Säälittäviä sellaiset ihmiset jotka eivät luovuta verta

• Viestiketjun aloittaja Anemia
  • Ensimmäinen viesti
annette79
Mulla on lievä sydänvika, jonka ei pidä lääkärin mukaan estää vereluovutusta. Vaan eipä tähän luotettu, kun menin luovuttamaan verta. Minut siis heitettiin ko paikasta ulos. Siitä huolimatta, vaikka minulla on lääkärin lausunto, että verenluovutus on sallittua. Enkä tietääkseni ole koskaan harrastanut irtosuhteita ym. riskaabelia toimintaa.

Saraldo
Mulla on lievä sydänvika, jonka ei pidä lääkärin mukaan estää vereluovutusta. Vaan eipä tähän luotettu, kun menin luovuttamaan verta. Minut siis heitettiin ko paikasta ulos. Siitä huolimatta, vaikka minulla on lääkärin lausunto, että verenluovutus on sallittua. Enkä tietääkseni ole koskaan harrastanut irtosuhteita ym. riskaabelia toimintaa.
Lääkäri ei siitä päätä, voitko luovuttaa verta vai et. Ihan sama vaikka sulla olisi kymmenen lääkärintodistusta. On mullakin ollut melanoma, joka ei vaatinut mitään muuta hoitoa kuin pienen leikkauksen, enkä siltikään saa luovuttaa. Ei sytostaatteja, ei sädehoitoa, ei mitään mikä olisi heikentänyt mun kuntoani tai immuunijärjestelmääni. Lääkärin puolesta saisin varmasti luovuttaa, mutta veripalvelu on se joka säännöt sanelee.

Mun mielestäni verenluovutus pitäisi olla jokaisen kansalaisvelvollisuus, jos vaan täyttää veripalvelun kriteerit.

"vieras"
Noloja ihmiset, jotka esim. työpaikalla vaahtoavat verenluovuttamisesta. Että kyllä kaikkien pitäisi, minä käyn ja kyllä kaikkien pitäisi. Se on todella ajattelematonta, koska mitä sellainen siihen toteaa, jolla on esim. jokin terveydellinen syy, ettei voi? Jos ei ole halua kertoilla syitä (joo kuulkaa en mä voi kun mulla on toi sukupuolitauti..? Paljastanpa tässä, että mulla on tällainen sairaus/lääkitys..? Jne jne jne) mutta tämä vaahtoaja vaan meuhkaa ja ihmettelee, että onko tuo niin itsekäs ettei lähde luovuttajaksi. Todella, todella noloa siltä meuhkaajalta. Koska eihän tuollainen meuhkaaja muuta kuin leimaa apn tavoin säälittäväksi sen, joka ei luovuttajaksi voi lähteä, jos se ei kerro syitä siihen, ettei luovuta.

Saraldo
[QUOTE="vieras";28614850]Noloja ihmiset, jotka esim. työpaikalla vaahtoavat verenluovuttamisesta. Että kyllä kaikkien pitäisi, minä käyn ja kyllä kaikkien pitäisi. Se on todella ajattelematonta, koska mitä sellainen siihen toteaa, jolla on esim. jokin terveydellinen syy, ettei voi? Jos ei ole halua kertoilla syitä (joo kuulkaa en mä voi kun mulla on toi sukupuolitauti..? Paljastanpa tässä, että mulla on tällainen sairaus/lääkitys..? Jne jne jne) mutta tämä vaahtoaja vaan meuhkaa ja ihmettelee, että onko tuo niin itsekäs ettei lähde luovuttajaksi. Todella, todella noloa siltä meuhkaajalta. Koska eihän tuollainen meuhkaaja muuta kuin leimaa apn tavoin säälittäväksi sen, joka ei luovuttajaksi voi lähteä, jos se ei kerro syitä siihen, ettei luovuta.[/QUOTE]

Meiltäkin löytyy tällainen tyyppi.... Mun työkavereista kaksi on homoja eikä heillä ole mitään intressiä kuuluttaa siinä kahvihuoneessa, että sori, en käy kun tykkään miehistä. Työkaverit eivät siis tiedä näiden miesten suuntautumisesta. Tai selitä siinä sitten, että kävin tuossa festareilla ja tuli vähän pidettyä hauskaa parinkin miehen kanssa.

"vieras"
Mä olen luovuttanut, mutta suonesta tulee verta liian hitaasti. Siihen lätkäistään aina tarra "hitaasti" päälle eikä verta voi käyttää sellaisenaan vaan siitä tehdään jotain verivalmisteita. Oliko niin että verihiutaleita tai jotain on liian vähän jos se pussi ei täyty tietyssä ajassa.

Tuosta syystä en ole viitsinyt kamalan usein käydä luovuttamassa kun vereni ei kelpaa käyttöön.

l.vc
Mua voit sääliä ihan syystäkin. En luovuta enää verta koska viime kerralla menetin etuhampaani sen takia. Kaksi kertaa olen luovuttanut ja molemmilla kerroilla pyörtynyt sen jälkeen, viimeiseksi jääneellä kerralla siis hampaat halkesi.

Ensimmäisen kerran jälkeen jo mietin etten enää ikinä mutta koska mulla on 0- veri joka siis käy kaikille ja siitä on yleensä pulaa niin menin luovuttamaan kun sanoivat että ei yleensä enää toisella kerralla pyörrytä tai että mehän ollaan täällä seurattaan sun vointia luovutuksen jälkeen...

Olen elänyt parisuhteessa viimeiset 13 vuotta ja sitä ennen on ollut vain yksi seurustelukumppani, mutta koska puolisoni on myös nainen, en kelpaa luovuttajaksi.
Tää on miusta kumma kohta verenluovutukseen kelpaavissa. Kuvitellaanko että kaikki homot ja lesbot vaan vaihtaa paria viikottain ja sekoilee kimppabileissä,vai miksi ei käy luovuttajaksi ollessaan parisuhteessa. Eihän jokainen heterokaan voi parisuhteessaan olla varma etteikö se puoliso olisi poikennut jossain vehkeineen ja olisi riski sukupuolitauteihin jne sitä kautta.

"vieras"
SPR ajaa verenluovutuksella tekemillään rahoilla kestämätöntä maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikkaa. Jos verenluovutus olisi mahdollista jossain muualla, niin saattaisin harkita, nyt en.

"Oho"
Tuo oli mulle ihanuus juttu ettei homot kelpaa luovuttajiksi, kuulostaahan se todella oudolta ja syrjivältä, mutta toisaalta sitten kun lukee SPR:n sivuilta perustelut, niin luotettavien tutkimusten perusteella ilmeisesti edelleen homoseksuaalisissa seksisuhteissa tartuntariski hivin suhteen 20-kertainen! Siinä missä 2007-2011 heterotartuntoja oli yht 209, homoseksissä tarttuneita oli 245, ja kun kyseessä on vähemmistö, niin luku on aika huima :/ Ikävää että näin on, olen kuvitellut että tuollainen ajattelu on jäänne jostain 80-luvulta, mutta koska näin ei ole, niin onhan tuo kielto sen valossa ymmärrettävä, niin hullulta kuin se kuulostaakin..

Spr:n työntekijä
Hei tietämättömät! Verivalmisteista on jo nyt ajoittain ylitarjontaa eli ei todellakaan kaikkien olis tarvis luovuttaa verta. Just päättyi veripalvelun yt:t ja aika monta paikalliststoa suljetaan ja sen myötä henkilökuntaa ulos.

Yhteistyössä