Mitä mieltä tälläisesta äidistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko muilla kokemusta tälläisestä?
Äitini on siis todella hyökkäävä, aina oikeassa ja tietää kaiken parhaiten.
Puhuu enimmäkseen itsestään eikä juuri kuuntele muita, mutta olettaa senkin edestä tietävänsä aina muiden ajatukset ja tunteet tai käyttäytymisen syyt.
Valehtelee surutta jatkuvasti,asioista joista ei todellakaan tarvitsisi valehdella.
Voi helposti valehdella jonkun ihmisen, ammattilaisen tms. sanoneen jotain joka puoltaa hänen mielipidettään ihan vain vakuuttakseen olevansa oikeassa.
On todella äkkipikainen ja sanoo mielipiteensä ilmoille ennenkuin toinen ehtii saada edes lausetta loppuun.
On jatkuvasti jossain omassa kuplassaan,ei kuule 80% puheistani ja puhuu surutta päälle ja vaihtaa aihetta johonkin ihan muuhun.

Jos en vastaa sillä sekunnilla puhelimeen tai ovikelloon, alkaa kamala tenttaus miksi en vastannut ja tuijottaminen pistävällä katseellaan joka saa aina kädet tärisemään ja sydämen pamppailemaan.
Jos sanon että olin vessassa ja tulin heti kun sain housut jalkaani, hän jatkaa kuinka kauan joutui odottelemaan että avaan oven(vaikka painoi kerran ovikelloa ja minulla kesti ehkä minuutti tulla ovelle).
Jos en tee asioita kuten hän haluaa ja silloinkun hän haluaa(esim. halua tavata häntä juuri silloin tai tuoda lastani yökylään hänen luokseen juuri silloin), alkaa taas tenttaus ja tivaus siitä että mitä minä sitten oikein teen kun en kerta voi?!
Kun sanon että minunko pitäisi päivystää hänen tarpeitansa varten kokoajan, hän sanoo että ei tietenkään mutta toistaa taas pian käytöksensä.

Äidin käytöstä hallitsee ristiriitaisuus.
Hän auttaa rahallisesti koska tahtoo, mutta syyllistää jälkeenpäin siitä miten olen ajanut hänet vararikkoon tai miten hän JOUTUU auttamaan minua.
Hän sanoo että itsepä teet valintasi miehen, koulun, työn, lastenkasvatuksen jne. suhteen mutta yrittää kuitenkin ohjailla valintojani manipuloimalla ja valehtelemalla.
Hän sanoo että olet lahjakas ja fiksu, mutta kuitenkin aliarvioi ja lyttää tämän tästä.
Jos sanon häiritsevästä käytöksestä rauhallisesti ja asiallisesti, hän hyssyttelee ja kieltää käyttäytyvänsä väärin tai heittäytyy marttyyriksi "olen sinun eteesi tehnyt sitä ja tätä ja sinä minua kritisoit" tai alkaa piikitellä minua vioistani.
Jos hermostun, hän kritisoi minua hermostumisesta huutamalla kahta kauheammin.
Tuntuu että hän on TÄYSIN sokea omille vioilleen tai kykenemätön ottamaan mitään vastuuta käytöksestään tai pohtimaan sitä, vaan vika on aina vain minussa..

persoonallisuushäiriöiseltä/narsistiselta henkilöltä, valitettavasti :(
Ikävä sanoa, mutta tuollaisen äidin kanssa menetät oman terveytesi jos et tee stoppia asialle, toisin sanoen ota etäisyyttä tähän ihmiseen... Jaksamista!

HUH! Juokse kovaa karkuun!

No en minä nyt karkuunkaan voi juosta kun en haluaisi lapsilta viedä mummoa..
Pakko olla jonkun verran tekemisissä, mutta aina nähtyämme kyllä sydän hakkaa ja koko kroppa on jotenkin tosi jännittynyt.
Ahdistaa ja ärsyttää ja pitkään ajattelin kuvitelleeni kaiken koska muiden(ulkopuolisten) seurassa hän on todella asiallinen,mukava ja mielistelee kaikkia.

Todellinen narsisti!!!Varo vaan.narsisti käyttää hyväkseen sinua niin kauan pystyy satuttamaan,ja pystyy kyllä kauan.narsisitin lähimmäiset kaikki sairastuu tämän tökeryydestä,eikä välttämättä tunnista olevansa uhrien asemassa.sinuna yrittäisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä.ja sanoisin asiallisesti mutta päättäväisesti että et hyväksy hänen käyttäytymistään.älä anna hänen pilata teidän elämäää!!

Äitisi ei oikein osaa päästää sinusta irti ja kohtelee kuin pikkulasta. Koska itsekin reagoit häneen niin vahvasti olette kyllä liemessä niin pitkään, kunnes katkot esiliinan nauhat irti äidistäsi.

Suosittelen keskusteluapua. Olet nyt nähnyt, mikä on tilanteenne, mutta et tule helposti selviämään äitisi vaikutuksesta yksin. Tai sitten koetat lukea alan kirjallisuutta, jossa käsitellään dominoivaa äitiä ja kilttiä tytärtä, mutta pääasia että lähdet jotenkin avaamaan tilannetta.

Äitiäsi et voi muuttaa, mutta sinä voit muuttaa asenteesi häneen aikuisemmaksi ja kypsemmäksi. Kasvata itsesi irti kiltin tytön syndroomasta ja nujerra syyllisyys, mitä äitisi sinussa koko ajan herättää.

Se, että puhuisit äidillesi nyt ei välttämättä auta, koska sinun täytyisi saada etäisyyttä ensin itseesi ja myös vahvuutta puhua hänelle niin kuin asia on.

Ihailen silti kykyäsi kertoa tilanteestanne ja sillä tulet saamaan paljon apua, jos sitä lähdet hakemaan.

[QUOTE="vieras";28407225]Todellinen narsisti!!!Varo vaan.narsisti käyttää hyväkseen sinua niin kauan pystyy satuttamaan,ja pystyy kyllä kauan.narsisitin lähimmäiset kaikki sairastuu tämän tökeryydestä,eikä välttämättä tunnista olevansa uhrien asemassa.sinuna yrittäisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä.ja sanoisin asiallisesti mutta päättäväisesti että et hyväksy hänen käyttäytymistään.älä anna hänen pilata teidän elämäää!![/QUOTE]

Tätä olen itsekin miettinyt joskus mutta sitten äiti on taas mukava ja asiallinen ja oikein mielinkielin.
Ihan vain näyttääkseen taas kohta todellisen luontonsa..

Todella raskasta koska ainakun yritän asiallisesti sanoa jostain ja vetää niitä rajoja, tuntuu että äiti hyökyy päälle hyökyaallon tavoin ja jyrää alleen.
Hän löytää aina ne keinot miten mitätöidä sanomiseni tai sitten hän ei edes vastaa, on vain kuin olisin ilmaa enkä olisi mitään sanonutkaan.
Olen ollut masentunut myös pitkään ja yleensä jos en käyttäydy hänen tahtonsa mukaan, hän vetää usein masennuskortin esiin.
"Oletkohan taas masentunut?!pitäisikö minun olla huolissani lapsista?!" ja tavallaan kiristää sillä.
Hän on ehkä taitavin näyttelijä jonka tunnen..

Tuntuu jotenkin äärettömän vaikealta oikeasti vetää ne rajat ja pitää ne..

oli samanlainen ja tämä loppui vasta kun katkaisin välit kokonaan. Viimeisellä tapaamisella hän haukkui minut ja veljeni äpäriksi joiden päälle pitäisi ajaa autolla, että silleen...

Yhteistyössä