Aurinkoallergia

Olen lapsesta asti kärsinyt aurinkoallergiasta eli pienikin altistus nostattaa kutisevat ihottumat iholle. Lisäksi on atooppinen iho. Raskauden jälkeen molemmat ovat voimistuneet. Tälläkin hetkellä käsivarret kutisee. Olin auringossa vain sen verran, mitä nyt töistä tulin kotiin perjantaina ja neuletakki oli päällä ja silti iski.
Osaisiko joku kertoa, onko tämä jotenkin hormooneihin liittyvää eli onko toiveita päästä tästä joskus eroon? Kortisonivoide ei helpota kutinaa. Mikä vaatetus olisi toimiva?
Näillä näkymin kesän aurinkoiset päivät kuluu sisällä istuessa.

papam
Mä kärsin monta vuotta pahasta valoihottumasta. Oli hienoa olla yltäpäältä näpyissä ja kutista koko kesä! Nyt sitten viime ja tänä kesänä on yhtäkkiä helpottanut. Olen kyllä pitänyt koko ajan aurinkorasvaa mukana ja LISÄNNYT sitä usein, ja heti aamusta rasvaa vaikka olisin vain 5min pihalla, koska se iskee, jos ei laita. Rasvaamaan rupesin huhtikuussa, kun aurinkoa näkyi enemmän. Viime kesänä oli ensin 50 suojakerroin, ja rusketuksen tullessa suojaamaan vähensin 30 ja sitten 20. Tänä kesänä on riittänyt 30sk.

"Hihhuli"
Kärsin vuosia aurinkoihottumasta. Kortisoni auttoi kyllä, mutta on erittäin ongelmallinen kun sen käyttö valossahan pahentaa asiaa myös. Kokeilin kaikki aurinkorasvat mitä kaupasta saa (myös kosmetiikkaosaston sarjat: Biotherm, Shisheido, Lancome jne.). Kunnes löysin Eucerinin Sun sensitive skin voiteen. Sk on vain 25, mutta se riittää mulle (vaalea iho, istun etelän lomalla miellään varjossakin paljon). Levittyy hyvin ja ainakin mulla auttaa. Nyt talvella loppui kesken Kanarian lomalla ja ostin apteekista jotain muuta auronkoihottuma-aurinkorasvaa ja raavin ihottumaa taas kaksi päivää.

Semmknen aurinkorasva missä on fysikaalinen suoja.
Itse löysin viime kesänä nivean kids sun sk50+ ja lukee ihan että suojais aurinkoihottumalta. Ihottumaa ei ole tullut, ei kyllä rusketustakaan XD kutinaa kyllä jos päivän on ulkona, mutta sekin on semmista siedettävää.

minulla on
ollut auringon kanssa erimielisyyttä koko aikuisikäni (nyt olen 44 v). Krooniseen lämpöurtikariaan olen syönyt päivittäin antihistamiinia kohta 30 vuotta. Kesällä siitepölyt kutittavat nokkaa vaikkakaan millekään en ole erityisesti herkistynyt.

Aurinkoallergia paheni reilu 10 vuotta sitten eli pitkähihaiset paidat ja lahkeet ovat olleet kesävarusteena jo kauan.

Raskaudet ovat minulla helpottaneet iho-oireita; 04 ja 06 syntyneet lapset auttoivat jo kivasti, mutta tuo viimeinen 11 syntynyt aivan mahtavasti. Viime talvena söin urtikariaan aika vähän antihistamiinia; vasta kevätpölyt ovat palauttaneet säännöllisesti pillereiden pariin.

Lasten myötä löysin myös lasten aurinkorasvat; surutta olen lätrännyt apteekin fysikaalisia suojia pintaan ja ihottumilta olen välttynyt.

Minäkin suosittelen, että käväiset lääkärillä hakemassa antihistamiinia ja etsimällä kokeilet parhaan aurinkorasvan.

minulla on
jatkaa vielä, että ennen ensimmäistä lasta kävin yhtenä keväänä valohoidossa ja se auttoi kyllä paljon. Sitä olisin jatkanut jollei minulla olisi ollut tuuria ja raskausajat eivät olisi muuttaneet ihoa parempaan suuntaan.

mulla auttoi
Mä oon kans jo vuosia kärsinyt tuosta allergiasta,ei tarvitse kun hetki olla auringossa niin nousee,kutiavat,polttavat paiseet ja tulee ihottumaa.
No sitten aloin levittää käsille,jaloille,rintaa ym reippaasti lasten aurinkorasvaa missä suojakerroin 50 ja tämä siis auttanut täysin.
Käytin tietty aiemminkin aurinkorasvaa,mutta en noin kovalla suojakertoimelle ja siks tuli AINA ihottumaa ja pahaa sellasta.

Kiitos kaikille vastauksista. Täytyy vissiin ottaa itseä niskasta kiinni ja varata uusi lääkäri. Ei ole kiva viettää kesää raapien raajoja verille. Tavallaan mukava kuulla, että on kohtalotovereita. En tunne toista, jolla olisi sama vaiva. Systeri on aina ruskettunut helposti ja hyvin ja minä en.

"vieras"
Mun lapsella on erittäin hankala aurinkoallergia. 10v. lasta on vaan aika vaikea aina saada pukemaan suojaavaa vatetusta ja pysymään pois auringosta varsinkin kuumumpaan aikaan...Viimevuonna ystävällisen farmaseutin avulla löydettiin jonkun jo ylempänä ketjussakin mainitsema Eucerinin sun sensitive-aurinkorasva ja elämä helpottui kummasti! Suosittelen kokeilemaan sitä.

Jos aurinkoihottumaa tulee, niin lapsella on ainakin hyvin helpottanut oloa kortisonivoide, jota on lebitetty yöksi.

Minäkin suosittelen kokeilemaan tuota Eucerinin aurinkovoidetta aurinkoallergisille, se on auttanut ainakin minulla. Tosin kauhean paha ihottuma minulla ei ole, ja rajoittuu lähinnä kaulaan/rintakehään/niskaan. Se alue juuri ekana keväällä saa aurinkoa, kun jostainsyystä mulla ei ole sellaisia pienikaula-aukkoisia paitoja. :)

Ja siitepölyallergiaan menee antihistamiinia koko kevään, ehkä sekin auttaa ettei mulla tule niin pahan tuo aurinkoallergia. Ja minulla vaiva on ollut vasta joitakin vuosia, ruskettunut en ole kyllä oikeen koskaan, pikemminkin palan.

Tämä auttaa
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28554422:
äiti alkaa aina jo ajoissa kevät-talvella syömään karoteenitabuja, on helpottanut hieman oireita.
Täällä kohta 50-kymppinen, joka on kärsinyt aurinkoihottumasta teini-iästä lähtien, vannoo myös karoteenikapseleiden nimeen. Aloitan aina niiden syömisen helmikuun lopulla ja popsin kesän loppuun asti. Lisäksi syön siitepölyallergiaan allergialääkettä ja käytän ihan perus aurinkorasvoja. Tänä keväänä ei aurinkoihottumasta ole ollenkaan harmia.

Kiitos vastauksista, hyviä neuvoja tuli. Kävin apteekissa ja kysyin aurinkorasvaa. Päädyin sitten Vichyn 50-suojakertoimelliseen spreijattavaan rasvaan. Samaa laitan lapselle. Ei juuri tuoksu, imeytyy nopeasti ja ei tahmaa.
Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa ja olen hämmästynyt. Päällä ei ollut pitkähihaista eli kädet olivat paljaana. Kävin kaupoissa ja ei mitään reaktiota. Ihanaa! Näemmä näissä rasvoissa on eroja. Kiitos teille :flower:

Yhteistyössä