Lapsi sai aamulla päättää meneekö hoitoon ja halusi mennä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28499461]Miksi ette voi nähdä tarhakavereita arkena? Kai te kuitenkin aina ilmoitatte hyvissä ajoin, vai päättääkö lapsi vasta aamulla meneekö vai eikö?[/QUOTE]

Meillä on aika joustava tarha, voidaan ilmoittaa päivänkin varoajalla tullaanko tai aamulla laittaa viesti ettei tullakaan, jos niikseen tulee. Toki pyritään ilmoittamaan hyvissä ajoin eikä koskaan olla vasta aamulla ilmoitettu ettei tulla jos ei lapsi ole sitten ollut kipeä, mutta ei meidän lapsi kuulemma haittaa vaikka lyhyellä varoajalla tulisikin, kun on jo paikkaan niin tottunut ja on aika helppo tapaus :)

Emme harrasta iltaisin kylästelyä, eli ei nähdä niitä omia kavereita arkena vaan viikonloppuisin. Pari ystävää on yhtäaikaa äippälomilla, mutta ei joka päivä nähdä heidän kanssaan joten keskenämme olemme useana päivänä viikosta. Tarhakavereita lapsi näkee tarhassa, ei me muuten pidetä heidän vanhempiin yhteyttä eikä nähdä vapaa-ajalla.

[QUOTE="vieras";28499420]Munkin mielestä hoitotakuu pitäisi kestää pidempään ja se tulisi olla joka paikassa, vaan kun ei ole esim. meidän päikyssä, yksityinen kun on ja saa laatia omat sääntönsä. Sen takia se paikka oli pakko pitääkin, en halua lastani laitokseen kun voin valita toisinkin.[/QUOTE]

Siis mihin laitokseen? Tarkoitatko kunnallista? Itse olen siihen lähemminkin tutustunut, ja erittäin tyytyväinen olen ollut lasteni saamaan yksilölliseen hoitoon (tarkoitan, että lapsieni kehitystä tuetaan, yhteistyö perheen kanssa sujuu moitteettomasti ja toiminta on monipuolista sekä luotettavaa). Harmi, jos sinä olet saanut erilaisia kokemuksia.

Yksityisellä on toki omat sääntönsä, niin hyvässä kuin pahassakin.. Raha heille toki kelpaa ;) Eipä sillä, meidänkin lapset siirtynevät jossain vaiheessa yksityiseen, mutta ei todellakaan sen takia, että olisimme pettyneitä kunnalliseen.

[QUOTE="vieras";28499461]Miksi ette voi nähdä tarhakavereita arkena? [/QUOTE]

Ainakin oman kokemukseni mukaan lapsiperheiden kanssa on hankala sopia tapaamisia. Arkisin ei ehdi, kun on klo viiden päivällinen ja sen jälkeen vietetään aikaa perheen kanssa. Viikonloppuisin taas tehdään perheen kanssa retkiä ja kyläillään sukulaisten ja lähimpien ystävien kanssa. Ja kaikilla on aina jotain harrastuksia. Ja monella perheellä on niin tarkat rutiinit ja tietyt kellonajat, milloin mitäkin tapahtuu, että on ihan mieletön sumpliminen, kun jotain tapaamista yrittää järjestää.

Siis mihin laitokseen? Tarkoitatko kunnallista? Itse olen siihen lähemminkin tutustunut, ja erittäin tyytyväinen olen ollut lasteni saamaan yksilölliseen hoitoon (tarkoitan, että lapsieni kehitystä tuetaan, yhteistyö perheen kanssa sujuu moitteettomasti ja toiminta on monipuolista sekä luotettavaa). Harmi, jos sinä olet saanut erilaisia kokemuksia.

Yksityisellä on toki omat sääntönsä, niin hyvässä kuin pahassakin.. Raha heille toki kelpaa ;) Eipä sillä, meidänkin lapset siirtynevät jossain vaiheessa yksityiseen, mutta ei todellakaan sen takia, että olisimme pettyneitä kunnalliseen.

Kunnallisissa ihan varmasti on eroja ja ihania paikkoja suurin osa, mutta meille vaihtoehtona olisi ollut 100-paikkainen "pikkupäikky" kunnalliselta puolelta. Tai toinen, jossa alle 3-vuotiaiden ryhmässä oli paikanhakuhetkellä 16(!!) lasta. Joten kun saimme paikan 28-paikkaisesta yksityisestä päikystä, jossa lapsia yleensä kerrallaan alle 20, niin kyllä minä riemusta kiljuen siitä paikasta haluan pitää kiinni ja pienemmänkin sinne samaan laittaa. Näkevät sitten veljensä kanssa kokoajan niin halutessaan.

Ja kukapa sitä ilmaiseksi toisten lapsia hoitaa ja järjestää puuhaa? Mielelläni minä maksan vaikka enemmänkin lasteni hyvästä ja laadukkaasta hoidosta :)

[QUOTE="vieras";28500594]Kunnallisissa ihan varmasti on eroja ja ihania paikkoja suurin osa, mutta meille vaihtoehtona olisi ollut 100-paikkainen "pikkupäikky" kunnalliselta puolelta. Tai toinen, jossa alle 3-vuotiaiden ryhmässä oli paikanhakuhetkellä 16(!!) lasta. Joten kun saimme paikan 28-paikkaisesta yksityisestä päikystä, jossa lapsia yleensä kerrallaan alle 20, niin kyllä minä riemusta kiljuen siitä paikasta haluan pitää kiinni ja pienemmänkin sinne samaan laittaa. Näkevät sitten veljensä kanssa kokoajan niin halutessaan.

Ja kukapa sitä ilmaiseksi toisten lapsia hoitaa ja järjestää puuhaa? Mielelläni minä maksan vaikka enemmänkin lasteni hyvästä ja laadukkaasta hoidosta :)[/QUOTE]

Ja siis aloittaja kirjoitti tuon ylläolevan.

Olenko minä ainoa, josta kuulostaa tosi kummalliselta, että tuon ikäinen lapsi päättää päiväkotiin menosta? Miten sinä toimisit, jos lapsi matkalla päiväkotiin keksisi, ettei haluakaan sinne?

Ei tunnu päiväkodin henkilökuntaakaan kohtaan ihan asialliselta touhulta.

Olenko minä ainoa, josta kuulostaa tosi kummalliselta, että tuon ikäinen lapsi päättää päiväkotiin menosta? Miten sinä toimisit, jos lapsi matkalla päiväkotiin keksisi, ettei haluakaan sinne?

Et ole ainoa. Ihan kun tuon ikäisen päätäntävaltaan edes kannattaa uskoa. Kyllä tässä vanhemmat ovat päättäneet että lapsi hoitoon niin äidillä helpompaa kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja näin;28501024:
Et ole ainoa. Ihan kun tuon ikäisen päätäntävaltaan edes kannattaa uskoa. Kyllä tässä vanhemmat ovat päättäneet että lapsi hoitoon niin äidillä helpompaa kotona!

Siis emme me joka aamu kysy lapselta haluaako hoitoon :) hoitopäivän aamuna tykkään kysyä, kun mikään pakko sinne ei ole mennä. Eipä tuo ole vielä koskaan sanonut, että ei :)

[QUOTE="Aloittaja";28501080]Siis emme me joka aamu kysy lapselta haluaako hoitoon :) hoitopäivän aamuna tykkään kysyä, kun mikään pakko sinne ei ole mennä. Eipä tuo ole vielä koskaan sanonut, että ei :)[/QUOTE]Jos ei ole pakko mennä niin miksi sinne on mentävä?

[QUOTE="Aloittaja";28501080]Siis emme me joka aamu kysy lapselta haluaako hoitoon :) hoitopäivän aamuna tykkään kysyä, kun mikään pakko sinne ei ole mennä. Eipä tuo ole vielä koskaan sanonut, että ei :)[/QUOTE]

Et vastannut, että mitäs jos muuttaisi mielensä siinä päikyn pihassa?

[QUOTE="vieras";28501103]Jos ei ole pakko mennä niin miksi sinne on mentävä?[/QUOTE]

Koska emme halua luopua hyvästä hoitopaikasta ja kun siitä maksetaan niin en näe järkeä viedä lasta sen sijaan kerhoon. Lapsi kun kerran siellä tykkää käydä ja hoitajat ja lapset on tuttuja.

[QUOTE="Aloittaja";28501346]Eli teatterinkaan ei saa mennä huvin vuoksi vaan puhtaasti todellisesta tarpeesta?[/QUOTE]Eli sä vertaat teatteria siihen että kotiäidit kuskaa lapsiaan päiväkotiin?

[QUOTE="just";28501359]Eli sä vertaat teatteria siihen että kotiäidit kuskaa lapsiaan päiväkotiin?[/QUOTE]

Ai vertaanko? En tiennytkään, kiva kun kerroit mitä ajattelen :)

[QUOTE="Aloittaja";28501346]Eli teatterinkaan ei saa mennä huvin vuoksi vaan puhtaasti todellisesta tarpeesta?[/QUOTE]

Teatteri on juurikin tätä huvitusta varten suunniteltu. Mutta jos viet lapsen tarhaan ja menet itse sillä välin teatteriin, silloin väärinkäytät julkisia palveluita.

[QUOTE="aloittaja";28501419]Entä jos veisin lapseni kerhoon ja menisin sinne teatteriin?[/QUOTE]

Kerho on suunniteltu kotihoidossa olevia lapsia varten (eli lapsia, joiden vanhemmat eivät käy työssä) joten se aika on suunniteltu rentoutumista varten ja sen ajan voit käyttää miten haluat. Kerho on yhteiskunnalle halvempaa ja juurikin tarkoitettu lapsen sosiaaliseksi kontaktiksi ja äidin levähdyshetkeksi.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Kerho on suunniteltu kotihoidossa olevia lapsia varten (eli lapsia, joiden vanhemmat eivät käy työssä) joten se aika on suunniteltu rentoutumista varten ja sen ajan voit käyttää miten haluat. Kerho on yhteiskunnalle halvempaa ja juurikin tarkoitettu lapsen sosiaaliseksi kontaktiksi ja äidin levähdyshetkeksi.

Ja sinä teet ihan kaikki ratkaisusi perustuen siihen, mikä tulee yhteiskunnalle halvimmaksi? Ihanko tosi? Ihan sama sun perheelle ja lasten hyvinvoinnille, kunhan kuntapuoli joutuu maksamaan vähemmän?

En nähnyt järkeä irtisanoa tuttua hoitopaikkaa vuoden-puolentoista takia, kun lapseni siellä jopa viihtyy. Jos se muutaman roposen maksaa enemmän kunnalle, niin olen muutaman roposen enemmän maksanut verojakin kuin joku muu, joten omatuntoni ei tästä kyllä nyt soi. Ja te, joiden mielestä en jaksa hoitaa omaa lastani; jos veisin lapseni kerhoon olisi hän vuodessa enemmän aikaa kerhossa, kuin nyt on hoidossa. :)

Meillä 2,5v saa myös valita joitain asioita. Esim jos itselleni ei ole väliä mitä tehdään saa lapsi valita esim lähdemmekö avoimeen päiväkotiin vai leikkipuistoon. Kumpaankaan ei ole periaatteessa pakko mennä mutta lapselle ne tarkoittavat tekemistä päivään. Jos taas itselläni on joku syy mennä vaikka avoimeen päiväkotiin niin sitten mennään sinne lapselta kyselemättä.

Kun syksyllä aloittaa päivähoidon hoitopäivät taitavat mennä pitkälti tarpeen mukaan. Mutta jos sitä tarvetta ei jollain viikolla ole niin ehkä kysynkin lapselta haluaako tämä mennä hoitoon vai ei.

Minusta se että lasta kuunnellaan ja tälle annetaan vaihtoehtoja ei automaattisesti tarkoita että lapsi päättää kaikesta.

[QUOTE="aloittaja";28501241]No mitä sinä tekisit, jos lapsesi haluaa makaronilootaa ruoaksi ja kun loota on uunissa valmistumassa niin lapsesi ilmoittaakin haluavansa muusia ja nakkeja? Alatko kuoria pottuja? :)[/QUOTE]

Vastaa nyt ensin niin minä vastaan sitten ;)

Meillä 2,5v saa myös valita joitain asioita. Esim jos itselleni ei ole väliä mitä tehdään saa lapsi valita esim lähdemmekö avoimeen päiväkotiin vai leikkipuistoon. Kumpaankaan ei ole periaatteessa pakko mennä mutta lapselle ne tarkoittavat tekemistä päivään. Jos taas itselläni on joku syy mennä vaikka avoimeen päiväkotiin niin sitten mennään sinne lapselta kyselemättä.

Kun syksyllä aloittaa päivähoidon hoitopäivät taitavat mennä pitkälti tarpeen mukaan. Mutta jos sitä tarvetta ei jollain viikolla ole niin ehkä kysynkin lapselta haluaako tämä mennä hoitoon vai ei.

Minusta se että lasta kuunnellaan ja tälle annetaan vaihtoehtoja ei automaattisesti tarkoita että lapsi päättää kaikesta.

Meilläkin saman ikäinen lapsi saa toki päättää, puetaanko sininen vai punainen paita tai kumpaan kahdesta puistosta mennään. Mutta sovittuja menoja ei peruta siksi, että kaksivuotias niin tahtoo, ja itse lasken tuon päivähoidon sovituksi menoksi sitten, kunhan lapsi sen aloittaa. Siellähän henkilökunta odottaa paikalle tiettyä lapsimäärää.

Meillä lisäksi kyseinen lapsi on sillä tavalla skarppi, että jos hän saa tänään päättää jonkin asian, on hän kyllä huomennakin kovasti päättämässä sitä. Siksi on pakko miettiä aina isoja linjoja.