Vauvalla on ollut vatsavaivoja ja ollut itkuinen, miehen sukulainen vihjaili, että imetys kannattaa lopettaa

• Viestiketjun aloittaja ihmevinkki
  • Ensimmäinen viesti
-
Älä kuuntele moisia!
Jätä ruokavaliosta pois ilmaa aiheuttavat: kaali, sipuli, ruisleipä jne.

Jos ei auta, ala googlettaa maitoallergiaa.
Todellakaan imetystä ei kannata lopettaa ihan heppoisin perustein.

-
Me käytiin vyöhyketerapiassa, se auttoi kyllä hieman. Vauva oppi rupsuttelemaan.
Suurin ongelma meillä oli tuo maitoallergia.
Umetysdieetillä sen sai kyllä hyvin kuriin.

miee
kannattaa karsia mausteet pois omasta ruokavaliosta. ja miettisin kolme krt antasinko rota-rokotetta jo valmiksi mahakipuiselle vauvalle. imetys antaa yleensä mielettömän hyvän suojan rotaa vastaan, et riski sairastua siihen on minimaalinen, kun taas rokote voi kunnolla pahentaa tilannetta.

Jos on maitoallergiaa, niin siinä ei mikään parin päivän välttäminen auta vaan maidon välttämistä pitää jatkaa 2-3viikkoa jonka jälkeen tehdään altistus. Ja täysin maidoton dieetti, pisaraakaan ei saa syödä tai juoda mitään maitoa tai sen osia/jäämiä sisältävää. Naudanliha on myös kielletty, koska voi sisältää maitoproteiinin jäämiä. Nämä ohjeet saimme yksityiseltä lastenlääkäriltä kun lapsellamme epäiltiin maitoallergiaa.
Imetystä ei pidä mennä lopettamaan jos se muuten sujuu hyvin molemminpuolin. Kasvaahan lapsi toki korvikkeellakin, mutta oma maito on aina parempi vaihtoehto jos se vauvalle ja äidille sopii. Jos on syytä epäillä allergiaa niin suosittelen menemään yksityiselle lastenlääkärille jolla on kokemusta asiasta. Jos vauvalla on ruoka-aineallergiaa niin se pitää luonnollisesti sitten karsia imettäjän omasta ruokavaliosta pois. Imetysaika on kuitenkin niin lyhyt, että varmasti se onnistuu jos ei ole kovin moniallerginen lapsi kyseessä. En mä ainakaan koe, että maidoton olisi ollut vaikea pala nieltäväksi. Löysin ihan uusia suosikkeja joita ei muuten olisi tullut kokeiltua. Soijajogurtti oli tajuttoman hyvää, en yleensä tykkää mansikkajogurtista mutta se oli oikeesti maukasta. Ja kaurakerma on hyvää, niin ruuanlaittoon tarkoitettu kuin vaahtoutuva. Mun mielestä jopa paremman makuista kuin tavallinen kerma. Eikä vaahtoutuva soijakerma sekään ollut yhtään hassumpaa.

"vieras"
Höpö höpö. useimmilla vauvoilla on masuvaivaa enemmän tai vähemmän, ennenkuin suolisto kehittyy. Syötä vauvaa itse makuulla tai niin että vauva on pystyasennossa, nämä voi auttaa. Jos vauva hotkii, koita hillitä sitä ottamalla tissi hetkeksi pois (ihan pari sekunttia ja sit uusiksi). Röyhtäytä kunnolla joka ruuan jälkeen ja jumppailkaa masua/jalkoja monta kertaa päivässä.

Meidän vauvalla oli koliikki ja pahat masuvaivat, noi oli parhaimmat avut. Meni itsellään ohi kaikki masuvaivat 3,5 kk iässä.

muutoksen nähnyt
Hei. Katso ettei d- vitamiinit ole rasvapohjaisia vaan vesipohjaisia ja tärkein juttu eli osta hwti luontaistuotekaupasta vauvalle tarkoitettuja maitohappobakteereja. Siskonpoikani vauvana huusi ja kipristeli aina syödessä ja syönnin jälkeen ja se loppui kun saatiin tuo neuvo. Silloin 10 v sitten bakteerit oli kapseleita jotka rikottiin t-lusikalliseen äidinmaitoa. Silloin oli myös neuvolatutkimus vauvojen maitohappobakteerista ja lapset jotka sai sitä oli paljon terveempiä. Jos se ei jonkin ajan päästä auta niin sit äidille maidoton, mausteeton, suklaaton dieetti..

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
"vieras"
kannattaa karsia mausteet pois omasta ruokavaliosta. ja miettisin kolme krt antasinko rota-rokotetta jo valmiksi mahakipuiselle vauvalle. imetys antaa yleensä mielettömän hyvän suojan rotaa vastaan, et riski sairastua siihen on minimaalinen, kun taas rokote voi kunnolla pahentaa tilannetta.
Rotahan iskee yleensä 1-1,5 vuoden ikäiseen, kuinkahan moni vielä sen ikäistä imettää??

"Vieras"
Älä ihmeessä lopeta imetystä, vaan yritä löytää joku muu ratkaisu ja selvyys asiaan. Tuo on harmittavan totta, että suurin osa vauvoista itkeskelee mahaansa aluksi ja sitten sen loppuu 2-3kk ikäisenä.

"vieras"
Kuukauden ikäisellä on mahakipuja useimmiten vain siitä syystä, että SE ON VAUVA! Suolisto ei ole kehittynyt, toisilla vauvoilla se sitten aiheuttaa enemmän vatsakipuja kuin toisille. 2-3kk iässä kipuilut loppuvat, katso vaan. Jos jatkuvat sen jälkeen, niin sitten voi viedä lekurille mutta ennen sitä (jos lapsi ei siis huuda 24/7 kipuitkua selkä kaarella) ei mihinkään lääkärille kyllä viitsisi itse edes lasta viedä.

Meillä esikoinen huusi ekat 2kk ja sen jälkeen huudot loppui, mitään allergioita tai muita hänellä ei ole koskaan ollut, ikäkauteen kuuluvaa itkua se vain oli.

"vieras"
Itse vaihdoin maitotuotteeni laktoosittomiin ja annon maitohappobakteereita lapselle.
Sen jälkeen vatsavaivoja oli niin vähän, että melkein hävettää sanoa. Rupsutteli tunteella, mutta ei kertaakaan itkenyt vatsakipuja.

Röyhtäytä enemmän, jopa imetyksen aikana, eli jos imetät yleensä molemmista rinnoista niin imetä 5 min yhdestä rinnasta ja röyhtäytä, sitten 5min toisesta ja röyhtäytä... jne... imetä vuoronperään molemmista kunnes vauva ei enää ime vaan natustaa vain...tämä saattaa olla raskasta aluksi mutta on sen arvoista. Vältä kahvia ennen imetystä sekä muita (jo muidenkin mainitsemia) ruoka-aineita ennen imetystä. :wave:

puhhuh
Jo johan oli varsinainen imetyksen ja lastenhoidon asiantuntija. Ehkä heillä oli mennytkin joskus noin, mutta ei tarkoita, että teillä parantaisi asiaa.

Todennäköisimmin auttaa aika. Kahvin, sipulin, kaalin yms. on varmasti hyvä ja kohtuullisen helppo toteuttaa. Mulle lääkäri väitti, että maitoallergia ei ala vielä noin aikaisin, mutta voi olla jo vanhaa tietoa.

Tässä ketjussa oli monta ihan kokeilemisen arvoista neuoa. Vielä yksi mikä meillä auttoi: jos maitoa tulee kovalla vauhdilla (ns suihkutissi), niin pieni lypsäminen ennen imetystä voi auttaa.

"Been there"
Meillä oli TODELLA masuvaivainen lapsi ja miehen suku teki selväksi, että vika on mun tissimaidossa. Se on pahin isku vyön alle mitä olen koskaan kokenut. Näin 6v jälkikäteen naurattaa se oma tunnereaktio, mutta silloin, siinä hormoonihuurussa se oli todellakin pahin loukkaus ikinä.

Kaikki yllä mainittu kannattaa varmasti kokeilla ja tietenkin puhua asiasta neuvolassa ja käyttää lääkärissä. Meitä tutkittiin todella paljon ja syytä ei vain löytynyt. Ja tuo mun maidon morkkaus jatkui vaikka sanottiin, että KUUSI erikoislääkäriä on eri mieltä.

Tuossa tilanteessa tarvitsee uskoa omiin kykyihinsä. Meillä vyöhyketerapiasta ei ollut mitään hyötyä. Ei myöskään maidottomasta ruokavaliosta, eri asennnoista, mun ruokavaliomuutoksista, korvikekokeilusta.

Jaksuja ja voimahali!

Yhteistyössä