Tiedätkö yhtään kiusaamistapausta jossa kiusaajat olisivat seuranneet kiusattua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko sulla ketään tuttua Oulussa? Siis sori kun tässä vaiheessa keskusteluja vasta mun pää rupeaa raksuttamaan näistä jutuista, mutta kelle tahansa olisi haastavaa aloittaa uusi elämä ja verkoston luonti uudessa kaupungissa täysin nollasta, jos ei olisi jotain säännöllistä "viitekehystä", tekemistä ja ihmisiä suunniteltuna sinne valmiina.
Toisaalta mä uskon siihen että tulet pärjäämään, mutta toisaalta mä pelkään että jos ei sulla ole mitään tekemistä, opiskelua tai työtä, niin sitten sä mietit näitä juttuja kämpilläsi monta tuntia ja viikonloput, ja korkeintaan uskallat käydä kaupassa ja lenkillä, ja menet huonompaan kuntoon.

Tekeminen on usein parasta terapiaa, se, että monta tuntia arkipäivistä menee johonkin virallisempaan juttuun. Kellekään ei tee hyvää lillua viikkotolkulla ilman mitään askaretta tai tekemistä. Ja eikä ole sanottua, että työkavereistakaan tulee välttämättä semmoisia kavereita joiden kanssa pystyy hengaamaan vapaa-ajallakin, ehkä joku opiskelujuttu olisi semmoinen varmempi tapa luoda kontakteja.

Ja tämä olisi kelle tahansa haastavaa, en puhu nyt pelkästään susta. Olisiko joku työkkärin kurssi mitään, semmoisia pieniä askeleita?
Mun mielestä sä siinä paljastumisen pelossa yrität liikaa pärjätä yksin.

Nyt vastailen. Aamulla mulla tuli jo muuta menoa.

Joo elikkäs, mulla ei ole ketään tuttuja siellä oulussa, eikä opiskelupaikkaa tai työtä. Täysin nollasta siis aloitan.

Mut se millä aattelin ihan ensimmäiseks alottaa, niin itteni hoitamisella. Sillä terapialla yms. Niin mullahan ei oo kärsiny pelkkä henkinen puoli, vaan myös fyysinen.

Sitten kun sais terveyden kohdalleen, niin jos uskaltaisi hiljalleen alkaa hankkimaan ystäviäkin jotenkin.

Enkä tiedä meenkö sitten opiskelemaan vai yritänkö pyrkii suoraan työelämään. Kituutan loppuelämäni kuitenkin jossain paskoissa duuneissa, paskoilla palkoilla koska mulla ei oo koulutusta et sekin vielä. En minä tiedä. Aika näyttää, miten mä niissä asioissa sitten etenen.

Pelottaa mua itseenikin ja myös vituttaa. Pelottaa se miten pahasti mä oon pudonnu elämässä kärryiltä: mulla on menny terveys, ei oo yhen yhtä ystävää, ei mahiksia parisuhteeseen koska ei kukaan mua halua, ei opiskelu paikkaa, ei töitä... Pienenä mä kuvittelin mun elämän niin erillaiseks. Siis joskus 4-vuotiaana. Aattelin et mun elämä ois tähän aikaan onnellista, opiskelisin, ois bileitä, poikaystävä, ystäviä ja menoja... kaikin puolin vapaata, helppoo ja mukavaa elämää

Se puolestaan et mikä vituttaa niin se että mun elämä on tällä hetkellä kaikkee muuta kun tota, mun teini-ikä meni kokonaan pilalle ( joo onhan siis sitä vielä jäljellä mut 18-vuotias, niin ensvuonna 19v joten siihempä se teini-ikä päättyykin ja tää loppuaika mulla menee varmaan itseni kokoomisessa. ) ja se vituttaa, että kun samalla luokalla olleet valmistuu jo ammatteihin niin minä vasta alotan....................

Mä koen itteni ihan epäonnistuneeks paskaks ja et ei riitä vaikka mulle naurais maha kippurassa kuollakseen, koska taidan olla niin surkea ihminen.

No voihan sekin olla mahdollista.

Tähän asti vaan osottautunu toi homma sellaseks et aina tullu pakit... kertokaahan mistä toi sit johtuu?

Mut varmaan menisin fiiliksen mukaan ja miettisin sit mitä sanon. Jos tulee nyt ees niistä koulujutuista ikinä puhetta ja riippuu et millä lailla.. jos ei kummemmin, nii saatan todeta et mulla meni koulussa ihan ok ja se siitä. Ei voi etukäteen sanoo miten toimis siinä tilanteessa.

Se johtuu siitä että olet niin nuori että poikaystävä-kokelaatkin on olleet vielä ihan lapsia, pojat vielä kehittyy paljon hitaammin (psyykkisestikin) kuin tytöt. Tottakai jollekin teinipojalle merkkaa mitä mieltä kaverit on tyttöystävästä, mutta aikuista miestä ei kyllä tuollaiset keksityt juorut hetkauta suuntaan tai toiseen. Sinuna siis odottelisin vielä pari vuotta ennen kuin alkaisin mistään vakavasta parisuhteesta haaveilemaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Echoa varten mä tätä nostan jos se haluaa vielä vastailla tohon.

Täähän on kivaa niin... et muiden lapsellisuuden takia saa kärsiä tässäkin muodossa. Siis nuo poika jutut. :/

Tajuukohan ne itekkään miten paljon tollanen loukkaa... no mut joo, ehkä ootte oikeessa siinä että harvemmin ennen 20-vuotta alkaa mitään vakavia parisuhteita muodostua. Mut onko se ihan tutkittu juttu että pojat kehittyis psyykkisesti hitaammin vai vaan sanonta? Kun tota oon kuullu itsekin, mut mietin vaan et onks se ollu tapana noin vaan sanoa ja kuitata sillä sitä poikien hölmöilyä, et vaikuttaako oikeesti sukupuoli psyykkisen kehityksen nopeutumiseen.

Mie ite oisin oikeesti täysi-ikäsenä valmis alottamaan vakavankin parisuhteen, ei siis vielä mitään lapsia, mut niin kun seurustelua josta myöhemmin vois tulla sitten ne lapset.. mut en just noista syistä ehkä oman ikäsen kanssa, vaan vanhemman

Mut sit kun ei sais sitäkään. Kun siitäkin tulee vitunmoinen saarnaus näköjään aina ulkopuolisilta ihmisiltä.

Eli pitäs tyytyä olemaan sit yksin, ei sekään kovin kivaa oo.

Kyllä se on ihan todistettu. Pojilla varsinkin fyysinen kehitys on niin laajaa ja nopeaa, ettei psyykkinen pysy siinä mukana. Nuorudessa on ihan normaalia myös seurustelun harjoittelu, eli niistä ensimmäisitä tyttö- ja poikaystävistä ei tule sitä aviokumppania.

Ei ole vielä mikään hätä ettei 18 vuotiaana ole ammattia. Ei monnellakaan ole (esim lukiolaiset). Hyvin ehtii opiskella vaikka kuinka monta tutkintoa. On vain tärkeää että itsellä on selvä päämäärä mihin pyrkii. Hoidat nyt itses kuntoon ja aloita siellä Oulussa vaikka joku harrastus. Sitä kautta tutustuu helposti uusiin ihmisiin.

Jep, mun pitää tosiaan päästä näiden ihmisten naamoista eroon ja saada itteni kuntoon.

Mä oon miljoona kertaa koittanu tässä sulatella et miten tottuisin siihen ajatukseen et oppisin elää jotenkin tasapainosesti aina niiden naamojen kanssa. Mä en saa sitä tuntuu mitenkään hyvältä tai sellaselta ettei se häirihtis ees vähän !

Joten ei tässä auta pelata kun tuuri peliä...

Lähtee ainakin sillä olettamuksella liikkeelle, ettei ne tuu enää koskaan olee osa mun uutta elämää ja jos tulee niin peli on sit vaan menetetty ja kaikki kusee... ainakin jotenkin, vaikka ei kiusaaminen jatkuis, nii tuntuis elämä silti kiusalliselta jos joutus näkee aina jonkun sellasen naaman!

Nääkin kirjotukset ehkä oikeesti kostaantuu mulle koska näitä on ollu niin monta ja joku niistä on sattunu realistisesti aivan varmasti lukemaan näitä mun alotuksia. Masentaa jo ajatus valmiiks siitä, et oon omasta takaa onnistunu taas kaiken kusemaan, vaikka koittanu elämästäni tehdä niin paljon kaikkea muuta..

Mutta minkä minä mahdan!

Mulla on mielenterveysongelmia/pelkoja/ehkä niitä traumojakin siitä kiusaamisesta.

Mun pitää hyväksyy nää tuhannet alotukset ja olla itelleni armollinen, koska mä tiedän miksi toimin näin epänormaalisti ja väsänny tuhansia alotuksia tästä aiheesta ja muuta paskaa.

Mutta mä en jaksaaaaaaaaaaaaaaaaaa .. jos oikeesti pelkkä elämän kuseminen jaksaa ..

MÄ EN TUU SILLON KOSKAAN KUNTOON.

Jos joudun näkee heitä päivittäin ja se kiusaaminen ehkä jatkuu. Tää on vaan niin silkka totuus.

Sit missä iässä pojista kasvaa miehiä? yleensä. Millon ne tajuaa tuon lapsellisuutensa vai tajuavatko koskaan.

Eikä ne tajuu ehkä koskaan vai voisko tosiaan niiden mieli muuttua ja et alkais tajuamaan ettei se kiusaaminen mua kohtaan ollut oikein, koska mä oon ollu joskus tosi huono myöskin pitämään luottamusta eli kertonu ei sovittuja asioita eteenpäin ynnä muuta sellasta mitä tuolla aikasemmin sanoinki, eli ne useat kymmenet poikasäädöt ja sit et ne väitti mua paskanpuhujaksi vaikka minustahan niitä perättömiäkin juttuja levitettiin ..

Sulla on ihan liikaa aikaa miettiä kaikkea omituista. Hanki nyt jotain tekemistä tai keskusteluapua.

Ja ei nyt kannata edes miettiä mitään suhteita, et tosiaan ole sellaiseen valmis.

Niin???? =)

No kai toi paska voi vähän sitä miettiä jos se mut luultavasti tuntee.

Mutta tuskin tulee tajuamaan ennen 40 ikävuotta kunnolla tästä asiasta yhtään mitään, siksi kehotin, että sitten kun hän on tuon ikäinen niin voi uudestaan miettiä tätä juttua.

Sopivatko sanat 13-vuotias ja huora yhteen?

Onko 13-vuotias aikuinen vai ihan täysi pentu? ( tämän tajuu kato sillon 40-vuotiaana sitten kunnolla mitä 13-vuotias on, kun on ite tarpeeks kaukana siitä.)

Miltä 13-vuotiaasta juuri ala-asteelta päässeestä tytöstä tuntuu kun hänet leimataan koko paikkakunnan pahimmaksi huoraksi neitsyenä ja saa sen maineen olemattomien poikasotkujen takia. Miltä tuntuu se kun väitetään kaikkien tunkevan ton limaseen vittuun munaa ja sanotaan et toi on ihan puhkipantu ja saastainen tautipesä.

Miltä tuntuu joka päivä ottaa monilta ihmisiltä vastaan haukkumista, huutelua, villejä juttuja yleisissä vessoissa panemisista, päin naamaa nauramista, mulkkaamista et kattokaa tossa se taas menee ja et uhataan hakata mut koska minä olevinaan puhun paskaa, vaikka se olin minä josta puhuttiin paskaa.

Tulitko miettineeksi monen jätkän nimet tiedät ketä oisin käyny kuksimassa?

Ketä?? Kuka??

Kai te nyt vittu sen tiedätte, jos minä panen kaikkia ja mut on pannu läpi koko kylä.

Yhtäkään nimeä ei silti heilahda! koska niitä ei ole.

Ja jos käsityksesi paskan puhumisesta on se, että minä olen haukkunut sua jollekin ihmiselle eli seläntakana vähän niinku, niin mitä muutakaan sinä oletat jos oot ollu mukana mun kiusaamisessa!

Luuletko että sanon, voi kun se on mukava tai muuta vastaavaa.

Toi kiusaaminen on pilannu koko mun teini-iän, se on vieny multa terveyden, sit itseluottamuksen kun sanotaan "sä olet vain se vitun ruma huora!" ja tehny seksistä mörön mun silmissä ja mä oon itkeny niin monta kertaa, koska mulla on ollu niin paha olla.

Et mieti 40-vuotiaana uudestaan, mitä 13-vuotias AIKUINEN on.

Ota lääkkeet ja rauhoitu.

Riippuu iha ihmisestä minkä ikäisenä kypsyy. Joku voi olla jo ihan aivollinen olento 18 vuotiaana, toiset eivät ole koskaan. Sulla tuntuu olevan aika kiire saavuttaa asioita. Ei sun tarvi miettiä, että oot epäonnistunut koska et oo saavuttanut sitä sun tätä. Kaikki tulee kyllä aikanaan.

[QUOTE="vieras";28590327]Ota lääkkeet ja rauhoitu.[/QUOTE]

Ai et mä oon pelkkä pöpi vain ja puhun tuossa pelkkää paskaa?

Kun kuitataan että ota mielisairas lääkkeesi ja rauhoitu. En sano muuta kuin haista paska ja ota itse, myrkytä niillä ennemmin itsesi kuin että jäisit eloon.

Mun tarvii mitään rauhottua tossa tai olla mukavakaan, jos vastataan vaan ilkeesti että ota lääkkeet ja rauhoitu. Kukaan tollasta sano hyvällä kenellekkään!

Ulkomaille en halua muuttaa.

Mä rakastan suomea ja en osaa muutenkaan muita kieliä kovin hyvin.. joten miten mä siellä edes pärjäisin? ja saishan tää aika hulluks jos en vois jäädä asumaan EDES koko maahan..

Oikeasti

Onko tuossa mitään tolkkua

Enkä tiedä tuleeko mikään enää itsestään. Ehkä, toivottavasti.

Mutta mietin tässä... että kun mä luultavasti joudun katkoo vanhempiinkin välit, ainakin siinä vaiheessa kun saan oman lapsen, koska nämä aina vaan on tapellu, eikä koskaan lopeta tai eroa ja mä oon joutunu kasvaa aina semmosen keskellä ( mikä voi olla yksi syy siihen että musta on tullu näin pipi. ) mun tekis mieli tuota meidänkin äitiä hakata vaan halolla päähän, kun ei se paska tajua millään lopettaa tuota käytöstään ja ei se välitä siitä, meneekö minun elämä pilalle vai ei. Eilenkin alotti sen takia tahallaan yöllä meuhkaamaan ja jatko tänä aamuna. Eikä mulle esimerkiks koskaan neuvottu, miten poikien kanssa ois tullu toimia tai mulla ollu muitakaan rajoja koskaan. Sen takia nyt joudun ehkä osaks kantaa koko loppuikäni tollasta mainetta, koska mä olin 11-vuotias kun aloin sekoilemaan ja mun ois pitäny pystyä toimimaan niinku aikuiset ja tehdä silti oikeita valintoja. niin en ois nyt tässä

Mut miten mä pärjään...

Kuvitellaan nyt et jos saan vaikka 25-vuotiaana lapsen.

Sit tää tilanne ei täällä kotona parannu, mikä on 95% varmaa että nuo molemmat elää elämänsä loppuun asti noin ja kuolee sit tuohon, koska ei ne oo saanu eroo tähänkään mennessä aikaseks ja 15 vuotta tätä samaa paskaa on ainaki jatkunu, eli siitä lähtien kun minä jotain muistan.

Niin sitten mä katkasen mun vanhempiin (ja kaikenlisäks vielä molempiin.) lopullisesti välit, koska mä en halua että mun lapsi joutuu näkee yhtään tällästä elämää tai sekopää isovanhempiaan ja miettiä et mikä meillä on pielessä, kun ei osaa äitikään (eli minä sitten.) antaa siihen vastauksia ja haluu ikinä sitä että mun lapsi menis jotenkin tollasesta käytöksestä sekasin, kun se on niin epänormaalia ja tasapainotonta.

Eli tässä vaiheessa, mun saldo on aika suuri ja nolo. Mulla ei oo edellisestä paikkakunnalta jääny yhtään ystävää tai ees vanhempia. Oon siis todella surkea ja epäonnistunut tapaus.. ei voi muutakaan sanoa

No sit mulla kuitenkin ois ihana lapsi, mies ja hyviä ystäviä. Mutta kukaan kun niistä ei oo kuitenkaan verisukulainen, niin niiden on helppo myös halutessaan hylätä mut. Niin entä sit, kun joku/jotkut niistä kiusaajista luikertelis uudestaan mun elämään.. tahallaan tai vahingossa, kertois mun miehelle mun maineesta edellisellä paikkakunnalla ja miten pahasti mua on kiusattu, ok mies jättää mut ja niiden kusipäiden takia hajoo mun perhe ( ne tuskin ajattelis yhtään sen enempää sitä lastakaan, kun ovat niin tyhmiä.) niin mun takia kärsii myös se lapsi ja hänen elämänsä ja sit ystävät rupee hylkää kans kun kuulee mun menneisyydestä ja sit oon ihan yksin, pelkkä muksu sylissä ja mun tulis pärjätä vielä yh:na ja pysyä tasapainosena ihmisenä ja näkisin taas niitä naamoja päivittäin ja ja ja ja hajoo nuppi .........................................................................................

Ulkomaille en halua muuttaa.

Mä rakastan suomea ja en osaa muutenkaan muita kieliä kovin hyvin.. joten miten mä siellä edes pärjäisin? ja saishan tää aika hulluks jos en vois jäädä asumaan EDES koko maahan..

Oikeasti

Onko tuossa mitään tolkkua

Enkä tiedä tuleeko mikään enää itsestään. Ehkä, toivottavasti.

Mutta mietin tässä... että kun mä luultavasti joudun katkoo vanhempiinkin välit, ainakin siinä vaiheessa kun saan oman lapsen, koska nämä aina vaan on tapellu, eikä koskaan lopeta tai eroa ja mä oon joutunu kasvaa aina semmosen keskellä ( mikä voi olla yksi syy siihen että musta on tullu näin pipi. ) mun tekis mieli tuota meidänkin äitiä hakata vaan halolla päähän, kun ei se paska tajua millään lopettaa tuota käytöstään ja ei se välitä siitä, meneekö minun elämä pilalle vai ei. Eilenkin alotti sen takia tahallaan yöllä meuhkaamaan ja jatko tänä aamuna. Eikä mulle esimerkiks koskaan neuvottu, miten poikien kanssa ois tullu toimia tai mulla ollu muitakaan rajoja koskaan. Sen takia nyt joudun ehkä osaks kantaa koko loppuikäni tollasta mainetta, koska mä olin 11-vuotias kun aloin sekoilemaan ja mun ois pitäny pystyä toimimaan niinku aikuiset ja tehdä silti oikeita valintoja. niin en ois nyt tässä

Mut miten mä pärjään...

Kuvitellaan nyt et jos saan vaikka 25-vuotiaana lapsen.

Sit tää tilanne ei täällä kotona parannu, mikä on 95% varmaa että nuo molemmat elää elämänsä loppuun asti noin ja kuolee sit tuohon, koska ei ne oo saanu eroo tähänkään mennessä aikaseks ja 15 vuotta tätä samaa paskaa on ainaki jatkunu, eli siitä lähtien kun minä jotain muistan.

Niin sitten mä katkasen mun vanhempiin (ja kaikenlisäks vielä molempiin.) lopullisesti välit, koska mä en halua että mun lapsi joutuu näkee yhtään tällästä elämää tai sekopää isovanhempiaan ja miettiä et mikä meillä on pielessä, kun ei osaa äitikään (eli minä sitten.) antaa siihen vastauksia ja haluu ikinä sitä että mun lapsi menis jotenkin tollasesta käytöksestä sekasin, kun se on niin epänormaalia ja tasapainotonta.

Eli tässä vaiheessa, mun saldo on aika suuri ja nolo. Mulla ei oo edellisestä paikkakunnalta jääny yhtään ystävää tai ees vanhempia. Oon siis todella surkea ja epäonnistunut tapaus.. ei voi muutakaan sanoa

No sit mulla kuitenkin ois ihana lapsi, mies ja hyviä ystäviä. Mutta kukaan kun niistä ei oo kuitenkaan verisukulainen, niin niiden on helppo myös halutessaan hylätä mut. Niin entä sit, kun joku/jotkut niistä kiusaajista luikertelis uudestaan mun elämään.. tahallaan tai vahingossa, kertois mun miehelle mun maineesta edellisellä paikkakunnalla ja miten pahasti mua on kiusattu, ok mies jättää mut ja niiden kusipäiden takia hajoo mun perhe ( ne tuskin ajattelis yhtään sen enempää sitä lastakaan, kun ovat niin tyhmiä.) niin mun takia kärsii myös se lapsi ja hänen elämänsä ja sit ystävät rupee hylkää kans kun kuulee mun menneisyydestä ja sit oon ihan yksin, pelkkä muksu sylissä ja mun tulis pärjätä vielä yh:na ja pysyä tasapainosena ihmisenä ja näkisin taas niitä naamoja päivittäin ja ja ja ja hajoo nuppi .........................................................................................

On kyllä tosi rankkaa ollut sulla, kun kotona on ollut kaoottista ja koulussa samoin, sulla ei ole ollut semmoista levähdyspaikkaa sun elämässäs. Vanhempas on olleet omissa vaikeuksissaan niin kiinni ettei heillä ei ole ollut voimavaroja nähdä sun tilannettasi. Ja varmasti olet jäänyt paljon semmoista äidillistä ohjausta vaille, murrosikään tullessasi.
Jätkien kanssa olemiseesi täytyy sanoa, että kenties äitisi ei kaikkea sun koulujutuistasi edes tiennyt - sori kun en edellisestä ketjusta muista, mutta oletko kaikkea edes kertonut äidillesi? Ei vanhemmat aina tiedä mitä oma lapsi säätää koulussa luokkalaisten kanssa.

Mutta enivei, mäkin sanon kuten muut, että sun pitää rauhoittua. Sun vanhempasi ei välttämättä ole osanneet olla turvallisia ja rauhoittavia vanhempia (vaikka rauhoittaminen ja lohduttaminen on vanhemman yksi perustehtävä), mutta nyt sun on silti osattava ottaa rauhallisesti.

Ja otat pieniä askelia eteenpäin, älä odota hyviä muutoksia heti. Kerää semmoisia pieniä, mukavia yhdessäolon hetkiä niiden ihmisten kanssa jota tunnet edes vähän, älä tässä vaiheessa edes mieti seurustelua. Tai jos satut törmäämäänkin mukavaan ja rauhalliseen ja fiksuun mieheen, niin älä lastaa hurjia odotuksia suhteelle heti, vaan anna ajan kulua. Olet vielä tosi hauras. Onko sulla ketään mukavaa sukulaista siellä vanhassa kaupungissasi?

Ehkä se muutto Ouluun on ok. Jos siellä alkaa ahdistaa niin voihan sieltä muuttaa takaisinkin, ja vanhassa kaupungissa on sillä aikaa ehtinyt jo tilanne tasaantua (osa kiusaajista on saattanut muuttaa pois), ja vaikkapa 1-2 vuoden poissaolo tekee sen että sä kiinnostat entisiä kiusaajia entistä vähemmän.

Hyvä että suunnittelet psykologille menemistä. Psykologeilla on tavallisen terapian lisäksi vinkkejä terapiaryhmiin, kursseille, ehkä työllistymisen tukea (siis se työllistyminen olisi tosi varovaista, jotain työmarkkinatuella jotain osa-aikaista ensi alkuun, sitä mukaa kun kestät tehdä töitä) ym.
Jokin vertaistukiryhmä olisi sulle nyt todella hyvä juttu. Sä olet liikaa tottunut kantamaan kaikkea häpeää yksin, mutta älä enää pyristele yksin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä