Mitä mun pitäis tästä ajatella - mies ja isyysvapaa...

• Viestiketjun aloittaja sanni.
  • Ensimmäinen viesti
"jep"
Minusta täysi katoaminen kokonaiseksi viikoksi putkeen on aivan eri asia kuin harrastusten ja oman ajan riistäminen toiselta tykkänään. Ei kukaan varmaan odotakaan, että sen enempää äitiyslomalla oleva äiti kuin isyysvapaalla oleva isäkään istuisi kotona 24/7 tuijotellen sylissä uinuvaa ihmeellistä vauvaa, ja unohtaisi itsensä huoltamisen täysin. Minusta on täysin hyväksyttävää, että jos äiti ja vauva ovat kohtalaisen terveitä ja kunnossa, isä tosiaan menee vaikka koko lauantaiksi hirvimetsään, jos vauva on syntynyt tiistaina. Tai käyttää isyysvapaan suomaa mahdollisuutta käydä salilla keskipäivällä ruuhkaisan illan sijaan. Se mitä en hyväksy on, että merkittävä osuus vapaasta käytetään kaikkinensa aivan muuhun tarkoitukseen, ja ollaan poissa muusta kuin pakottavasta syystä useampi yö putkeen.

Kieltämättä ihmettelisin äitiäkin jos tällä olisi vapaita pidettävänään lapsen syntymän yhteydessä se 3 viikkoa ja hän mielummin palaisi töihin jo kahden viikon perhelomailun jälkeen jotta voisi säästää sen kolmannen viikon myöhemmin harrastusreissuun käytettäväksi. Vieläpä tilanteessa missä koti-isä toivoisi hänen jäävän kotiin koska on itse epävarma pärjäämisestään 1,5v lapsen ja vastasyntyneen vauvan kanssa. Ja muutenkaan tämä äiti ei ole valmis tinkimään omista harrastuksistaan ja menoistaan perheen eduksi nyt kun on uusi vauvakin syntynyt.

sanni.
Täällä ap :)

Eilisillalla sanoin, että jos koira ei ole kunnossa, mies on velvollinen hankkimaan sille hoitopaikan. Eli en lenkitä enää ennen synnytystä. Ja en ole lenkittänyt :)

Jätin miehen lapsen kanssa illalla kotiin ja lähdin kaupungille - mies oli siivonnut keittiön, imuroinut ja siivonnut terassin <3 Ja kun sanoin, että nyt puhutaan, jätti salin väliin ja puhuttiin. Monta muutakin asiaa kuin vain tämä. Mies aikoo nyt pitää syksyllä vain pekkasia/ylityövapaita hirvestyksen yhteydessä ja pidetään perheen kesken pidennettyjä viikonloppuja kesällä siitä jäävästä isyyslomasta.

Ja arvatkaa mitä? Tänään kun lähti töihin, sanoi, että hoida lapsi ja itses, niin hän tekee ruuan tullessaan ja jos on jotain kotitöitä, niin hän hoitaa sitten nekin. On se kuitenkin hyvä mies<3 Näköjään vaati vain multa sen, etten aina ole niin kiltti vaan saan joskus suuni auki :)

"Sadie"
Täällä ap :)

Eilisillalla sanoin, että jos koira ei ole kunnossa, mies on velvollinen hankkimaan sille hoitopaikan. Eli en lenkitä enää ennen synnytystä. Ja en ole lenkittänyt :)

Jätin miehen lapsen kanssa illalla kotiin ja lähdin kaupungille - mies oli siivonnut keittiön, imuroinut ja siivonnut terassin <3 Ja kun sanoin, että nyt puhutaan, jätti salin väliin ja puhuttiin. Monta muutakin asiaa kuin vain tämä. Mies aikoo nyt pitää syksyllä vain pekkasia/ylityövapaita hirvestyksen yhteydessä ja pidetään perheen kesken pidennettyjä viikonloppuja kesällä siitä jäävästä isyyslomasta.

Ja arvatkaa mitä? Tänään kun lähti töihin, sanoi, että hoida lapsi ja itses, niin hän tekee ruuan tullessaan ja jos on jotain kotitöitä, niin hän hoitaa sitten nekin. On se kuitenkin hyvä mies<3 Näköjään vaati vain multa sen, etten aina ole niin kiltti vaan saan joskus suuni auki :)
Kuulostaa hyvältä :)

sanni.
Kiitos teille :) Oppisin vain saamaan sen suuni auki jatkossa vähän aiemmin, ettei tilanne ehtisi tälläiseen pisteeseen. Edelleen täytyy ihmetellä itseänsä, että miten mäkin onneton vielä näiden kaikkien vuosien jälkeen oletan, että mies tajuaa asioita sanomatta. Tai siis, että osaisi "lukea ajatuksia". Niin kuin se eilen itse sanoi, niin ei hän missään vaiheessa ole halunnut mulle mitään pahaa tai perheelle, vaan ei vaan osannut ajatella mun kantilta asioita noin pitkälle.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
"vieras"
Kiitos teille :) Oppisin vain saamaan sen suuni auki jatkossa vähän aiemmin, ettei tilanne ehtisi tälläiseen pisteeseen. Edelleen täytyy ihmetellä itseänsä, että miten mäkin onneton vielä näiden kaikkien vuosien jälkeen oletan, että mies tajuaa asioita sanomatta. Tai siis, että osaisi "lukea ajatuksia". Niin kuin se eilen itse sanoi, niin ei hän missään vaiheessa ole halunnut mulle mitään pahaa tai perheelle, vaan ei vaan osannut ajatella mun kantilta asioita noin pitkälle.
Kiva kuulla, että teillä on asiat saatu selvitettyä ja vardinkin nyt ennen pikkuisen syntymää.. :) Joskus kaksplussalla avautuminen auttaa :D

Turhaan sätit itseäsi siitä, että olet vaan olettanut asioita ja luullut puolison kuulevan ajatuksesi. Eiköhän me kaikki tehdä niin :) Minä ainakin monesti luulen, että mieheni kuulee ajatukseni ja ymmärtää rivien välistä... Ja mies luulee myös samaa minusta :D :D

"jep"
Hienoa :).

Meilläkin on lasten pikkulapsiaika ollut aika takkusta, ja mies on minulle ihan ääneen sanonutkin, että älä vaadi sitä ajatustenlukua. Kaipa silleen karkeana stereotypiana voisi sanoa, että siinä missä keskivertonainen koko ajan haistelee toisten mielialaa ja tunneilmastoa ja jaksamista, mies olettaa, että kyllä se sanoo, jos haluaa muutosta. Nainen ajattelee, että tosi paha moka täytyy olla, jos toinen joutuu suoraan sanomaan, ja mies ajattelee, että mitään mokaa ei ole, ellei suoraan sanota. Nainen myös helposti ehkä olettaa, että mieheltä ei saa pyytää enempää, koska hän työskentelee jo äärirajoilla ja auttaisi jos voisi ja jaksaisi. Mies taas saattaa nauttia suht rennosta ja mukavasta tilanteesta ja ajatella, että kyllä kai tuo sanoo jos jotain muita järjestelyjä haluaa, mennään nyt tällä kun mukavasti sujuu.

Kumpikaan tapa ei ole toistaan parempi - tuntuu, että jatkuvan haistelun ja tunnustelun seurauksena me naiset syyllistymme myös luulemaan tietävämme, mitä toinen haluaa, ja miehet taas eivät ehkä hoksaa tarjota apuaan. Hyvä, että suun avaaminen teillä auttoi. Äläkä lannistu lipsumisista ja oleta, että ei se vaan välitä kun sille kerran sanoin. Vaan jos esim. koiran lenkittäminen sitten vauvan ja taaperon kanssa tuntuu raskaalta, nosta asia heti pöydälle, ja miettikää yhdessä ratkaisuja.

[QUOTE="Niin";28388021]olit kolmasosan äitiysvapaastasi pois perheen parista?[/QUOTE]

Saivartelija.

Voiko tähän oikein vastatakaan?

En ole ihan oikeastikaan äiti, joka on 100% ajastaan käytettävissä perheelleen. Eikä hirvimetsällä ainakaan tässä perheessä olla KOKO saakutan viikkoa poissa kotoa.

Viimeksi muokattu:
"Sini"
Sulla on näköjään yhtä pässi ukko kuin minulla. Aikoinaan oma mieheni ehdotti suoraan minulle, että käyttää yhden viikon isyyslomastaan lintumetsällä. Minä nostin metakan saman tien. Lopputulos oli, että mies käytti omia lomiaan metsästysreissuunsa. Sekin otti päähän, että yhtään reissua ei voi jättää väliin. Tuore väsynyt äiti jätettiin vaan surutta viikoksi yksin pienen vauvan kanssa selviytymään. En olisi ikinä tehnyt vastaavaa asiaa miehelle.

"vieras"
Jos yhtään lohduttaa, niin mun mies on ilmaissut jo hyvin selvästi olevansa metsällä vapaillaan. Eli meillä la 16.10, niin siinähän on sitten aikaa metsästellä vaikka ja mitä. Hän siis metsästää linnuista eläimiin. Alku syksystä meinaa pitää niitä omia lomiaan ja olla metällä. Mutta on ilmaissut ihan selkeästi, että aikoo myös käyttää aikaansa isyyslomallakin. Kaverini kun oli kanssa tuon kuulemassa, kun polleena siitä sanoi. Niin koitti kyllä muistutella, että se aika on kyllä perheenkesken ja uuden opettelua. Mutta mies vain nauroi ja sanoi, että aikoo silti mennä metsälle. Häntä ei kielletä. Joten mun on vain hyväksyttävä, en muutakaan voi!!!! Ja toivoa, että ukko ois edes jonkun verran tukena arjessa ja osallistuisi.
Miksi olet tuollaisen kanssa?

taas näitä
Totta kai lasten saanti tarkoittaa AINA sitä että molemmat ovat kotona vankina ja mitään omia juttuja ei saa enää olla! Nyt pistät kovan kovaa vastaan ja uhkaat vaikka erolla jos ei muuten äijä usko!

Siitä se onnellinen parisuhde lähtee että tuumaakaan ei anneta periksi! Kyllä näin on.

Hei hienoa, että homma on hoidossa! Nyt vaan pysyt tiukkana :D

Vaikka mun mies on ihan älyttömän empaattinen ja sillai lahjakas, että aistii mun tunteita ja mielialoja ja muita, niin on sekin jotenkin sokea. Mulla esim ollut koko raskauden olo, että tää syntyy etuajassa, mutta miehellä ei päätä pakota, supisteluista ja muista kivuista huolimatta tää on sitä mieltä, että vauva syntyy just ja tasan laskettuna päivänä :O Joskus vaan on ihan vaikea pysyä kärryillä!

"Sari"
Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä;28390108:
Totta kai lasten saanti tarkoittaa AINA sitä että molemmat ovat kotona vankina ja mitään omia juttuja ei saa enää olla! Nyt pistät kovan kovaa vastaan ja uhkaat vaikka erolla jos ei muuten äijä usko!

Siitä se onnellinen parisuhde lähtee että tuumaakaan ei anneta periksi! Kyllä näin on.
Jep eli tuore äiti voi ihan yhtälailla ilmoittaa, että lähteekin sitten viikoksi etelään lomailemaan. Isä hoitakoon vauvan, esikoisen ja koiran sillä välin tyytyväisenä. Ihan ok vai?

"Jaa"
[QUOTE="vieras";28382671]Meillä mies piti toisen lapsen syntymän jälkeen isyysvapaata viikon ja säästi loput. Viikon piti taas noin kuukausi sitten, kun minä olin lasten kanssa pois kotoa, sai siis olla omassa rauhassa, ts. levätä.

Eihän tuo kivalta kuulosta, jos mies käyttää isyysvapaastaan osan hirvimetsällä toisten ukkojen kanssa mutta saattehan te ainakin sieltä sitten lihaa :)[/QUOTE]

Hitto teillä on kyllä järkyttäviä miehiä.
En tajua, miksi joku haluaa lisääntyä tuollaisten idioottien kanssa.

"vieras"
Luin vaan ap:n viestin eikä mulla muuta sanottavaa kuin että metsästys on joillekin mieheille NIIIIIIN tärkeä asia ettei oo tosikaan. Lintumetsän aloitukseen on aina päästävä. Kerrankin jäin sairaana kotiin vauvan kanssa ja kateruuttahan tuo herättää. Mun miehellä muutenkin tuntuu olevan käsitys että oon ihan joku supernainen joka selviää kaikesta. Ja oonhan toki selvinnytkin kun on pakko.

"Vieras nainen"
[QUOTE="mies";28382737]Ihmiset ovat erilaisia. On myös olemassa sellaisia ihmisiä, jotka nauttivat toisten kontrolloimisesta ja saavat mielihyvää siitä että saavat nujerrettua ihmisen vapaan tahdon.[/QUOTE]

Toivottavasti et tarkoittanut että ap olis tuollainen henkilö, koska siltä ei todellakaan kuulosta. On selvä että lapsiperheessä asiat on sovittava yhdessä eikä niin että toinen huitelee missä sattuu. Ja miksi se vapaa tahto on aina miehen oikeus?

Oksettava äijä. Metsästys on hieno ja ihana harrastus, omanin elämäni parhaita hetkiä ovat olleet hetket metsällä. Mutta jos on pieni lapsi niin silloin täytyy isänkin odottaa seuraavaa mahdollisuutta metsästää, ei lapsia joka vuosi synny eikä ikuisesti!

"Vieras nainen"
[QUOTE="Sari";28390223]Jep eli tuore äiti voi ihan yhtälailla ilmoittaa, että lähteekin sitten viikoksi etelään lomailemaan. Isä hoitakoon vauvan, esikoisen ja koiran sillä välin tyytyväisenä. Ihan ok vai?[/QUOTE]

Kyllä voi, tottakai normaali mies pärjää vauvankin kanssa.

[QUOTE="vieras";28382697]Minun isäni oli aikoinaan onnellinen kun syntymäni meni syksyllä yli pari viikkoa ja sattui juuri hirven metsästyskauden alkuun :D

Mutta ap:n kysymykseen... Eikö se ole ihan sama, jos mies pitää tavallista lomaa sitten hirvenmetsästys kauden alussa? Kirjoita miehellesi sähköpostiviesti samoilla ajatuksilla miehellesi kuin mitä tänne. Siinä saa mies ajatella työpäivän ajan asioita. Voisiko mies pitää isyyslomaa pari viikkoa heti vauvan syntymän jälkee ja toisen viikon kesäloman yhteydessä?

Meillä mies piti kaksi viikko isyyslomaa tammikuussa ja sitten jo rakkaus työhön vei mennessään... Grrrrr.. mut toisaalta se kaksikin viikkoa riitti meille ja arki kahden pikkuisen (ikäero 1v7kk) kanssa alkoi rullaamaan. Kolmannen viikon mies pitää kesällä kesälomien yhteydessä. Tänä vuonna meillä ei tainnut tulla hirvenmetsästyksestä mitään kun kanta on niin huono alueella (jes!)..[/QUOTE]

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mun mielestäni ei ole kovin iso rikos jos haluaa viettää viikon harrastuksensa parissa mutta toisaalta ymmärrän myös ap:ta, ekat viikot synnytyksen jälkeen on sellaisia että saattaisi tarvita toista kotona.

Sen sijaan hiukan ihmetytti tuo "kirjoita sähköpostiviesti". Kyllä meillä on tapana jutella kasvotusten tällaiset asiat, käsittääkseni sellainen kuuluu aikuiseen parisuhteeseen. Teinit seurustelee tekstarein. Kirjoitetun tekstin väärinymmärtämisen mahdollisuus on sen verran suuri etten lähtisi mitään kriisiä selvittelemään s-postilla. Hyvä kun kauppalistan uskallan laittaa, sitäkään ei mies satavarmasti ymmärrä oikein ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja taas näitä;28390108:

Niin riittää että se äiti on vankina siellä kotona ja se mies saa rauhassa harrastella, ottaa omaa aikaa ja omaa lomaa muutenhan se nainen on se kontrollihirviö? Isyyslomista viis, kyllähän nyt kunnon nainen sen yksin viettää lasten kanssa, on se kumma jos mies ei sitä(kin) aikaa saa käyttää itseensä vaan pitää vankina olla omassa kodissa.
Onhan se mies nyt kantanut sitä vauvaa n.9kk sisällään, synnyttänyt sen, pääasiallisessa vastuussa siitä vastasyntyneestä ensimmäiset kuukaudet ellei jopa vuoden, siinä samalla velvollinen hoitamaan muut perheen lapset, unohtamaan lakisääteiset vuosilomat-> joo, kyllähän se on diktaattorimaista vaatia sitä miestä viettämään isyyslomansa ISYYSlomalla, vaikka ihan sen koko kolme viikkoa.

On joillain se parisuhde varmaan aika kunnossa jos sen miehen pitää koko ajan päästä riennoilleen, harrastuksiin ja pitää perheen kesken tarkoitetut vapaansa kavereiden kanssa muuten se nainen on se nalkuttava ripustautuja. Jos se mies on siihen lapsen tekoon osallistunut niin ei sen osallistuminen siihen lopu; silloin myös sen miehen tärkeysjärjestykseen sen perheen pitää tulla ensimmäisenä.
En usko hetkeäkään että nämä jatkuvasti omaa aikaa viettävät miehet muka huolehtivat samalla tavalla sen puolisonsa jaksamisesta ja suu vaahdossa selittävät kavereilleen kuinka meidän Mirjan pitää nyt saada päästä viikoksi Tainan kanssa Tallinnaan kylpylään ja mä niiin mielellään jään viikoksi yksin huolehtimaan lapsista 24/7.

Tasapuolisesti vastuuta ja vapaa-aikaa molemmille.

Yhteistyössä