2,5v päiväunet, tästä ei tuu yhtään mitään.

• Viestiketjun aloittaja väsyttää ja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
väsyttää ja ärsyttää
lapsi käy päiväkodissa ja siellä nukutaan pari h ainakin ilmeisesti päivisin. nää arki-illat on ihan kauheita, tuolla toi kukkuu vieläkin ja mulla palaa hermot taas ihan totaalisesti. päiväkoti loppuu lapsen osalta parin viikon päästä kun jään äitiyslomalle, kysymys kuulukin siis että voiko tuon ikäiseltä jättää päiväunet pois? en jaksa tätä iltashowta enää, viikonloput meillä menee iltaisin nukahtamisen kanssa hyvin, sillä lapsi ei suostu kotona enää päiväunia viikonloppuisin nukkumaan (lauantainakin yritettiin 2 kertaa, mutta ei suostunut nukkumaan)

"vieras"
Voi jättää päikkärit pois. En tiedä ketään kotihoidossa olevaa 2-vuotiasta joka nukuisi vielä päikkärit. (Ja nyt en tarkoita ettei heitä olisi mutta lähipiiristä ei löydy). Unentarve on yksilöllistä, mun esikoinen jätti päikkärit pois jo 1v7kk iässä ja arki sujuvoitui hurjasti.

..tuota...mä olisin lapsen luona häntä nukuttamassa ja silittämässä. Meillä on tuo tyyli toiminut aina unille rauhoituttaessa.

Miten teillä sujuu iltatoimet? Oletko yksin lasta nukuttamassa, voisiko mies nukuttaa? Nyt vaikuttaa vain siltä, että lapsi on yliväsynyt, jolloin nukkumaan rauhoittuminen vain venyy...

"..."
Miten niin "voiko tuon ikäiseltä jättää"? Tottakai voi, jos lapsi ei enää päiväunia tarvitse. Eipä tuohon kukaan muu voi vastata kuin sinä/miehesi.

Mulla saman ikäinen ja nukkuu vielä päivisin parin tunnin unet, öisin 10-11h. Menee illalla mielellään nukkumaan. Meillä menee enemmänkin niin päin, että jos päiväunet jää välistä niin ilta/yö levottomampi.

Tiedän myös tuon ikäisiä, jotka eivät enää nuku. Sopii heille.

"vieras"
Kyllä päiväunet pitää jättää pois, jos lapsi ei nuku illalla. Äitini kävi melkoista taistelua perhepäivähoitajan kanssa, kun itse olin pieni. Äiti joutui valvomaan yli puolen yön kanssani ja aamulla piti herätä klo 6. Onneksi sain lopettaa päiväunet enkä enää 2 vuotiaana ole nukkunut niitä. Omat lapseni ovat lopettaneet päiväunet alle 2 vuotiaina, mutta yöllä ovat nukkuneet sitten n. 11 tuntia. Kotihoidossa ovat olleet.

..
Saattaa silti palata nukkumaan päiväunet kun jää kotiin. Meillä välillä meni melkein päiväyöt joka toinen päivä tahtia kuukausia ja nykyään nukkuu taas mielellään unet lähes joka päivä. On 3v 3kk.

Lapsi yleensä rauhoittuu elämänrytmiltään kun jää päiväkodista pois ja unet voi hyvinkin kuulua siihen uuteen elämään.

Varoitan vain, että se iltashow on ihan omaa luokkaansa lapsen kanssa, joka juuri totuttelee päiväunista pois. Ylivilkkaan sijaan sinulla on käsissäsi kiukkuinen, erittäin kärsimätön lapsi.

ädeee
Meillä on jääny n. 2v iässä päikkärit pois, 2,5v viimeistään. Yhdellä jopa 1,5v jälkeen kun nukku 14h yössä! Yritin tuossa alottaa uudestaan meidän vajaa 3v ikäselle päikkärit kun illat on niin vauhdikkaita, mutta se siirsi yöunien alotuksen puoli kymmeneen, joten en jaksanut... Meillä siis noustaan kaikki 6.30-7.00. Eli vuorokauden kokonaisunet väheni kahdella tunnilla, vaikka nukkuikin päikkärit. Nyt nukkuu 19.00-19.30 alkaen tuonne n. 7.00 saakka ja hyvä näin. Ja ihan samat kiukut on, nukkuu päikkärit tai ei.

Mä kauhulla ajattelen taas sitä aikaa, kun nää nuorimmat vajaa 3v ja reilu 1v lähtee hoitoon joskus ja nukkuvat siellä (no 1v nukkuu kyllä vielä kotonakin) ja sitten ne valvoo kymmeneen ja mä en todellakaan jaksa sitä. Isompien kanssa oli sama, no ne sentään alkoi n. 21.00 nukkumaan, mutta mun herätys oli 5.00 ja jos mies oli yksin kotona ja mä iltavuorossa niin hänen herätys oli vielä aiemmin. Eli se oli todella veemäistä.

Ymmärrän sua, mä ainakin haluan ja tarvin sen oman ajan illasta + haluan pääsääntösesti myös nukkua. Mä saatan jo iteki mennä ysiltä nukkumaan, joten en tod. jaksa valvoa joka ilta lapsen vuoksi kymmeneen.

Nyt on poikkeusilta kun valvon näin myöhään... mut nyt tästä lähenkin nukkumaan. Öit!

appppppp
..tuota...mä olisin lapsen luona häntä nukuttamassa ja silittämässä. Meillä on tuo tyyli toiminut aina unille rauhoituttaessa.

Miten teillä sujuu iltatoimet? Oletko yksin lasta nukuttamassa, voisiko mies nukuttaa? Nyt vaikuttaa vain siltä, että lapsi on yliväsynyt, jolloin nukkumaan rauhoittuminen vain venyy...
ei toimi meillä, villiintyy vaan kun joku on huoneessa. iltasadun lukee isä tai minä ja sit menee petiin. viikonloppuisin nukahtaa heti sänkyyn mentyä.

ädeee
Ja mitä sitä kökköä... Just muistin, että meidän päiväkodissa nukkuva 2,5v ikänenhän riehu kotona klo 23 saakka monestikin, mutta siis 4,5v ikänen alkoi ysiltä nukkumaan(tai siis vietiin sänkyyn, nukahti millon mitenkin, mutta oli rauhallinen) ja hän ei nukkunut kuin satunnaisesti päiväunia.

040608
Meillä jätti kaikki kolme lasta päikkärit pois n. 2 vuotiaana, kotihoidossa. Tietysti autoon nukahtivat jos oltiin päikkäriaikaan tai vähän myöhemmin liikkeellä.
Mutta nuorin kun lähti 3 vuotiaana päiväkotiin niin siellä alkoi nukkumaan taas päikkäreitä ja nukkuu edelleen, on nyt 5v. Nukahtaminen kait välillä kestää mut sitten nukkuu 1- 1,5h. Ja illalla nukahtaa n. klo 21 ihan hyvin, aamulla herätys 7. Lapsesta kyllä huomaa että viikonloppuisin on sellainen kiukkuhetki 16-17 välillä, on selkeästi väsynyt kun on tottunut arkisin nukkumaan päikkärit.

Päiväunet voi ihan hyvin jättää pois 2v, mut joku rauhoittumishetki olis silti varmaan hyvä pitää. Lukea kirjaa tms. Meillä katsottiin yleensä jotain videoo iltapäivällä kun meno meinasi olla villiä ja väsymys tuli. Mut siis jotain rauhallista videota.

"vieras"

Jotenkin mä kans aattelisin että lapsi on yliväsynyt, en usko että valvottaminen päivällä helpottaisi tilannetta. Hoitapäivä noin pienelle melko hektinen kuitenkin.

ei toimi meillä, villiintyy vaan kun joku on huoneessa. iltasadun lukee isä tai minä ja sit menee petiin. viikonloppuisin nukahtaa heti sänkyyn mentyä.
Ok. Voittehan sitten aivan hyvin kokeilla sitä päiväunettomuutta, eihän se ota jos ei annakaan. Unen tarve on niin kovin yksilöllistä, toisaalta hänellä on päiväkodissa vauhtia riittämiin ja pienestä ihmisestä kuitenkin vielä kyse, joten päiväunet hoidossa voivat olla ihan tarpeenkin sulattamaan sitä kaikkea aistiärsytystä. Ja ihan tulevaakin ajatellen, kun teillä on sitten vielä kaksi pientä, niin voisit saada sinäkin hengähdystaukoa silloin, kun molemmat pienet ovat päikkäreillä...

Mutta - kannattaa vaikka kokeilla :). Pääasia kuitenkin se, että kaikilla on voimavaroja ja jaksamista päivälle.

apppp
no nyt se simahti viimein. iltarutiinit on meillä aina samat, oli arki tai vapaa. yliväsynyt tuo tuskin on kun tosiaan nukkuu siellä sen parituntia. viikonloppuisin kun ei nuku niin on pedissä puoli 8 ja nukahtaa samantien, heräilee 7-8 aikaan. olen myös sellainen että kaipaan iltaisin sen omankin rauhoittumisen.. ehkäpä kokeillaan päiväunien pois jättämistä kokonaan sitten kun hoito loppuu ja katsotaan miten se menee, jos vaikuttaa että tarvitsee vielä ne unet päivästä niin tietysti saa nukkua.

[QUOTE="vieras";28499876]Jotenkin mä kans aattelisin että lapsi on yliväsynyt, en usko että valvottaminen päivällä helpottaisi tilannetta. Hoitapäivä noin pienelle melko hektinen kuitenkin.[/QUOTE]

...ja tuon ikäinen - kahden vuoden molemmin puolin - osaa olla jo sen verran "fiksu", että ymmärtää jo lähteä temppuilemaan nukuttamistilanteissa ja kokeilee, kenen kantti kestää pitempään. Moni silloin kyllä luovuttaakin.

Nämä uniasiat vain tahtovat olla niin arkaluontoisia ja vaikeita tulkitakin. Itse olen kyllä päiväunien kannalla, ne turvaavat ja tukevat kovin lapsen kehitystä ja oppimista. Mutta jokainen perhe/vanhempi tekee ne omat tilanteeseensa sopivat päätökset. Kyllä lapsi osaa sitten kertoa, miten sujuu.

"mammanen"
Meidän poikamme on nyt 2 v 8 kuukautta vanha ja nukkuu päiväunet, pitkät sellaiset. Herää aamulla 7 aikaan, haluaa unosille 16 aikaan ja herää sitten joskus 19 maissa. Lähtee yöunille kuitenkin "jo" 23. ihan sievästi. Juu, hieman omituinen rytmi on pojalla mutta meidän perheellemme tämä rytmi sopii vallan hienosti joten olemme tyytyväisiä tähän.

Poika oli nukkumatta päiväunia viime syksynä jo muutamia viikkoja, siis täytettyään 2 vuotta eikä ollut yhtään kärttyinen tai hankala mutta kun pikkusiskonsa syntyi ja isä jäi kotiin vanhempainvapaalle (minä teen töitä kotona) niin pojan päivistä tuli taas niin touhukkaita että unen tarpeensa lisääntyi.

Saattaa hyvinkin olla että aloittajan lapsi lopettaa päiväunet jäädessään nyt kotiin mutta minä kyllä tarjoaisin hänelle edelleenkin mahdollisuuden ottaa pienet unoset jossain vaiheessa päivää. Ainakin alussa kunnes selviää onko lapsella päiväunien tarvetta vaiko ei.

"Vieras"
Lapsi ei ole kuin kone.
Ei ole nappia et nyt nukut kun ÄITI TAHTOO
OLLA RAUHASSA.

Haloo äidit!!!!
Se levottomuus, rauhattomuus, äreys, kiukku yms joka teissä velloo kun minä tahdon
TARTTUU lapseen. Itse viestitätte omalla olollanne.
Rauhoittukaa ja nähkää se pieni lapsi joka tarvii rauhallisen äidin läsnäölon jotta voi nukahtaa.

äitee myös
Minä olen tuon ikäiselle vielä unien kannalla, koska pienen aivot niitä tarvivat. Hyvin paljon myös samaa mieltä viesti nro 20 kanssa. Mene viereen ja rauhoittele.

Tuon ikäinen tarvitsee vielä päiväunet, sekä kotona että varsinkin hoidossa. Jos lapsi ei mene iltaisin nukkumaan, vika ei ole päiväunissa, vaan jossain muussa. Meidän kuopus jätti päiväunet pois 3-vuotiaana kotihoidossa ollessa ja nyt minua harmittaa, kun annoin periksi liian helposti. Aluksi illat helpottuivat ja tyttö meni nukkumaan tosi hyvin, mutta nyt vuotta myöhemmin huomaan, että niitä päiväunia olisi pitänyt jatkaa. Jokaisen alle kouluikäisen lapsen pitäisi saada levätä tai nukkua päivällä. Iltaisin ainakin meillä nukkumista auttaa iltasatu, pimeä ja viileä huone (pimennysverhot ovat ihanat) sekä ihan hiljainen unimusiikki taustalla. Samalla voi lasta silitellä, mutta ei puhua. Tietenkin jokainen perhe tekee itse ratkaisunsa, mutta todennäköisesti odotettavissa on kiukkuinen lapsi iltapäivällä/alkuillasta. Niin ja olen vähän sitä mieltä, että ns. 3 ikävuoden uhma johtuu siitä, että silloin vanhemmat eivät jaksa nähdä enää vaivaa nukuttaakseen lapsensa päiväunille. Tästä on siis omakohtaista kokemusta; olin laiska. Jos vielä joskus meille tulee lisää lapsia, ne kyllä saavat luvan levätä joka päivä eskari-/kouluikään saakka.

Kukkujan äiti
Meillä esikoinen jätti päiväunet pois kaksivuotiaana. Ennen nukkui päivä- ja yöunia yhteensä 8-9 tuntia, päiväunien poisjättämisen jälkeen alkoi nukkua 12h:n yöunet putkeen (ennen heräili). Myös ruoka alkoi maistumaan paremmin, kun lapsi sai vihdoin tarpeeksi unta. 12h:n yöunia lapsi on nyt nukkunut kaksi vuotta.

Lapsia on erilaisia, eikä päiväunet ole aina eduksi.

apppp
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasäiti;28500453:
2v. Rauhoittuu vuoteeseen satuhieronnan ja äidin läheisyyden turvin.
Olin aiheesta luennolla.
Ei pieni nuku jos jätetään yksin pimeeseen huoneeseen.
no kun kyllä se nukkuu, kun on väsynyt :D meillä ei edelleenkään toimi toi paijaaminen, lapsi vaan villiintyy siitä eikä nukkumisesta silloin ainakaan tule mitään. syliä, pusuja, haleja ja hellyyttä saa kyllä päivässä niin paljon kuin haluaa. iltasatu luetaan ennen unille menoa makuuhuoneessa jonka jälkeen lapsi siirtyy omaan sänkyyn nukkumaan. tuo kukkuminen johtuu ihan vaan siitä että lapsi on nukkunut "liian paljon" edellisen yön ja päivän aikana, johtuen juurikin noista pitkistä päiväunista mitkä nukkuu ainoastaan siellä päiväkodissa.

"Jenis"
Tuon ikäinen tarvitsee vielä päiväunet, sekä kotona että varsinkin hoidossa. Jos lapsi ei mene iltaisin nukkumaan, vika ei ole päiväunissa, vaan jossain muussa. Meidän kuopus jätti päiväunet pois 3-vuotiaana kotihoidossa ollessa ja nyt minua harmittaa, kun annoin periksi liian helposti. Aluksi illat helpottuivat ja tyttö meni nukkumaan tosi hyvin, mutta nyt vuotta myöhemmin huomaan, että niitä päiväunia olisi pitänyt jatkaa. Jokaisen alle kouluikäisen lapsen pitäisi saada levätä tai nukkua päivällä. Iltaisin ainakin meillä nukkumista auttaa iltasatu, pimeä ja viileä huone (pimennysverhot ovat ihanat) sekä ihan hiljainen unimusiikki taustalla. Samalla voi lasta silitellä, mutta ei puhua. Tietenkin jokainen perhe tekee itse ratkaisunsa, mutta todennäköisesti odotettavissa on kiukkuinen lapsi iltapäivällä/alkuillasta. Niin ja olen vähän sitä mieltä, että ns. 3 ikävuoden uhma johtuu siitä, että silloin vanhemmat eivät jaksa nähdä enää vaivaa nukuttaakseen lapsensa päiväunille. Tästä on siis omakohtaista kokemusta; olin laiska. Jos vielä joskus meille tulee lisää lapsia, ne kyllä saavat luvan levätä joka päivä eskari-/kouluikään saakka.
Kerrotko miten esim. teillä ilmenee, että lapsi tarvitsee vielä päiväunet? Ja jos hän tarvitsee ne, mikset laita häntä päivällä nukkumaan?

Yhteistyössä