Millaisia vaivoja uskotte tulleen omille/tuttujen lapsille raskaudenaikaisesta tupakoinnista?

• Viestiketjun aloittaja "tyttönen"
  • Ensimmäinen viesti
"tyttönen"
Ja tähän ketjuun ei sitä muikistelua siitä kuinka " mulle synty viiskiloinen ja poltin askin päivässä" tai " kyllä noi voi johtua ihan muustakin.." Vaan kertokaa millaisia tapauksia te olette nähneet, millaisia vaivoja lapsille on tullut, jotka liitätte tupakointiin?

"aapee"
itse olen huomannut että sellaisilla lapsilla joiden äidit tupakoineet paljon(10-30 tupakkaa/pv) koko odotusajan, on ollut monenlaista vaivaa syntymästä saakka. Hengitystieinfektioita, astmaa, pienikokoisuutta, oppimishäiriöitä, ylivilkkautta, ihottumia, sydänvikoja, autismia..tosi paljon kaikenlaista verrattuna tupakoimattomien lapsiin:(

Poijan serkkupojat ovat syntyneet molemmat etuajassa ja suunnilleen saman verran. Epäilen ainakin osasyyksi äidin tupakointia. Muuten pojista ei huomaa mitään, tosi fiksuja ja terveitä. Kun taas mun mukula on ylivilkas jne enkä oo eläissäni polttanu.

dgszb
en ymmärrä sitä, että vedotaan siihen "että ei siitä (tupakoinnista) VÄLTTÄMÄTTÄ tule mitään.. Voi johtua jostain muustakin.. jne.." MIKSI pitää ylipäätänsä riskeerata?!

"vieras"
En tiedä mitä synnytyksen jälkeen tapahtui mutta sairaalan prenataaliosastolla huonekaverina oli äiti jonka vauva liikkui laiskasti. Käyriä otettiin, ja joskus kävi juuri ennen käyrää tupakoimassa. Hoitaja siitä sanoikin, että tulee vielä huonommat tulokset jos polttaa juuri ennen mutta tuo äiti ei välittänyt. En tiedä tarkemmin oliko siinä epäilystä huonoista napanuoran virtauksista vai mistä, mutta ihmetytti ettei voinut sitä pientä hetkeä olla polttamatta.

Joskus olen miettinyt mitä heille kuuluu ja tuliko vauvalle vaivoja asiasta.

hammasvaiva
Huonot hampaat, tummuneet ainakin, jo parivuotiaana. Pyydetty normaalia useammin käymään hammastarkastuksissa. Ei mussuta sokeria kuitenkaan ylettömästi, on säännölliset ruoka-ajat ja hampaitakin tietojeni perusteella pestään.

hellsbells
Sukulaisen molemmat lapset on allergisia kaikelle mahdolliselle, on astmat, jokaviikkoset antibioottikuurit korviin ja silmätulehduksiin. Sairastelevat siis KOKO ajan.

Oma äitini poltti raskausaikana, itse synnyin pienipainosena ja mulla oli ekan vuoden ajan jatkuvasti korvatulehdus, mulla on myös allergioita.

Johtuu mistä johtuu, mutta tupakka ei ole ainakaan auttanut asioita, se on varma.

"tiina"
Tunnen muutaman runsaasti raskausaikana polttaneen ja jokaisen lapsilla ollut korva-ja infektiokierrettä ihan pikkuvauvasta asti, astmaa, iho-oireilua, keskittymisvaikeuksia.

Ja todellakin yhdistän tupakointiin.

"vieras"
Syntämäpaino on ollut viikkoihin ja äidin kokoon nähden pieni, ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia.

Miksi Rops tykkää, että Hilpuri Tillin äiti on tupakoinut odotusaikana, eihän kukaan voi sellaisesta tykätä?

"boom"
Mun yhdellä serkulla oli kaksi kohtukuolemaa. Serkku veti tupakkaa posket lommollaan ihan putkeen. Hän ei kuulemma halunnut isoa vauvaa, mutta ei saanut sitten vauvaa ollenkaan. Tuttava tupakoi myös koko odotusajan. Lapsi syntyi laskettuna aikana reilusti alle 2-kiloisena ja oli pitkään vastasyntyneitten osastolla.

[QUOTE="vieras";28651182]Syntämäpaino on ollut viikkoihin ja äidin kokoon nähden pieni, ylivilkkautta ja oppimisvaikeuksia.

Miksi Rops tykkää, että Hilpuri Tillin äiti on tupakoinut odotusaikana, eihän kukaan voi sellaisesta tykätä?[/QUOTE]

Lähinnä sitä meinasin, että ei kaikki "viat" johdu tupakasta. Lie geeneilläkin joku osa asiaan.

Random.
Yks työkaveri poltti raskausaikana. Vauva syntyi n. 3kk etuajassa ja tais olla vielä viikkoihin nähden pienempi mitä piti. En vaan voi sille mitään, että yhdistän tupakointiin. Nyt täytti juuri vuoden ja ei paljoa isompi ole kuin meidän puolivuotias. Pituutta ehkä pari senttiä enemmän, mutta painoa puolisenkiloa vähemmän.

sop
[QUOTE="tiina";28651156]Tunnen muutaman runsaasti raskausaikana polttaneen ja jokaisen lapsilla ollut korva-ja infektiokierrettä ihan pikkuvauvasta asti, astmaa, iho-oireilua, keskittymisvaikeuksia.

Ja todellakin yhdistän tupakointiin.[/QUOTE]

Sama täällä. Omituisinta asiassa on se, että lasten äidit ovat sitä mieltä, ettei tupakoinnista raskausaikana ole ollut mitään haittaa lapselle. En sitten tiedä, mitä he odottivat tupakan haittojen olevan? Pitäisikö syntyä tervakeuhkoinen, vihreä antennipäinen lapsi vai mitä ihmettä, että syyksi edes ehdotettaisiin tupakkaa?

"mami"
- tähän mennessä neljä keskenmenoa, missään vaiheessa ei ole lopettanut tupakointia.
- korvatulehduskierre, jatkuvasti flunssassa ja keskittymisongelmia

Nämä molemmat tuttujani ja todellakin uskon että johtuu tupakasta.

Yhteistyössä