PEF-mittareista tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arvot heittää oudosti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arvot heittää oudosti

Vieras
Tai onko kellään kokemusta tuon näköisestä mittarista http://www.mehilainen.fi/sites/default/files/kuvat/varaa-aika/Astma_pef.jpg. Kuuluuko tuossa tuon viisarin olla aika jäykkä? Kun mun mittarissa on mun mielestä. Sain sillä puhallettua hoitajan luonakin vain arvoja jotka oli jotain väliltä 320- 340. Kaksi viikkoa sitten kuitenkin puhalsin toisella mittarilla hoitajan luona arvoja väliltä 450-470. (se oli muuten samannäköinen mittari, mutta se taulukko oli tuossa päällä, ja siinä oli sellainen pieni ja helposti likkuvan näköinen se likkkuva osa.) Oon puhaltanut nyt kotona tuolla mittarilla uudestaan ja uudestaan, kaikin mahdollisin voimin ja tekniikoin ja mielestäni ihan samallla tavalla kuin 2 viikkoa sitten, mutta en mä vain saa sitä tulosta yli 350 enää. Pitäis mittailla huomisesta alkaen PEF-arvoja, mutta mietityttää että entä jos tuo mittari ei ookaan ihan kunnossa

Jospa annat jonkun muun puhaltaa siihen tuleeko normiarvoja. Mittareista osa on vielä
Vanhanmallisia, sitten on uusia mittareitajoissa on 'eu-asteikko' . eu arvot on jonkinverran pienempiä kuin ne vanhat, mutta ei se ero minusta noin suuri oo.

Mä kävin äsken kyllä sellaisen 6km pyörälenkin vetämässä ja päivällä pyöräilin 15km, mutta ei se muuttanut tulosta mihinkään. Luulis kyllä itseasiassa että se pienentäis tulosta, urheilu siis.

[QUOTE="aloittaja";28540418]Mä kävin äsken kyllä sellaisen 6km pyörälenkin vetämässä ja päivällä pyöräilin 15km, mutta ei se muuttanut tulosta mihinkään. Luulis kyllä itseasiassa että se pienentäis tulosta, urheilu siis.[/QUOTE]

:laugh: ei jeeeeeeeesus....

Jos sun tulostaso on jokseenkin sama, ja teet puhallukset aina samaan aikaan päivästä ja olet samassa asunnossa puhaltaessasi, niin mittarin tulokset on luotettavia. Jos sulla on joku avaava astmalääke, ja tulos paranee sen jälkeen, mittarissa ei ole vikaa, vaan vika on sun keuhkoputkissa.

Jos lääkäri katsoo tarpeelliseksi tehdä lisäselvityksiä tuon puhaltelun jälkeen, niin kyllä sä spirometriaan päädyt. Ja toinen juttu - puhaltaessa täytyy aina käyttää samaa mittaria, koska niiden tulostasot voi vähän heitellä, kuten kaikilla tuotteilla.

Mittareissa on eroja eli voi siis olla aivan samannäköinen mittari. Mikäli on tarvetta vertailla erilaisia puhallussarjoja esim. vuoden ajalta, kannattaa tietysti käyttää aina samaa mittaria. Jos olet astmatutkimuksissa ja teet nyt seurantaa puhaltaen arvoja ennen ja jälkeen avaavan, ei tuolla asialla, josta kerroit ole väliä. Miksi näin? Siksi, koska tutkimuksessa etsitään tietynsuuruisia prosenttiosuuksia pef-arvossa ennen avaavaa ja se jälkeen.

Siinä vaiheessa, jos astma todetaan kannattaa ehdottomasti hankkia ihan omaksi jonkunlainen mittari, koska sen avulla pystyy seuraamaan, milloin lääkitystä tarvitsee lisätä ilman, että menee sitten tosi huonoon kuntoon.

Liikunnan vaikutus arvoja huonontaen tulee esiin yleensä silloin, jos kyse on rasitusastmasta. Jos tätä astmatyyppiä ei ole, niin ei se liikunta silloin puhalluksiin vaikuta. Muutoinkin erilaisia astmatyyppejä on useita, eikä vain yhtä lajia, kuten jotkut ajattelevat. Esim. jollakin voi astma oireilla siitepölyaikaan pahasti ja muutoin se on vähäoireinen ja jollain toisella voi olla infektiotyyppinen astma, jolloin siis infektio saa oireet pahenemaan.

kepsis ei taida olla astmaatikko?

Jotkut astmaatikot saavat oireita vain fyysisen rasituksen seurauksena. Jokainen astmaatikko saa rasitusastmareaktion voimakkaan, muutaman minuutin ponnistuksen yhteydessä. Syntyneen astmakohtauksen jälkeen keuhkoputket avautuvat itsestään muutamassa kymmenessä minuutissa tai lääkkeen avulla muutamassa minuutissa.

Astma ei rajoita toimintakykyä eikä liikkumista, jos lääkitys on kunnossa. Oireettomuus liikunnan rasituksessa kertoo, että lääkitys on tasapainossa.

Miksi liikuntaa?

Oireet vähenevät eli hengittäminen helpottuu. Kun kunto nousee, hengittäminen on entistä helpompaa voimakkaassakin ponnistuksessa.

Hyvä kunto nostaa hengästymiskynnystä. Pystyt kävelemään ja juoksemaan samalla sydämen syketasolla entistä vauhdikkaammin hengästymättä.

Tuskin AP oli PEF-mittarin kimpussa saman tien kun pyörän päältä hyppäsi.

Lääkitys siis kunnossa.

Tämän pitäisi kaikkien astmaatikkojen tietää.

Yhteistyössä