Koira meinasi purra lastani

cdscd
No meillä on kiltti lapinkoirauros, joka on nyt 2,5-vuotias. Innostuksissaan saattaa koohottaa aluksi, ja se varmaan voisi pelottaakin joitakin. En koskaan jätä koiraa yksin lasten kanssa, vielä vähemmän silloin, jos kylässä on vielä ns. vieraitakin lapsia. Ja jos koiramme olisi ei-lapsiystävällinen, niin en mä sitä tietenkään samassa tilassa pitäisi lapsivieraiden kanssa. Mun mielestäni sen tulisi olla itsestään selvää. Mun tehtäväni on lukea omaa koiraani ja toimia sen mukaan. Sen sijaan en edellytä samaa vierailtamme, monille heistä koirat ja niiden käytös ovat vieraita. Silloin minä toimin tulkkina. Ja myös vastaan koirastani.

• Tykkää
Reactions: Littledeath
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641643:
Tarkoitatko, että jokaisen ihmisen täytyy tuntea koirat ja osata lukea niitä voidakseen selviytyä (potentiaalisesti vaarallisista) kohtaamisista koirien kanssa? Eikö helpompaa olisi, että omistajat itse ennakoisivat ja tuntisivat lemmikkinsä. Ei jokainen sivullinen voi tehdä sitä omistajien puolesta. Viestistäsi saa muuten sen käsityksen, että koirat ovat suunnilleen käveleviä aikapommeja, jotka räjähtävät heti, kun jonkun sivullisen tarkkaavaisuus herpaantuu.
Luepas uudestaan koko viestiketju, olet ihan pihalla mitä kirjoituksissani lukee.

[QUOTE="vieras";28641655]Huhhei, nyt mennään taas ihan samaa ympyrää ympäri ja ympäri ja ympäri...

Yritän auttaa sinua, jotta se tilanne ei jatkossa kärjisty siihen että sinua tai lastasi purraan.
Mutta mikään voima ei tällä palstalla voi saada sinua ymmärtämään, koska et selkeästi halua ymmärtää asiaa molemmilta puolilta.

Mutta olen sanottavani sanonut, yritä päästä jonnekin juttelemaan ongelmastasi.[/QUOTE]

Siis mun pitää jutella jossain, koska..? Koska koirat voivat purra kuten muutkin eläimet? Koska en osaa sillä tavalla lukea koiran käytöstä? Hahaha :D

[QUOTE="vieras";28641655]
Yritän auttaa sinua, jotta se tilanne ei jatkossa kärjisty siihen että sinua tai lastasi purraan.
[/QUOTE]

Onko sinusta jotenkin väistämätöm normaalitila se, että koira puree, jos ihminen ei osaa tulkita, lukea ja ymmärtää koirien elekieltä ja mieltä ja ties mitä...? Onko se koira ja koiran pureminen jokin hallitsematon luonnonvoima, jonka kanssa meidän jokaisen on tehtävä töitä riippumatta siitä, onko meillä koiraa vai ei?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641677:
Onko sinusta jotenkin väistämätöm normaalitila se, että koira puree, jos ihminen ei osaa tulkita, lukea ja ymmärtää koirien elekieltä ja mieltä ja ties mitä...? Onko se koira ja koiran pureminen jokin hallitsematon luonnonvoima, jonka kanssa meidän jokaisen on tehtävä töitä riippumatta siitä, onko meillä koiraa vai ei?
Luitko ketjun? Enpäs usko. :D

Missään ei lue noin että kukaan tuollaista olettaisi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641677:
Tuon vieraan on vain niin mahdottoman vaikeaa myöntää, että kyllä tässä vika oli koiran omistajassa kun ei laittanut koiraa eri tilaan vaikka tiesi ettei se pidä lapsista. Vieraan mielestähän mun olisi pitänyt sulkea lapseni johonkin toiseen huoneeseen.

[QUOTE="vieras";28641662]Luepas uudestaan koko viestiketju, olet ihan pihalla mitä kirjoituksissani lukee.[/QUOTE]

No täällä on aika monta viestiä, jonka on kirjoittanut "vieras". Mutta jos nyt tarkoitat noita viestejä, joissa on siitä, miten koira tunnistaa pelon ja koiravihan, niin kyllä se vaan niin on, että koiran omistajan on siitäkin huolehdittava, ettei koira pure, VAIKKA joku pelkäisi koiraa eikä osaisi peitellä sitä. Kuten kirjoitin, ei täällä voi maailma pyöriä koiran vaistojen mukaan.

Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta lähtökohta on vähän väärä. Joku inhoaa hämähäkkejä, joku variksia, joku koiria. Ei siihen tarvitse mitään terapiaa hakea, ei koiraviha mikään sairaus ole. Saa vapaasti tykätä tai olla tykkäämättä, eikä se saa vaikuttaa siihen, osaavatko koirat tai koiranomistajat käyttäytyä.

"vieras"
Siis mun pitää jutella jossain, koska..? Koska koirat voivat purra kuten muutkin eläimet? Koska en osaa sillä tavalla lukea koiran käytöstä? Hahaha :D
Koska sinun koiravihasi ja koirapelkosi, jo pelkkien palstakirjoitusten perusteella, on kasvanut niin äärimmäisyyksiin, että se haittaa jo sinun normaalielämääsi.

Nämä toistuvat palstakirjoitukset joissa vihaat koiria, toivot niiden kuolemaa, pelottelet kanssaihmisiä miten koirat purevat jatkuvasti lapsia jne.
Ne ovat jo menneet yli sen rajan mikä on tervettä.

[QUOTE="vieras";28641683]Luitko ketjun? Enpäs usko. :D

Missään ei lue noin että kukaan tuollaista olettaisi. :D[/QUOTE]

Paitsi, että sellaisen käsityksen saa tästä viestistä:
"Kirjoitit itsekin useampaankin kertaan aloitusviestissäsi, ettet koirien kanssa ole ollut paljon tekemisissä, joten et tunnista niiden käytöstä ja ymmärrä eleitä.

Tämä yhdistettynä koirapelkoon ja koiravihaan, lisättynä vahvalla "tiedostamisella että eläimet ovat arvaamattomia", on erittäin tulenarka yhdistelmä.

Koirat lukevat ihmisen eleitä ja ne ymmärtävät huomattavasti enemmän mitä ihminen kuvittelee antavansa eleillään
."

Yhdistettynä tähän viestiin (molemmissa kirjoittaja "vieras"), jossa kirjoitettiin suunnilleen näin:
"Yritän vain auttaa sinua, ettei tilanne kärjisty niin, että sinua tai lastasi purraan."

Eli kyllähän noista saa sen käsityksen, että jos ihminen ei pidä koirista ja pelkää niitä, eikä ole kokemusta koirista eikä osaa tulkita koiraa, saattaa joutua vaikeuksiin koirien kanssa. Ja se taas kuulostaa siltä, että koirat ovat vaarallisia aikapommeja, jotka poksahtavat, jos ei niitä käsittele oikein. Ja siksi (jonkun mielestä) kaikkien pitäisi opetella lukemaan koiraa oikein, jotta selviää näistä yltiövaarallisista kohtaamisista. Ja jos ei ole tehnyt näin, saa syyttää itseään - koska kukaan muuhan ei voi tilannetta kontrolloida...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28641701]Koska sinun koiravihasi ja koirapelkosi, jo pelkkien palstakirjoitusten perusteella, on kasvanut niin äärimmäisyyksiin, että se haittaa jo sinun normaalielämääsi.

Nämä toistuvat palstakirjoitukset joissa vihaat koiria, toivot niiden kuolemaa, pelottelet kanssaihmisiä miten koirat purevat jatkuvasti lapsia jne.
Ne ovat jo menneet yli sen rajan mikä on tervettä.[/QUOTE]

Ei kyllä haittaa mun elämää mitenkään. Aika moni täällä kirjoittelee asioista joista ei pidä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641700:
No täällä on aika monta viestiä, jonka on kirjoittanut "vieras". Mutta jos nyt tarkoitat noita viestejä, joissa on siitä, miten koira tunnistaa pelon ja koiravihan, niin kyllä se vaan niin on, että koiran omistajan on siitäkin huolehdittava, ettei koira pure, VAIKKA joku pelkäisi koiraa eikä osaisi peitellä sitä. Kuten kirjoitin, ei täällä voi maailma pyöriä koiran vaistojen mukaan.

Ymmärrän, mitä ajat takaa, mutta lähtökohta on vähän väärä. Joku inhoaa hämähäkkejä, joku variksia, joku koiria. Ei siihen tarvitse mitään terapiaa hakea, ei koiraviha mikään sairaus ole. Saa vapaasti tykätä tai olla tykkäämättä, eikä se saa vaikuttaa siihen, osaavatko koirat tai koiranomistajat käyttäytyä.
Suosittelin sitä ettei Ap olisi koirien kanssa tekemisissä, koska häntä selkeästi ahdistaa+pelottaa koirien kanssa samoissa tiloissa oleminen.

Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi ap. väkisin tunkee itseään kyseisiin tilanteisiin ja toistuvasti raportoi tänne koiravihaansa.
Hän ei kuitenkaan halua päästä peloistaan eroon tai oppia ymmärtämään koiria paremmin, tullakseen niiden kanssa toimeen.

Hän vain haluaa vihata niitä ja kertoa sen ihan kaikille, minkälaisesta kamalasta, vaarallisesta ja inhottavasta eläinlajista puhutaan. :D

Haukuttaisiin välillä vaikka jotain muuta eläinlajia, vaikka niitä hevosia, en varmaan edes muista montako kertaa lapsuudessa on hevonen minua näykkäissyt, takista, sormesta.
Pitäisikö mun nyt vihata ihan kaikkia hevosia ja vielä kaupanpäälle julistaa tätä vihajulitustani ihan laajemmillekin kansanjoukoille?

[QUOTE="vieras";28641727]
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi ap. väkisin tunkee itseään kyseisiin tilanteisiin ja toistuvasti raportoi tänne koiravihaansa.
Hän ei kuitenkaan halua päästä peloistaan eroon tai oppia ymmärtämään koiria paremmin, tullakseen niiden kanssa toimeen.
[/QUOTE]

Kotonako pitäs pysyä ettei vaan tulis koiria vastaan? En haluakaan oppia ymmärtämään. Miksi pitäisi? Mua ei kiinnosta. Ei myöskään kiinnosta oppia auton moottorin tekniikkaa tai monimutkaisia matemaattisia juttuja tai pitsinnypläystä. Tajuatko että kaikkia ei kiinnosta samat asiat. Etipä huviksesi ne mun kirjotukset koirista, ja aloitukset. Menetkö kaikkiin ketjuihin päätäsi aukomaan, joissa ei pidetä jostain asiasta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641714:
Paitsi, että sellaisen käsityksen saa tästä viestistä:
"Kirjoitit itsekin useampaankin kertaan aloitusviestissäsi, ettet koirien kanssa ole ollut paljon tekemisissä, joten et tunnista niiden käytöstä ja ymmärrä eleitä.

Tämä yhdistettynä koirapelkoon ja koiravihaan, lisättynä vahvalla "tiedostamisella että eläimet ovat arvaamattomia", on erittäin tulenarka yhdistelmä.

Koirat lukevat ihmisen eleitä ja ne ymmärtävät huomattavasti enemmän mitä ihminen kuvittelee antavansa eleillään
."

Yhdistettynä tähän viestiin (molemmissa kirjoittaja "vieras"), jossa kirjoitettiin suunnilleen näin:
"Yritän vain auttaa sinua, ettei tilanne kärjisty niin, että sinua tai lastasi purraan."

Eli kyllähän noista saa sen käsityksen, että jos ihminen ei pidä koirista ja pelkää niitä, eikä ole kokemusta koirista eikä osaa tulkita koiraa, saattaa joutua vaikeuksiin koirien kanssa. Ja se taas kuulostaa siltä, että koirat ovat vaarallisia aikapommeja, jotka poksahtavat, jos ei niitä käsittele oikein. Ja siksi (jonkun mielestä) kaikkien pitäisi opetella lukemaan koiraa oikein, jotta selviää näistä yltiövaarallisista kohtaamisista. Ja jos ei ole tehnyt näin, saa syyttää itseään - koska kukaan muuhan ei voi tilannetta kontrolloida...
No onpas reilua ensin kirjoittaa yksi viesti ja siihen vastattuani onkin viesti muokattu asiasisällöltään ihan toiseksi.

Mutta selvennyksen vuoksi, ap tulkitsi koiran käytöstä vaikka aloitusviestissään selkeästi mainitsee ettei ymmärrä koiran käytöstä.
Tätä selventääkseni mainitsin tästä, koska ap:n tulkinta ei voi olla kovin luotettava, jos itsekin kertoo ettei siitä mitään ymmärrä.

Mun mielestä olisi parasta ettei yksikään koira olisi ap:n lähellä, yhtä paljon sen koiran kuin ap:n vuoksi.

Pelkään että tilanne pahenee ja ap:sta on tulossa joku myrkkylihapullien levittelijä, tuo koirien kuoleman toivominen eräässä keskustelussa oli selkeä viesti jo siihen, että tuo viha ei ole enää ihan normaaleissa mitoissa.

Eli AP ja koirat erilleen, ei ole vaikea totuttaa.

nähty on
Kotonako pitäs pysyä ettei vaan tulis koiria vastaan? En haluakaan oppia ymmärtämään. Miksi pitäisi? Mua ei kiinnosta. Ei myöskään kiinnosta oppia auton moottorin tekniikkaa tai monimutkaisia matemaattisia juttuja tai pitsinnypläystä. Tajuatko että kaikkia ei kiinnosta samat asiat. Etipä huviksesi ne mun kirjotukset koirista, ja aloitukset. Menetkö kaikkiin ketjuihin päätäsi aukomaan, joissa ei pidetä jostain asiasta?
mene nukkumaan

"vieras"
"Voisiko koiran laittaa toiseen huoneeseen oven taakse meidän vierailumme ajaksi?
Olisi todella kiva jos onnistuisi, pelkään koiria ja ei tarvitsisi jatkuvasti vahtia ettei tuo pieni lapsi mene koiraa kiusaamaan."

Oliko vaikeaa?

Katsos, kahdella lauseella olisi vältytty tältäkin aloitukselta.

Koiran omistaja
Minkä tähden oman lapsen turvallisuus jätetään koiranomistajan vastuulle? Alkuperäisessä viestissä todetaan, " Leikki siinä koiran lähistöllä" ja se kyllä tarkoittaa, että äiti / isä tai kuka vain, joka on silloin vastuussa lapsesta, niin ei jätä lasta vieraan koiran lähistölle yksinään tai keskenään koiran kanssa. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta harva lapsi ohjeistuksiakaan ymmärtää. Vastuu on koiranomistajalla, mutta ennen kaikkea kyllä vanhemmilla! Pientä lasta ja koiraa ei saa jättää koskaan keskenään vahtimatta, tämän pitäisi olla päivän selvä asia oli koiran omistaja tai ei!

[QUOTE="vieras";28641743]No onpas reilua ensin kirjoittaa yksi viesti ja siihen vastattuani onkin viesti muokattu asiasisällöltään ihan toiseksi.

Mutta selvennyksen vuoksi, ap tulkitsi koiran käytöstä vaikka aloitusviestissään selkeästi mainitsee ettei ymmärrä koiran käytöstä.
Tätä selventääkseni mainitsin tästä, koska ap:n tulkinta ei voi olla kovin luotettava, jos itsekin kertoo ettei siitä mitään ymmärrä.

Mun mielestä olisi parasta ettei yksikään koira olisi ap:n lähellä, yhtä paljon sen koiran kuin ap:n vuoksi.

Pelkään että tilanne pahenee ja ap:sta on tulossa joku myrkkylihapullien levittelijä, tuo koirien kuoleman toivominen eräässä keskustelussa oli selkeä viesti jo siihen, että tuo viha ei ole enää ihan normaaleissa mitoissa.

Eli AP ja koirat erilleen, ei ole vaikea totuttaa.[/QUOTE]

Minkä olin muokannut erilaiseksi? No en ainakaan tarkoituksella, jos niin kävi niin oli "huolimattomuusvirhe". Mutta tottakai koirat ja koiria pelkäävät/vihaavat ihmiset on syytä pitää erillään, siitä olen samaa mieltä. Helpoitenhan se tietysti hoituisi, että ne koirat laitettaisiin eri huoneeseen tai ulos (tai jätettäisiin kotiin) kyläilyjen ajaksi. Se olisi väärä lähtökohta että esimerkiksi koiraa pelkäävä ihminen ei voisi käydä missään, koska joku muu tuo sinne oman koiransa.

[QUOTE="vieras";28641760]"Voisiko koiran laittaa toiseen huoneeseen oven taakse meidän vierailumme ajaksi?
Olisi todella kiva jos onnistuisi, pelkään koiria ja ei tarvitsisi jatkuvasti vahtia ettei tuo pieni lapsi mene koiraa kiusaamaan."

Oliko vaikeaa?

Katsos, kahdella lauseella olisi vältytty tältäkin aloitukselta.[/QUOTE]

Aiemminkaan ei ole tarvinnut koiraa tai lasta laittaa eri huoneeseen. Mun puolesta koira saa olla läsnä. Paitsi jos se käyttäytyy aggressiivisesti.

Minkä tähden oman lapsen turvallisuus jätetään koiranomistajan vastuulle? Alkuperäisessä viestissä todetaan, " Leikki siinä koiran lähistöllä" ja se kyllä tarkoittaa, että äiti / isä tai kuka vain, joka on silloin vastuussa lapsesta, niin ei jätä lasta vieraan koiran lähistölle yksinään tai keskenään koiran kanssa. En tiedä minkä ikäinen lapsesi on, mutta harva lapsi ohjeistuksiakaan ymmärtää. Vastuu on koiranomistajalla, mutta ennen kaikkea kyllä vanhemmilla! Pientä lasta ja koiraa ei saa jättää koskaan keskenään vahtimatta, tämän pitäisi olla päivän selvä asia oli koiran omistaja tai ei!
Periaatteessa joo - mutta se koiranomistaja olisi kyllä voinut siirtää itse sen koiran pois. Eihän jokaisen ihmisen voi edellyttää tietävän koirista edes tuon vertaa, mitä kirjoitit - joku "maallikko" voi ihan hyvin kuvitella, että tilanne on ok, kun omistajakin on paikalla ja "kun sehän on kuulemma sellainen kiltti lupsakka perhekoira". Eli ei ap:tä voi siitä syyttää, ettei "itse tajunnut vaaraa" ja siirtänyt lasta kauemmas. Enkä muutenkaan ymmärrä, miksi tuollaisessa tilanteessa ihmisen pitäisi väistää koiraa eikä päinvastoin?

Ei lapsi ollutkaan yksin. Meitä oli siinä kahdeksan aikuista olohuoneessa ja koira makoili lattialla, ja lapsi leikki lattialla autoillaan. Kyllä minun mielestäni koiran omistajan olisi pitänyt viedä koira muualle kun tiesi että se ei pidä lapsista.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28641774:
Minkä olin muokannut erilaiseksi? No en ainakaan tarkoituksella, jos niin kävi niin oli "huolimattomuusvirhe". Mutta tottakai koirat ja koiria pelkäävät/vihaavat ihmiset on syytä pitää erillään, siitä olen samaa mieltä. Helpoitenhan se tietysti hoituisi, että ne koirat laitettaisiin eri huoneeseen tai ulos (tai jätettäisiin kotiin) kyläilyjen ajaksi. Se olisi väärä lähtökohta että esimerkiksi koiraa pelkäävä ihminen ei voisi käydä missään, koska joku muu tuo sinne oman koiransa.
Sitähän tässä on ehdotettu ap:lle sieltä ensimmäiseltä sivulta lähtien,
(Et sitten edelleenkään lukenut ketjua alusta? :D)
mutta ap.lle tämä on kohtuuton pyyntö koska kaikki koirat on perseestä.

[QUOTE="vieras";28641760]"Voisiko koiran laittaa toiseen huoneeseen oven taakse meidän vierailumme ajaksi?

Oliko vaikeaa?

Katsos, kahdella lauseella olisi vältytty tältäkin aloitukselta.[/QUOTE]

Toki, tuo on varsin hyvä tapa. Tosin kaikki eivät voi tuotakaan tietää, etenkään jos ei ole kokemusta koirista (varsinkaan, jos ei ole edes niitä huonoja kokemuksia koirista!). Ja joskus ihmisistä voi tuntua vaikealta pyytää tuollaista, koska osa koiranomistajista loukkaantuu. Itselleni on kerran käynyt niin - olin lyhyellä vierailulla paikassa, jossa oli kaksi isohkoa hyppivää ja haukkuvaa koiraa. Olin siellä vauvan kanssa ja tunsin oloni tosi epämukavaksi, koska pelkäsin koirien vahingossa hyppäävän vauvan päälle tai itse kaatuvani vauva sylissä niiden hyppiessä, ja lisäksi tilanne oli muutenkin epämiellyttävä. Koiranomistaja otti itseensä, kun kysyin voisivatko koirat olla (lyhyen!) vierailun ajan eri huoneessa tai ulkona. Kuulemma koirat ovat heidän perheenjäseniään ja eihän minunkaan vauvaani laitettaisi ulos. No, kaikki eivät toki loukkaannu, mutta niinkin voi käydä, ja siinä pelossa ihmiset saattavat ajatella, että pitää hienotunteisesti vain "sinnitellä".

[QUOTE="vieras";28641799]Sitähän tässä on ehdotettu ap:lle sieltä ensimmäiseltä sivulta lähtien,
(Et sitten edelleenkään lukenut ketjua alusta? :D)
mutta ap.lle tämä on kohtuuton pyyntö koska kaikki koirat on perseestä.[/QUOTE]

No, on varmaan ymmärrettävää, että ap on suuttunut ja v*ttuuntunut, jos juuri äskettäin tapahtui tuo välikohtaus? Ihan normaali reaktio mielestäni ainakin tällä hetkellä ajatella, että koirat on vaan perseestä ja perkele.

Yhteistyössä