Mitä facebookissa tarkottaa se kotikaupunki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiippari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kotikaupunki on se missä sun koti on . vaihtoehtona "nykyinen" facebookissa varmaankin tulee siitä, et kaverit näkee missä suunnas sä nyt reissaat.. vaikka kaverin luona rovaniemellä

Jahas, monella nimenomaan suomalaisella on Fb-profiilissaan home townin paikalla asuinkaupunki silloinkin, kun eivät ole sieltä kotoisin. Home town lienee softassa käännetty virheellisesti kotikaupungiksi, vaikka se tarkoittaa syntymäkotipaikkaa. Minulla näkyy "From Isojoki" (= home town), koska sieltä olen kotoisin. Ja asun Helsingissä (= current city). -- Terveisin auktorisoitu kääntäjä (su-en-su)

Wikipedia selittää oikein sen, mitä hometown (tai home town) tarkoittaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Hometown
Hometown = syntymäkotikunta
Current city = asuinkaupunki (asuinkunta)

Hometown on yksiselitteisesti syntymäkotikunta. Hometown on Facebookissa virheellisesti käännetty kotikaupungiksi. Sanapareja ei saa kääntää sana kerrallaan tuntematta sanaparin merkitystä lähtökielessä. Current city on asuinkaupunki. Terveisin auktorisoitu kääntäjä su-en-su (katsokaa myös Wikpediasta "hometown").

Voi herranjestas! Ei toi kotikaupunki ole mikään makuasia, vaan kun virallisessa lomakkeessa/hakemuksessakin kysytään kotikaupunkia, ei sinne saa laittaa syntymäkaupunkia! Vaan koska olet sitä mieltä!? Ei siinä sun mielipiteellä ole merkitystä!
Sama sitten mitä facebookissa on suomennettu tai tarkoitetaan. Kotikaupunki on aina nykyinen asuinkaupuki, missä ollaan kirjoilla ja maksetaan veroja. Tajutkaa jo!!
Ja facebookissahan nykyinen sijainti voi muuttua lomien ja matkojen ajaksi yms.

käännöksen tuottama ongelma, suomessa ei ole totuttu tälläiseen ajatteluun. Jenkeissä olet aina kotoisin sieltä missä synnyit, suomessa taas sieltä mistä nyt satutkin sanomaan..

[QUOTE="vieras";22932262]käännöksen tuottama ongelma, suomessa ei ole totuttu tälläiseen ajatteluun. Jenkeissä olet aina kotoisin sieltä missä synnyit, suomessa taas sieltä mistä nyt satutkin sanomaan..[/QUOTE]

Väärin! Suomessa kotikaupunki on se kaupunki, missä olet kirjoilla.

Oli miten oli, mutta facebookissa se hometown meinaa sitä missä olet syntynyt/asunut nuoruuden/lapsuuden, ja current city sitä mihin olet muuttanut.

ESIM. Lives in Turku, from Tuppukylä.

[QUOTE="vieras";22932423]Ihan turha se on vääntää, että mitä se kotikaupunki siellä tarkottaa, kun se on käännetty väärin![/QUOTE]

Tai sun on ihan turha vääntää siitä, koska : LUE OTSIKKO JA MIETI MITÄ SIINÄ NYT KYSYTTIINKÄÄN?

[QUOTE="vieras";22932342]Väärin! Suomessa kotikaupunki on se kaupunki, missä olet kirjoilla.[/QUOTE]

Eihän tuossa tekstissä kukaan ottanut kantaa siihen mikä on kotikaupunki, kuhan jaaritteli asiaa joka on jo käsitelty.

Muutenkin fb on niin 2005..

Jahas, monella nimenomaan suomalaisella on Fb-profiilissaan home townin paikalla asuinkaupunki silloinkin, kun eivät ole sieltä kotoisin. Home town lienee softassa käännetty virheellisesti kotikaupungiksi, vaikka se tarkoittaa syntymäkotipaikkaa. Minulla näkyy "From Isojoki" (= home town), koska sieltä olen kotoisin. Ja asun Helsingissä (= current city). -- Terveisin auktorisoitu kääntäjä (su-en-su)

Kyllä. Ja suomen kielessä sana kotikaupunki tarkoittaa todella sitä kaupunkia, missä olet kirjoilla. Eli Facebookissa oleva kotikaupunki on ristiriitainen, koska se tarkoittaa kahdella eri kielellä kahta eri asiaa.

[QUOTE="vieras";22932238]Voi herranjestas! Ei toi kotikaupunki ole mikään makuasia, vaan kun virallisessa lomakkeessa/hakemuksessakin kysytään kotikaupunkia, ei sinne saa laittaa syntymäkaupunkia! Vaan koska olet sitä mieltä!? Ei siinä sun mielipiteellä ole merkitystä!
Sama sitten mitä facebookissa on suomennettu tai tarkoitetaan. Kotikaupunki on aina nykyinen asuinkaupuki, missä ollaan kirjoilla ja maksetaan veroja. Tajutkaa jo!!
Ja facebookissahan nykyinen sijainti voi muuttua lomien ja matkojen ajaksi yms.[/QUOTE]

Nyt ei ollut kyse mistään "virallisista lomakkeista/hakemuksista" vaan FACEBOOKISTA.

Facebookissa on käännösvirheitä muutenkin, joten ei ole niin tarkkaa.

Kyllä se vaan on niin, että kun laitat sen kaupungin nimen jossa olet (Current Location) vaikka Helsinki, niin nykyprofiilissa lukee sitten Lives in Helsinki, Finland.
Ja kun laitat kotikaupungiksi Utsjoki (Home Town), niin profiilin yläreunassa lukee, From Utsjoki, Finland.

http://suomisanakirja.fi/q/Mit%C3%A4+tarkoittaa+kotikaupunki

Itse hain vastausta tähän, mitä Facebookissa tarkoitetaan kotikaupungilla.
profiiliinhaan tulee näkyviin vain "asuu nyt paikkakunnalla XXX" ja mökin kuva "paikkakunnaLTA",
missä viimeinen eli mökki tarkoittanee juurikin tuota kotikuntaa.

kun on käännöksestä kysymys, arvelisin kuitenkin kotipaikkakunnalla tarkoitettavan mistä on yleensä kotoisin, eli lähtöisin.

itse kävin syntymässä hämeessä, mutta muutin jo kaksi vuotiaana paikkakunnalle, missä kävin koulut ja mistä lähdin "maailmalle".

ajattelin siksi olevan fiksumpaa muuttaa facebookkiin kotikunnaksi paikan, mistä lähdin itseelliseen asumiseen, siis pois vanhempieni hellästä huomasta.

koska siten tuo facebookin hakusysteemikin toimii parhaiten.
jos hakee esim. luokkakavereitaan, niin hakuunhan laitetaan paikkakunnan missä on koulut käynyt, ja näin olenkin löytänyt koulukavereitani. heidän kotipaikkakuntansa on siis Ruovesi. ja tämän hetkinen paikkakunta vaikka Helsinki.

jos joku yrittäisi hakea esim. minua Ruovesi -haulla niin eipä onnistais.
ja haluaisin, että nimiin myös kirjattaisiin enemmän omaa sukua -jotain. kun naispuolisia luokkakavereita on ollut vaikea löytää, kun ei yhtään tiedä millä nimellä nuo tällä hetkellä seilaavat.
koulukaveri.comista sitten joitakin olen tavoitellut.

Nyt valoja pääle mitähän se vois tarkottaa
WGuZqg

[QUOTE="Miia";24043067]Itse en laittaisi mitään oikeita tietoja feisbookkiin itsestäni..

FJTlu1
[/QUOTE]

mitä järkeä sinne laittaa valheellisia tietoja.
parempi sitten pysytellä poissa.

niitä tietoja on parempi että ei laita ollenkaan, kun se että laittaa valheellisesti.

Facebookissa asuinpaikan kohdilla lukee '' tämänhetkinen kaupunki'' joka on siis kaupunki missä asuu tällähetkellä ja erikseen kotikaupunki joka sitten tottakai on kaupunki mistä on kotoisin.

- AM

Facebook on kääntänyt kotikaupungin muotoon mistä olet kotoisin ja tämänhetkisen kaupungin missä asut.
Ei näy aina...
Tämänhetkinen kaupunki ei mielestäni ole se missä käyn, haloo kuka nyt perustietoihin tämmöstä päivittäisi koko ajan...

Laitoin kohtaan kotikaupunki helsinki ja nykyiseksi asuinpaikaksi turku. Noh nyt facebookissa lukee näin:

Asuu nyt paikkakunnalla Turku, Finland

Paikkakunnalta Helsinki

eli kotikaupunki on se mistä olet lähtöisin

Yhteistyössä