Varmasti kulunut aihe, mutta MIKSI annatte 8-10-vuotiaiden lastenne olla Facebookissa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi? Miksi ei voi odottaa siihen saakka että lapsi on vähintään sen 13v (joka kai on Facebookin säännöissä mainittu ikärajaksi)? Onko nää samoja jotka saa pelata jotain K16-pelejä jne.?

Omatkin tahtoisivat, kun monilla kavereillakin on Facebook - ja vanhemmat ovat tästä tietoisia. Meillä ei lupaa moiseen tipu, koska se ei ole tarpeellista saati sallittua. Eikö uskalleta kieltää?

"joo"
Miksi ei annettas olla? Tiedän kyllä että 13-v. on ikäraja mutta seuraan tarkkaan mitä meidän lapset siellä tekee ja tarvittaessa poistan profiilin jos menee liiallisuuksiin...

"aapee"
[QUOTE="joo";28483083]Miksi ei annettas olla? Tiedän kyllä että 13-v. on ikäraja mutta seuraan tarkkaan mitä meidän lapset siellä tekee ja tarvittaessa poistan profiilin jos menee liiallisuuksiin...[/QUOTE]

Niin että jos lapsesi on Facebookissa vaikkapa kaverillaan tai kaverin puhelimella, luulet tietäväsi mitä hän siellä tekee? MIKSI ei voi odottaa muutamaa vuotta? MIKSI pitää päästä aikuisten maailmaan liian aikaisin?

"joo"
[QUOTE="aapee";28483089]Niin että jos lapsesi on Facebookissa vaikkapa kaverillaan tai kaverin puhelimella, luulet tietäväsi mitä hän siellä tekee? MIKSI ei voi odottaa muutamaa vuotta? MIKSI pitää päästä aikuisten maailmaan liian aikaisin?[/QUOTE]

Oletko sinä itse facebookissa? Jos olet niin tiedät että kaikkihan sinne jää muistiin, esim. pelit joita pelaat, viestit joita lähetät, sivut joista tykkäät ja mitä olet kenellekkin kommentoinut.
Eli on ihan sama vaikka lapsi kävisi kummin kaiman serkun tutun koneella/puhelimella facessa kun minä kuitenkin näen mitä on siellä tehnyt.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28483162]No, vaikka ei lupaa antaisikaan niin lapset saattavat rekisteröityä ihan minne vaan esim kaverilla ollessaan, sikäli veemäinen juttu.[/QUOTE]

Niin, saattavathan he vaikka sytyttää talon palamaan, mutta ei siihen tarvitse antaa lupaa..

"vieras"
[QUOTE="joo";28483124]Oletko sinä itse facebookissa? Jos olet niin tiedät että kaikkihan sinne jää muistiin, esim. pelit joita pelaat, viestit joita lähetät, sivut joista tykkäät ja mitä olet kenellekkin kommentoinut.
Eli on ihan sama vaikka lapsi kävisi kummin kaiman serkun tutun koneella/puhelimella facessa kun minä kuitenkin näen mitä on siellä tehnyt.[/QUOTE]

Kaikki tuo on myös poistettavissa, ei välttämättä näy sulle. Enkä vieläkään ole saanut selitystä, miksi se lapsi pitää sinne päästää.

"Jorma"
Looginen raja on yläaste. Kun lapsi sinne menee, niin voi mennä myös naamakirjaan.
Itse en kyllä aio mennä, ellei työnantaja velvoita niin tekemään. Mielummin ihmisten kanssa kommunikoi livenä kuin virtuaalisesti.

"vieras"
Meillä ei tuonikäinen ole facebookissa, mutta välillä tekee mieli antaa mennä. Suuri osa kavereista on siellä ja syy ikärajaanhan liittyy käsittääkseni johonkin omituiseen jenkkilainsäädäntöön ja mainostamiseen. Ja lapsi kovasti haluisi liittyä. En ole kuitenkaan vielä antanut lupaa, koska en halua lapseni esiintyvän missään netissä vanhempana kuin mitä on. Ja eipä tuonikäisten kommunikointi facebookissa ole paljon pelien pelailua ja typeriä vitsejä kummempaa. Eli mistään ei jää lapsi paitsi, vaikka muutaman vuoden odottaakin. Olen itse lähes kaikkien lapseni kavereiden kaveri, joten lapsi pääsee kyllä seuraamaan kavereidensa juttuja minunkin tilin kautta.

Zarppa harmaana
[QUOTE="vieras";28483062]Miksi? Miksi ei voi odottaa siihen saakka että lapsi on vähintään sen 13v (joka kai on Facebookin säännöissä mainittu ikärajaksi)? Onko nää samoja jotka saa pelata jotain K16-pelejä jne.?

Omatkin tahtoisivat, kun monilla kavereillakin on Facebook - ja vanhemmat ovat tästä tietoisia. Meillä ei lupaa moiseen tipu, koska se ei ole tarpeellista saati sallittua. Eikö uskalleta kieltää?[/QUOTE]

Ei oo kysymys siitä, etteikö uskallettais kieltää, mun lapset on Facebookissa, mut en ryhdy tässä selittelemään miksi ovat. Eiköhän täs oo suurempiakin murheita kuin alaikäisten Facebookissa oleminen.

"joo"
[QUOTE="vieras";28483209]Kaikki tuo on myös poistettavissa, ei välttämättä näy sulle. Enkä vieläkään ole saanut selitystä, miksi se lapsi pitää sinne päästää.[/QUOTE]

Eipä meidän lapset niitä ole poistanut, heidän profiilinsa säännöllisesti käyn kattomassa ja tiedän kyllä mitä siellä tekevät.

Meillä ei olla mitään tiukkapiposia nipottajia niin siinä varmaan syy miksi ovat siellä pahassa, pahassa aikuisten facebookissa! Lapsista varmaan tulee sitten isona jotain häiriintyneitä kun äiti päästi ne liian pienenä facbookkiin ja metsälle (koska metsästys/aseethan on kauhistus ppalstamammoille) :D

• Tykkää
Reactions: Zarppa ja Sankkuli
[QUOTE="joo";28483286]Eipä meidän lapset niitä ole poistanut, heidän profiilinsa säännöllisesti käyn kattomassa ja tiedän kyllä mitä siellä tekevät.

Meillä ei olla mitään tiukkapiposia nipottajia niin siinä varmaan syy miksi ovat siellä pahassa, pahassa aikuisten facebookissa! Lapsista varmaan tulee sitten isona jotain häiriintyneitä kun äiti päästi ne liian pienenä facbookkiin ja metsälle (koska metsästys/aseethan on kauhistus ppalstamammoille) :D[/QUOTE]

Perustetaanko Facebookissa häiriintyneiden lasten -tukiryhmä ? :) :) :) :) kun meillä on sit varmaan sitä samaa

"aapee"
[QUOTE="joo";28483286]Eipä meidän lapset niitä ole poistanut, heidän profiilinsa säännöllisesti käyn kattomassa ja tiedän kyllä mitä siellä tekevät.

Meillä ei olla mitään tiukkapiposia nipottajia niin siinä varmaan syy miksi ovat siellä pahassa, pahassa aikuisten facebookissa! Lapsista varmaan tulee sitten isona jotain häiriintyneitä kun äiti päästi ne liian pienenä facbookkiin ja metsälle (koska metsästys/aseethan on kauhistus ppalstamammoille) :D[/QUOTE]

Niin että jos ei osaa kieltää kullannupuiltaan naamakirjaa, on tiukkapipo? :) Molemmilla kouluikäisillä lapsillani on älypuhelimet ja nettiin pääsevät kotona wlan-verkon kautta, tietävät kyllä mitä saavat tehdä ja mitä eivät, Facebook nyt vain on aikuisille (ja yli 13-vuotiaille, kuten säännötkin sanovat) ja alle 13-vuotiaiden profiilit poistuvat hyvin nopsaan kun joku niistä ilmoittaa.

Jotain kertoo tuokin, että joudut kuitenkin jatkuvasti tarkkailemaan lastesi profiileja, ilmeisesti joku pelko kuitenkin on siinä mukana.

Näetkö mitä lapsesi kirjoittaa privassa jonkun kanssa tai mitä kommentoi kavereiden sivuille/päivityksiin?
Minä en päästä alle 13-v, koska toivoisin että järkeä on senverran päässä ettei osallistuttaisi toisten kiusaamiseen facebookissakaan.
Olipa oikein rattoisaa että ala-asteelaiset kiusasi 7-luokkalaista erityislasta jopa facebookissakin, ei riittänyt koulupäivät tähän pelkästään...

jpp
[QUOTE="aapee";28483310]Niin että jos ei osaa kieltää kullannupuiltaan naamakirjaa, on tiukkapipo? :) Molemmilla kouluikäisillä lapsillani on älypuhelimet ja nettiin pääsevät kotona wlan-verkon kautta, tietävät kyllä mitä saavat tehdä ja mitä eivät, Facebook nyt vain on aikuisille (ja yli 13-vuotiaille, kuten säännötkin sanovat) ja alle 13-vuotiaiden profiilit poistuvat hyvin nopsaan kun joku niistä ilmoittaa.

Jotain kertoo tuokin, että joudut kuitenkin jatkuvasti tarkkailemaan lastesi profiileja, ilmeisesti joku pelko kuitenkin on siinä mukana.[/QUOTE]

En missään sanonut että jatkuvasti tarkkailen vaan säännöllisesti käyn kattomassa! Ei mulla mitään pelkoa ole siinä mukana, meidän lapset on sen verran järkeviä että tietävät mitä siellä saa / voi tehdä...

Ja juu, aikasen tiukkapiposelle vaikutat :)

"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28483318:
Näetkö mitä lapsesi kirjoittaa privassa jonkun kanssa tai mitä kommentoi kavereiden sivuille/päivityksiin?
Minä en päästä alle 13-v, koska toivoisin että järkeä on senverran päässä ettei osallistuttaisi toisten kiusaamiseen facebookissakaan.
Olipa oikein rattoisaa että ala-asteelaiset kiusasi 7-luokkalaista erityislasta jopa facebookissakin, ei riittänyt koulupäivät tähän pelkästään...
Yhä edelleen, käyn säännöllisesti lasten profiilit kattomassa (siis heidän omilla tunnuksillaan) ja tiedän mitä siellä kirjoittelevat kavereittensa kanssa.
Ja jos yhtään ilmaantuisi kiusaamista tms. niin silloin menisi profiilit poistoon.

[QUOTE="joo";28483350]Yhä edelleen, käyn säännöllisesti lasten profiilit kattomassa (siis heidän omilla tunnuksillaan) ja tiedän mitä siellä kirjoittelevat kavereittensa kanssa.
Ja jos yhtään ilmaantuisi kiusaamista tms. niin silloin menisi profiilit poistoon.[/QUOTE]
mistä näkee kenen päivityksiin on käynyt kommentoimassa?

"äitix6"
Muaki ärsyttää tämä asia... ja kaveripyyntojä on tullu liian nuorilta, en todellakaan hyväksy. Itsellä esikoinen on 12 v, saa halutessaan liittyä facebookkiin sitten kun on sen ikäinen että on se on oikeasti sallittua.

"äitix6"
[QUOTE="joo";28483385]Aikajanasta tosiaan näkee, ja kun ollaan kavereita facessa niin yleensä näkyy minun seinälläkin kun jollekkin kommentoivat.[/QUOTE]

Jos tarkoitat että helppo kyylätä mitä lapsi siellä tekee ja juttelee, niin helppohan sieltä on poistaa viestejä yms. Niin ja keskustelut, niin helppo poistaa eikä äiti tiiä mitään.

Meidän perheessä toimii hyvin mm. maalaisjärki, luottamus, keskusteluyhteys yms. asiat. Mulla ei ole syytä epäillä, että lapset eivät osais käyttäytyä tuolla Facebookissa. Mulla ei ole kylläkään heidän tunnuksiaankaan, että pääsisin kontrolloimaan, mutta kuten sanoin, ei ole tarvetta.

"äitix6"
Meidän perheessä toimii hyvin mm. maalaisjärki, luottamus, keskusteluyhteys yms. asiat. Mulla ei ole syytä epäillä, että lapset eivät osais käyttäytyä tuolla Facebookissa. Mulla ei ole kylläkään heidän tunnuksiaankaan, että pääsisin kontrolloimaan, mutta kuten sanoin, ei ole tarvetta.
Mistä tiedät mitä sun lasten facekaverit julkaisevat tai kirjoittelet seinillään? :) Kyllä mulle ainakin ois väliä silläkin mitä mun lapset sieltä näkis. Ja tämähän ei liity mitenkään maalaisjärkeen eikä luottamukseen. Omiin voi toki uskoa että osaavat käyttäytyä mutta muistapa ei sitte tiiäkkään.

"joo"
[QUOTE="äitix6";28483393]Jos tarkoitat että helppo kyylätä mitä lapsi siellä tekee ja juttelee, niin helppohan sieltä on poistaa viestejä yms. Niin ja keskustelut, niin helppo poistaa eikä äiti tiiä mitään.[/QUOTE]

Jos omaat lukutaidon ja olet viestini lukenut niin meidän lapset ei ole niitä viestejänsä poistanut, ja kuten Zarpallakin, niin meilläkin luotetaan lapsiin niin ei ole mitään syytä epäillä että sieltä viestejä olisi poistettu.

Teillä jotka ette hyväksy lasten olemista facessa taitaa olla muutenkin ongelmia lasten kanssa kun heti täytyy epäillä että siellä jotakin tyhmää tehtäs...

Yhteistyössä