Mites vietät juhannusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surumieli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aivan käsittämätöntä (voiko olla tottakaa) KUKA isä valitsee lapsuuden perheensä OMIEN LASTEN ohi. Jos teillä olis huono liitto niin ymmärrän että voisi joskus tehdä noin, mutta että jättää ipanatkin...en tajua.

Samaa mieltä kun muutkin, eli jos miehen perhe on niin urpo että kala menee lastenlasten ja miniä ohi, niin ovat tosiaan ikäviä ihmisiä.

Mutta ikävin on miehes joka noin tekee.

Jos haluat olla yhä tuollaisen miehen kanssa, niin alkaisin suunnittelemaan aina omia kivoja juttu. Siis lasten kanssa menisitte jonkun ystävän luo tai he teille tms. Jotain erityistä ekstaa, esim. nukkuisitte pihalla teltassa, pelaisitte hauskoja pelejä, menisitte jonnekin katsomaan kokkoa tms. JOTAIN EKSTAA, jotta sulla ja lapsillakin olis ihana juhannus.

[QUOTE="Surumieli";28632890]Sen verran vielä selvennystä, että koko miehen suku ruotsinsuomalaisia ja heille nää perinteet on TOOOOSI tärkeitä. Esim. vuotuista rapujuhlia snapseineen ja muine traditioineen ei kai ohita mikään!
Ja Tinde: mun sukulaisista ei ole apua, kun äitini kuollut ja isä nykyisen perheensä kanssa asuu Espanjassa. Eikä ole oikein varaa lähteä sinne saakka.[/QUOTE]

Siis sun miehes matkustaa joka juhannus, joulu ja vappu Ruotsiin tapaamaan sukulaisiaan?

Eiks Suomessa syntyneet ja Ruotsissa nykyisin asuvat ruotsinsuomalaiset usein tule (kesä)lomillaan tänne Suomeen? Varsinkin jos ovat jo varttuneempaa väkeä?

Vai onko miehesi suku niitä porvoon suomenruotsalaisia?

Aika kurjaa. Itselle meidän perhe on ykkönen ja lapsuuden perhe tulee hyvänä kakkosena. Meitä estää sukujuhliminen viinan juonti jota inhoan ja en halua lapsia viedä känniääliöiden lääpittäväksi. Onneksi mies tajuaa viettää juhannusta meidän (oman perheensä!) kanssa eikä lähde sukujuhliin törpöttelemään. Olisin aika syvästi loukkaantunut ettei vietä juhlaa kotona teidän kanssa. Ihan kuin teidän perhe ois mies yksi yksikkö ja sinä ja lapset oma erillinen yksikkö.. Hauskaa juhannusta toivotan sulle silti ja en keksi miten miehen mielen sais muuttumaan, mut osta paljon herkkua ja ryve itsesäälissä ihan ansaitusti!

Alkuperäinen kirjoittaja Fönd;28632917:
Hei silti, toi on AIVAN NAURETTAVAA. Vaikka olisi kuinka tärkeät perinteet, niin perhejuhliin valitaan mielummin kala kuin osa perhettä?
Perinteet on perinteitä ja niistä pidetään kiinni eikä kenelläkään liene mitään syytä lähteä arvioimaan/arvostelemaan niiden tärkeyttä ja merkitystä vaalijoilleen.
Ainoa joka tässä on vähän törppö on ap:n mies joka nyt asettaa sukujuhlat perheensä edelle.

mulla on tuttavapariskunta, jossa mies suomenruotsalainen ja haluaa viettää aina esim juuri kaikki juhannukset vanhempiensa kanssa sukukekkereissä, ilman poikkeusta, vaikka nainen toivoi että edes jonain juhannuksena (tai jouluna) voisi tehdä jotain muuta. Mitään allergiajuttuja tms ei ollut ongelmana kuten sulla, ja nainen vietti vuosikaudet juhlapyhät miehen toivomalla tavalla, kunnes kyllästyi. Nyt ovat eroamassa (toki muitakin syitä oli...), joten voi olla että suakin kyllästyttäisi tuo juhannuksenviettotapa vaikka mitään allergioita ei oliskaan... tai mitä luulet itse?

Surumielen miehen perhe on ruotsinsuomalaisia eli Ruotsissa asuvia suomalaisia ja mies matkustaa siis Ruotsiin asti.
Tapoihinsa ja omiin kuvioihinsa juuttunutta porukkaa, joka ei osaa ottaa huomioon allergisia lapsenlapsiaan :(

Tapoihinsa ja omiin kuvioihinsa juuttunutta porukkaa, joka ei osaa ottaa huomioon allergisia lapsenlapsiaan :(
Jos vuosikymmenien ajan pidetty perinteinen juhla rakentuu keskeisesti kalan ympärille niin eikö se ole ihan selvää ettei tilaisuus ole entisellään jos se kala vedetään siitä pois. Miten luulet juhlaväen suhtautuvan yhteen suvun miniöistä joka lapsineen "pilasi" koko suvun perinteen?

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28633095:
Perinteet on perinteitä ja niistä pidetään kiinni eikä kenelläkään liene mitään syytä lähteä arvioimaan/arvostelemaan niiden tärkeyttä ja merkitystä vaalijoilleen.
Ainoa joka tässä on vähän törppö on ap:n mies joka nyt asettaa sukujuhlat perheensä edelle.

Typerä kommentti! Perinteet on perinteitä, mutta tottakai niitä voi kyseenalaistaa, varsinkin, jos ne tekevät hallaa joillekin ihmisille ja heidän perheilleen!! Perinteetkin muuttuvat ihan jatkuvasti joka paikassa ja perheessä.
Naurettavaa käytöstä mieheltä, siinä olen samaa mieltä.

Ap, eikö allergiaasi ole mitään hoitokeinoa, kuulostaa aika karmaisevan vaikealta elämä tuon takia?

Mä pakkaisin kimpsut ja kampsut.. tilaisin taksin ja ajaisin esim johonkin kylpylään tms viettämään laatuaikaa lasten kanssa. En hyväksyisi tuommoista käytöstä mieheltä. Ja en kyllä toisaalta jäis kotiinkaan kökkimään.. Miehelle vois sitten laittaa kuvaviestin ravintolasta tms lasten kera.

[QUOTE="jaaha";28633550]Typerä kommentti! Perinteet on perinteitä, mutta tottakai niitä voi kyseenalaistaa, varsinkin, jos ne tekevät hallaa joillekin ihmisille ja heidän perheilleen!! Perinteetkin muuttuvat ihan jatkuvasti joka paikassa ja perheessä.[/QUOTE]

Kommentin typeryydestä on sanoisi sinuna mitään. Perinteet eivät ole perinteitä, jos niitä muutetaan jatkuvasti. Daa!

Kommentin typeryydestä on sanoisi sinuna mitään. Perinteet eivät ole perinteitä, jos niitä muutetaan jatkuvasti. Daa!

Tottakai ne on perinteitä, niissä voi silti olla pieniä muuttuvia tekijöitä, tulla lisää elementtejä, ihmisiä, poistua joitain loukkaavia asioita tms. Koko ajan muuttaminen ei tarkoita että perinteet olisivat täysin erilaisia joka vuosi, vaan ne voivat muuttua hitaastikin. Sinusta siis kaikki perinteet ovat aina vaan ja ikuisesti ihan samanlaisia, eikä ne ikinä muutu/poistu/synny uusia? Daa vaan sinnekin...

[QUOTE="jaaha";28633608]Tottakai ne on perinteitä, niissä voi silti olla pieniä muuttuvia tekijöitä, tulla lisää elementtejä, ihmisiä, poistua joitain loukkaavia asioita tms. Koko ajan muuttaminen ei tarkoita että perinteet olisivat täysin erilaisia joka vuosi, vaan ne voivat muuttua hitaastikin. Sinusta siis kaikki perinteet ovat aina vaan ja ikuisesti ihan samanlaisia, eikä ne ikinä muutu/poistu/synny uusia? Daa vaan sinnekin...[/QUOTE]

Tietenkin osallistujat voivat vaihtua ja perinnettä vietetään eri kokoonpanolla, mutta se ei muuta itse perinnettä. Jos perinteisesti syödään kalaa juhlapöydässä niin kala on se juttu.

Joillakin se on kuin kinkku joulupöydässä. Ilman sitä se vain ei ole joulu.

No en minä ainakaan hyväksyisi mieheltäni tuollaista käytöstä! Ja miksi ihmeessä sinä olet vastuussa lapsista aina, mitäpä jos ilmoittaisitkin miehellesi, että sinulla on suunnitelmia juhannukseksi ystäviesi kanssa ja hän saa jäädä kotiin lasten kanssa?

Ihme parisuhteita teillä, eikö tarkoitus ole ottaa molemmat huomioon ja tehdä kompromissi keskustelemalla, eikä niin että toinen päättää ja ilmoittaa?

Vastaus itse kysymykseen, meillä on niin pieni vauva, että olemme ihan kotosalla mieheni ja lapsemme kanssa :) Hyvää ruokaa, ulkoilua ja muutama elokuva.
Kaikki aiemmat juhannukset olemme viettäneet joko mökillä tai veneellä, sukulaisten tai kavereiden kanssa. Mutta nyt vaihteeksi tällainen, jatkossa varmaan voidaan mennä vanhalla linjalla kun tuo pikkuinen vähän kasvaa.

Tietenkin osallistujat voivat vaihtua ja perinnettä vietetään eri kokoonpanolla, mutta se ei muuta itse perinnettä. Jos perinteisesti syödään kalaa juhlapöydässä niin kala on se juttu.

Joillakin se on kuin kinkku joulupöydässä. Ilman sitä se vain ei ole joulu.

Vaikka se tarkoittaisi sitä, että perheenjäsenet joutuvat olemaan toisistaan erossa, tai saavat kohtauksia? Ok, meillä arvostetaan näemmä ihmisiä enenmmän kuin pelkkiä perinteitä.

Grillausta ja ryyppäystä
party0050.gif

[QUOTE="jaaha";28633642]Vaikka se tarkoittaisi sitä, että perheenjäsenet joutuvat olemaan toisistaan erossa, tai saavat kohtauksia? Ok, meillä arvostetaan näemmä ihmisiä enenmmän kuin pelkkiä perinteitä.[/QUOTE]

En todellakaan tiedä miten paha allergia voi olla ettei voisi edes samalle paikkakunnalle mennä. Ei ne sitä kalaa koko juhannusta syö.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Eipä olisi minun mieheni tuollainen. Olisi tullut jo seurusteluaikana selville se että sekä miehelle että miehen perheelle minä olen täysin merkityksetön, enkä olisi jäänyt silloin yksin juhlapyhiä viettämään ja odottamaan että joskus sitten aikanaan saan lasten kanssa yksin viettää pyhät myös.