Lapsia komentavat sukulaiset

• Viestiketjun aloittaja todellakin hohhoijaa
  • Ensimmäinen viesti
todellakin hohhoijaa
Meillä on kaksi vilkasta lasta. Ei mielestäni mitenkään poikkeuksellisen vilkkaita, vaan normaaleja touhuavia lapsia. Melko huomionkipeitä kyllä.

Nyt on niin, että osa sukulaisista, esim. kummit kumppaneineen (jotka ovat siis itse LAPSETTOMIA) komentavat lapsiamme koko ajan.

Komentaa saa ja pitää, itsekin komennan tottakai aina kun tarvetta on ja monesti onkin.

Mutta kun kummit tulevat meille kotiin kylään niin lapsia komennetaan joka asiasta, sellasista asioista, jotka ovat meillä kotona sallittuja (esim. oman huoneen lattialla saa olla leluja leväällään, mutta lapsi kerää ne illalla pois TAI lapsilla on lupa leikkiä olkkarissa ja lapsista saattaa lähteä vähän ääntäkin TAI lapsia ei voi pakottaa istumaan tuntia paikallaan kuuntelemassa aikuisten juttuja...)

Perusjutut tottakai kielletään, ketään ei satuteta, mitään ei rikota, sisällä ei juosta tai hypitä sohvilla, ruuan kanssa ei leikitä...jne.

Rasittavinta on se, että kun itse kiellän lapsia (esim. jos tappelevat lelusta) kummi saattaa seistä vieressä ja TOISTAA SAMAN ASIAN!? Ihan kuin se ei riittäisi, että lasten äiti on jo komentanut. Lapsetkin menevät monesti ihan sekaisin, kun vieraat hokevat koko ajan "älä, älä, älä". Tai jos toinen lapsi on laitettu jäähylle niin joku kummi saattaa mennä vielä sinnekin rutisemaan. JÄÄHY ON JÄÄHY, SIELLÄ LAPSI SAA RAUHOITTUA JA TULLA POIS KUN OSAA KÄYTTÄYTYÄ.

Kun ollaan itse kylässä, on eri juttu, kylässä komennan omia lapsia enemmänkin, siellä ei ole lupaa riehua yhtään tms. Ja kylässä laitan aivan samalla tavalla jäähylle kuin kotonakin.

Kumma juttu vaan sinänsä, että tutut joilla on jo lapsia, eivät komenna meidän lapsia (paitsi toki silloin, jos en itse ole paikalla, se on tottakai ok). Lapset touhuavat keskenään ja jos tulee jotain kränää, lapset yleensä selvittävät sen keskenään. Mikä on tosi hienoa. :)

Tosi rasittavaa vaan noiden kummien kanssa... Tilanne on jo mennyt siihen, etten pyydä meille ketään lapsettomia kylään, mutta silloin harvoin kun heitä käy, lapset ovat tietysti huomionkipeitä.

Ja aina tulee sellainen olo, etten osaa kasvattaa omia lapsiani yhtään. Mutta onneksi lasten isä on tilanteesta samaa mieltä, kerran on kummisedälle sanonutkin, että ei niitä lapsia joka asiasta tarvitse kieltää.

Kumma juttu muuten, että meidän lapset käyttäytyy kuulemma tosi hienosti päiväkodissa! Eli osaavat kyllä kunnioittaa aikuisia ihmisiä ja olla vieraskoreita lääkärissä jne.

Eli syytän vain lapsettomia sukulaisia. THE END. :D

"vieras"
Otsikon perusteella ajattelin etta joku mamma taas on hikeentynyt kun vieraat komentaa lapsia kun itse ei viitsi, mutta luettuani aloituksen olen itse asiassa samaa mielta. Mutta itsekin syytan lapsettomia, varsinkin heita keilla ei ole minkaan sortin kokemusta lapsista ei heilta voi olettaa etta ymmartaisivat kovin hyvin lasten toimintaa tai million asioihin tulee puuttua. Itsellakin yksi vanhempi sukulainen joka Asian tiimoilta meinaa raivostuttaa toisinaan, mutta en nyt sen takia vierailuja jata, annan menna toisesta korvasta sisaan ja toisesta ulos, niin lapsetkin tekaa.

Saraldo
Mä olen ihan samaa mieltä. Jos mä tai mies ollaan paikalla, kenenkään muun ei tarvitse huolehtia komentamisesta, me tehdään se kyllä ihan itse. Ja meillä on aina ollut kova komento, ei todellakaan anneta lapsen tehdä ihan mitä huvittaa. Mun miehen sisko (lapseton hänkin ;) ) on myös välillä komentamassa. Tai oikeastaan neuvomassa, mitä lapsen pitäis nyt tehdä. "Missäs sun hanskat on? Kyllä sun täytyy laittaa hanskat käteen, kun on kylmä." Kyseessä kauppareissu, jonne ei aina oteta hanskoja tai edes pipoa mukaan. Ja sen sellaista vastaavaa. Sympatiat on siis sinun puolessasi ihan täysin :hug:.

Erään sukulaisen lapset taas on sellaisia, että niitä on pakko komentaa itsekin. Äidillä on kädet täynnä kolmen pienen lapsen kanssa, isä ei korvaansa lotkauta jos äiti pyytää jelppiä. Kerrankin oltiin heillä, äiti meni syöttämään pienintä ja isän piti katsoa vanhempien tyttöjen perään. Mitä tekee isä? Vetää sohvalle oikoseksi, ja tytöt kiipeilee pöydillä, tyhjentää kaappeja, tyhjensivät mm. sokeripurkin lattialle... Kun äiti tulee takaisin, hän alkaa siivota tyttöjen jälkiä ja isä nukkuu edelleen. Uskomatonta...

Saraldo
Voi meitä mistään mitään tietämättömiä lapsettomia! Sietäisimme hävetä!
Sietääkin hävetä, jos tuollaisesta vetää herneet nenään.

Ap on nimittäin täysin oikeassa. Jos vanhemmat jo hoitavat sen komentamisen, siihen ei kuulu enää muiden puuttua, ei lapsettomien eikä lapsellisten. Ja sori vaan, mutta totuus on se, että lapsettomat näkevät tilanteet usein ihan eri lailla kuin lapselliset. Lapselliset ymmärtävät, millaisia lapset ovat, mitä heiltä voi odottaa, miten heitä pitää käsitellä. Lapsettomilla voi usein olla ihan epärealistisia käsityksiä esim. ikätasoon liittyvistä käyttäytymisasioista.

• Tykkää
Reactions: Metis
kasvattava äiti
Hyvin sä yrität kätkeä teksilläsi sen, että itseasiassa sua vain ärsyttää kun joku toinen komentaa sinun lapsiasi. Kyse ei ole lopulta siitä mistä kielletään ja millä sanoilla, vaan se että SINUN lastasi komentaa toinen. Lapsi ei ole mikään lelu tai lemmikki joka omistetaan!! Kaikkien aikuisten tulee tarvittaessa voida komentaa väärin toimivaa tai tekevää lasta.

Se että teillä kotona saa jotain tehdä, ei tarkoita etteikö joku aikuinen voisi kieltää lastasi tekemästä sitä muualla. Kyllä se lapsikin on ihminen, joka osaa nähdä tilanteen. Se että kotona saa jättää lelut lattialle, ei säikäytä lasta vaikka se kielletään jossain muualla.

Vinkkinä sulle pitäisi sanoa, että no kerro näille aikuisille miten ja mistä teillä komennetaan... mutta sun taka-ajatuksesi on se, että ne eivät saisi komentaa ollenkaan. Lapsettomiakin ovat vielä... voi vitsi. Ne ei ole "oikeita" aikuisia, kun ei kerran ole edes omia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja kasvattava äiti;28643900:
Hyvin sä yrität kätkeä teksilläsi sen, että itseasiassa sua vain ärsyttää kun joku toinen komentaa sinun lapsiasi. Kyse ei ole lopulta siitä mistä kielletään ja millä sanoilla, vaan se että SINUN lastasi komentaa toinen. Lapsi ei ole mikään lelu tai lemmikki joka omistetaan!! Kaikkien aikuisten tulee tarvittaessa voida komentaa väärin toimivaa tai tekevää lasta.

Se että teillä kotona saa jotain tehdä, ei tarkoita etteikö joku aikuinen voisi kieltää lastasi tekemästä sitä muualla. Kyllä se lapsikin on ihminen, joka osaa nähdä tilanteen. Se että kotona saa jättää lelut lattialle, ei säikäytä lasta vaikka se kielletään jossain muualla.

Vinkkinä sulle pitäisi sanoa, että no kerro näille aikuisille miten ja mistä teillä komennetaan... mutta sun taka-ajatuksesi on se, että ne eivät saisi komentaa ollenkaan. Lapsettomiakin ovat vielä... voi vitsi. Ne ei ole "oikeita" aikuisia, kun ei kerran ole edes omia lapsia.
Mutku alkuperäisessä viestissä lapsi ei tehnyt mitään väärin ja johan on joku mamma tunkemassa neuvojaan o_O Multakin palais käpy jos joku sinänsä epäolennainen alkaisi neuvoa miten lapsi kotonaan saa olla...

Ja alkuperäisessä viestissä oli kans et lapsilla on vielä kovempi komento kylässä eli tuskimpa nämä muksut ehtii edes mitään kiellettyä tekemään...

"vieras"
Minä lapsettomana kerran komensin tutuntutun lasta. Tämä n. 7-vuotias poika keksi kutittaa minua jalkapohjasta. En pidä yhtään kutittamisesta, saan ahdistuskohtauksen. Kielsin häntä ensin nätisti, että voitko lopettaa en pidä kutittamisesta. Tästä poika innostui, otti oikein jalasta kiinni ja kutitti. Korjasin nopeasti asentoa eli vedin jalan pois ja sanoin yksiselitteisesti, että lopeta kutittaminen.

Äiti istui metrin päässä, eikä sanonut mitään. No, eipä tämä äiti ole sanonut mulle mitään vastakaan, kun muutaman kerran on nähty.

En tiedä täyttääkö tämä kieltäminen ap:n kriteerit, mutta näin lapsettomana koin kyllä itseeni kohdistuvan teon kieltämisen oikeutetuksi.

Saraldo

Pitäiskö sun ensin lukea vaikka itsellesi ääneen tuo aloitusviesti, jos vaikka ymmärtäisit lukemasi paremmin?

"vieras"
Usein myös lapsen vanhemmat näkevät tilanteen ihan toisin kuin vieraat, oli vierailla sitten lapsia tai ei.

Miehen veljen nuorimmainen lapsi on ihan pilalle lellitty, perheen isommat lapset ovat olleet sman ikäisenä huomattavasti kovemmassa "kurissa" kuin tämä kuopus. Lapsen vanhemmat ovat ihan sokeita lapsen käytökselle.

woo

Lapsen vanhempi on se, jota lapsen tulee ensisijaisesti totella. Vieras, joka komentamisellaan koittaa hapertaa vanhemman auktoriteettia, on kauniisti sanottuna epämiellyttävä.

Huomaa muuten, että aloituksessa käsitellään sitä, että vieras tulee kotiin koittamaan ylittämään äidin, kyseisen kodin omistajan, komentoa. Perseestä tuollaiset vieraat.

Saraldo
[QUOTE="vieras";28643913]Minä lapsettomana kerran komensin tutuntutun lasta. Tämä n. 7-vuotias poika keksi kutittaa minua jalkapohjasta. En pidä yhtään kutittamisesta, saan ahdistuskohtauksen. Kielsin häntä ensin nätisti, että voitko lopettaa en pidä kutittamisesta. Tästä poika innostui, otti oikein jalasta kiinni ja kutitti. Korjasin nopeasti asentoa eli vedin jalan pois ja sanoin yksiselitteisesti, että lopeta kutittaminen.

Äiti istui metrin päässä, eikä sanonut mitään. No, eipä tämä äiti ole sanonut mulle mitään vastakaan, kun muutaman kerran on nähty.

En tiedä täyttääkö tämä kieltäminen ap:n kriteerit, mutta näin lapsettomana koin kyllä itseeni kohdistuvan teon kieltämisen oikeutetuksi.[/QUOTE]

Sinä lapsettomana (ja vaikka olisit lapsellinenkin) teit ihan oikein. Ei tuossa kohtaa edes tarvitse odottaa, että se äiti komentaisi, koska teko kohdistuu ihan suoraan sinuun (tai kotiisi tai tavaroihin tai omiin lapsiin...). Jos lapsi olisi kutittanut vaikka siskoaan, niin mulle olisi ainakin ollut yksi ja hailee ja asia olisi jäänyt äidin ongelmaksi. Eikä mulle tulis koskaan mieleenkään, että antaisin lapseni tehdä tuollaista. Todennäköisesti et paljoa menettänyt, vaikkei tuo äiti enää yhteyttä pitäiskään.

woo
[QUOTE="vieras";28643915]Usein myös lapsen vanhemmat näkevät tilanteen ihan toisin kuin vieraat, oli vierailla sitten lapsia tai ei.

Miehen veljen nuorimmainen lapsi on ihan pilalle lellitty, perheen isommat lapset ovat olleet sman ikäisenä huomattavasti kovemmassa "kurissa" kuin tämä kuopus. Lapsen vanhemmat ovat ihan sokeita lapsen käytökselle.[/QUOTE]

Saanko tulla järjestelemään kotiasi oman mieleni mukaisesti?

"vieraana"

Kysehän oli siitä että vieraat komentaa lapsia lasten omassa kodissa. jos omassa kodissa on säännöt että omassa huoneessa saa olla leluja lattialla tai vanhemmatt ovat antaneet luvan tuoda leikin olkkariin, niin ei hitto sillon ole kenenkään vieraan asia tulla lapsen kotiin komentamaan ja kieltää tekemästä jotain minkä vanhemmat ovat sallineet! samoin jos vanhempi komentaa lapsen jäähylle, niin ei sinne vieraiden kuulu mennä rutisemaan perään!!

Olen ap:n kanssa ihan samoilla linjoilla, mutta olen sen verran vittumainen ihminen että todennäköisesti sanoisin vieraille aika napakasti asiasta loukkaantuvat sitten jos ovat loukkaantuakseen.

woo
[QUOTE="vieras";28643942]Pitääkö vieraan aikuisen totella komentelevaa pientä lasta?[/QUOTE]

Ei tietenkään, mutta ei se tarkoita sitä, että sinun pitää komentaa sitä lasta. Tuskin on on kannattavaa taantua itse samalle tasolle?

Voit sanoa, että et pidä siitä, että sinua komennellaan.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="vieras";28643942]Pitääkö vieraan aikuisen totella komentelevaa pientä lasta?[/QUOTE]

riippuu mitä lapsi komentaa. jos lapsi haluaa pois sylistä, ei halua vierasta ihmistä lähelleen, niin joo pitää. jos lapsi käskee vierasta seisomaan päällään nurkassa, ei tarvitse

woo
[QUOTE="vieras";28643961]riippuu mitä lapsi komentaa. jos lapsi haluaa pois sylistä, ei halua vierasta ihmistä lähelleen, niin joo pitää. jos lapsi käskee vierasta seisomaan päällään nurkassa, ei tarvitse[/QUOTE]

Tuo on muuten totta.

[QUOTE="vieras";28643986]Entä jos lapsi on mummolassa? Vanhemmat eivät puutu lapsen toimiin millään tavoin? Kuka saa komentaa mummo, pappa ... vai jokin muu sukulainen (ominen lapsien määrästä riippuen :D[/QUOTE]

Mun mielestä kotonaan saa kuka tahansa komentaa.

Yhteistyössä