyt tämä ketju luettuani kysyä. Meillä tyttö 3v on tähän asti siis saanut leluihin koskea, ottaa käteensä ja painella, pakkauksia ei tietysti avata eikä rikota tms. Ja ymmärtää, että lelu on kaupan siihen asti, että äiti lupaa että se ostetaan ja pannaan kärryyn. Enkä jätä leluhyllylle yksin, no ehkä pikku hekeksi, jos jotain siitä läheltä haen.

Mutta oli tästä ketjusta hyötyäkin:meillä juuri alettu opetella, ettei tyttö enää istu ostoskärryssä, ja kauppareissuista tullut tietty haastavampia. Tuntuu, että koko ajan saa komentaa ja välillä juosta perässä jne. Tämän ketjun luettuani aimemmin tänään, lähdimme siitä sitten sattumoisin kauppaan, ja annoin tytölle tehtäväksi laittaa oikeastaan kaikki tarvitsemani ruuat kärryyn, niin johan sujuikin helposti! Ja meidän tyttö siis ihan normaali mutta aika tempperamenttinen tapaus.

Mutta ap:lle täytyy vielä toinen asia ihmetellä, kun sanoit jossain kommentissam että joka toinen lapsi suunnilleen käyttäytyyhuonosti, avaa pakkauksia, rikkoo, sotkee ja vanhemmat ei välitä. Meillä tuossa lähimarketissa en ole kyllä juurikaan tällaista nähnyt, ehkä joskus.. Että ihmettelen, millaista porukkaa siellä sinun kaupassasi käy. Vain liioittelitko sittenki hiukan..[/QUOTE]

Varmasti aapee liioitteli hiukan, mutta ottakaa nyt sekin huomioon, että vaikka kävisitte kaupassa viisi kertaa viikossa tunnin kerrallaan, työntekijät ovat siellä viisi päivää viikossa, n. 40 tuntia sitä viittä vastaan.
Siinä ajassa ehtii nähdä paljon kaikenlaista ja paljon enemmän kuin asiakkaat, joista moni viettää aikaansa kaupoissa reilusti vähemmän kuin sen viisi tuntia viikossa.

"Muuan"
Mä olen aika järkyttynyt..

Mulla on 9 lasta, iät 1v - 17v. Pahinta mitä meidän lapset on kaupassa tehny, on muutaman kerran tapahtunut luvatta juokseminen... Siis ennenkin kerkesin ottaa lapsen kiinni ja kieltää kunnolla.
Koskaan ei oo ketään tarvinnut viedä kesken ostosten pois. Muistaakseni kerran on joku itkenyt, kun ei ostettu karkkia.

Ja meidän lapset on osa todella vauhdikkaita.

äippä tosi monelle
Mun lapset ei tee niin. Voin iloisesti hymyillen missä vaan sanoa, että mun lapset ei tee niin. Jos joku tekisi, alkaisi tekemään ja komentamista, jota uskaltaisin suorittaa kovallakin volyymillä, ei toteltaisiin keskeyttäisin kauppareissun, jäähyttäsin riiviöitä ja toistasin kauppareissun niiiiiiin monta kertaa että lapset oppisivat olemaan.

Mutta hei, minäpä olen aina käynyt kaupassa lasten kanssa. Minun lapset ei joudu kauppaan sattumalta jos tarhaan ei ole voinut jättää. Minun ei tarvitse kokoajan vahtia mihin 2v työntää kätensä, kun se ei työnnä mihinkään, kun isommat lapset ei koske. Jos annan lapsen pitää kädessä jotain tuotetta kassalle, se ei avaa sitä eikä piilota vaan antaa sen kassalle. Opetamme jokaista lastamme ihan pienestä taaperosta asti aina viemään kassalle tuotteen, antamaan rahaa tädille/sedälle ja ottamaan kuitin ja avaamaan tuotteen vasta rahan vaihdon jälkeen. Tietysti taustalla on se, että me vanhemmat omassa tytössämme olemme usein olleet noloissa tilanteissa lasten vanhempien kanssa, kun se nami on vedetty kaupassa, kun se näkyy tallenteelta ja äiti ja isukki ei haluais maksaa kun lapsi se on. Itse kannatan että äiti ja isi maksaa ja ei tarvitse kutsua pienen lapsen takia poliisia näpistyksen johdosta, eikä kuormittaa lastensuojelua sillä, sillä poliisin kuuluisi tehdä myös sitten ls-ilmoitus ja voihan sellaisista ihan hukassa olevista perheistä tehdä muutkin...

"titti"
Varmasti aapee liioitteli hiukan, mutta ottakaa nyt sekin huomioon, että vaikka kävisitte kaupassa viisi kertaa viikossa tunnin kerrallaan, työntekijät ovat siellä viisi päivää viikossa, n. 40 tuntia sitä viittä vastaan.
Siinä ajassa ehtii nähdä paljon kaikenlaista ja paljon enemmän kuin asiakkaat, joista moni viettää aikaansa kaupoissa reilusti vähemmän kuin sen viisi tuntia viikossa.
Juuri näin, hyvin sanottu. :)

Ja nämä tavalliset äidit, jotka pitävät kuria lapselleen, eivät törmää näihin muutamiin huonoihin vanhempiin, eivätkä pääse todistamaan sitä mitä myyjät näkevät.
Siksi voi olla vaikea uskoa mitä kaikkea siellä oikeasti annetaan lasten tehdä.

"titti"
Ja haluan vielä lisätä että kaupan henkilökuntaa ei haittaa itkupotkuraivarit, määääähaluuuun- huudot tai kovaääniset kurinpidolliset keskustelut.
Antakaa mennä vain, kunhan ette luovuta vaan kasvatatte lapsianne (kuten suurinosa tekeekin). :)

• Tykkää
Reactions: Tepadj
La Paset
Asiaa kysyt! Minä puolestani kysyn, mihin tämä maailma on mennyt? Tälläkin palstalla äidit kyselevät, miten toimia pikkuihmisten kanssa, kun käyttäytyvät...herran jestas sentään! Miks tällaset naiset yleensä on synnyttäneet? Ei kai kaikki vahinkoja ole olleet?

Khimaira
Asiaa kysyt! Minä puolestani kysyn, mihin tämä maailma on mennyt? Tälläkin palstalla äidit kyselevät, miten toimia pikkuihmisten kanssa, kun käyttäytyvät...herran jestas sentään! Miks tällaset naiset yleensä on synnyttäneet? Ei kai kaikki vahinkoja ole olleet?
Miksei saisi kysyä apua/ neuvoa toisilta? Sekö nykyään on tyhmä joka kysyy..?
Välillä on mukava nähdä myös toisenlaisia näkökulmia/ suhtautumisia samantyyppiseen asiaan kuin itsellä on.

"jeps"
[QUOTE="titti";28672761]Juuri näin, hyvin sanottu. :)

Ja nämä tavalliset äidit, jotka pitävät kuria lapselleen, eivät törmää näihin muutamiin huonoihin vanhempiin, eivätkä pääse todistamaan sitä mitä myyjät näkevät.
Siksi voi olla vaikea uskoa mitä kaikkea siellä oikeasti annetaan lasten tehdä.[/QUOTE]

voihan tässä olla myös sellaista ilmiötä että joillekin alueelle kasaantuvat perslävet kun taas toisiin fiksua ja helposti huonot tavat tarttuvat, kun näet lepsuilua ja aidan alta menemistä.

meidänelämää
Minun lapseni varmasti kaupassa metelöivät, ottavat luvatta tavaraa hyllyistä, saavat itkupotkuraivareita. Mutta kiellän kyllä heti, nappaan kainaloon ja olen kävellyt uloskin asti. Onpa tullut vieraitakin komentamaan, jolloin tilanne saattaa rauhoittua tai sitten ei. Joka kerta sama juttu, ihan sama ovatko lapset nukkuneet, syöneet ja pissanneet ennen kauppaan menoa.
Minulla onkin kaksi ADHD-lasta. Ei lastenhoitomahdollisuutta, kaikki kyllä tykkäävät arvostella ja kauhistella, mutta eivät silti itse osaisi/jaksaisi hoitaa. Edes sen kauppareissun ajan. Kaupassa käynti on tuskaa, mutta silti siellä on käytävä.

Pakkauksia eivät ole ehtineet availla, eikä mitään ole mennyt onneksi vielä rikki. Törmäilevät kyllä muihin ihmisiin, koska eivät ehdi katsoa eteensä, eikä käsi muista pitää kiinni kärryistä.
Ilkeitä katseita saamme joka kerta, myyjät katsovat tuskaisina, vaikka en ymmärrä miksi heitä nyt niin paljon haittaa kun vahinkoja ei ole tapahtunut.

Viimeksi kaupassa tämä äiti vähän hikeentyi. Pääsimme myyjän luo, hänellä oli kaksi kassaa auki. Sain tavarat tiskille ja pideltyä lapsista kiinni. Hänpä astelikin meidän jälkeemme saapunuttu varakkaan näköistä rouvaa palvelemaan, rouvalla oli vielä lasitavaraa, paketoitavaa. Siinä vaiheessa olisin halunnut vain päästä ulos kaupasta, lapset kävivät ylikierroksilla. No, suutahdin ja laskin irti lapsosista. Annoin kieriä lattioilla, kiipeillä tiskillä ja metelöidä. Sain nopeasti palvelua ja tuohtuneet katseet vaihtuivat hätääntyneisiin ja ymmärtäväisiin.

Tällä kirjoituksella ajan takaa sitä että jotkut vanhemmat tosiaan komentavat ja huolehtivat lapsistaan, silti lapset eivät osaa käyttäytyä "ihanteellisesti".

Itse olen huomennut, että vanhemmat eivät osaa/jaksa ennakoida. Vasta sitten tartutaan asiaan, kun lapsi on jo aloittanut riekkumisen ja saanut vahinkoa aikaan. Uskoisin vanhempien tuntevan lapsensa sen verran, jotta osaavat ajoissa havaita milloin lapsi innostuu/tylsistyy/riehaantuu liikaa tai aikoo aloittaa hyllyjen uudelleen järjestelyn. Ajoissa kun puuttuu jämäkästi niin aika pian lapsi oppii sen mitä voi tehdä ja mitä ei, silloin vältytään suurimmilta vahingoilta. Pienten lasten vanhempien vain pitää käyttää keskittymiskykyään ja huomiotaan niihin lapsiin kaupassa ja kyetä niitä vahtimaan ja opastamaan samalla kun keräilee tavaroita kyytiin.

[QUOTE="vieras";28668570]Oletan, että ystäväni joka tulee minulle kylään ja jonka lapsi tuhoaa sohvani, korvaa sen, mutta ymmärrän täysin, jos ystävälläni ei sillä hetkellä ole rahaa korvata vaan maksaa myöhemmin. Jos tietäisin ystävällini olevan vaikeaa ja itselläni menee hyvin niin rahallisesti kuin muutenkin, saattaisin jopa sanoa ystävälleni, että älä maksa. Välitän ystävistäni. Minulla ei ole niin idiootteja ystäviä, joiden mielestä lapsi olisi tekonsa jälkeen herttainen. Itseäni ainakin hävettäisi suuresti ja sanoisin maksavani heti ja vieväni pesulaan.

En tosiaan syyttäisi äitiä huonosta kasvatuksesta edellisessäkään tapauksessa vaan lähinnä ehkä pitäisin huolimattomana että on likaisilla käsillä päässyt sohvaa suttaamaan. En ymmärrä kenellä lapsiperheellä on edes valkoisia huonekaluja.

Siis koiralta silmät päästä? Et ole tosissasi. Nuo jutut menee jo vähän yli. ajatteletko tosiaan että minusta olisi ihan normaalia jos lapsi menisi ja kuristaisi lapseni kuoliaaksi ja minusta asia olisi ihan ok ja ymmärtäisin täysin koska laspi ADHD...eiköhän tämä nyt mene jo vähän yli.

Ymmärtäisin täysin, jos ystävälläni ei olisi varaa maksaa uutta parkettia sillä hetkellä, mutta olettaisin, että ystäväni olisi pahoillaan ja maksaisi kun on rahaa tai saattaisin jopa sanoa, ettei tarvitse, koska meillä on rahaa ja minusta heidän lastensa on parempi syödä kunnolla kuin että menisi meidän remonttiin.

Tottakai olettaisin, että äiti ymmärtäisi lastensa teon, olisi todella pahoillaan. Todennäköisesti tietäisin kuinka vaikeita heidän lapsensa oikeasti ovat ja ymmärtäisin perheen vaikeaa arkea.[/QUOTE]

Ai sillä piwnyrittäjällä on rahaa kuin roskaa että sinne vaan tuhoamaan tavaraa, ei tartte korvata kun on oikein yh ja siivoja. Täysin käsittämätön ajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;28668128:
Älä valita, ite oot ammattis valinnu
:O

Valitseeko kaupan työntekijä ammattinsa sitä mukaa, että kaikki pitää sietää?
Olkoon asiakaspalvelussa tai ei, tätä se ei koske, vaan sitä, että vanhemmat kasvattavat jälkikasvuaan leväperäisesti.
Se saa ottaa pannuun, ellei ole mitään rääpyä asiakkailla tai asiakkaitten tenavilla.
Hymyillä toki pitää mutta...... saa avautuakin.

"Vieras"
Pitääkö aina valittaa jostain. Lapset ovat lapsia, kaupassa käynti on vittumainen arkinen suoritus.

Kilttikin lapsi on välillä rasittavalla tuulella vaikka kasvatus olisi kunnossa, ja esimerkiksi työpäivän jälkeen ei välttämättä aina ole energiaa seurata muksua silmä tarkkana kun ostoksiakin pitää latoa kärryyn. Ja kun se ruoka on sieltä kaupasta haettava, jos aikoo syödä ja lapselle tarjota ruokaa.

Tilanteita ja syitä on erilaisia, laidasta laitaan. Kasvatusmetodeja on myöskin erilaisia, niin että jos yritettäis ymmärtää erilaisia tilanteita.

[QUOTE="Vieras";28673217]Pitääkö aina valittaa jostain. Lapset ovat lapsia, kaupassa käynti on vittumainen arkinen suoritus.

Kilttikin lapsi on välillä rasittavalla tuulella vaikka kasvatus olisi kunnossa, ja esimerkiksi työpäivän jälkeen ei välttämättä aina ole energiaa seurata muksua silmä tarkkana kun ostoksiakin pitää latoa kärryyn. Ja kun se ruoka on sieltä kaupasta haettava, jos aikoo syödä ja lapselle tarjota ruokaa.

Tilanteita ja syitä on erilaisia, laidasta laitaan. Kasvatusmetodeja on myöskin erilaisia, niin että jos yritettäis ymmärtää erilaisia tilanteita.[/QUOTE]

Totta tuokin, toki erilaisia toimintatapoja ja väsymyksen tiloja on ihmisillä ja ymmärrys olisi suotavaa. Toisaalta taas minun mielestä vanhempien pitää myös ymmärtää se, että oli kuinka työpäivätakana tai pipo kireellä, niin silti on itsestään sen verran puristettava, että kykenee huolehtimaan ettei lapsensa tuhoa toisten omaisuutta. Jos on niin väsynyt ettei jaksa, silloin kannattaa hakea apua eikä antaa homman riistäytyä käsistä. Ymmärrän turhautumisen ja väsymisen, ymmärrän erityislapset ja ymmärrän ihmisten harmituksen kun tavaraa tuhotaan, ymmärryksestä huolimatta ihmisillä on vastuunsa, jotka on vain kannettava, tavalla tai toisella.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28673217]Pitääkö aina valittaa jostain. Lapset ovat lapsia, kaupassa käynti on vittumainen arkinen suoritus.

Tilanteita ja syitä on erilaisia, laidasta laitaan. Kasvatusmetodeja on myöskin erilaisia, niin että jos yritettäis ymmärtää erilaisia tilanteita.[/QUOTE]

Mitä ymmärrettävää on avatuissa maksamattomissa ostospakkauksissa?
Kauppa on nimenomaan kauppa eikä päiväkoti, jossa tädit katsovat pilttien perään.

Eihän mikään erityislapsius, väsymys, vitutus, mikä tahansa, ole mitenkään hyväksyttävä syy käyttäytyä kuin pellossa. Kyllä vanhemman tehtävä on huolehtia siitä ettei lapsi tuhoa kaupan omaisuutta (tai kenenkään muunkaan). Eikö ihmiset puutu kotona siihen, että lapsi väsyneenä paiskoo esim. ruokia seinille tai astioita lattialle?

mä voin vastata
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti ostoksilla;28670683:
Kaupantäti hyvä, onko sopivaa, että 3-vuotiaani järjestelee makeishyllyä kassajonossa odotellessa? Ei siis auo pakkauksia, vaan lajittelee oikeat tuotteet oikeille paikoille?
Ei ole oikein.Ei todellakaan.

Monet lapset tykkäävät kaupassa "järjestellä", mutta totuus on että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tavarat laitetaan väärään paikkaan, hintalaput "järjestetään" väärin ja sitten seuraava asiakas huutaa kassalla kun hintalapussa lukeekin ihan toista mitä kassa antaa...

Tuo järjestäminen on kenties jopa pahempaa kuin tavaroiden tiputtelu hyllystä, siinä menee paljon aikaa laittaa se hylly takaisin kuosiin, yleensä kun "järjestetään" juuri se koko hyllynpätkä.

Yhteistyössä