kyllä mulla ainakin on oikeus tehdä lapsia vaikka saankin toimeentulotukea!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainenne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon jotenkin naivisti lähes koko ikäni kuvitellut, ettei tuollaisia ihmisiä OIKEASTi ole. Mutta kyllä silmät avautuivat kun eilen katselin sitä Erilaiset äidit ohjelmaa, jossa tyypeille ei sitten kelvannut edes peruspyykinpesukone vaan piti olla jotain hifistelyä. Elämän perusasiat ihan hukassa ja lapsia vaan pukataan maailmaan...

Toimeentulotuella elää hyvin, kun lapset on pieniä. Sitten kun lapset alkaa olla 10 vuotiaita ja yli niin rahanmeno on hurjaa. En kehtaa edes sanoa, mitä meilläkin on mennyt rahaa nyt keväällä lasten polkupyöriin, lenkkareihin ja kesävaatteisiin ja mitä tulee menemään syksyllä kouluun lähtiessa ja kun pitää talvivaatetta ostaa. Ei sossun rahoilla sellaisia maksella.

Mun täytyy sanoa ihan samaa. Kolme on jo ihan meidän kyvyn rajalla kun omakotitalossa kuitenkin halutaan asua ja lapset harrastavat aktiivisesti. On todella omituista että joillekin ei tule mieleen pohtia että onko oikeasti varaa moneen lapseen...

Niin, kai sitä vois miettiä, että mihin on varaa... mutta jos keskitytään miettimään mihin on oikeus, niin mennäänkin jo perse edellä puuhun. Ei näemmä muisteta sitä, että nuo oikeudet voi päättyä ihan koska tahansa...

• Tykkää
Reactions: tiiru
[QUOTE="vieras";28603173]Toimeentulotuella elää hyvin, kun lapset on pieniä. Sitten kun lapset alkaa olla 10 vuotiaita ja yli niin rahanmeno on hurjaa. En kehtaa edes sanoa, mitä meilläkin on mennyt rahaa nyt keväällä lasten polkupyöriin, lenkkareihin ja kesävaatteisiin ja mitä tulee menemään syksyllä kouluun lähtiessa ja kun pitää talvivaatetta ostaa. Ei sossun rahoilla sellaisia maksella.[/QUOTE]

Ihan totta mutta en usko että viittä lasta enää toimeentulotuella elätetään kovin helposti. Täytyyhän asunnonkin olla jo aika iso.

Ap olet yhtä fiksu kuin 4-vuotiaani :D
Kun hän halusi rahaa leluihin kysyin että mistä me sitä rahaa sitten löydetään? Vastaus oli että onhan äidillä. Seuraavaksi meni lompsalle ja veti sieltä kortin. Sanoin sitten että ne on minun rahoja että mistä hänelle saataisiin. Meni hetkisen vakavaksi ja sanoi että äidin rahat on hänen omiaan :D

Ap, sä intät että ne on sun rahoja, joihin sulla on oikeus. Avaapa asiaa vähän enemmän, jotta olisi helpompi ymmärtää. Minkä ikäiset vanhemmat te olette? Millainen koulutus sinulla on, kauanko olet tehnyt palkkatöitä elämässäsi ja milloin viimeksi?

...ja sitten kummastellaan kun yhteiskunnan tukipilarit kuten ilmainen koulujärjestelmä rapistuu.

Nämä loiset tuntuvat ajatteleva: Mitä nyt mun pienet rahat valtion budjeteissa mitään tunnu. Isot kihot vetää välistä enemmän.

Mutta oikeuttaako se muka käyttyätymään väärin?? JOs joku muu tekee niin? Ja jos näitä yhteiskunnan loisia vaan on enemmän ja enemmän niin niistä "Pienistä" rahoista kasvaa helvetillinen rahareikä. Ja he kuitenkin käyttävät myöskin yhteiskunnan tarjoamia ilmaisia palveluja kuten vaikka koulu. Sen lisäksi etteivät oman elannon eteen mitään tee.

Elämä heittelee ja sen seuraukset ymmärrän. Mutta nämä joilla on vaan oikeuksia mutta ei velvollisuuksia joutaisivat ladon taakse. Murskaavat sen mikä suomassa muuhun maailmaan nähden on erityistä.
Loisia ovat. Ja loisia valitettavasti kasvattavat lisää koska asenteet ovat nurjahtaneet.

Se eilinen jakso erilaisita äideistä oli aivan kamala. Se äiti suri sitä kun esikoinen oli otettu huostaan.
Minusta voisi ne muutkin lapset ottaa huostaan jos lasten elättäminen ei kiinnosta vanhempia. Se isäkin sanoi ihan suoraan ettei työnteko kiinnosta ja heti kun lapsi oli putkahtanut pihalle kysyi että koska tehdään seuraava vauva!! XP Siis VÅTT!! Järkyttävän yksinkertaista väkeä!! Eikö pitäisi myöntää lisenssi lisääntymisellekin ettei loiset vaan lisäänny tässä maassa!

meillä taas ei ole varaa hankkia viittä lasta koska näillä tuloilla pelkkiä veroja menee molemmilla lähes puolet palkasta mutta mitään tukia ei saa. itse joutuu maksamaan kaiken.

Mutta onhan se kiva käydä töissä ja maksaa veroja että ap voi hankkia just niin paljon lapsia kun huvittaa.

Mä niin toivoisin että nämä aloitukset on provoja. VAlitettavasti ne kuitenkin voi olla ihan totta.

Miettii vaan että mikä saa aikuisen ihmisen kuvittelemaan että raha kasvaa puussa? että se itsestään tuosahtaa sinne "tilille" mistä kaikille toimeentulotuet maksetaan. JA että se raha on vielä jotenkin OMAA. Kun ei se ole. OK, kaikilla meillä on oikeus saada toimeentulotukea jos sellaisen tarve tulee. Mutta onko tukitoimeksti tarkoitettua järjestelmää oikeus KUSETTAA??

Moraalitonta ja järjenköyhää väkeä en sois enää yhtään lisää tähän maailmaan. Ne pienet lapsenalut säälittää, he saavat totaalliset heikot lähtökohdat tähän maailmaan venhemmilta joiden oikeudentaju on vääristynyt... Mä pidän heitä loisen lisäksi rikollisina, VARKAINA. Voiko sellaisista ihmisistä olla vanhemmaksi? ei. Siinä ei paljoa kotihoito auta kun imbesilli on kasvattajana.

Anteeksi vaan rumat sanat mutta jonkun on ääneenkin niitä sanottava.

[QUOTE="mie vaan";28603090]Joku taisi katsoa Erilaiset äidit - sarjan uusinnan eilen.[/QUOTE]

No mä ja mies katottiin... Enkä edes viiti sanoa mitä mieltä olin/olen koska sitä ei voi sanoiksi kuvata...

Ja juu lapsia voi tehtailla mutta kyllä ne pitää itse kyetä elättämään!! Tilanteita on monia mutta kotona makaaminen sossuntuilla eläminen ei ole "väliaikais" ratkaisu vaan velliperseilyä!

• Tykkää
Reactions: jalmir
[QUOTE="vilja";28603203]Ap, sä intät että ne on sun rahoja, joihin sulla on oikeus. Avaapa asiaa vähän enemmän, jotta olisi helpompi ymmärtää. Minkä ikäiset vanhemmat te olette? Millainen koulutus sinulla on, kauanko olet tehnyt palkkatöitä elämässäsi ja milloin viimeksi?[/QUOTE]

Ap, kerro toki. Elämäntilanteet ovat niin erilaisia, ja nykyään monikin saattaa menettää työnsä yt-neuvottelujen seurauksena. On täysin eri asia, jos sinulla on koulutus ja työhistoria. Ja jos nyt olette kotihoidontuella ja työttömänä oleva pariskunta, joka halusi vielä iltatähden. Ja sen jälkeen mahdollisuus palata töihin. Verrattuna siihen, että koulutus jäänyt peruskouluun tai keskeytyneeseen amikseen, ja haluatte perheelle lisärahaa lastenteosta maksettavien tukien takia.

Tosiaan on niin, että lasten ollessa pieniä pärjää vielä aika vähällä. Sossu ja Kela maksaa vuokran ja elämisen tarvittaessa. Mutta sitä "onnea" ei kestä kauan. Ensimmäisenä lähtee se kotihoidontuki, ja lasten kasvaessa menot todella lisääntyvät huimasti. Tiedän tuon, koska olen itse seitsemän lapsen (14-32 v) äiti. Toimeentulotukea saimme kerran 1990-luvulla, kun mies kokeili hakea - saimme sitä yhtenä kuukautena lääkkeisiin maksusitoumuksena. Olemme myöhemmin eronneet, ja minä makselen noita elatusmaksuja vielä 3,5 vuoden ajan. Lasten saaminen on mielestäni sitoutumista, se merkitsee elättämistä ja muuta vastuunottoa vähintään 18 vuoden ajan. Eikä se vastuu siihenkään lopu. Äitinä olen loppuelämäni ;)

Minun mielestäni köyhälläkin on oikeus lapsiin.
Jos ihan pohjiaan myöten ajatellaan, niin lapset tehdään yhteiskunnalle, ei itselle.
Ennen eläkejärjestelmiä lapset tehtiin vanhuudenturvaksi ja silloin oli oikein että ihmiset elättivät lapsensa itse parhaan kykynsä mukaan.
Nykyisin lapset kuitenkin kasvavat 'kaikkien hyväksi' koska myös lapsettomien eläkkeet maksetaan ja heidät hoidetaan vanhainkodeissa.

On siis vähintään kohtuullista, että yhteiskunta osallistuu myös lasten elättämiseen.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Muuan";28603322]Minun mielestäni köyhälläkin on oikeus lapsiin.
Jos ihan pohjiaan myöten ajatellaan, niin lapset tehdään yhteiskunnalle, ei itselle.
Ennen eläkejärjestelmiä lapset tehtiin vanhuudenturvaksi ja silloin oli oikein että ihmiset elättivät lapsensa itse parhaan kykynsä mukaan.
Nykyisin lapset kuitenkin kasvavat 'kaikkien hyväksi' koska myös lapsettomien eläkkeet maksetaan ja heidät hoidetaan vanhainkodeissa.

On siis vähintään kohtuullista, että yhteiskunta osallistuu myös lasten elättämiseen.[/QUOTE]

no ei se ihan noin mene. Kyllä niitä lapsia itsekkäästi itselle tehdään eikä yhteiskunnan hyväksi. lisäksi jos köyhä perhe saa viisi lasta ja elää tukiaisilla niin suuri riksi on, että toimeentulotukiasiakkuus periytyy ja tadaa ei yhteiskunta hyödy mitenkään.

Mä aattelin itsekin aiemmin että miksi niitä lapsia pitää tehdä enemmän kuin pystyy huoltamaan..
Sittemmin mä rupesin miettimään ihan oikesti niiden ihmisten asemaa, ajattelutapaa ja vähän älykkyyttäni. Viimeistä yleistämättä sillä en halua luokata ketään.
Tosiasia on että me kumminkin tuemme veroina maahanmuuttajia, ulkomaalaisia (kehitysapua), tuotantoeläimiä ja muuten lemmieläimiäkin jos löytöeläintalot lasketaan. Edellä mainitut huomioiden olen nykyään sitä mieltä että jokainen saa tehdä niin monta lasta kuin haluaa tässä maassa toimeentulotuella tai ei.

[QUOTE="Muuan";28603322]Minun mielestäni köyhälläkin on oikeus lapsiin.

On siis vähintään kohtuullista, että yhteiskunta osallistuu myös lasten elättämiseen.[/QUOTE]

sossupummius on hyvin pitkälle periytyvää ja on usein yhteydessä keskimääräistä pienempään älykkyyteen, oppimisvaikeuksiin sekä syrjäytymiseen.

Suurimman osan ihmiskunnan historiasta se köyhä, keskimääräistä heikompi ihmisväestö ei ole ollut se, joka tuottaa eniten eloon jääviä jälkeläisiä. Muutamien viime vuosikymmenten ajan tilanne on ollut se, että mitä köyhempi, sitä enemmän lapsia (koska lapsista saa rahaa)

[QUOTE="vieras";28603349]no ei se ihan noin mene. Kyllä niitä lapsia itsekkäästi itselle tehdään eikä yhteiskunnan hyväksi. lisäksi jos köyhä perhe saa viisi lasta ja elää tukiaisilla niin suuri riksi on, että toimeentulotukiasiakkuus periytyy ja tadaa ei yhteiskunta hyödy mitenkään.[/QUOTE]

No tietenkään ihmiset eivät ajattele, että teen lapsen yhteiskunnalle. Omaksi iloksi niitä tietenkin halutaan. Mutta yhteiskunnallisesti ajatellen, lapset ovat kuitenkin koko yhteiskuntaa varten.

Se, että monet perheet jättäytyvät toimeentulotuelle, on taas toisen luokan ongelma.
Nykyinen järjestelmä oikeastaan kehoittaa isojen perheiden vanhempia jäämään kotiin.
Meillä on suurperhe koska olemme näin halunneet. Mieheni on ollut aina työssä ja minä olen hoitanut lapsia kotona kotihoidon tuella, enimmillään 5 alle kouluikäistä.
Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että perheellemme olisi kannattavampaa olla kokonaan toimeentulotuella, kuin saada mieheni yli 4000€/bruttopalkkaa ja minun 1000€ työmarkkinatukeani opiskelua varten. Mielestäni tämä on väärin.
Lapsiperheitä pitäisi tukea ennemmin verotuksellisesti kuin toimeentulotuella tai asumistuella jne. koska silloin vanhempien kannattaisi myös rahallisesti tehdä työtä ja esim. äidin kannattaisi tehdä keikkatyötä vanhempainvapaan ohella. Nykyinen malli oikeastaan estää sen, koska tukien putoaminen voi olla suurempi kuin saatava palkka.

Lisäksi meidän tilanteessamme suuret päivähoitomaksut tulevat ajamaan meidät toimeentulotuen asiakkaiksi.

[QUOTE="Muuan";28603429]No tietenkään ihmiset eivät ajattele, että teen lapsen yhteiskunnalle. Omaksi iloksi niitä tietenkin halutaan. Mutta yhteiskunnallisesti ajatellen, lapset ovat kuitenkin koko yhteiskuntaa varten.

Se, että monet perheet jättäytyvät toimeentulotuelle, on taas toisen luokan ongelma.
Nykyinen järjestelmä oikeastaan kehoittaa isojen perheiden vanhempia jäämään kotiin.
Meillä on suurperhe koska olemme näin halunneet. Mieheni on ollut aina työssä ja minä olen hoitanut lapsia kotona kotihoidon tuella, enimmillään 5 alle kouluikäistä.
Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että perheellemme olisi kannattavampaa olla kokonaan toimeentulotuella, kuin saada mieheni yli 4000€/bruttopalkkaa ja minun 1000€ työmarkkinatukeani opiskelua varten. Mielestäni tämä on väärin.
Lapsiperheitä pitäisi tukea ennemmin verotuksellisesti kuin toimeentulotuella tai asumistuella jne. koska silloin vanhempien kannattaisi myös rahallisesti tehdä työtä ja esim. äidin kannattaisi tehdä keikkatyötä vanhempainvapaan ohella. Nykyinen malli oikeastaan estää sen, koska tukien putoaminen voi olla suurempi kuin saatava palkka.

Lisäksi meidän tilanteessamme suuret päivähoitomaksut tulevat ajamaan meidät toimeentulotuen asiakkaiksi.[/QUOTE]

Tuosta tuli mieleen eräs tuttava perhe jonka tilanne on se että jos heidän verotuksensa olisi pienempi he eivät olisi toimeentulotuen asiakkaita. Tässä ei mielestäni ei ole mitään järkeä.

kyllä mun mielestä köyhälläkin on oikeus tehdä lapsia. mutta joku järki siinä touhussa pitää olla ja siks me tehtiin vaan kaksi lasta. mies on nyt valitettavan pitkään ollut työtön (mä käyn töissä). eli tukia saadaan mekin. ensimmäinen lapsi sai alkunsa kun mä vielä opiskelin. valmistuin just ennen synnytystä, eli toimeentulotukea saatiin sillon.
nyt on meidän lapset tehty ja eläkeikään asti aikaa tehdä töitä. kun mieskin niitä saisi. hakemisen puutteesta ei kyse ole. eli joutunee luultavasti kouluun. ja tuilla eläminen jatkuu valmistumiseen asti :(
aina ei kaikki suju niin ihanteellisimmin.

[QUOTE="vieras";28602999]Joo, on oikeus. Mutta moni saa olla sitä mieltä että teillä ei _pitäisi_ olla oikeutta tehdä lapsia lisää.[/QUOTE]

Mutta siltikään niillä monilla ei ole oikeutta vaatia yhtään mitään. Eli turhaa mussutusta.

[QUOTE="vieras";28603597]kyllä mun mielestä köyhälläkin on oikeus tehdä lapsia. mutta joku järki siinä touhussa pitää olla ja siks me tehtiin vaan kaksi lasta. mies on nyt valitettavan pitkään ollut työtön (mä käyn töissä). eli tukia saadaan mekin. ensimmäinen lapsi sai alkunsa kun mä vielä opiskelin. valmistuin just ennen synnytystä, eli toimeentulotukea saatiin sillon.
nyt on meidän lapset tehty ja eläkeikään asti aikaa tehdä töitä. kun mieskin niitä saisi. hakemisen puutteesta ei kyse ole. eli joutunee luultavasti kouluun. ja tuilla eläminen jatkuu valmistumiseen asti :(
aina ei kaikki suju niin ihanteellisimmin.[/QUOTE]

Toi onkin ihan eri asia. Teillä on kummallakin yritystä ja halua. Ei sille mitään voi, jos toinen ei löydä töitä heti kenkää saatuaan. Tuollaisissa tilanteissa ihan mieluusti pistän veromarkkojani likoon.
Se onkin sitten eri asia, kun tietentahtoen maataan himassa ja nostetaan toimeentulotukea eikä ole kiinnostusta tai yritystä mihinkään muuhun.
Ja joo, se on kyllä paskaa, jos nettoaa enemmän toimeentulotuella, kuin työllä. Ehkä pitäis alkaa miettiä, josko sitä toimeentulotukea vähän laskis???
Pitää kuitenkin muistaa, että työssäkäymisestä kertyy eläkettä... mikä on sitten aika iso juttu vanhoilla päivillä. Eli ei se homma ole ihan pelkästään siitä kiinni, paljonko jää rahaa käteen.

Näemmä täällä on puhuttu siitä, miten kaikenmaailman sossupummit (= ihmiset, jotka eivät edes halua tehdä töitä) saavat tehdä vaikka 20 lasta yhteiskunnan elätettäväksi, koska niillä lapsissa on yhteiskunnan tulevaisuus???
In my ass. Suurimmasta osasta tulee ihan samanlaisia pummeja, kuin vanhempansakkin. Se kun on jännä juttu, että lapset oppivat etiikkansa ja moraalinsa vanhemmiltaan. Eli miksi tehdä töitä, kun voi elää herroiksi makaamalla himassa?

Suurimmasta osasta tulee ihan samanlaisia pummeja, kuin vanhempansakkin. Se kun on jännä juttu, että lapset oppivat etiikkansa ja moraalinsa vanhemmiltaan. Eli miksi tehdä töitä, kun voi elää herroiksi makaamalla himassa?

Sinä olet siis vanhempiesi ansaitseman aseman vanki. Ymmärrän tuskasi. Minä en ole.

Muutenkin sinulla on outo käsitys herroiksi elämisellä, jos tukea täytyy hakea.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä