Puolustusvoimiltakaan ei siten työpaikkaa ironnut

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
"sipsi"
Minä olen sitä mieltä, että heti valmistumisen jälkeen ei kenenkään kannata kamalasti nirsoilla töiden suhteen. Kokemusta karttuu osa-aikaisestakin työstä, ja se voi olla sitten juuri se pointti jonka turvin saat sitä vakituisempaa kokopäivätyötäkin. Tätä kovasti koetan tolkuttaa noille omille (aikuis)opiskelijoillekin heidän valmistuessaan. Ja aika moni on osa-aikaisena aloittanut sijaistamaan, ja sitten myöhemmin saanut kokoaikaisen vakituisen työn.

Oletko koskaan ajatellut kouluttautua esim. hoitoalalle vanhustyöhön? Siltä saralta ihka varmasti tulevaisuudessa töitä löytyy. Ja tsemppiä työnhakuun kaupalliselta alalta, kyllä se työ vielä löytyy.

vieras nro 176
Tuosta IT-alan rankkuudesta ei ollut tarkoitus mitenkään ylikorostaa sitä, mutta totesin sen kun Rollolla tuntuu olevan käsitys että se on helppoa ja olisi sopiva duuni yli 50-vuotiaalle entiselle puusepälle / bussikuskille.

Kun tilanne kuitenkin tällä hetkellä on se että pitkän työkokemuksen omaavia ja pitkälle koulutettuja (amk-inssejä/ diplomi-insinöörejä/ kauppatieteen maistereita) pistetään yt-neuvotteluissa pihalle. Yksi syy on ikä. Valitettavasti tosi harva pääsee it-alalta eläkkeelle, yleensä sieltä lähdetään joko mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle taikka sitten yt-neuvottelujen tai muun vastaavan järjestelyn kautta pois ennen eläkeikää.

Eli siksi sanoin ettei toi nyt ihan paras mahdollinen valinta ole henkilölle jolla on jo ikää, eikä aikaisempaa työkokemusta it-alalta.

Tai voihan sitä ajatella että mäkin rupean sitten vaikka aivokirurgiksi, jos joskus yli 50v päätän vaihtaa alaa. Mutta onko se realistista on kokonaan toinen asia.

"vieras"
Se että joku työ on ns. siistiä sisätyötä eikä fyysistä kuten bussikuskilla ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla terveydelle vähintään yhtä vaarallista. Sydänoireet ja stressi, onko hyvän kuuloinen yhdistelmä?

"vieras"
Mä en ole aikaisemmin huomannut tälläistä Rollolaista ollenkaan.

Toi Rollolaisen työnvälttelyn selittäminen kuulostaa ihan samalta kuin ex:n syyt ottaa aina se yksi olut lisää. Ex-mies oli alkoholisti, lopun elämänsä ihan patologinen, myös syineen ja selvityksineen. Jos eksä olisi käyttänyt kaljanotonselitysten energian johonkin muuhun, olisi hän saanut aika paljon aikaiseksi elämässään. Mutta ei ja sitten poksahtivat sisäelimet.

Eli onkos tällä Rollolaisella joku riippuvuus siihen, että töihin ei voi mennä.

"Korkki"
no tuota, mulle ainakin on työkkärissä sanottu ( vasta ihan edellisviikolla) että toimistotyt on mulle ykkönen. Eivät siis pakota mihinkään masikkamaalle ruokapalkalla, sori vaan. ja toki tiedän että työssäkäytialue on sen 80km, Rovniemellä jopa isompi kun kunnnn raja tova tlaajat . saattaa työssäkäyntialuue venyä jopa 200km. Mulle kyllä laitettiin että e omista autoa jtoen pakko ei ole lähteä työpaikkaan jonne ei julkisilla pääse. nämäkin ovat asioita josita voi neuvotella työvoimatoimiston virkkilijan kanssa.
Ei kukaan varmaan tosissaan esitäkään, että sun pitäisi mennä mansikkamaalle...Sitä on kysytty, miksi sulle ei kelpaa alkuun osa-aikatyö. Nykytyöaika on osa-aikaa, projekti kerrallaan, sitä kautta kaikki muutkin operoivat, erityisesti nykyisessä tilanteessa globaalit taloudelliset tendenssit huomioon ottaen. Jos korkeakoulutettuja oli keväällä työttömänä yli 33 000, mikä on kasvua vuoden takaisesta yli 26 prosenttia, niin kuinka vahvoilla luulet koulutuksinesi, työkokemuksinesi ja CV-pisteine olevasi Puolustusvoimiin haettaessa?

Tsemppiä työnhakuun! Mutta jonkun siellä koulussa tai siellä työkkärissä ois pitäny opettaa, miten työmarkkinat toimii, eli mikä on realistinen arvio omista mahdollisuuksista.

Rollolainen
[QUOTE="Korkki";28657187]Ei kukaan varmaan tosissaan esitäkään, että sun pitäisi mennä mansikkamaalle...Sitä on kysytty, miksi sulle ei kelpaa alkuun osa-aikatyö. Nykytyöaika on osa-aikaa, projekti kerrallaan, sitä kautta kaikki muutkin operoivat, erityisesti nykyisessä tilanteessa globaalit taloudelliset tendenssit huomioon ottaen. Jos korkeakoulutettuja oli keväällä työttömänä yli 33 000, mikä on kasvua vuoden takaisesta yli 26 prosenttia, niin kuinka vahvoilla luulet koulutuksinesi, työkokemuksinesi ja CV-pisteine olevasi Puolustusvoimiin haettaessa?

Tsemppiä työnhakuun! Mutta jonkun siellä koulussa tai siellä työkkärissä ois pitäny opettaa, miten työmarkkinat toimii, eli mikä on realistinen arvio omista mahdollisuuksista.[/QUOTE]

Voi että te ootte hasuja edelenkin osa-aikatyö on eri asia kuin määräaikainen osa-aikatyä, jota tarkoitan on yleensä alle 6 tuntista työpäivä, se ola vaika joak päivä tai vaikka vain p kerrna viikossa, mutta märäaikainen voi olla esim 2-3 kuukautta kestävä KOKOPÄIVÄTYÖ, ne ovat ihan eri asioita.
toki voi tehdä viakak 1-2 kk töitä, siitä ei olut tässä kyse van siiä että työn pitää olla KOKOPÄIVÄINEN, ei viam muutman tunnin päivässä/ viikossa .

vanha vieras
Voi että te ootte hasuja edelenkin osa-aikatyö on eri asia kuin määräaikainen osa-aikatyä, jota tarkoitan on yleensä alle 6 tuntista työpäivä, se ola vaika joak päivä tai vaikka vain p kerrna viikossa, mutta märäaikainen voi olla esim 2-3 kuukautta kestävä KOKOPÄIVÄTYÖ, ne ovat ihan eri asioita.
toki voi tehdä viakak 1-2 kk töitä, siitä ei olut tässä kyse van siiä että työn pitää olla KOKOPÄIVÄINEN, ei viam muutman tunnin päivässä/ viikossa .
Voisitko Rollolainen vaikka lukea läpi sen mitä kirjoitit, ennenkuin painat Lähetä-nappulaa. Kirjoittamastasi tekstistä ei meinaa saada mitään selvää, siinä on niin paljon virheitä.

"vieras"
Jos Rollis sinun miehesi on sairas, niin miksi ei lääkärit ole kirjoittaneet työkyvyttömyyspapereita? Tai sitten sinulle? Työkyvyttömäksihän sinä ja miehesi kuitenkin tähtäätte.

....
Minua kiinnostais tietää et mitä ihmeen toimistohommia ap oli ajatellut tehdä?
Kuitenkin on totisinta totta että noilla kirjoitustaidoilla on vain ja ainoastaan taakkana toimistossa...

"poikia3"
Rollolainen ei taida ymmärtää työmarkkinoiden perusasiaa, joka mulle on opetettu jo lapsena. Ahkeruus palkitsee. Tämä tarkoittaa sitä, että työnantajille on osoitettava olevansa työhaluinen, se osoittaminen tehdään juurikin sillä, että tehdään niitä osa-aikaisiakin töitä. On näyttää cv:ssä muutakin kuin työllistämistöitä ja koulutuksia, sekä työttömyysjaksoja. Jos työhistoriaa ei ole, melkein mikä tahansa on parempi kuin tyhjä.

Mä olen koko opiskeluaikani tehnyt iltatöitä, yhdessä vaiheessa kahtakin. Olen ollut töissä kaupassa, kenkäkaupassa, r-kioskilla. Tehnyt nuorisotyötä ja tarkastuslaskenut kassoja. Olen ollut toimistoapulainen ja palkanlaskija, olen ollut pankissakin kesätöissä. Mulle ei ole missään vaiheessa tullut edes mieleen sellainen vaihtoehto, että hakisin sossusta rahaa. Olen ollut yhden kuukauden työtön valmistuttuani lama-aikaan, edes tuona aikana en ole nostanut työttömyyskorvausta, sillä puolison tulot olisivat sen estäneet.

Puolisoni on ollut työtön, mutta hänkin on saanut töitä vaikka viimeisimmällä kerralla oli 50-vuotias.

Töitä saa vain töitä tekemällä.

Minäkin olen palkannut ihmisiä töihin, toimistohommiin rollolaisen kokemuksella henkilöä tuntematta en palkkaisi kuin kesätöihin tai harjoitteluun. Näistä harjoittelu on todennäköisempää, sillä jopa kesätöihin on tarjolla ihmisiä, joilla on parempi työkokemus tai koulutus ja kielitaito. Harjoittelijalle ei tarvitse maksaa normaaliapalkkaa, ja harjoittelujakson aikana voi sitten päättää onko henkilön osaaminen riittävää, että hänet palkattaisiin pidemmäksi aikaa. Kranttu ei todellakaan kannata olla.

Minä suosittelisin lämpimästi niitä vuokratyöfirmoja. Staffpointilla oli muuten Rovaniemellä Kirvesmiehen paikka.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28657869:
Miksi 30 tuntia viikossa ei riitä?
Koska silloin voisi _ihan oikeasti_ joutua sinne töihin. Kriteerit kannattaa pitää sellaisina ettei ole vaaraa työllistyä. Tunnen muutaman vastaavan tapauksen. Jos on välttämätöntä uudelleenkouluttautua (lue: työkkäri pakottaa), kannattaa valita joku sirkustaiteilijakoulutus- tyyppinen ala :)

Reija
Eikö rovaniemellä ole mitään tissibaaraia jonne tarvittaisiin stripparia tai topless tarjoilijaa? Joku parishowkin voisi tulla kyseeseen niin saisi mieskin töitä. Privaatin tulot on verottomia (kai).

"vieras"
Minun käy tuo rollo sääliksi. Selvästi hän on vähän jälkeenjäänyt ja nyt täällä porukka häntä kiusaa. Eihän tuollaisella kirjoitustaidolla oikeata merkonomikoulutusta olla käyty vaan jotain tuettua opiskelua. Eikö rovaniemellä ole todellakaan tarjota mitöän suojatyöpaikkaa? Meilläpäin sellaisia on juuri tälläisille ihmisille ja he ovat ainakin hyvin työssään viihtyneet. Täälläpäin taitaa olla paremmin tuen tarpeessa olevien ihmisten asiat järjestetty kuin rovaniemellä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28658569]Minun käy tuo rollo sääliksi. Selvästi hän on vähän jälkeenjäänyt ja nyt täällä porukka häntä kiusaa. Eihän tuollaisella kirjoitustaidolla oikeata merkonomikoulutusta olla käyty vaan jotain tuettua opiskelua. Eikö rovaniemellä ole todellakaan tarjota mitöän suojatyöpaikkaa? Meilläpäin sellaisia on juuri tälläisille ihmisille ja he ovat ainakin hyvin työssään viihtyneet. Täälläpäin taitaa olla paremmin tuen tarpeessa olevien ihmisten asiat järjestetty kuin rovaniemellä.[/QUOTE]

Suojatyöpaikka on aika rajusti sanottu, mutta pitkään työttömänä olleella saattaa olla mahdollisuus palkkatukeen. Työnantaja saa silloin osan työllistämisen kustannuksista työvoimatoimistosta ja työtön pääsee harjoittelemaan työntekoa ihan oikeaan työpaikkaan oikealla palkalla. Ei huono vaihtoehto ollenkaan, Rollolaisellekaan.

"vieras"
Lisää palkkatuesta:

http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/06_2rekrytoinnin_tuki/02_palkkatuki/index.jsp

Jos olisin Rollo, selvittäisin omasta työkkäristä onko mahdollista saada tuota palkkatukea työllistymisen helpottamiseksi.

Keittiönoita
Työkokemuksen hankkimisen kannalta osa-aikatyö on parempi vaihtoehto kuin työttömyys tai työharjoittelu. Kelasta kannattaa selvittää mahdollisuutta soviteltuun päivärahaan, jos työ ei ole kokopäiväistä.

"vieras"
Puolustusvoimille on tänä päivänä tosi hankala päästä, kun etusijalla on näitä irtisanomis uhan alla olevia tai jo irtisanottua/virka lakkautettu jne.

Vuokrafirmalle voi kertoa millä varoitusajalla on valmis lähtemään töihin, mä olin 2 vuoden hoitovapaan jälkeen vuoden Eila Kaislan listoilla ja sanoin silloin että lasten hoidon järjestelyihin tarvitsen pari päivää (mulla noi ei ollu hoidossa kun mulla ei kerran ollu töitä) ja lisäksi vielä sanoin ottavani vain lyhytaikaisia töitä.
Kannattaa muuten olla yhteydessä noihin isoihin siivous/kiinteistöalan yrityksiin kanssa, niillä on monesti myös aulapalvelua yms yks kaveri on siivousfirman kautta ylellä aulapalvelussa (vastaa puhelimeen, ohjaa vieraita, tilaa tarjoiluja, varaa tiloja jne)

"vieras"
[QUOTE="sipsi";28656974]Oletko koskaan ajatellut kouluttautua esim. hoitoalalle vanhustyöhön? Siltä saralta ihka varmasti tulevaisuudessa töitä löytyy. Ja tsemppiä työnhakuun kaupalliselta alalta, kyllä se työ vielä löytyy.[/QUOTE]

Lähihoitaja koulutukseen on nyt jo niin paljon ruuhkaa että muutaman vuoden päästä on paha ylitarjonta sillä puolella

80% työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja eli ne eivät tule avoimeen hakuun ollenkaan. Eli olethan Rollolainen laittanut avoimia hakemuksia/sposteja/soittanut puheluita eri firmoihin? Esim. nyt sinne Kelaan minne tahdoit joskus päästä.

"vieras"
Pakko kommentoida tuota osa-aikaisuutta.

Työskentelen osa-aikaisena, mutta työpäiväni ovat 7,5 tuntia. Eli teen KOKONAISEN työpäivän, mutta en joka päivä. Eli osa-aikaisuus ei välttämättä tarkoita, että pitää tehdä niitä alle 6 tunnin päiviä. Olen juuri valmistunut, ja toivoin vakituista, kokoaikaista työtä, mutta kyllä ne joilla on enemmän alalta kokemusta menevät ohi. Joten pitää vähän pudottaa vaatimuksia ja tehdä sitä mitä saa. :) Kokemuksen karttuessa pärjää jo sitten kilpailussa. ;)

"vieras"
Minä sain muutaman vuoden äitiysloma-hoitovapaa-työttömyysjakson jälkeen ensin puolen vuoden palkkatukipaikan, joka ei kuitenkaan poikinut jatkoa. Sen jälkeen tein muutaman vuoden osa-aikaisia määräaikaisia töitä eli olin lähinnä tarvittaessa töihin kutsuttava. Olihan siinä vähän säätämistä, mutta onneksi lapsilla oli päiväkotipaikat, niin pääsin töihin lyhyelläkin varoajalla.

Sitten sain määräaikaisia kokopäivätöitä ja vihdoin sain toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen. Ilman noita pikku pätkiä siellä täällä olisin edelleenkin työttömänä. Joskus se tiettypieni pätkä johtaakin johonkin pysyvään, niin kävi ainakin minulle.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä