En ymmärrä miksi kukaan enää haluaisi asua korvessa

• Viestiketjun aloittaja "Kukka"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28383789]Jos asuu maalla, ei tarvitse asua korvessa.

Jos tästä ikkunoista katsoo ulos, voisi uskoa asuvansa kaukana kaikesta, mutta ei.

Liki 30000 asukkaan kaupungin keskustaan on matkaa vain 3,5km ja peruspalvelut ovat jo tuossa paljon lähempänäkin. Yhteen suomen suurimmista kaupungeistakaan ei ole kuin kolmen vartin automatka.[/QUOTE]

Näinpä. Ja toisaalta kaupungissakin voi olla korpi ihan melkein kotiovella.

"Vieras"
Niin, olisi toki voinut sanoa, että täällä keskustassa ihmisillä ei ole omia pihoja.

[QUOTE="Vieras";28384254]Niin vissiin!
Jos totta, niin oiskohan kannattanut sitä lasta sivistää sen verran, että tietää asumismuotoja olevan enemmän ja muutenkin erot kaupungin ja maaseudun välillä.[/QUOTE]

"Vieras"
Huumaavuus in your ass. Linnunlaulu pitää kimaltaa hiljaisesta tausta eikä kaupungin hälystä.

Te kaupunkilaisurpot ette edes tiedä mitä on hiljaisuus tai rauhallinen pimeys.

[QUOTE="vieras";28384437]Linnunlaulu on ihan huumaavaa kevätaamuisin täällä Helsingissä Lahdenväylän ja Kehäykkösen risteysalueen välittömässä tiimellyksessä: Satakieltä kuunnellaan iltaisin (vielä ei tänä keväänä ole laulanut). Eilen työmatkalla tarkkailin rusakkoa, joka söi tulppaaninversoja Venäjän suurlähetystön pihassa, ihan keskikaupungilla.
Helsingissä on luonto lähellä, muuten en ota kantaa korven puolesta tai vastaan.
(Eikä täällä saa koiria päästää lintuja jahtaamaan, ei siis ole yhtä vapaata kun teillä siellä. Vai saako niitä lintuja ahdistella pesimäaikaan korvessakaan)[/QUOTE]

"vieras"
No joo, en mäkään oikeen tykkäis asua niin. Mutta ei ihmiset kai yleensä semmosissa paikoissa asukaan missä ei ees aurattais ollenkaan eikä ois kauppoja lähimainkaan?
Meillä on vain 20 kilometriä kauppaan ja kilometri yleiselle tielle, jota kaupunki auraa. Niin, kaupunki. Itselle kakkosasunto, mutta naapurustossa on kaksi taloa, joissa asutaan vakituisesti.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28384469]Huumaavuus in your ass. Linnunlaulu pitää kimaltaa hiljaisesta tausta eikä kaupungin hälystä.

Te kaupunkilaisurpot ette edes tiedä mitä on hiljaisuus tai rauhallinen pimeys.[/QUOTE]

Teilläpäin ei satakieli laulele, vai mikä hiertää?
(Se, jos sinä maalaisena et kaupungissa tule käyneeksi, ei tarkoita, ettemme me kaupunkilaiset tuntisi maaseutua)

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28383986]Talvella kuuluu olla pimeää. Pimeässä on hyvä nukkua. Valosaaste on, öhh SAASTE.

Kaupassa voi käydä kerran viikossa kun käyttää aivojaan.

Auto on parempi kuin dösä.

Sosiaalinen elämä on suureltaosin netissä nykyään. Maailma pienenee kun IT kasvaa.[/QUOTE]

Me täällä kaupungeissa nukutaan useimmiten sisällä rakennuksissa. Niissä ei ole pakko pitää valoja öisin ja ikkunoihin saa halutessaan verhot.

"vieras"
[QUOTE="Milja";28384209]Heh, tuli mieleen kun poikani 4v. katseli kerostaloasuntoja ydinkeskustassa, kysyi kauhistuneena että "Äiti, missä noiden ihmisten pihat ovat?".[/QUOTE]

No toivottavasti osasit vastata ja kertoa :)
(pihattomia asuinkerrostaloja ei taida juuri olla ainakaan meillä Suomessa)

Meillä on muuten menty joulusta asti niin, että meillä on ollut vain yksi auto. Toinen oli tarkoitus hommata, muttei tullut sopivaa vastaan ja nyt kun raskaus on pidemmällä, niin en juurikaan itse enää ajele, niin hommataan kesällä se toinen. Eikä ahdista silti. Muksun olen saanut tarvittaessa kerhoon, vaikka naapurin kyydillä ja itse olen päässyt neuvolaan ja minne lie on tarve ollut aina kun on ollut halua.

Mut sit kesän jälkeen meil on pysyvästi vähintään kaks autoa.
Kuulostaa ihan mun elämältä. Paitsi et en odota lasta. Meille hankittiin traktori niin päästään lpasen kanssa kerhoon. Nyt kyl on pakko ostaa myös toinen auto kun lakkauttavatten noi viimeisetkin bussivuorot ja mun täytyy kuitenkin töihinkin päästä, matkaa 25km niin en viitti traktor lähtee körötteleen.

Ja juu. ei mun alalstomuutta kukaan näe kun olen omalla pihal jonne ei kukaan näe. Harva edes tietää et tääl on talo tai et siel asuu kukaan. Naapuri on puskan toisel puolen, mut onneks siin on se puska ettei mee vanhapojan pasmat ihan sekasin... :)

• Tykkää
Reactions: moekoe
"vieras"
[QUOTE="Kukka";28383113]Miksi et? Mitä hyötyä korvessa asumisesta on? Rauhallisuus kai mutta minä meinasin kuolla tylsyyteen kun viime vuonna pimeimpään aikaan kävin kaverini luona, joka asuu korvessa.[/QUOTE]

Kyllä niiden tylsien ihmisten seurassa on tylsää, vaikka olisi kaupungissa. :) Itse olen asunut sekä korvessa, että kaupungissa ja nyt asumme kaupungin lähistöllä, mutta rauhallisella alueella. Elämä on juuri niin tylsää, miksi sen itse tekee ja jos ei riitä mielikuvitusta keksiä tekemistä, eikä ole hauskaa seuraa noin yleensä itsekään, niin ehdottomasti kannattaa pysyäkin kaupungissa :)

"Vieras"
Kuulostaa juuri siltä, että et tiedä mitä on PIMEÄ JA HILJAISUUS todella.

[QUOTE="vieras";28384510]Me täällä kaupungeissa nukutaan useimmiten sisällä rakennuksissa. Niissä ei ole pakko pitää valoja öisin ja ikkunoihin saa halutessaan verhot.[/QUOTE]

"sasa"
[QUOTE="Kukka";28383113]Miksi et? Mitä hyötyä korvessa asumisesta on? Rauhallisuus kai mutta minä meinasin kuolla tylsyyteen kun viime vuonna pimeimpään aikaan kävin kaverini luona, joka asuu korvessa.[/QUOTE]

Kuulit omat ajatuksesi ja alkoi ahdistaa? Onhan se tietysti hirvittävää jos melu- ja valosaaste ei ympäröi 24/7

"viivii"
[QUOTE="vieras";28384437]Linnunlaulu on ihan huumaavaa kevätaamuisin täällä Helsingissä Lahdenväylän ja Kehäykkösen risteysalueen välittömässä tiimellyksessä: Satakieltä kuunnellaan iltaisin (vielä ei tänä keväänä ole laulanut). Eilen työmatkalla tarkkailin rusakkoa, joka söi tulppaaninversoja Venäjän suurlähetystön pihassa, ihan keskikaupungilla.
Helsingissä on luonto lähellä, muuten en ota kantaa korven puolesta tai vastaan.
(Eikä täällä saa koiria päästää lintuja jahtaamaan, ei siis ole yhtä vapaata kun teillä siellä. Vai saako niitä lintuja ahdistella pesimäaikaan korvessakaan)[/QUOTE]

No meijän koira nyt ei sais kiinni mitään lintua:D On semmonen pikkunen chihuahuan ja toyn sekoitus ja linnut melkein isompia kuin se:D

[QUOTE="sasa";28384666]Kuulit omat ajatuksesi ja alkoi ahdistaa? Onhan se tietysti hirvittävää jos melu- ja valosaaste ei ympäröi 24/7[/QUOTE]

mä oon huomannut et aika monella on juurkin ongelmana et on niin hiljaista. moni kaverini asuu kaupungissa, kuuntelee jatkuvasti musiikkia yms yms. meillä ei ole ikinä radio auki, telkkari kesällä vain sade päivinä - talvella enemmän, ja ainoa ääni minkä tääl kuulee on omat ajatukset tai naapurin sirkkelin vaimea sirahtelu. ja talvellakun ei kuulu edes sitä. ja kun on pimeää ni on pilkko pimeää.

pakko myöntää et itselläni välil kaipu kaupunkiin nostaa päätään mut johtuu 99% kun olen niin julkisen liikenteen armoilla. Nyt odotan et saadaan toinenauto ja voin jäädä töitten jälkeen vaikka kirppikselle tai puistoon tai lähteä yht äkkiä maanatai aamuna käymään jossain 5km kauempana. mikä vapaus!

"vieras"
Melko mustavalkoisena ihmiset näkee asumismuodot. Ihan kuin olisi vain kaksi vaihtoehtoa olemassa.
Keskellä korpea tiettömän taipaleen päässä yli 50km päässä kaikesta muusta elämästä.
Tai kaupungissa 24 neliön kerrostaloyksiössä ympärivuorokautisessa katuvalaistuksessa, ratikan kolinassa ja katupölyssä.

Kyllä itse ainakin olen nähnyt monia muitakin asumismuotoja noiden väliltä. Asutaan kaupungin taajamassa kävelymatkan päässä kaikista palveluista. Silti rajanaapureita on vain yksi ja västäräkin viserrys kuuluu kun astuu ovesta ulos ja halutessaan voi soitella musiikkia läpi yön vaikka ulkona ja alasti, eikä koskaan ole kukaan tullut valittamaan

Kilometrin päässä on sitten hieman syrjäisempiä taloja isoilla peltotonteilla metsän ja joen vierellä. Sieltäkin voi joku hurja ehkä polkupyörällä ajella palveluiden ääreen.

"sasa"
mä oon huomannu*et aika monella on juurkin ongelmana et on niin hiljaista. moni kaverini asuu kaupungissa, kuuntelee jatkuvasti musiikkia yms yms.!
Vaikka todellisuudessa asia on toisinpäin.
*Melualtistus aiheuttaa joukon fysiologisia reaktioita elimistössä ja sillä on yhteyttä stressin kokemiseen. Melualtistus häiritsee unta. Melu vaikuttaa monin tavoin ihmisen suorituskykyyn ja käyttäytymiseen. Melu on merkittävä saaste, jolla on yhteisvaikutusta muiden ympäristötekijöiden kanssa.*

Ei ihme, että ihmiset ovat nykyään levottomia ja hermostuneita, koska elävät jatkuvan taustamelun ja hälyn keskellä joka stimuloi kehoa koko ajan ärsykkeiden muodossa. Sitten kun ei ärsykkeitä tulekaan koko aikaa, tulee ilmeisesti kokemus liian ahdistavaksi. Evoluutio ei ole pysynyt kyydissä ihmisten elinolosuhteiden muuttumisen mukana.

mirandaaa
korves asuminen on ihan perseestä, ainaki mun ikäselle. oon 14, ja 13 kilsaa keskustaan, ja se on suorastaa vituttavaa kokee se et muutat keskustast korpee, ja ku oot aina ollu tyylii joka illat keskustas ja nyt joutuu homehtuu himas. :l asuttii ennen rivitalos, ja muuttaisin sinne ihan millon vaa kunhan pääsisin pois täält keskeltä ei mitään.. ootan innolla et saan skoppen :)

mirandaaa
ainii ja sillon oli kivaa vaa pyöräil kaverille.. tääl ei asu vittu ketään . ja sillon tarttes lähtee 5 min ennen koulun alkuu kouluu, nyt joudun menee pysäkille puol tuntii ennemmi ku lähtis vanhast talost kouluu. en vaa tykkää täst rauhallisuudest. perseestä.

"Vieras"
[QUOTE="minävaan";28383114]En ymmärrä miksi kukaan tahtoisi asua ahtaassa kerrostalokämpässä betoniviidakossa.

Onni on oma tuhansien neliöiden tontti, jossa voi tehdä vaikka mitä. Naapureita on lähellä, mutta kukaan ei näe pihalle, vaikka makaisin siellä alasti aurinkoa palvomassa :D En nyt tiedä onko tämä korpea, haja-asutusaluetta ainakin. Taloja on ympärillä, mutta ei niinkuin uusilla omakotitaloalueilla, että ikkunasta voi koskea toisen seinään ilman ongelmia.

Olen asunut myös kerrostaloissa kaupungin keskustassa ja en voi käsittää miten kukaan voi elää semmosissa pätseissä kesällä. Aina piti lähteä johonkin kaupungille palloilemaan, kun omassa kämpässä oli sata astetta lämmintä ja arska porotti suoraan parvekkeelle.

Ps. talvisin on pimeää muuallakin kuin korvessa ja mihin sitä bussia tarvitsee, kun paljon kätevämmin pääsee omalla autolla liikkumaan, ilman että tarvitsee kytätä jotain aikatauluja ;)[/QUOTE]

Vanha ketju mutta korjataanpa muutaman asiaa: En ole ikinä elänyt missään betoniviidakossa vaikka kaupungeissa olen elänyt, vaan ihan rauhallisilla alueilla, ja asunnot riittävän tilavia. Viimeisimmän asuntoni lähimetsässä tallusteli karhukin...luonto lähellä. Aurinkokaan ei porota jos asunto pohjoisen puolella.

Busseja tarvitsisi moni lapsi ja mummo maalla. Kaikilla ei ole iän tai terveydentilan takia mahdollisuutta ajaa omalla autolla. Ennen busseja kulkikin toiseen malliin... Olen myös asunut maalla eikä minulla ole ollut omaa autoa, kulkeminen on ollut järjestettävä muuten.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28384531]Maaseudullekin ovat levittäytyneet mokomat.[/QUOTE]

Joo, esim. reilun tuhannen asukkaan pikkupaikkakunnalla jossa ex-mieheni asui, oli paljon alkoholisoituneita, varsinkin miehiä.

Kovin on klassisen stereotyyppinen maalais-kaupunkilaisdikotomia: maalla on kaikki hyvä ja kaupungissa kaikki paha. Todellisuudessa asiat eivät tietenkään ole noin mustavalkoisia... Tosi rauhallisella, maaseutumaisella alueella itsekin olen lapsuuteni viettänyt, kaupungissa.

Yhteistyössä