Tupakan myymisestä, mitä sanoo laki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummastelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin minusta on alkanut tuntumaan, että ne vain ovat nämä juuri 18-vuotta täyttäneet kassaneidit. Haluavat siis ns. päteä tms. Koska esim. ystävilleni on käynyt samantyylisesti aikaisemmin; nainen oli raskaana (raskauden selvästi huomasi), ja hänen miehensä yritti ostaa kaljaa -> myyjä ei myynyt, koska naisella ei ollut näyttää henkkareita. Siis ihan tosissaanko kassaneiti luuli, että raskaana oleva nainen olisi ne kaljat kiskonut?

Nooh, pitää tästä lähtien valita vanhemman myyjän kassa ;)

tervetuloa 37 v:n kassalle, paperit kysyn jos ostaja tai seuralainen näyttää alle 30 v:ltä ;) ja jos ei ole näyttää, niin täytyy sitten varmaan asiakkaan suunnata vaikka läheiselle ärrälle kokeilemaan onneaan.

tervetuloa 37 v:n kassalle, paperit kysyn jos ostaja tai seuralainen näyttää alle 30 v:ltä ;) ja jos ei ole näyttää, niin täytyy sitten varmaan asiakkaan suunnata vaikka läheiselle ärrälle kokeilemaan onneaan.

Hienosti ymmärrän tuon sinun aikaisemman postauksesi. Jos oikeasti on hirveä nuorisolauma, ja yksi heistä ostaa kasan tupakkaa tai kaljaa, niin jättäisin minäkin myymättä. Mutta näissä asioissa saa ja PITÄÄ olla myös se maalaisjärki mukana ;) Itse esim. useasti käyn kaupassa teini-ikäisen pikkuveljeni kanssa, ja joskus matkaani tarttuu pari saunalonkeroa ITSELLENI. Eipä ole koskaan ollut kenelläkään tarvetta kysellä veljeltäni henkkareita.

Jos mukana on alaikäisiä lapsia, tietenkin myyn ellei vaikuta siltä, että äiti/isä välittää alkoholia/tupakkaa mukanaan olevalle alaikäiselle, jos puolisolla ei ole näyttää papereita, niin sitten jää K-18 tuotteet kauppaan.

Minä nyt olen jo niin vanha, että papereita ei kysellä, mutta kyllä tuossa tapauksessa jää kassalle kaikki tuotteet, jos vaikkapa olen kaupassa asioimassa 17-vuotiaan kummityttöni kanssa ja ostan samalla puolisolleni tupakkaa. Koska ohjeistushan menee näin:

"Tammikuussa voimaan tuleva uudistus on päivittäistavarakaupan omaan ikärajavalvontaan liittyvän ohjeistuksen muutos. Tuotteiden lakisääteiset myynti-ikärajat eivät ole muuttuneet, vaan alkoholijuomia ja tupakkatuotteita myydään jatkossakin 18 vuotta täyttäneille asiakkaille, jotka pyydettäessä voivat todistaa ikänsä."

Typerää, että koko seurueelta edellytetään papereita/täysi-ikäisyyttä.

Meillä on ohjeistettu niin, että alle 30-v ostajalta kysytään paperit. Jos niitä ei ole, ei k-18 tuotteita voi myydä vaikka olisi satavarmasti täysikäinen asiakas kyseessä. Tästä en itse viitsi tinkiä, sillä asia on vielä kovasti tapetilla ja varoituksia jaellaan työntekijöille herkästi.
Jos asiakkaan seurueeseen kuuluu muitakin, selvästi täysikäisiä, ei heiltä tarvitse tarkistaa henkilöllisyyttä, sillä epäilystä välittämisestä alaikäiselle ei ole. Kyseessä siis kaksi eri asiaa. Meillä tämä ohjeistus annettiin juuri edellisissä viesteissä kuvattujen tilanteiden takia. Eivät ole hyvää asiakaspalvelua enää.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Tytär on 14 ja sen kanssa kun olin kaupassa niin ruokaostosten yhteydessä myyjä kieltäyty myymästä siideriä kun ajatteli, että menee tytölle. Vaikka oli limppariakin kärryssä

Jotenkin minusta on alkanut tuntumaan, että ne vain ovat nämä juuri 18-vuotta täyttäneet kassaneidit. Haluavat siis ns. päteä tms. Koska esim. ystävilleni on käynyt samantyylisesti aikaisemmin; nainen oli raskaana (raskauden selvästi huomasi), ja hänen miehensä yritti ostaa kaljaa -> myyjä ei myynyt, koska naisella ei ollut näyttää henkkareita. Siis ihan tosissaanko kassaneiti luuli, että raskaana oleva nainen olisi ne kaljat kiskonut?

Nooh, pitää tästä lähtien valita vanhemman myyjän kassa ;)

Joopajoo, iästähän se on kiinni :D Ei tosiaan ole. Eikä ole myyjän ongelma alkaa miettimään että onkohan toi raskanaa vai läski vai mitä, vaan sen homma on kysyä paperit ja asiakkaan homma näyttää ne. Miten voi tehdä niin vaikeeta tästä, pitäkää ne paperit mukana jos sinä tai joku mukananne oleva ostaa päihteitä!

Btw, tervetuloa todellisuuteen, kyllä raskaana olevakin voi juoda vähän alkoholia ja osa juo enemmänkin kuin saisi.

No jopas on. Mulla ei koskaan oo henkkareita mukana (lompakkona toimii kännykkäpussukka ja ajokortti niin jätti ettei siihen mahdu). Ikää 35v vaikka nuoremmalta näytänkin mutta ihanko oikeasti jäis miehen saunakaljat ostamatta jos mulla ei papereita ois näyttää? Mukana ostosreissulla olisi pari lastakin (yleensä mies käy kaupassa yksin).

Siltä seurueelta kuuluu kysyä paperit vain silloin kun on EPÄILYS VÄLITYKSESTÄ, ei huvikseen.
Ostajalta sitten aina kun näyttää alle 30v.

Voi olla että nuoremmat myyjät ovat tiukempia, vanhemmilla on usein kokemuksen myötä kehittynyt tietynlainen pelisilmä mikä auttaa tilanteen arvioinnissa paljon.

Mutta silti en ymmärrä miksi siitä valittaa, oikein nuo nuoremmat tekee kun epäselvissä tilanteissa ennemmin varmistavat !

Älkää nurisko niistä paperienkysymisistä, ohjeistus on tiukka ja on todella inhottavaa kuunnella valitusta kun tekee vain työtään oikein.
Kyseessä kuitenkin koko alaa koskeva sääntö, eikä yhden putiikin omavaltainen linjaus!

Ja kyseessä vain ohjeistus ja kassan ei ole pakko kysyä papereita keneltäkään, jos uskoo asiakkaan olevan täysi-ikäinen. Tai sitten olen vain ikäisekseni erittäin rupsahtanut, koska ainoastaan kerran on paperit kysytty tuon ohjeistuksen jälkeen vaikka olen asioinut monissa eri kaupoissa kaljaa miehelle ostaen. Enkä ole siis vielä lähellekkään kolmeakymmentä.

mieheni oli selvästi minun kanssani liikenteessä ja osti kahta eri tupakkaa(toinen aski minlle) ei silti kysytty papereita multa(niinkuin tuo ohjeistus totee). ainut mikä pohdituttaa on se että jos olen mieheni teini-ikäisten kanssa liikenteessä saankohan ostettua mittää :D ei mua silti ärsytä vaik paikallises lähimarketis jos kaikki tuntee meidät kysytään uuden 30v ohjeistuksen takia multa joka kerta paperit!

Missähän se menee sitten se raja, kuinka nuoren seuralaisen tulee näyttää paperit? Jos esim. 25v ja 13v, voiko myydä? Entä 24v ja 12v, voiko myydä? 18v ja 10v, voiko myydä? Aika hämäräksi menee peli, ihme holhousta. Ymmärrän asian kyllä tiettyyn rajaan asti, mutta kyllä alkaa peli mennä naurettavaksi. Mietin asiaa, kun itselläni on 12 vuotta nuorempi sisko.

Ja toissapäivänä näin kaupassa, kuinka kassa ei suostunut myymään yksin olevalle mieshenkilölle kuin yhden askin yhden merkkistä tupakkaa, välitysepäilyn vuoksi. Voiko noin oikeasti tehdä?! Itsekin olen hakenut joskus kolmeakin eri merkkiä: itselle, siskolle ja siskon miehelle. Kaikki siis olemme täysikäisiä.

Missähän se menee sitten se raja, kuinka nuoren seuralaisen tulee näyttää paperit? Jos esim. 25v ja 13v, voiko myydä? Entä 24v ja 12v, voiko myydä? 18v ja 10v, voiko myydä? Aika hämäräksi menee peli, ihme holhousta. Ymmärrän asian kyllä tiettyyn rajaan asti, mutta kyllä alkaa peli mennä naurettavaksi. Mietin asiaa, kun itselläni on 12 vuotta nuorempi sisko.

Ja toissapäivänä näin kaupassa, kuinka kassa ei suostunut myymään yksin olevalle mieshenkilölle kuin yhden askin yhden merkkistä tupakkaa, välitysepäilyn vuoksi. Voiko noin oikeasti tehdä?! Itsekin olen hakenut joskus kolmeakin eri merkkiä: itselle, siskolle ja siskon miehelle. Kaikki siis olemme täysikäisiä.

No sä et tiedä välttämättä kaikkea mitä se kassahenkilö tietää, todennäköisesti sillä on syy miksi vain yhtä merkkiä myi.

Nykyään liian monessa asiakkaassa on tuota vikaa että tuomitaan ja syytellään kaupan henkilökuntaa, vaikka oikeasti tilanteesta ei tiedetä yhtään mitään.

Näin kassatyöntekijänä tulee mieleen heti useampikin mahdollinen syy, miksi jollekin asiakkaalle ei myytäisi kuin yhden merkkistä tupakkaa.
Siis mahdollisia ja kaupassa jopa todennäköisiä skenaarioita on monta.

Mutta sulle ei tule mieleen yhtään, eikö silloin kannattaisi olla tuomitsemattakin kun ei tiedä?

Ikää on vaikea arvioida, en minä kiusallani kysele ikää muttakun meillä valvotaa sitä että sitä tulee kysyttyä eli osa työtäni on kysyä ihmisiltä paperit, ketkä ovat mahdollisesti alle 30v. Minua ei kiinnosta oletko raskaana, oletko armeijan vaatteissa tai muissa työvaatteissa, minua ei kiinnosta auton avaimesi eikä mikään muukaan kuin ne paperit. Jos seurassasi on muita, saatan kysyä heiltäkin. Minulle on myös ihan sama ostatko yhden vai 50 askia, vaikka kaikki eri merkkiä. Siihen sinulla on oikeus.

Täytyy muistaa että minä teen rikoksen jos myyn alaikäiselle ikäraja-tuotteita, ja kauppa voi menettää lupansa jos tarkastuksissa ilmenee sellaista. Siksi tätä tehdään.

Ikää on vaikea arvioida, en minä kiusallani kysele ikää muttakun meillä valvotaa sitä että sitä tulee kysyttyä eli osa työtäni on kysyä ihmisiltä paperit, ketkä ovat mahdollisesti alle 30v. Minua ei kiinnosta oletko raskaana, oletko armeijan vaatteissa tai muissa työvaatteissa, minua ei kiinnosta auton avaimesi eikä mikään muukaan kuin ne paperit. Jos seurassasi on muita, saatan kysyä heiltäkin. Minulle on myös ihan sama ostatko yhden vai 50 askia, vaikka kaikki eri merkkiä. Siihen sinulla on oikeus.

Täytyy muistaa että minä teen rikoksen jos myyn alaikäiselle ikäraja-tuotteita, ja kauppa voi menettää lupansa jos tarkastuksissa ilmenee sellaista. Siksi tätä tehdään.

Hyvin laitettu. :)

Tuo viimeinen kappale vain pisti silmään:

"Täytyy muistaa että minä teen rikoksen jos myyn alaikäiselle ikäraja-tuotteita, ja kauppa voi menettää lupansa jos tarkastuksissa ilmenee sellaista. Siksi tätä tehdään."

- Tässä ilmenee se vääristymä, joka mielestäni on aiheutunut näillä naurettavilla holhoamisikärajoilla.

Tuota tehdään siksi että alaikäiset eivät saisi polttaa tupakkaa, ei sitä pitäisi tehdä nykysyistä, pelko persiissä että monoa tulee jos ei kysy, kaupat pelkää rangaistuksia ja tarkastajia, TÄYSI-IKÄISET nillittää papereiden näyttämisestä tai vähintäänkin siitä että tupakan osto automaatista muistuttaa lähinnä jotain bingoa nykyään.

Nykymeno on ihan persiistä, en malta odottaa että pääsen kassalta pois. :)

Kysyisin samantyylistä kysymystä. Olemme miehen kanssa molemmat vuorotöissä ja hyvin harvoin pääsemme samaan aikaan kauppaan. Tänään oli mun vuoro käydä kaupassa ja ostin kaksi askia tupakkaa, toinen sinistä ja toinen punaista. Tämä kassaneiti jonka kanssa asioin ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa mutta taaempana kassalta tuli nuori n. 18v kassatyttö sanomaan että nuorille ei saisi myydä kahta eri värist tupakkaa. Tämän takia jouduin ajamaan eri kauppaan jotta sain myös miehelleni tupakka-askin. Teki mieli jättää ostokset siihen ja todeta että voin käydä kyllä muuallakin...

Onko tämä ihan normaali käytäntö?

myyjällä ei ole oikeuksia kysyä papereita kun vain ostajalta, ellei epäile tuotteen välittämistä alaikäiselle. kävin alkossa 16v siskoni kanssa ostamassa viiniä ja kassalla näytin paperit myyjälle (siskoni oli siinä sivummalla) . myyjä pyysi siskoani näyttämään paperit ja tuohon sanoin että: vain ostajan paperit saa kysyä ja pyydä esimiehesi paikalle. esimies tuli ja selvensi tilanteen että : VAIN TUOTTEEN OSTAJAN PAPERIT TULEE KYSYÄ. LAISSA SANOTTU ETTÄ VAIN OSTAJALTA SAA KYSYÄ PAPERIT!