Minkä ravintolisien hyötyihin uskotte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Mä syön tällä hetkellä päivittäin D-vitamiinia, E-epaa, monivitamiinia, C-vitamiinia ja maitohappobakteereja. D-vitamiinin, E-epan ja maitohappobakteerien uskon ainakin olevan hyödyksi. C-vitamiinia ostin, kun sairastelin ja monivitamiinia syön ns. "varmuuden vuoksi", ettei tulisi vitamiinien puutosta. En yhtään tiedä, kuinka monipuolisesti syön.

B-vitamiini on auttanut jos on ollut stressiä, D-vitamiinin ja sinkin pitäisi auttaa flunssaherkkyyteen mutta en ole ihan varma niiden tehosta. Sen kyllä olen huomannut että kun D-vitamiinin jättää lapsilla pois niin kohta ovat nuhassa.

[QUOTE="vieras";28413292]no eip oo näyttäny sinuhun ainakaan nuo tehoovan.[/QUOTE]

Enpä ainakaan sairastele lähes koskaan. :) Tosin taitaa vaan olla hyvä vastustuskyky. Nuo maitohappobakteerit silti auttaa varmasti.

En usko minkään ravintolisän olevan mitenkään erityisen hyödyllinen. Tai en ainakaan koe saaneeni mitään apua mistään. Korkeintaan jotain lume vaikutus on jollaki valmisteella voinut olla.

Sanotaanko nyt että maitohappobakteerit pitää ummetuksen poissa.

Uskon ainoastaan D-vitamiiniin ja tosiaan tuo maitohappobakteeri on auttanut matkoilla vatsan toimintaan.

Muut on mielestäni ihan höpöhöpöä, tarvitsisivat paljon lisää puolueettomia tutkimuksia, ennen kuin itse ryhtyisin syömään.
Syön ainoastaan jos lääkäri minulle jotain määräisi ottamaan.

Eikös juurikin yksi tutkimus todennut että monivitamiineja popsivat ihmiset kuolevat aikaisemmin kuin ne jotka eivät lisävitamiineja nauti... Eli yhtä tyhjän kanssa.

Ainahin D-vitamiinin.:wave:

Viime sysksystä 2012 syöty koko perhe vahvempaa annosta ja lentsuilta ollaan hienosti vältytty.
Itselläin ja lapsella vain kerran lievänä, normisti lapsellahin jopa 2-3krt/talvi

Aikuiset meillä käyttää 100 mikrogrammaa/vrk ja 8v. poikanen 30 mikrogrammaa/vrk.

On ihan tieteellisesti todistettu, että D-vitamiinia emme saa riittävästi ravinnosta ja pimeän aika(6kk)tekee myös sen, että tarve kasvaa.

Toki on muitakin vitamiineja, joiden hyötyyn uskon, tässä pari: C-vitamiini(1000mg/vrk)ja kaikki B-ryhmän vitamiinit jne..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28413376]Uskon ainoastaan D-vitamiiniin ja tosiaan tuo maitohappobakteeri on auttanut matkoilla vatsan toimintaan.

Muut on mielestäni ihan höpöhöpöä, tarvitsisivat paljon lisää puolueettomia tutkimuksia, ennen kuin itse ryhtyisin syömään.
Syön ainoastaan jos lääkäri minulle jotain määräisi ottamaan.

Eikös juurikin yksi tutkimus todennut että monivitamiineja popsivat ihmiset kuolevat aikaisemmin kuin ne jotka eivät lisävitamiineja nauti... Eli yhtä tyhjän kanssa.[/QUOTE]

Eikös E-epa ole aika hyvin tutkittu? Sitä myös määrätään nykyään tosi monille mielenterveyspotilaille.

Multivita imetys&raskaus on käytössä. En tiedä auttaako mutta pakko on sitä syödä, raskausajan kärsin ruokahaluttomuudesta joten syömiset oli vähän niin ja näin. Nyt kun vauva on syntynyt niin tulee syötyä mitä nyt ehtii imetysten ja vauvan hoidon välissä valmistaa. Isommille lapsille syötän maitohappobakteereja ja d-vitamiinia. Luotan niihin kyllä, esim tänä talvena eivät ole sairastaneet yhtään mitään flunssia tai vatsatauteja. Itselle ostin just apteekista poretabletteja joissa on sinkkiä ja c-vitamiinia kun meinaa räkätauti iskeä. Sinnkiä oon aiemmin ottanut aina kun on sellainen tunne että oon tulossa kipeäksi, kuvittelen ainakin että lievittää tai estää flunssan tulon..

Uu, ihan tosi? Miten se siihen vaikuttaa? (Pitää heti huomenna mennä ostamaan, jos tästä rumbasta sitten järjissään selviäis...)

En nyt menis vitamiinipurkkia tuputtamaan lohdukkeeksi jollekin joka on just keskellä konkurssia, avioeroa ja jolla on just syöpä todettu. Mutta itse huomasin ekaa kertaa B-vitamiinin aloitettuani nuorempana että töissä (tai harjoittelupaikka se oli) en stressannut enää niin pahasti ja oli levollisempi olo. Se vaikutus oli aika selkeä, ehkä ajan mittaan vähän lieveni.
Löysin tähän jonkun Kuntoplus-sivuston tekstin kun googletin:

B-vitamiineilla stressiä vastaan
B-ryhmän vitamiinit - niasiini, riboflaviini, tiamiini, pantoteenihappo, biotiini, B-6, foolihappo ja B-12 - toimivat parhaiten yhdessä.

B-vitamiinit vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, ja foolihapon, B6- ja B12-vitamiinin puute voi johtaa muistin ja tiedollisten taitojen heikkenemiseen. Hermosto ja immuunijärjestelmä tarvitsevat B-vitamiineja vastustaakseen stressin vaikutuksia. On esitetty, että foolihappo voi auttaa sressiin liittyvään masennukseen.

D-vitamiinia ja foolihappoa (B-ryhmän vitamiini) syön vakituiseen, niitä pidän perusteltuina. Tai no, foolihaposta voin luopua sitten kun lisääntymiset on lisäännytty ja imetykset imetetty.

Rautalisää olen myös tarvinnut ja tulen tarvitsemaan jatkossakin, jos vanhat merkit paikkansa pitää, tuppaa tuo Hb sektiossa humpsahtamaan ja kuitenkin pitäisi varastoista vauvallekin riittää.

Syön myös joskus jotain raskaus-imetys-monivitamiineja (ja silloin en ota d-vitamiinia ja foolihappoa erikseen), jos omatunto kaipaa rauhoittelua kun ei jaksa aina syödä niin fiksusti kuin haluaisi. Mutta niillä lienee lumevaikutus suurempi kuin todellinen :)

En nyt menis vitamiinipurkkia tuputtamaan lohdukkeeksi jollekin joka on just keskellä konkurssia, avioeroa ja jolla on just syöpä todettu. Mutta itse huomasin ekaa kertaa B-vitamiinin aloitettuani nuorempana että töissä (tai harjoittelupaikka se oli) en stressannut enää niin pahasti ja oli levollisempi olo. Se vaikutus oli aika selkeä, ehkä ajan mittaan vähän lieveni.
Löysin tähän jonkun Kuntoplus-sivuston tekstin kun googletin:

B-vitamiineilla stressiä vastaan
B-ryhmän vitamiinit - niasiini, riboflaviini, tiamiini, pantoteenihappo, biotiini, B-6, foolihappo ja B-12 - toimivat parhaiten yhdessä.

B-vitamiinit vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, ja foolihapon, B6- ja B12-vitamiinin puute voi johtaa muistin ja tiedollisten taitojen heikkenemiseen. Hermosto ja immuunijärjestelmä tarvitsevat B-vitamiineja vastustaakseen stressin vaikutuksia. On esitetty, että foolihappo voi auttaa sressiin liittyvään masennukseen.

Ikävä esimerkki epäasiallisesta lisäravinnemainonnasta.

[QUOTE="vieras";28414701]Ikävä esimerkki epäasiallisesta lisäravinnemainonnasta.[/QUOTE]

Kui? En katsonut että oliko tuo kaupallinen sivu, kunhan otin nopeasti tuon ekalta sivulta minkä Google tarjosi. Nuo tiedot kyllä on ihan ollut ravitsemusoppaissakin.

Eipä tuosta B-vitamiinin syömisestä mitään haittaakaan liene - eihän se elimistöön varastoidu kun on vesiliukoinen. Kiitti Echo, googlettamalla löysin nyt itsekin sen verran tietoa, että voisin kaiken varalta purkillisen napsiakin tähän kevätkiirestressiin. :)

D-vitamiinia silloin kun muistan, eli harvoin. Sen hyötyihin uskon.

Magnesiumia otan myös toisinaan.

Muut ovat turhia, syön ihan monipuolisesti, ja pilleripurkista vitamiinit eivät edes imeydy niin hyvin ruoasta.