Avioero ja omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoa kaipaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletko katkera jollekkin? Talo muutetaan rahaksi jossain vaiheessa jokatapauksessa, mutta ei nyt koska KUMMALLAKAAN ei ole siihen kiinnostusta. En mä ole tätä taloa ottamassa itelleni, tämä on molempien ja ihan yhtälailla se päätös pistää talo myyntiin voi tulla minulta itseltäni, en minä voita siinä mitään että jään tähän asumaan, minulle olisi taloudellisesti kannattavampaa ottaa rahat pois ja ostaa oma velaton asunto mutta en halua nyt tehdä sitä lapsille.

No, sä olet selvästi päätökses tehnyt niin mitäs sitten kyselet?

Oletko katkera jollekkin? Talo muutetaan rahaksi jossain vaiheessa jokatapauksessa, mutta ei nyt koska KUMMALLAKAAN ei ole siihen kiinnostusta. En mä ole tätä taloa ottamassa itelleni, tämä on molempien ja ihan yhtälailla se päätös pistää talo myyntiin voi tulla minulta itseltäni, en minä voita siinä mitään että jään tähän asumaan, minulle olisi taloudellisesti kannattavampaa ottaa rahat pois ja ostaa oma velaton asunto mutta en halua nyt tehdä sitä lapsille.

No sittenhän talo lähtee heti myyntiin. Onnea, toivotaan, että hinnoittelu on kohdillaan ja talo menee pian kaupaksi.

[QUOTE="Vieras";28475047]No, sä olet selvästi päätökses tehnyt niin mitäs sitten kyselet?[/QUOTE]

Jos luet aloituksen uudestaan niin huomaat että en tullutkaan kyselemään neuvoja siitä että jäänkö tähän asumaan vai en..

[QUOTE="Vieras";28475038]No kyllä minä otn sen lainan jotta sain lunastettua. Palkka riittää siihen ja paljoon muuhun.[/QUOTE]

No se on hyvä juttu se.
Vaikka minulla onkin hyvä palkka, siltikään en usko että se riittäisi 250 000 euron lainan lyhentämiseen, talon kulujen kattamiseen ja hyvään elämään noin muuten. Siis millään järjellisellä laina-ajalla...
Ei noin suuren lainan ottamisessa ainakaan mitään järkeä olisi.

Osaiskos joku kertoa että miten tulisi avioero tilanteessa toimia jos minä lasten kanssa jään nykyiseen taloomme asumaan ja taloa ei ositeta?

NÄKÖJÄÄN EI OSAA.

Laina on puoliksi mutta talolla on paljon enemmän arvoa kuin mitä siitä on lainaa, jos talo myöhemmin myydään niin pitääkö siitä olla joku paperi missä todetaan että talosta 50% kuuluu minulle vielä eron jälkeenkin?

JOS TALO MYYDÄÄN NIIN SIITÄ EI TULE TUOLLAINEN PAPERI VAAN KAUPPAKIRJA.

Jos vaikka ajan kanssa asuntolaina saadaan maksettua pois ja talo on oma sekä molempien nimissä. Ja onko pankille ok että asuntolaina jää molempien nimiin vaikka ero astuu voimaan?

ON.

Jos joku osaisi vastata niin olisin kiitollinen!

Tuossa vastaukset. Älä ihmettele, että jotkut vastaa väärin kun kysymykset on noin huonosti muotoiltuja.

No se on hyvä juttu se.
Vaikka minulla onkin hyvä palkka, siltikään en usko että se riittäisi 250 000 euron lainan lyhentämiseen, talon kulujen kattamiseen ja hyvään elämään noin muuten. Siis millään järjellisellä laina-ajalla...
Ei noin suuren lainan ottamisessa ainakaan mitään järkeä olisi.

Miehelle suuri riski on myös se, että jos tämä tirppa ei pysty lyhentämään lainaa, myös hänen luottotietonsa menevät. Ja talon kunnon rapistuminen ylläpidon puutteen takia laskee arvoa ja siinä taas tulee tappiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkee särkee;28475071:
Miehelle suuri riski on myös se, että jos tämä tirppa ei pysty lyhentämään lainaa, myös hänen luottotietonsa menevät. Ja talon kunnon rapistuminen ylläpidon puutteen takia laskee arvoa ja siinä taas tulee tappiota.

Elämä on täynnä riskejä.
Itse asun vanhassa talossa ja juurikin nuo remontti- ja muut kulut on otettava huomioon noissa talon ylläpitokustannuksissa. Ja ne on kalliita. Ap:lla tosin kyseessä oli uusi talo, jossa sitä remonttia ei niin tarvita. Silti talon ylläpito maksaa helposti sellaiset 500-800 euroa per kk.

"Laina on puoliksi mutta talolla on paljon enemmän arvoa kuin mitä siitä on lainaa, jos talo myöhemmin myydään niin pitääkö siitä olla joku paperi missä todetaan että talosta 50% kuuluu minulle vielä eron jälkeenkin?

JOS TALO MYYDÄÄN NIIN SIITÄ EI TULE TUOLLAINEN PAPERI VAAN KAUPPAKIRJA. "

No tarkotin kyllä tuolla sitä että mikä tai kuka määrittää että onko talo 50/50 vai vaikka 10/90 jos ei ole olemassa paperia jolla pystytään todistamaan talon omistussuhteet.

Miksi edes myytäisiin "koskaan"? Jos se jäisi lapsille asuttavaksi jne. Ei tuollaisia sopimuksia voi tai ainakaan kannata tehdä, jossa maksetaan jotain kun ehkä joskus myydään ja saadaan rahaa.

Siinä kohtaa kun talo myydään, sitten kun jompikumpi tai kumpikin haluaa talon myydä. Jos minä maksan lainaa ja asunto on puoliksi molempien niin sehän on ikäänkuin sijoitus sille toiselle joka ei maksa lainaa mutta omistaa puolet.

"Laina on puoliksi mutta talolla on paljon enemmän arvoa kuin mitä siitä on lainaa, jos talo myöhemmin myydään niin pitääkö siitä olla joku paperi missä todetaan että talosta 50% kuuluu minulle vielä eron jälkeenkin?

JOS TALO MYYDÄÄN NIIN SIITÄ EI TULE TUOLLAINEN PAPERI VAAN KAUPPAKIRJA. "

No tarkotin kyllä tuolla sitä että mikä tai kuka määrittää että onko talo 50/50 vai vaikka 10/90 jos ei ole olemassa paperia jolla pystytään todistamaan talon omistussuhteet.

Kauppakirjastahan sen pitäisi näkyä! Jos olette sen yhdessä ostaneet ja molempien nimet alla kauppakirjassa eikä mitään muuta eriteltynä, niin silloin se on 50/50.