Kertokaa nyt tälle tampiolle miksei ole hyvä antaa koiran haistella toisia koiria?

"haukku"
Plus että nenäpunkin saanut koira pitää eristääkin sitten kaikista muista koirista kunnes vaiva hoidettu. Jää harrastukset ja niiden tuttujen koirakavereidenkin näkemiset välistä..

"vieras"
[QUOTE="lisbet";28536777]Intervetiini jolla nenäpunkki häädetään maksaa muutaman kympin neljän neljälle koiralle. Nenäpunkki voi tarttua myös siltä ulkoilureitin varrelta vaikka heinänkorresta eli älä eristä koiraasi noin tyhmän syyn takia...[/QUOTE]

No joo, kylläpä meidän eläinlääkärireissu tuli päälle satasen maksamaan. En siis ihan turhan takia joka päivä tällaisia turhia menoeriä halua maksella. Voi saada heinänkorrestakin -kukapa tietää ja toki kurataudinkin voi koira saada haistelemalla kuratautisen koiran paskaa, mitä en myöskään anna koirieni tehdä (olen kamala -tiedän). Meillä on siis neljän koiran lauma enkä todellakaan ole eristänyt koiriani. Koirillani on oma lauma ja tutut koirakaverit, minkä ihmeen takia pitäisi alkaa tervehtimään vieraita koiria lenkillä. Eiköhän taas inhimillistetä koiria liikaa?

semmoista
Tuolla aiemmin joku kirjoitti, että kaikki on koulutuksesta kiinni. Enpä tiedä uskonko tuota. Meillä on paimenkoira (toinekin saman rotuinen oli, mutta se on jo kuollut), hyvin koulutettu, mutta varmasti myös luonteeltaan semmoinen, että ei räksytä muille ja suhtautuu hövelisti lähes kaikkiin muihin koiriin. Ehkä joka 50:s koira on semmoinen, että tuijottaa meidän koiran mielestä ärsyttävästi tai muuta, niin että se alkaa räksyttää ja silloinkin useimmiten on kyse siitä, että toinen koira aloitti. Toinen jo kuollut koira ei hermostunut koskaan kenenkään. Minä kysyn monesti rauhallisesti liikkuvilta saman pihapiirin koirilta, että saako päästää haistelemaan ja useimmiten saa. Joskus omistajat sanovat, että ei kannata ja se on minusta ok. Ikinä en ole törmännyt semmoisiin tapauksiin, että päästävät pyytämättä haistelemaan. Väittäisin että sellainen ei ole kovin yleistä. Noista koiraroduista sanoisin semmoista, että jos ihmisellä on yhtään järkeä päässä, hän miettii minkälainen koira sopii omaan asuinympäristöön. Jos asuu vaikka kerrostalossa, niin ei kannata ottaa haukkuherkkää ja/tai vahvan vartiointivietin omaavaa koiraa. Naapuritalossa asuu mäyräkoira, joka aloittaa räkytyksen heti ulko-ovella, jos näkee pihapiirin toisessa päässä toisen koiran. Sitä loputonta haukkumista saa kuunnella joka päivä monta kertaa, kun aina löytyy joku muukin, joka on koiransa aamu- tai iltapissalla. Mäyris haukkuu kuulemma myös joka aamuyö kun postinkantaja tulee. Tosi kiva sen rapun muille asukkaille:O

Vaikka tulevaisuudessa aion muuttaa käyttäytymistä niin silti en ymmärrä miten kyseinen asia voi olla niin 'vakava' ettei automaattisesti saa antaa haistella. En tarkoita että tarttis jäädä asumaan siihen mut haistelu vie sen 5 sekuntia ja matka jatkuu... Ja joskus niitä toisia koiria tulee yks tai kaks vastaan. Tietysti sitten jos koiria on enemmän esim.3-4 niin ymmärrän ettei ole järkeä. Aiheesta poiketen, ihmettelen tuoko ne useammat koirat perheessä lisäarvoa johonkin? Siis jos on vaikka kaksi koiraa, niin on kaverina toisilleen, mut sitten kun näkee 3-5 samanlaista koiraa niin mitä ihmettä?

v-k
Meidän pieni söpö koira räksyttää jos sitä tullaan haistelemaan ja pelkää rapsuttavia lapsia (voisi pahimmassa tapauksessa purra).

Jos meitä ei lähestytä, ohittaa muut koirat ja lapset ongelmitta.

Ongelma on se, että koira näyttää "pehmolelulta" ja kaikki lapset haluaisivat paijata. Muut koiranomistajat aina sanovat että "tämä meidän koira on ihan kiltti..." Mutta kun se minun koirani on se, joka voi ärähtää...

v-k
Olen muuten koiraharrastajien kanssa juteltuanii ymmärtänyt, että koira saattaa alkaa epäillä kykyäni laumanjohtajana, jos päästän muut koirat liian lähelle.

Tiedän kyllä, että tämä johtajuusasia on myös kyseenalaistettu.

Ei varmaan kuitenkaan ole luontainen tilanne koiralle tuollainen, että vieraan lauman jäsenet "hyökkivät päälle".

Varmaan toi miten koira suhtautuu jos remmissä haistellaan muita koiria on ihan koulutuksen, koiran luonteen, omistajan käyttäytymisen ja kokemusten summa.

Oma koira ahdistuu jos vieras koira tulee haistelemaan, nimenomaan kun on remmissä. Jos koirat on vapaina niin on ok. Itse en tykkää jos joku antaa koiransa tulla haistelemaan lupia kysymättä, kuuluu hyviin tapoihin kysyä.

Vaikka tulevaisuudessa aion muuttaa käyttäytymistä niin silti en ymmärrä miten kyseinen asia voi olla niin 'vakava' ettei automaattisesti saa antaa haistella. En tarkoita että tarttis jäädä asumaan siihen mut haistelu vie sen 5 sekuntia ja matka jatkuu... Ja joskus niitä toisia koiria tulee yks tai kaks vastaan. Tietysti sitten jos koiria on enemmän esim.3-4 niin ymmärrän ettei ole järkeä. Aiheesta poiketen, ihmettelen tuoko ne useammat koirat perheessä lisäarvoa johonkin? Siis jos on vaikka kaksi koiraa, niin on kaverina toisilleen, mut sitten kun näkee 3-5 samanlaista koiraa niin mitä ihmettä?
No kun se 5 sekuntiakin kestävä haistelu nostaa sitä koirien välistä jännitystasoa. Ja monasti se menee vähääkään epävarmojen koirien kanssa niin, että alkuun on jännäkakka housuissa ja vasta hetken kuluttua koira osaa rauhoittua, jos kohtaaminen on ollut positiivinen. Eli 5 sekunnin kohtaamisessa se koira ei vielä pääse sille "rauhoittumistasolle".

Mä en ymmärrä sitä, että miksi ihmeessä lähtökohdan tulisi olla se, että pysähdytään jokaista sesseä haistelemaan? Kaikki koirat eivät suinkaan edes ole ystävällisiä, joten aika pölöä on päästää se oma sesse jokaisen vastaantulevan koiran luokse. Eikä se ole edes järin epänormaalia, jos koira ei vieraan lauman koiraa iholleen remmissä halua...se kun ei ole koirien maailmassa mistään kohtaa luontevaa.

Lisäarvoa??? Oletko sä tosissasi. Et taida olla. Meillä on monta koiraa (ja tulee olemaan jatkossakin) siksi, että mä harrastan niin paljon, ettei yksi koira riitä. En mä voi yhtä ja samaa koiraa kuskata päivästä toiseen kaikenmaailman harrastuksiin, kyllä sekin on leponsa ansainnut.
Enkä mä voi pentua treenata hullunlailla ja vanhuksillakin on oikeus eläkepäiviinsä. Enkä ajatellut myöslään lopettaa tai edes vähentää koiraharrastusteni määrää vain siksi, että joku ajattelee mun hankkivan koiramäärälläni lisäarvoa :headwall:

• Tykkää
Reactions: Tepadj
No kun se 5 sekuntiakin kestävä haistelu nostaa sitä koirien välistä jännitystasoa. Ja monasti se menee vähääkään epävarmojen koirien kanssa niin, että alkuun on jännäkakka housuissa ja vasta hetken kuluttua koira osaa rauhoittua, jos kohtaaminen on ollut positiivinen. Eli 5 sekunnin kohtaamisessa se koira ei vielä pääse sille "rauhoittumistasolle".

Mä en ymmärrä sitä, että miksi ihmeessä lähtökohdan tulisi olla se, että pysähdytään jokaista sesseä haistelemaan? Kaikki koirat eivät suinkaan edes ole ystävällisiä, joten aika pölöä on päästää se oma sesse jokaisen vastaantulevan koiran luokse. Eikä se ole edes järin epänormaalia, jos koira ei vieraan lauman koiraa iholleen remmissä halua...se kun ei ole koirien maailmassa mistään kohtaa luontevaa.

Lisäarvoa??? Oletko sä tosissasi. Et taida olla. Meillä on monta koiraa (ja tulee olemaan jatkossakin) siksi, että mä harrastan niin paljon, ettei yksi koira riitä. En mä voi yhtä ja samaa koiraa kuskata päivästä toiseen kaikenmaailman harrastuksiin, kyllä sekin on leponsa ansainnut.
Enkä mä voi pentua treenata hullunlailla ja vanhuksillakin on oikeus eläkepäiviinsä. Enkä ajatellut myöslään lopettaa tai edes vähentää koiraharrastusteni määrää vain siksi, että joku ajattelee mun hankkivan koiramäärälläni lisäarvoa :headwall:
Itse et taida olla tosissasi? Mikset hanki sellaista koiraa , jonka liikunnantarve on suuri? Tuskin lenkkeilet koko päivää? No, huvinsa jokaisella:)

mitä se koira saa jos saa moikata toista koiraa sen muutaman minutin? tai sekuntin? ei mitään? ku ollaan lenkillä niin silloin lenkkeillään kaverita tapaamiset eriskeen.

nenäpunkinhoito makso vajaat 200e ja 5 koiraa. joten ei huvita uusiksi samaan alkaa. ja hirvikoiran hajuaisti kärsi siitä selvästi :/

"nana"
- toisella koiralla voi olla juoksut, minkä takia omistaja ei halua koiraasi omansa lähelle
-toinen koira voi olla vihainen/pelätä -> sulla ei ole tietoa toisen koiran historiasta. Saattaa vaikka mitään varoittamatta hyökätä.
- toisella koirakolla voi olla koulutus menossa
- toisella koiralla voi olal tarttuvia tauteja / pentu ei ole vielä saanut rokotuksia (koirasi voi levittää esim parvoa vaikkei siihen itse sairastuisikaan)
- kuonopunkit ovat tosi yleinen vitsaus eritoten kaupungeissa

tuossa nyt muutama. AINA pitää kysyä koiran omistajalta lupa, et saako tulla moikkaamaan.
Itse ainakin annan näille idiooteille tulla täyslaidallisen, jotka päästävät oman sessensä meidän koirien luo pitkässä hihnassa. Ei me haluta kontaktia kaikkiin vastaantuleviin.

dddd
Nenäpunkin saa ihan saa pihaltakin niinkuin oli jo aikasemmin puhetta. Mutta nyt mulle on selvinnyt että koiraihmiset on yllättävän tiukkapiposia. Jostain kohtaa kiristää ja lujasti:)
:O Kyllä me annetaan JOSKUS haistella MUTTA jos toisilla on esim. ohitusharjoitukset kesken tai heidän koiransa ei sovi haistelijaksi, niin miksi me tungettaisiin siihen. Toisekseen, täällä on niin paljon koiria, että jokaista ei aina voi moikata. Lisäksi mun koira on niiiiiiin innokas, että säikäyttää osan ja parempi poistua paikalta.

Jos sä haluat moikata kaikkia, niin ok. Mutta koita ymmärtää, että kaikki ei.
Meidän on PAKKO opetella ohituksia.

ap:n
logiikalla pitäisi vissiin kätellä kaikki vastaantulevat ihmiset ja heittäytyä jokaisen kanssa pikku juttusille. Viis siitä jos vastaantulijalla on vaikka kiire töihin; pakkohan se on tuikituntemattomalle kertoa minne matka ja miksi ja kuinka muutoinkin sujuu?

Siinä vaiheessa kun tuo on vakiintunut käytäntö, niin alkaa meidänkin sesset nuuskimaan vastaantulijoiden perät. Tuota odotellessa meidän lauma jatkaa ihan omana yksikkönään lenkillä muita vilkuilematta.

Itse et taida olla tosissasi? Mikset hanki sellaista koiraa , jonka liikunnantarve on suuri? Tuskin lenkkeilet koko päivää? No, huvinsa jokaisella:)
Tämä kommentti nyt viimeistään tekee selväksi sen, ettet tajua yhtään mitä täällä porukka yrittää sinulle selvittää!
Suosittelen lemmikiksi marsua, koska koiran omistajaksi taidat olla liian yksinkertainen tapaus.

"justiinA"
No täällähän välähti! Lenkkeilyhän Se on ainut harrastus mitä koiran kanssa voi tehdä... Oletko kuullut agilitystä, mejästä, tottelevaisuudesta, raunioista, jne.jne? Mitä outoa siinä on että harrastaa useamman koiran kanssa, minkä takia pitäisi harrastaa vain yhdellä koiralla?

"haukku"
Nenäpunkin saa ihan saa pihaltakin niinkuin oli jo aikasemmin puhetta. Mutta nyt mulle on selvinnyt että koiraihmiset on yllättävän tiukkapiposia. Jostain kohtaa kiristää ja lujasti:)
Siis etkö sä lue näitä vastauksia mitä sä olet saanut? :O Vai etkö vaan ymmärrä?

Ei se ole tiukkapipoisuutta jos ei pysty/voi/halua antaa koiransa tervehtiä jokaista vastaantulijaa. Niin kuin olen tossa aiemminkin sanonut ja tainnut aika moni muukin mainita, niin niillä vastaantulevilla voi olla ihan oikeasti joku syy mikseivät halua tervehtiä (esim. se juoksu, tai omat harjoitukset tai koira kipeänä tarttuvassa taudissa tms.) Ja tämän vuoksi on kohteliasta aina kysyä, että voidaanko antaa tervehtiä tms. eikä vaan päästää sitä omaa koiraansa hihna pitkällä tervehtimään.

Ethän sä voi vieraita ihmisiäkään mennä noin vaan halailemaan sillä perusteella, että se kestää sen 5 sek ja sit matka jatkuu??

Ja sitten kun on näitä koiranomistajia jotka haluaisi antaa oman koiransa tervehtiä riippumatta siitä onko sillä juoksu tai joku tarttuva tauti (ja riski saada esim. se nenäpunkki luonnosta on himpun verran erilainen kuin se että koira on nenäkontaktissa sairaan koiran kanssa..).

Mulle kävi kerran niin, että annoin luvan tulla tervehtimään ja sitten rouva iloisena ilmottaa (kun koirat jo haistelemassa), että joo, tällä meidän koiralla on juoksu, hirvee siivo kotona. Nice, saa sitten huumassa olevaa urokkia kestää koko päivän kun haikailee nartun perään. Kaikki sen lyhyen haistelun seurauksena. Mut toki jos haluaa "vahinkopentuja", niin toihan on mitä mainioin keino.

Ja kyllä mä välillä annan koirani haistella ihan vieraidenkin kanssa ja käydään koirapuistossa. Tuntuu vaan niin uskomattomalta, miten et voi ymmärtää tuota, että on myös olemassa syitä joiden vuoksi toiset koiranomistajat ei aina halua tervehtiä jokaista vastaantulijaa..

dddd
Aha, ihminen ja koira on sama asia sulle?!? Käytkö haistelemassa ihmisten ahtereita? Anteeksi vitsikkyyteni, mutta sitähän se tarkoittaa sun logikkaa käyttäen.
En ole niin tyhmä, että olisi sama asia. Mutta miksei mun sesse saa moikata kaikkia ihmisiä, kun niin kovasti haluaa? Siksi, ettei se ole kohteliasta ja siksi, ettei se kaikille sovi ja siksi, että kaikilla on oikeus yksityisyyteen sekä omaan "alueseen". Sama pätee koiriin. Siksi, sun sesse ei saa moikata kaikkia.

Voisitko mitenkään sisäistää sulle rautalangasta väännettyjä ja ihan tosissaan esitettyjä asioita, sen sijaan että kyselet haistelenko ihmisten perseitä - en, juuri niistä syistä mitä tässä on selitetty: se ei ole kohteliasta, sopivaa, tilanteeseen kuuluvaa. Koirilla on omat juttunsa.

Kuka tässä on mistään lenkkeilystä mitään puhunut? Ei lenkkeily ole synonyymi koiraharrastuksille, vaan koiraharrastuksilla tarkoitetaan koiran kanssa harrastettavia lajeja.

Osa näistä lajeista on fyysisesti niin raskaita ja vaativia, ettei koiran kanssa ole suotavaa ko. lajeja jatkuvasti treenata. Ja tästä syystä on enemmän, kuin järkevää hankkia useampi koira. Lisäksi eri rotuisilla koirilla on erilaiset taipumukset. Toki voit kokeilla lajia, kuin lajia minkä tahansa koiran kanssa, mutta kyllä mä lähtökohtaisesti valitsen sinne agilitykentälle jonkun muun rodun, kuin dreeverin. Rusakkimetsällä dreeveri puolestaan on loistava valinta, eikä sinne sitten taas samalla tapaa ne agilitytykit sovi.

Mulla on koira, jonka liikunnantarve on suuri. Itseasiassa todella suuri, koska se on työkoira...sen elämäntehtävä on tehdä ihmiselleen töitä. Sohvalle se ei makoilemaan sovellu sitten niin lainkaan, vaan se tarvitsee jatkuvasti tekemistä. Jos sitä ei sille tarjoa, se keksii sitä kyllä itse...

Mutta siltikään mulle ei riitä yksi koira. Tai edes kaksi. Tuo toinen kun on jo eläkkeellä useammasta lajista, koska sille tuli ikä ja terveyden heikentyminen esteeksi useammankin lajin treenaamiseen. Mulla sen sijaan on edelleen kova palo tehdä koirieni kanssa töitä, joten mä tarvitsen vielä sen kolmannen koiran.

Kyllä, huvinsa tosiaan kullakin. Mulla ne huvot on harrastaminen koirien kanssa. Eikä muuten ole lainkaan paskempi huvi. Suosittelen ihan jokaista koiranomistajaa kokeiemaan ja tarjoamaan koiralleen muutakin, kuin remmilenkkejä.

poeka
Tekeeko se koiranomistajasta tiukkapipoisen, että yritämme selvällä suomen kielellä kertoa miksi kaikki eivät anna koiriensa haistella jokaista vastaantulevaa tessua? Olet kysynyt, ja saanut vastauksia...eikä mene järkeen! Monesko koira sulla on? Paljonko olet sitä kouluttanut, rotuun katsomatta?

Yhteistyössä