Huh, mitä äitejä! Omani ei noin paha ole, mutta paljon tuttua näissä on. Minä olin ainoa tyttö, ja multa äiti vaati kaikessa aivan eri tasoa mitä pojilta. Tytöt ei kiroile, pitää olla kiltti, nätti, avulias ja kohtelias. Mähän en näihin koskaan tarpeeksi yltänyt, ja verrattiin sitten aina "se sun Mari-sekku on sitten niiiiin hyväkäytöksinen ja sujuvasanainen!"
Vanhempani erosivat kun olin 10, ja sen jälkeen alkoi hirveä isän haukkuminen, joka jatkuu yhä vieläkin. Aina se "oot ihan kuin isäsi" on ollut pahinta äidille. Kaikki menneisyyden asiat joista äitiä voisi arvostella, on äidin mukaan isän syy. Tai jonkun muun syy. Hirveä vaiva pitää kulissit kunnossa. Jonain äitienpäivänä en ollut hommannut lahjaa, vain kortin (veljiltäni ei mitään vaadittu eivätkä mitään hommanneet), niin syyllisti, että "mitä mä töissäkin sanon kun ne kysyy mitä sain".
Veljeni on kuollut alkoholiin, ja äiti valehtelee edelleen suurimmalle osalle tutuistaan, että kuoli johonkin sairauteen. Oikein hykertelee kun kuulee että jollain muulla (varsinkin esim. isän sukulaisilla) menee huonosti. On myös kateellinen, että nyt kun isäni on vakavasti sairas, vietän isän kanssa aikaa - kuulemma äiti on kaikkensa tehnyt ja häntä aina haukutaan ja isää suositaan. Tosi kypsää.
Paljon on omaa äitiään haukkunut, että oli niin ankara ja kamala. Näköjään ainakin osittain periytynyt, pitää nyt itse tarkkailla tosiaan miten omaa lasta kohtelen.