Mikä siinä on niin vaikea tajuta ettei kissat saa olla taajamassa vapaana

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Lukija"
[QUOTE="isipappa";28585766]Ja kissoille on hirmuisen vaikea opettaa oikeaa ja vasenta tai SI- mittoja.[/QUOTE]
Siinäpä onkin juuri se syy, miksi käytännössä kissat on pidettävä kiinni jos niiden kulkemista ei jatkuvasti valvota.

Turhaan tuosta alat hiiltymään.
Suosittelen lukemaan tämän vaikka pariinkin kertaan. Kissojen oikeudet ja velvollisuudet

Voi olla hyvä että jopa tulostat tuon, niin ei pääse unohtumaan ja ei tarvitse vähän väliä tulla vertaamaan juoppoja yms. kissojen vapaana pitämiseen.

"vieraana"
Eli kissa saa liikkua vapaasti myös taajama alueella!!

Saa, jos omistaja valvoo sitä koko ajan. Omistajan tulee koko ajan olla sellaisessa näköyhteydessä kissaan, että tietää mitä se tekee ja missä. Toisin sanoen, omistajan tulisi koko ajan olla kissan vieressä.

Ulkoilualueille kissa sen sijaan ei saa mennä muuta kuin kytkettynä, ja leikkikentillä ja uimarannoille ei lainkaan.

Kuten ei koirakaan.

"vieras"
Kannattaa lukea hiukan tarkemmin. Siinä sanotaan näin:
"Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä."
Siinä lukee erittäin selvästi: pidettävä huolta

Jos kissan vapaana ulkoilu on mielestänne huolen pitämistä, niin se on kyllä aika erikoinen käsitys huolenpidosta.

Vai miten voitte vapaana kulkevasta kissasta taata ettei se pääse noille kielletyille paikoille, tai kenenkään yksityisalueelle, jos ette itse ole vieressä vahtimassa?

[QUOTE="isipappa";28585650]Ymmärrätköhän sinä kultamurunen, että tuolla kylällä jos exrouva lukitsee (yrittää) nykyiset neljä kissaa sisään, niin kylänraitilla on yhä parikolmesataa kissaa vapaana, mutta ne on exrouvan kissat, jotka tulevat hulluiksi ja exrouvan tontti jonka hiiret ja myyrät valtaa.

Niinkauan kun kukaan kylällä ei vapaista kissoista välitä, valita eikä nillitä, niin siellä kaikki kisumirrit kulkevat vapaana tästä maailman tappiin. Minkä takia ehjää asiaa tulisi korjata?

Samoin kuin nykyisellä kotipaikallani tossa ostarilla kaljabaarit anniskelee aamuyhdeksästä alkaen vaikka kuinka pöhnäiselle jos hänellä on rahaa ja jos hän ei riehu. Baarin sohvalle sammuminen on sallittu, koska kyllä Arska Roopen kotiin hoitaa. Jos joku alkaa riehumaan, niin sitten henkilökunta puuttuu asiaan. Jos ei pysty puuttumaan asiaan, niin soittaa poliisin.

Ja koska laki on laki, niin pitäisikö papparaisen opettaa sinulle jotain lain lukemisesta. Mikään laki ei sano mitään siitä onko kissa vapaana taajamassa vai maaseudulla. Eläinsuojelulaki sanoo, että kissaa ei saa hylätä, eikä jättää heitteille ja Euroopan Neuvoston lemmikkieläinsopimus määrittelee asian siten, että kissa on jätetty heitteille jos se laskee yhdenkin tassunsa kymmenen hehtaarin kotitilan rajan ulkopuolelle. Siinä ei taajamasta puhuta mitään.

Joskus muinoin kaupungeilla oli omia järjestyssääntöjä, mutta silloinen uusi järjestyslaki kumosi ne kaikki. Sen mukaan koiran irtipitäminen taajamassa on kielletty, kissan ei. Niinpä kotitontin ulkopuolelle erehtyvä kissa voidaan tulkita heitteillejätetyksi, vaikka kotiovelle olisi matkaa kaksikymmentä metriä.

Jos se naapurin kukkapenkki on sen kaksikymmentä metriä elikon kotiovesta, niin onko naapurin kukkapenkin suojelulla mitään tekemistä eläinsuojelun kanssa? Vai olisiko asialla kumminkin oikeasti enemmän tekemistä naapurisovun kanssa?[/QUOTE]

Tämä kultamurunen osaa kyllä lukea lakia ilman papparaisen opetuksiakin, kun on siihen kouluttautunutkin. Kiitos vaan kysymästä.

"vieraana"
Ymmärrän, että jos ei saa koskaan valituksia kissasta, silloin ei koe tarpeelliseksi tehdä mitään kummempaa sen eteen ettei kissa kulkisi vapaana.

Mutta sitä en ymmärrä, että jos saa kuulla että oma lemmikki todistetusti käy sotkemassa jonkun pihaa tai leikkikenttää, asialle ei silti tahdo tehdä mitään. Meiltä on jo leikkikenttä pilalla.

"vieraana"
Meillä on ollut nyt tosi paljon ongelmia näiden kissankakkojen kanssa. Niitä on pihalla ja leikkikentällä, useamman kissan toimesta. Kissat on saatu ihan itse teossa kiinni, monesti ne on peittelemättäkin ne kakat. Meidän omalla pihalla on yksi kohta, johon tulee melkein päivittäin kissankasat.

Ainoa neuvo mitä olen mistään saanut, on se että "kissat ei tee noin, kuvittelet vaan" :( Eniten harmittaa se välinpitämättömyys.

[QUOTE="vieras";28585827]Siinä lukee erittäin selvästi: pidettävä huolta

Jos kissan vapaana ulkoilu on mielestänne huolen pitämistä, niin se on kyllä aika erikoinen käsitys huolenpidosta.

Vai miten voitte vapaana kulkevasta kissasta taata ettei se pääse noille kielletyille paikoille, tai kenenkään yksityisalueelle, jos ette itse ole vieressä vahtimassa?[/QUOTE]

Ei laissa puhuta mitään yksityisalueista. Siinä puhutaan yleisistä uimarannoista, lasten leikkipaikoista jne. Tässä ei naapuripihoissa ole mitään niistä, mitkä lain mukaan ovat kiellettyjä kissalta. Ja tiedän että oma kissani ei pidemmälle mene. Naapurikin on vain kiitellyt kun heiltäkin vähenee kissan ansiosta myyrät.

"vieras"
[QUOTE="vieraana";28585873]Meillä on ollut nyt tosi paljon ongelmia näiden kissankakkojen kanssa. Niitä on pihalla ja leikkikentällä, useamman kissan toimesta. Kissat on saatu ihan itse teossa kiinni, monesti ne on peittelemättäkin ne kakat. Meidän omalla pihalla on yksi kohta, johon tulee melkein päivittäin kissankasat.

Ainoa neuvo mitä olen mistään saanut, on se että "kissat ei tee noin, kuvittelet vaan" :( Eniten harmittaa se välinpitämättömyys.[/QUOTE]
Samaa vastausta olen minäkin kuullut, että kissat eivät kuulemma paskanna nurmikolle.
Kuitenkin jostain niitä paskaläjiä nurmikolle ilmestyy, eikä ne kyllä linnunläjiä tai rusakonpapanoita ole.
Koiriakaan ei pihassa koskaan näy, mutta kissoja vaeltaa päivittäin.

Mutta ilmeisesti kissalle ulkoillessaan kasvaa tulppa perseeseen, jos ne eivät nurmikoille pasko ja mitään kissan mentäviä pusikoitakaan ei lähimailla ole.

"vieraana"
Ei laissa puhuta mitään yksityisalueista. Siinä puhutaan yleisistä uimarannoista, lasten leikkipaikoista jne. Tässä ei naapuripihoissa ole mitään niistä, mitkä lain mukaan ovat kiellettyjä kissalta. Ja tiedän että oma kissani ei pidemmälle mene. Naapurikin on vain kiitellyt kun heiltäkin vähenee kissan ansiosta myyrät.

Taajama-alueella kissa saa ulkoilla valvottuna, eli ei sen silloin tarvi olla kytkettynä. Tuossa lakitekstissä se oli hyvin selitettynä. Toki jos vieressä kulkee, niin se kissa saa ulkoilla myös naapurin pihalla, jos naapuri ei ole sitä kieltänyt. Meidänkin pihassa saisi ulkoilla, muttei meidän pihaa saa käyttää hiekkalaatikon korvikkeena jatkuvasti.

"vieraana"
[QUOTE="vieras";28585906]Samaa vastausta olen minäkin kuullut, että kissat eivät kuulemma paskanna nurmikolle.
Kuitenkin jostain niitä paskaläjiä nurmikolle ilmestyy, eikä ne kyllä linnunläjiä tai rusakonpapanoita ole.
Koiriakaan ei pihassa koskaan näy, mutta kissoja vaeltaa päivittäin.

Mutta ilmeisesti kissalle ulkoillessaan kasvaa tulppa perseeseen, jos ne eivät nurmikoille pasko ja mitään kissan mentäviä pusikoitakaan ei lähimailla ole.[/QUOTE]

Minä olen nähnytkin kissan pihallamme itse teossa. Eikä se niilläkään kerroilla peittänyt kasojaan. Samoin leikkikentällä on kakkaa ihan näkyvilläkin. Kerroin naapurille, että hänen kissansa käy meidän pihallamme asioillaan, kerroin että olen kissan nähnytkin ja tunnistanut, kerroin että olen kokeillut jo karkotussuihketta ja säikytellä kissaa. Naapurin vastaus oli, ettei hänen kissansa tee niin, se on varmaan ollut siili. Kyllä minä silti luulen, että osaan aika hyvin erottaa kissan ja siilin toisistaan. Olen saanut myös kuulla, että valehtelen, tai että kissat häiriköivät vain kusipäitä, tai että olen jotenkin sekopää. Pelkästään siksi, että olen huomauttanut siitä, että kissat ovat olleet paikoissa joissa eivät lainkaan mukaan saa olla, vaikka sitten sillä leikkikentällä, joka on tällä hetkellä pilalla. Asiasta on aivan turha edes yrittää keskustella asiallisesti, kun saa heti kovat syytökset niskaansa. Aika pitkä matka on eläinrääkkäykseen tai kissojen tappamiseen siitä, että toivoo omistajalta vastuullisuutta ja huomioimista.

"Vieras"
[QUOTE="vieraana";28585945]Kerroin naapurille, että hänen kissansa käy meidän pihallamme asioillaan, kerroin että olen kissan nähnytkin ja tunnistanut, kerroin että olen kokeillut jo karkotussuihketta ja säikytellä kissaa. Naapurin vastaus oli, ettei hänen kissansa tee niin, se on varmaan ollut siili.[/QUOTE]

Jos kerran olet naapurille jo asiasta maininnut, eikä mitään muutosta ole tapahtunut, niin suosittelen tekemään asiasta eläinsuojeluilmoituksen kissan heitteillejätöstä.
Se onnistuu kätevästi netissä ja siihen ilmoitukseen viranomaisen on reagoitava.

Linkki: SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry :: Tee eläinsuojeluilmoitus netissä

Ilmoitat kissanomistajan osoitteen ja kerrot että kissa on heitteillejätetty, sekä sen että olet myös ilmoittanut asiasta naapurille, eikä asiaan ole reagoitu.
Eläinsuojeluviranomainen ottaa yhteyttä kissanomistajaan ja jos ei asioihin senkään jälkeen muutosta tule, niin viranomaiset etsivät kissalle uuden kodin missä siitä pidetään myös huolta.

[QUOTE="Vieras";28585991]Jos kerran olet naapurille jo asiasta maininnut, eikä mitään muutosta ole tapahtunut, niin suosittelen tekemään asiasta eläinsuojeluilmoituksen kissan heitteillejätöstä.
Se onnistuu kätevästi netissä ja siihen ilmoitukseen viranomaisen on reagoitava.

Linkki: SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry :: Tee eläinsuojeluilmoitus netissä

Ilmoitat kissanomistajan osoitteen ja kerrot että kissa on heitteillejätetty, sekä sen että olet myös ilmoittanut asiasta naapurille, eikä asiaan ole reagoitu.
Eläinsuojeluviranomainen ottaa yhteyttä kissanomistajaan ja jos ei asioihin senkään jälkeen muutosta tule, niin viranomaiset etsivät kissalle uuden kodin missä siitä pidetään myös huolta.[/QUOTE]

Tai otat kissan haltuun ja viet löytöeläinkotiin tai vastaavaan.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28582389]Siksi sanoinkin että jotkut...pahoittelen heille jotka hoitavat niinkuin pitää...meillä naapurin kissan reitti menee tontin läpi ja kusee japaskoo matkalla aina terassille. Eli siis reviiri selkeästi...en ole satavarmasti kenen naapurin kissa on, joten en kaikkia viitsi haukkua. Mutta hermo menee[/QUOTE]

kylmä vettä kissan päälle..ei se tuu koskaan enää kyläilemään!

"isipappa"
[QUOTE="Vieras";28585936]Melko erikoinen luetunymmärtäminen on sillä kissanomistajalla, joka tämän vastauksen perusteella pystyy sanomaan että kissa saisi ulkoilla vapaasti.

[/QUOTE]

Mihin lakiin sä tahdot vedota?

Käytänkö rautalankaa? Kuinka paljon?

Jos sä tahdot vedota järjestyslakiin, niin silloin kissa on irrallaan oleva tai karannut dobberi tai hevonen? Muu ei oikein toimi, jos siihen laki-on-laki- hyssyttelyyn mennään? Mitään tuohon viittaavaakaan päätöstä ei ole olemassa. Ei edes niitä kissa- tukehdutti- vauvan- vaunuissa.

Jos tahdot vedota eläinsuojelulakiin, niin mielestäsi kissa kakskytmetriä kotioveltaan on heitteillejätetty, niin sanonko mitä saat haistaa? Heitteillejätetty? Kas milloin eläinsuojeluun viitataan, niin eläimen pitäisi olla hädässä, eiks je? Jos kissa raapii naapurin kukkapenkkiä, niin onko se hädässä tai huonolla huolenpidolla?

Mielestäni taas myrkytettyjä syöttejä on hyvin vaikea perustella eläinsuojelulla, joten jospa palstalle asettautuneet tollot pitäisivät turpansa kiinni.

[QUOTE="isipappa";28586585]Mihin lakiin sä tahdot vedota?

Jos sä tahdot vedota järjestyslakiin, niin silloin kissa on irrallaan oleva tai karannut dobberi tai hevonen? Muu ei oikein toimi, jos siihen laki-on-laki- hyssyttelyyn mennään? Mitään tuohon viittaavaakaan päätöstä ei ole olemassa. Ei edes niitä kissa- tukehdutti- vauvan- vaunuissa.

Jos tahdot vedota eläinsuojelulakiin, niin mielestäsi kissa kakskytmetriä kotioveltaan on heitteillejätetty, niin sanonko mitä saat haistaa? Heitteillejätetty? Kas milloin eläinsuojeluun viitataan, niin eläimen pitäisi olla hädässä, eiks je? Jos kissa raapii naapurin kukkapenkkiä, niin onko se hädässä tai huonolla huolenpidolla?

Mielestäni taas myrkytettyjä syöttejä on hyvin vaikea perustella eläinsuojelulla, joten jospa palstalle asettautuneet tollot pitäisivät turpansa kiinni.[/QUOTE]

No jos mun kukkapenkkiä tulis vieras kissa raapimaan niin kyllä sais kissan omistaja nopeesti kuulla, ettei niitä kissoja kannata meidän pihalle päästää!

"Vieras"
[QUOTE="isipappa";28586423]Jospa sitten osoittaisit sen jotenkin?[/QUOTE]
Lue vaikka tuo viisi viestiä ylempänä näkyvä Sisäasiainministeriön Poliisiosaston vastaus kysymykseen "Saako kissaa pitää taajamassa vapaana?"

Mutta koska lukutaitosi näyttää olevan jostain syystä rajoittunut, ettet osaa lukea selkeitä linkitettyjä vastauksia, tai valikoiva katseesi ei niitä näe, niin voin vielä erikseen isipappaa varten referoida tuon Poliisijohtaja Jorma Toivasen ja Ylikomisario Mia Poutasen antaman vastauksen. Ja se vastaushan yllä olevaan kysymykseen on:
Vaikka järjestyslaki ei suoranaisesti edellytä kissan pitämistä kytkettynä taajamassa, lienee se yksinkertaisin ja käytännöllisin keino samalla noudattaa kaikkia säännöksiä ja huolehtia lemmikkieläimen turvallisuudesta.
Ainoaksi vaihtoehdoksi kytkemättömän kissan ulkoilulle jää siis jatkuva valvonta siten että kissa on välittömästi kytkettävissä jos se yrittää poistua kielletyille alueille.

"isipappa"
No jos mun kukkapenkkiä tulis vieras kissa raapimaan niin kyllä sais kissan omistaja nopeesti kuulla, ettei niitä kissoja kannata meidän pihalle päästää!
Epäselväksi jäi, että onko se järjestyslain vai eläinsuojelulain asia? Voisin päätellä, että kissanpaskantaminen sun kukkapuskaan olis lähinnä eläinsuojelulain asia, jolloin syytettyjen penkillä istuisit sinäitte.

"Vieras"
[QUOTE="isipappa";28586585]Mihin lakiin sä tahdot vedota?

sanonko mitä saat haistaa?[/QUOTE]

Se on aivan sama kuinka paljon ja mitä lankaa käytät, eikä siinä haistattelut auta, kun se vastaus on siinä hyvin yksinkertaisesti selitetty.

Vaikka järjestyslaki ei suoranaisesti edellytä kissan pitämistä kytkettynä taajamassa, lienee se yksinkertaisin ja käytännöllisin keino samalla noudattaa kaikkia säännöksiä ja huolehtia lemmikkieläimen turvallisuudesta.

Jos et noin yksinkertaista tekstinpätkää kykene ymmärtämään tai muita ihmisiä ottamaan huomioon lemmikkeinesi, niin älä ikinä hanki mitään lemmikkiä.
Sinä et vain osaa.

"Vieras"
[QUOTE="isipappa";28586720]Epäselväksi jäi, että onko se järjestyslain vai eläinsuojelulain asia? Voisin päätellä, että kissanpaskantaminen sun kukkapuskaan olis lähinnä eläinsuojelulain asia, jolloin syytettyjen penkillä istuisit sinäitte.[/QUOTE]
Jos et millään muuten kykene tajuamaan että naapurin piha ei ole irtokissan käymälä, niin kissanomistaja voidaan tuomita vaikka kotirauhan häirinnästä jos jatkuvasti päästää kissansa sotkemaan naapurin pihaa.

Yhteistyössä