Lapsien ja teinien käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vuonna 2013
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vuonna 2013

Vieras
Olen nyt 35v ja minua ei koskaan kiusattu kouluiässä. Koskaan ei huudeltu mitään huonoa. Olen asunut nyt kymmenen vuotta yhdellä noin 50 000 asukkaan kaupungissa.
Olen parin viimeisen vuoden aikana kohdannut täysin vierailta ihmisiltä huutoja. Nämä ovat olleet teinejä.
Yhtenä kertana olin lenkillä ja minulla oli sauvat mukana. Prukka kulki noin 500metrin ajan rinnallani huutoa ja pilkkasivat sauvojen käytöstä.. Porukka huusi ja nauroivat. Ilkkuivat sauvojen käytöstä. Minä en puhunut mitään heille mitää ja en tuntenut heitä. Iältään taisivat olla 16-18v. No tänään olin lenkillä ja tuli vastaan 10-12 vuotiaita tyttöjä ryhmä. En tuntenut heistä ketään. Taas kauheeta huutoa ja s-kirjaimella alkavaa kirosanaa. Ilmeisesti olin jotenkin heidän tiellään, kun tulin vastaan.
Siis mitä tämä on? Teinit huutaa minun ikäiselle naiselle. Huutaako nämä teinit kaikille mummoille ja vaareillekin. Olen aina luullut, että minun ikäiselle naiselle nämä teinit eivät huutaisi, mutta pilkkaavat huutoa tulee.
Onko minussa joku vika vai onko tosiaan maailma muuttunut näin paljon? Olen tätä kohdannut vaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Koulussa sanotaan opettajalle haista paska, mennen tullen.
Tälläkin palstalla on varmaan vanhempia joiden lapsilla ei ole alkeellisimpiakaan tapoja. Mutta eihän vanhemmissa mitään vikaa silti ole?

mulle taas ei ole teinit huudellut mitään, joskus 10v sitten otin muutaman kerran alakouluikäisten kanssa yhteen kun puutuin kiusaamisiin ohikulkiessani.

mut mä muistan kyllä omasta lapsuudesta/nuoruudesta paljonkin kiusaamisia, ja aikuisille huutelua. Ja olen nyt 40v

Mulle ei ole huudeltu, mutta olen nähnyt kun muille on. Monesti tehoaa kun ottaa kännykän esiin ja alkaa kuvata huutelijoita ja sanoo, että "tää video lähtee samantien tästä eteenpäin"

Kuulostaa todella ärsyttävälle. Eihän tuolla kohta enää edes uskalla yksin liikkua jos joku teinilauma hyökkää kimppuun. Hyvä vaan olla ne sauvat mukana niin voi tarpeen tullen kolauttaa takaraivoon, perkele!

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
Mä olen suunnilleen saman ikäinen. Silloin kun itse olin koulussa niin kyllä siellä kiusaamista oli. Paljonkin. Toki vanhemmilla ihmisillä oli enemmän auktoriteettia. Silloin kyllä kukaan ei nostanut opettajaakaan kohtaan syytettä vaikka tämä viskasi häiriköt niskasta kiinni pitäen ulos luokasta.

[QUOTE="vieras";28525582]Koulussa sanotaan opettajalle haista paska, mennen tullen.
Tälläkin palstalla on varmaan vanhempia joiden lapsilla ei ole alkeellisimpiakaan tapoja. Mutta eihän vanhemmissa mitään vikaa silti ole?[/QUOTE]

Kun kävin ala-astetta, yläastetta ja lukiosta, en kuullut ikinä kenenkään sanovan "haista paska" opettajalle.

Olen nyt 35v ja minua ei koskaan kiusattu kouluiässä. Koskaan ei huudeltu mitään huonoa. Olen asunut nyt kymmenen vuotta yhdellä noin 50 000 asukkaan kaupungissa.
Olen parin viimeisen vuoden aikana kohdannut täysin vierailta ihmisiltä huutoja. Nämä ovat olleet teinejä.
Yhtenä kertana olin lenkillä ja minulla oli sauvat mukana. Prukka kulki noin 500metrin ajan rinnallani huutoa ja pilkkasivat sauvojen käytöstä.. Porukka huusi ja nauroivat. Ilkkuivat sauvojen käytöstä. Minä en puhunut mitään heille mitää ja en tuntenut heitä. Iältään taisivat olla 16-18v. No tänään olin lenkillä ja tuli vastaan 10-12 vuotiaita tyttöjä ryhmä. En tuntenut heistä ketään. Taas kauheeta huutoa ja s-kirjaimella alkavaa kirosanaa. Ilmeisesti olin jotenkin heidän tiellään, kun tulin vastaan.
Siis mitä tämä on? Teinit huutaa minun ikäiselle naiselle. Huutaako nämä teinit kaikille mummoille ja vaareillekin. Olen aina luullut, että minun ikäiselle naiselle nämä teinit eivät huutaisi, mutta pilkkaavat huutoa tulee.
Onko minussa joku vika vai onko tosiaan maailma muuttunut näin paljon? Olen tätä kohdannut vaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Hmmm. Olen vähän vanhempi kuin sinä.
Olen saanut aina lenkkeilllä rauhassa, sauvojen kanssa tai ilman, mitä tulee teineihin.

Sen sijaan kiusaamista olen kohdannut eniten ikäisiltäni aikuisilta, lapsena ja nuorena en ollenkaan, kuten et sinäkään.

aikuisissa ihmisissä on tyyppejä, jotka opettavat lapsensakin kiusaamaan. Ihmisiä, jotka hakevat huomiota ja itsetehostusta kiusaamalla toisia.

Mä olen suunnilleen saman ikäinen. Silloin kun itse olin koulussa niin kyllä siellä kiusaamista oli. Paljonkin. Toki vanhemmilla ihmisillä oli enemmän auktoriteettia. Silloin kyllä kukaan ei nostanut opettajaakaan kohtaan syytettä vaikka tämä viskasi häiriköt niskasta kiinni pitäen ulos luokasta.

Tuo on totta. Ihmisissä oli jotai nöyryyttä opettajaa kohtaan. Kukaan vanhempi ei olisi tullut tekemään rikosilmoitusta, jos opettaja olisi nakannut lapsen ulos luokasta. Eikä meille lapsillekaan olisi tullut mieleen että kerrotaan kotona, että tuli heitetyksi ulos luokasta, koska kotona olisi tullut saarna lapselle, ei opettajalle.

tai siis näin ainakin luulen, itse olin hiljainen ja kiltti oppilas, joten ei tullut käytännössä asiaa testattua.

[QUOTE="hmmm";28525762]Hmmm. Olen vähän vanhempi kuin sinä.
Olen saanut aina lenkkeilllä rauhassa, sauvojen kanssa tai ilman, mitä tulee teineihin.

Sen sijaan kiusaamista olen kohdannut eniten ikäisiltäni aikuisilta, lapsena ja nuorena en ollenkaan, kuten et sinäkään.

aikuisissa ihmisissä on tyyppejä, jotka opettavat lapsensakin kiusaamaan. Ihmisiä, jotka hakevat huomiota ja itsetehostusta kiusaamalla toisia.[/QUOTE]

Minusta kiusaaminen kertoo aina jostain pahoinvoinnista. Toisen ihmisen ei tarvitse olla ilkeä toiselle, jos itse voi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28525600:
mulle taas ei ole teinit huudellut mitään, joskus 10v sitten otin muutaman kerran alakouluikäisten kanssa yhteen kun puutuin kiusaamisiin ohikulkiessani.

mut mä muistan kyllä omasta lapsuudesta/nuoruudesta paljonkin kiusaamisia, ja aikuisille huutelua. Ja olen nyt 40v

jep, tälle kannalle minäkin taivun, enemmän alakoululaiset ja nuoremmat soittavat suutaan. teinit ovat hiljaisia.

ja kyllä meidän aikana lapset osasivat olla rumasti, mutta jos asia tuli vanhempien tietoon niin kotona ei alettu paapoa lasta, vaan laitettiin rajat.

[QUOTE="hmmm";28525801]jep, tälle kannalle minäkin taivun, enemmän alakoululaiset ja nuoremmat soittavat suutaan. teinit ovat hiljaisia.

ja kyllä meidän aikana lapset osasivat olla rumasti, mutta jos asia tuli vanhempien tietoon niin kotona ei alettu paapoa lasta, vaan laitettiin rajat.[/QUOTE]

Olen jotenkin ylättynyt siksikin, kun luulin olevani niin vanha, että ventovieraat teinit eivät edes uskalla huutaa.

Yhteistyössä