Paljonko pidätte pientä (3-4 kk) vauvaa vatsallaan päivän mittaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoisen äiti"

Vieras
Tämä liittyy oikeastaan aikaisempaan aloitukseeni vauvan päänympäryksestä, mutta ajattelin että saan ehkä enemmän vastauksia jos aloitan uuden ketjun :)

Meillä vauvan pää on ilmeisesti vähän litistynyt takaraivosta, mietin vaan että olenko pitänyt häntä liian vähän päinmakuulla, vai mistä johtuu... Paljonko yleensä olette pitäneet pientä, siis n. 3-4 kk ikäistä vauvaa, vatsallaan päivisin? Pitäisikö makuuttaa jo pitkiäkin aikoja?

Ahdistaa, kun pelkään että olen aiheuttanut vauvalle jotain haittaa... Joka päivä ollaan toki päinmakuuta harjoiteltu, mutta ei ehkä tarpeeksi?

[QUOTE="Esikoisen äiti";28631192]Tämä liittyy oikeastaan aikaisempaan aloitukseeni vauvan päänympäryksestä, mutta ajattelin että saan ehkä enemmän vastauksia jos aloitan uuden ketjun :)

Meillä vauvan pää on ilmeisesti vähän litistynyt takaraivosta, mietin vaan että olenko pitänyt häntä liian vähän päinmakuulla, vai mistä johtuu... Paljonko yleensä olette pitäneet pientä, siis n. 3-4 kk ikäistä vauvaa, vatsallaan päivisin? Pitäisikö makuuttaa jo pitkiäkin aikoja?

Ahdistaa, kun pelkään että olen aiheuttanut vauvalle jotain haittaa... Joka päivä ollaan toki päinmakuuta harjoiteltu, mutta ei ehkä tarpeeksi?[/QUOTE]

taisinpa pitää niin pitkään kuin viihtyi.
mutta kyllähän se pää sieltä sitte tasaantuu teilläkin :)

Oliko enemmän kokoluokkaa tunteja vai minuutteja...? Meillä vauva viihtyy vatsallaan ehkä 5-15 min. kerrallaan, joitakin kertoja päivässä ollaan pidetty mutta nyt on pään kasvu jumahtanut ja olen huolissani... :(

Meillä nyt yli 4kk vauva ja kääntyy jo itsestään mahalleen, mutta ei edelleenkään viihdy niin kovinkaan kauaa. Ehkä max. 10 minuuttia ja senkin vain kerran päivässä. Muuten alkaa kitiseminen eri asentoon hyvinkin nopeasti, ihan parin minuutin päästä. Ei kai vauvan pää siitä makuuasennosta litisty? Kun ihan kovaa kalloahan tuo takaraivo on.. Mutta jos sua oikeasti se isosti huolestuttaa, niin kysy mitä mieltä ovat asiasta neuvolassa.

[QUOTE="Vieras";28631290]Meillä nyt yli 4kk vauva ja kääntyy jo itsestään mahalleen, mutta ei edelleenkään viihdy niin kovinkaan kauaa. Ehkä max. 10 minuuttia ja senkin vain kerran päivässä. Muuten alkaa kitiseminen eri asentoon hyvinkin nopeasti, ihan parin minuutin päästä. Ei kai vauvan pää siitä makuuasennosta litisty? Kun ihan kovaa kalloahan tuo takaraivo on.. Mutta jos sua oikeasti se isosti huolestuttaa, niin kysy mitä mieltä ovat asiasta neuvolassa.[/QUOTE]

No siitähän se nimenomaan litistyy, valitttavasti... Täytyy kysyä asiaa neuvolassa, se on viikon kuluttua. Meille mainittiin asiasta ohimennen jo viime neuvolassa, siis sanottiin vaan että takaraivo näyttää vähän litistyneen, mutta nyt kun käytiin lääkärissä ihan muun asian takia niin kävi ilmi että pojan pää oli kasvanut 3 viikossa vain 4 mm...

Kai ne on viihtyny sellaisen 5-15min kerrallaan. 15min jos äiti on vieressä hauskuuttamassa. Lukemattomia kertoja päivässä, tapana on ollu aina laskea vauva mahalleen ja kääntää selälleen vasta jos kitinä alkaa.

No voisitko sitten yrittää välttää selällään makuuttamista. Käännä vauva mahalleen lattialla ja kun väsyy, ota pois lattialta. Sitterissä se pää ei varmaan niin kovin litisty, kun paino ei tule suoraan takaraivolle.

Meillä vauva ei ole 4 kk iästä viihtynyt enää ollenkaan selällään, vaan kääntyy aina heti mahalleen. Vaipanvaihtokin on vaikeaa kun toinen on koko ajan kääntymässä.

Hyvin vähän olen omia lapsia mahallaan pitänyt. Sitten vasta kun ovat viihtyneet (siinä vaiheessa, kun ovat oppineet mahalleen kääntymään, niin ovat ruvenneet viihtymään). Sylissä on kuitenkin pidetty paljon vauvana ( lähes koko ajan) ja siinä ovat olleet monissa eri asennoissa.

Täytyypä yrittää tuota, että lasketaan vauva aina ensin vatsalleen. Olen yrittänyt välttää sitteriä ja myöskin pitkiä makuuttamisia (paitsi vaunuissa tietysti), kanniskelen vauvaa niin paljon kuin vain jaksan. Mutta täytyyhän sitä lattiallakin pitää, että voi opetella kääntymistä ym. Alkuun en edes tajunnut, että vauvaa täytyy pitää lattialla, sitten kun kuulin että pitää niin olen vissiin pitänyt väärin päin... Huoh, tätä tämä esikoisen äitiys vissiin on, ainaista sähläämistä.

Täytyypä yrittää tuota, että lasketaan vauva aina ensin vatsalleen. Olen yrittänyt välttää sitteriä ja myöskin pitkiä makuuttamisia (paitsi vaunuissa tietysti), kanniskelen vauvaa niin paljon kuin vain jaksan. Mutta täytyyhän sitä lattiallakin pitää, että voi opetella kääntymistä ym. Alkuun en edes tajunnut, että vauvaa täytyy pitää lattialla, sitten kun kuulin että pitää niin olen vissiin pitänyt väärin päin... Huoh, tätä tämä esikoisen äitiys vissiin on, ainaista sähläämistä.

Ei kannate ottaa mitään paineita vauvan hoidosta, kun vauva saa syödä ja paljon syliä ja unta niin kovin väärin ei voi mennä. Vauva oppii myös sylissä kääntymiseen tarvittavia asioita jos vaihtelet asentoa ja jopa sylissä pukeminen on hyvää motorista harjoitusta. Meillä ei viihdytä juuri yhtään lattialla, lähes tulkoon vaipan vaihdot on ainoat makuultaan olot hereillä. Meillä ollaan sylissä koko ajan ja tarvittaessa sitterissä kun on pakko saada kädet vapaaksi.

Lopetahan se itsesi ruoskinta, ap. Hyvä siitä lapsesta tulee :)

Joissakin kulttuureissa lapsi pidetään kapaloissa ekat puoli vuotta. Kaksivuotiaina nämä lapset ovat motorisesti samalla tasolla kuin meikäläisetkin.

Yhteistyössä