Miksi nuoret äidit eivät saisi tehdä omia juttuja ja miksi se on niin helkutin hienoa jos "vanha" äiti saa omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja tanssu
  • Ensimmäinen viesti
tanssu
Mä olen saanut lapseni "vanhana". Esikoisen 35v ja kuopuksen sain 38v. Nyt olen siis 41v.

Olen huomannut useassa eri ympäristössä yhden asian:

Jos sellainen 30+ äiti kertoo, että on väsynyt arkeen, kun lapsi valvottaa ja ei ole aikaa käydä omissa harrastuksissa, niin kaikki suurinpiirtein myötäitkee kuorossa ja voivottelee miten rankkaa varmasti on ja eikö se ja se ja se voisi auttaa ja asuvatko isovanhemmat lähellä yms.
Jos minä kerron esim. töissä, harrastuksissa jne, että aion mennä kesällä Porin Jazzeille, niin kaikki sanovat, miten hieno juttu ja kivaa, että pääsen omiin menoihin ja käskevät nauttia yms.

Me ollaan kaveriporukalla käyty joka vuosi Jazzeilla. Ilmoitin jo joulukuusa miehelleni, että hän on sitten silloin lasten kanssa kotona. Nuo jazzit on mun ja parin kaverin sellainen jokavuotinen perinne.
Mä menen ihan hyvällä omalla tunnolla myös joskus baariin, keikalle, salille, päiväksi Tampereelle shoppailemaan yms.

Perhe on paras ja rakastan miestä ja lapsiani. En silti näe mitään ongelmaa, miksi äiti tai isä ei voisi mennä silloin tällöin yksin/kavereiden kanssa menoihinsa.

Me vietiin vappuna kahdeksi päiväksi lapset mummolaan ja oltiin mieheni kanssa laivalla. Taas kerrottiin miten hienoa oli, kun saatiin omaa aikaa.

Mutta mitäs jos joku nuori (yleensä 19-29v) äiti kertoo, että on väsynyt ? Silloin yleensä hoetaan, että sitä se perhe-elämä on ja pitää kantaa vastuunsa ja lasten kanssa nyt on sellaista ja katsotaan äitiä kieroon.

Jos nuori äiti kertoo, että haluaisi mennä vaikkapa katsomaan X bändiä, niin sehän on ihan kauheaa? Mikä vastuuton mokoma! Eihän nuori äiti voi keikoilla käydä. Sehän kertoo siitä, että katuu menetettyä nuoruuttaa, ei rakasta lastaan, kaipaa vaan ryyppäystä ja lapsi joutuu hunningolle.

Jos nuori pari vielä lapset mummolaan viikonlopuksi, niin siinä ei ole muka mitään hienoa. Ei nuoripari omaa aika tarvitse. Mitäs meni tekemään lapsia nuorena. Holtitonta ja vastuutonta ja kahvipöydän ämmät jaksavat katsella nuorta äitiä kieroon.

Puhettakaan, jos nuoreen äitiin törmää baarissa, niin voi mikä helvetti alkaa.

Eli kertokaa mulle: Miksi se vanhempi ei ikää katsomassa saisi tehdä myös omia juttujaan? MIksi lapsi ei saisi olla esim. isän kanssa joskus kahdestaan kotona, jos äiti on kavereiden kanssa?
Miksi nuoripari ei voisi joskus mennä hotellilomalle ja kutsua mummon hoitamaan lapsia?

Tuo on kyllä totta. Mä en ylipäätään ymmärrä sitä taivastelua, jos äiti tai isä on viihteellä.
Eri asia on, jos joka viikonloppu pitää päästä perseet vetämään. Mutta miksi se äiti tai isäkin ei voisi joskus (esim. kerran kuussakaan ei ole paha) käydä viihteellä kavereiden kanssa?
Me ei kovin usein käydä baareissa. Talvella ehkä kerran. Kesäisin vähän useammin.
Mä olin viimeksi viime viikonloppuna lauantaina baarissa. Lähdin kotona lauantaina siinä 18.00 ja palasin sunnuntaina (olin miehen siskolla yötä) iltapäivästä reippana kotiin.
Miksi mies ei olisi voinut olla lasten kanssa tuota aikaa?

Jos haluan lähteä yksin shoppailemaan, niin mä voin vaan ilmoittaa asiasta.
Mies voi myös tehdä omia juttujaan, jos haluaa. On muuten menossa provinssirockiin inttikavereidensa kanssa. Siinähän menee. Mä pärjään sen pari päivää loistavasti lasten kanssa.

90% ajasta kuitenkin vietetään perheellä.

.....
Koska Suomessa lapset saadaan aika vanhana. Täällä pitää noudattaa tiettyä kaavaa. Jos saat lapsen nuorena, niin ihmsiet olettaa, että se on vanhinko, olet ollut vastuuttomasti sukupuoliyhteydessä ilman ehkäisyä. Ikään kuin rangaistukseksi sun pitää sitten itse jaksaa kaikki. Nuoret eivät saa lepäillä.

"poikia3"
Musta on hienoa, kun nuoret tai vanhat vanhemmat saavat apua jaksamiseensa.

Sitä seuraa hieman kauhulla, kuinka mieheni sisarusten lapset hyödyntävät vanhempiaan lastenhoidossa. Esim veljenpojalla on 3 lasta, jotka ovat joka viikonloppu hoidossa isovanhemmilla. Isovanhemmat käyvät töissä, koska heillä on omaa aikaa? Entä mitä käy, kun isovanhempien 2 muutakin lasta saa lapsia? Odottavatko nämäkin, että vanhemmat hoitavat heidän lapsiaan yhtä paljon.

Kärjistettynä esimerkkinä voin kertoa, että kun perheen 1-vuotias tytär kaatui, hän haki lohtua mummoltaan, ei paikalla olevilta äidiltä ja isältä.

blondieitajuu
[QUOTE="poikia3";28535042]Musta on hienoa, kun nuoret tai vanhat vanhemmat saavat apua jaksamiseensa.

Sitä seuraa hieman kauhulla, kuinka mieheni sisarusten lapset hyödyntävät vanhempiaan lastenhoidossa. Esim veljenpojalla on 3 lasta, jotka ovat joka viikonloppu hoidossa isovanhemmilla. Isovanhemmat käyvät töissä, koska heillä on omaa aikaa? Entä mitä käy, kun isovanhempien 2 muutakin lasta saa lapsia? Odottavatko nämäkin, että vanhemmat hoitavat heidän lapsiaan yhtä paljon.

Kärjistettynä esimerkkinä voin kertoa, että kun perheen 1-vuotias tytär kaatui, hän haki lohtua mummoltaan, ei paikalla olevilta äidiltä ja isältä.[/QUOTE]

Miten toi tähän ketjuun liittyy?

juuustonaksu
Eli jos nuoripari vie lapset mummolaan = mummo hoitaa lapsia joka ikinen viikonloppu, juhlapyhä ja arki-ilta silläaikaa, kun vanhemmat ryyppävvät?! Esimerkkisi ei sovi tähän ketjuun nyt ollenkaan. Tässä nyt oli kyse siitä, että mitä pahaa siinä on jos isovanhemmat JOSKUS ottavat lapsenlapsia hetkeksi hoitoon.

Mun äiti alkaa soitella jo perään, jos ei lapsia ala kuulua :D Meillä lapset olivat mummon luona yötä viimeksi tammikuussa.

Missä te törmäätte tuollaisiin muualla kuin täällä palstalla? Mulle ei ole ikinä tullut vastaan yhen yhtä kommenttia enkä ole kuullut tuollaisia keskusteluja.
Päinvastaista patistelua kahdestaan ilman lapsia olen kyllä kuullut useamminkin. Ja taivastelua siitä miten joku pari x ei käy tarpeeksi kahdestaan missään ja juhliakin pitäisi muistaa joskus eikä kadottaa itseään pelkäksi äidiksi. Ainoan kauhistelun olen kuullut äidistä joka oli alkoholisoitunut ja biletti minkä kerkesi, 40v... Tämä kauhistelu ehkä ihan syystäkin.

Joku mummo myös sanoi, että nuorten parien pitäisi varsinkin päästä kahdestaan menemään, en muista perustelua mutta joku "se kuuluu mennä nuorilla niin" se oli. :D

"Laura"
Mä olen kyllä törmännyt tuohon. Jos nuori vanhempi tai nuori pari haluavat omille menoilleen joskus, moni ymmärtää sen niin, että nuori vanhempi katuu lapsen saamista ja haikailee "kadotetun" nuoruuden perään.

Ehkä joillain on vain tarve nähdä teiniäitiys tai nuorten vanhemmuus sellaisena "mitäs mä sainoin, ei niistä ole kantamaan vastuuta kun vielä menojalka vipattaa noin"-juttuna? Tai muuten haluavat että nuorilla vanhemmilla se oma nuoruus ihan konkreettisesti katkeaa siihen lasten saamiseen ja sitten ärsyttää jos huomaa ettei se ihan niin mennytkään. Toisaalta on niitäkin joiden mielestä sama pätee kaiken ikäisiin vanhempiin (=äiteihin). Mutta yleisesti varmaan nuorten vanhempien omat menot herättävät enemmän pahennusta.

"vieras"
[QUOTE="poikia3";28535042]Musta on hienoa, kun nuoret tai vanhat vanhemmat saavat apua jaksamiseensa.

Kärjistettynä esimerkkinä voin kertoa, että kun perheen 1-vuotias tytär kaatui, hän haki lohtua mummoltaan, ei paikalla olevilta äidiltä ja isältä.[/QUOTE]

on kyllä ihan totta että pitää ajatella isovanhempiakin. Itse ajattelen ja lapsi aika harvoin siellä hoidossa. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja sillonkaan ei yleensä yötä ole. Lapsi tosin näkee heitä melkein viikoittain. Ja tosiaan mummolassa se on mummo jonka syliin mennään itkemään että ei kannata sen takia leimata äitiä huonoksi. Yleensä mummo on vaan ihana kun antaa pullaa, ei suutu ja muuta. Se on luonnollista ettei vanhempi voi olla niin "kiva".

mammavm80
Mistä lähtien 20-30v on ollut nuori äiti? :LOL: Joku 28v myös nuori äiti?!?! :D
No kyllä alle kouluikäisten lasten äidit ovat yleensä nuoria äitejä. Onhan nelikymppinenkin vielä melko nuori.
Kolmekymppinent odellakin on nuori.

Mutta ymmärsin pointtisi: Suomessa alkaa varmaan ensisynnyttäjien keski-ikä pian huidella kolmessakympissä ja keski-ikää laskee teiniäidit. Jos jos keskimäärin niiden eskarilaisten vanhemmat ovat 33-43 niin on se 26v äiti seassa TODELLA NUORI.

"muu"
Ei ole kukaan kummeksunut minun menojani, vaikka nuori äiti olen. Tosin niin vanha sielu, että kaikki varmaan tietää että olen vastuullinen aikuinen ilman todistelujakin :)

t. esikoisensa 20vuotiaana saanut

sasaas
No kyllä alle kouluikäisten lasten äidit ovat yleensä nuoria äitejä. Onhan nelikymppinenkin vielä melko nuori.
Kolmekymppinent odellakin on nuori.

Mutta ymmärsin pointtisi: Suomessa alkaa varmaan ensisynnyttäjien keski-ikä pian huidella kolmessakympissä ja keski-ikää laskee teiniäidit. Jos jos keskimäärin niiden eskarilaisten vanhemmat ovat 33-43 niin on se 26v äiti seassa TODELLA NUORI.
Teiniäidit laskee keski-ikää!? :D Niin kuten myös mummoäidit nostaa sitä. En tajunnut tuota kohtaa. :)

"hehee"
Yks hyvä puoli muuten nuoressa äitiydessä sekin, että vaikka kuinka vanhennutaan niin lasten koulun juhlissa ja vanhempainilloissa saat aina olla nuorimmasta päästä. :) Ikinä ei tarvi tuntea itteensä vanhaksi kun siellä käy! :D

"äiti88"

Meidän lapsi on joka viikko mummolla ja pappalla hoidossa, n. 2-6 tuntia kerrallaan. Ikää 10 kk. Ehkä noin 3-4 päivänä viikossa. Mummo ja pappa itse haluavat hoitaa, joten miksi sitä pitäisi estellä? Onhan tämänikäiset tarhassakin jo 10h päivässä, monta päivää viikossa....

Lapsi nauttii siellä olosta, minusta se on vain rikkaus että heillä on läheiset välit. Toki sen pitää lähteä sieltä isovanhempien päästä sen hoitohalun ja aloitteen.. mutta ei minua haittaa että itsellä on huomattavan paljon vapaa-aikaa. Yökyläänkin lapsen haluaisivat, mutta en ole vielä antanut. Tulevaisuudessa saattaa olla paljonkin. Lisää lapsiakin halutaan, mutta en todellakaan OLETA että haluavat ottaa esim. 3 lasta kerralla.

Sama koskee omaa äitiäni, mutta siellä lapsi on toistaiseksi ollut vähemmän, koska äidilläni on enemmän töitä ja omia menoja, joten hänen aikatauluihin ei niin usein sovi, vaikka hän kovin mielellään ottaisi.

Voin vaan kuvitella mitä ulkopuoliset meistä ajattelee, mutta ei ulkopuoliset voi näitä asioita tietää.

Nuoruusmenee
No, ainoastaan tuntemieni nuorten vanhempien lapset ovat paljon hoidossa mummoloissa. Nuoret vanhemmat tuntuvat muutenkin olevan vanhemmissaan enemmän kiinni kuin myöhemmin lapsensa saaneet. Ehkä syynä on lyhyt etäisyys omaan lapsuuteen ja se, ettei isovanhempiin ole syntynyt vielä tasaveroista aikuista suhdetta vaan isovanhemmat näkevät nuoret vanhemmat vielä epäitsenäisinä, tukea tarvitsevina.

Yhteistyössä