Opettaja käärii koulussa 11v tyttöäni mattoon!!! "vaaraksi itselleen, ja muille"

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiminlyöntiäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En minä sitä tarkoittanutkaan.

Ihmettelin vaan että mikä sen tytön pistää luokassa riehumaan jos kerran hän kykenisi olemaan myös kunnolla. Jotkut lapset eivät kykene olemaan kunnolla vaikka kuinka yrittäisivät. Tämän tytön äiti kuitenkin väittää, että se tyttö ei häiriköi missään muualla...

Jotenkin omituista mielestäni.

Tiettyjen oireyhtyminen lapset reagoivat hermostuneisuudella liian vaikeisiin tehtäviin. Kyse on ristiriidasta, ääri esimerkkinä ovat aspergerit jotka eivät siedä pienintäkään virhettä omassa työssään. Oletteko koskaan nähneet aspergeria joka on saanut kokeesta vain kahdeksikon? Tätä pohjaa vasten voi olla että lapselta vaaditaan liikaa ja kun hän ei pysty selviytymään se johtaa häiriökäytökseen.

Kotona missä painetta ei ole vastaava lapset käyttäytyvät täysin normaalisti.

Edelleen tunnen monia lapsia jotka on luokiteltu häriköiksi koska ovat oikeasti näkövammaisia. Tätä ei ole tajuttu ajoisssa ja lapset on luokiteltu häiriköiksi koska muista jälkeenjäänti on saanut heidät ensin hätääntymään ja sitten häiriköimään.
 
Onkohan koko koulumaailma muuttunut täysin, vai mikä on kun 90-luvulla edes erityisluokassa ei tuollainen ollut opettajan taholta sallittua kuin ääritilanteissa (esimerkiksi kun oppilas uhkaa väkivallalla tarkoituksellisesti)? Huomautan tässä että erityisluokka ei suinkaan ole yhtä kuin esim sairaalakoulu, jossa tuollainen käytäntö voi olal yleisempi, mutta sielläkin vain aggressiivisille potilas-oppilaille. Aggressiivisuus ei ole sama kuin luokassa juokseminen, ja häiriköllä, niin aikuisella kuin lapsella, on oikeus koskemattomuuteen sellaisten ihmisten taholta joilla ei ole siihen oikeutta (vertaa järjestyksenvalvoja ja poliisi).

Mulla kyllä ihmetyttää tämä puhe että nykyään koululaisille ei ole mitään kuria ja saavat tehdä mitä haluaa. Päinvastoin! 90-luku taisi sitten olla vapaan kasvatuksen kulta-aikaa verrattuna nykyiseen, sillä ikinä ei tarvinnut pelätä että olisi asioittamista kosketettu, ellei itse uhannut väkivallalla (tai käyttänyt sitä). Nykyään ilmeisesti puolet vanhemmista hyväksyy täysin lapsen ruumillisen koskemattomuuden törkeänkin loukkaamisen, vain sen perusteella että lapsi ei kunniointa auktoriteettiä, esim soittaa suuta, juoksee luokassa jne.

Ja vielä niihin tuleviin kysymyksiin, miten häirikkötapauksiin sitten pitäisi opettajan suhtautua, voin kertoa miten tuolloin vapaan kasvatuksen kulta-aikana tehtiin erityisluokissa: 1. komennettiin ulos luokasta2. mikäli oppilas ei totellut, otettiin käsivarresta kiinni ja toimitettiin ulos luokasta.3. Jos oppilas alkoi väkivaltaiseksi (tai hankaamaan vastaan niin että tilanteesta muodustuu väkivaltainen), haettiin toinen opettaja, usein kahden opettajan pelkkä läsnäolo vaikuttaa jo niin että oppilas uskoo. 4. Mikäli tämä ei toimi paikalle haetaan rehtori, ja voin kertoa että hyvin hyvin harva suostuu olemaan menemättä ulos luokasta, kun paikalla on 2 opettajaa ja rehtori. Mikäli oppilas todella alkaa väkivaltaiseksi, voidaan häntä pyrkiä pitää paikallaan, mutta paikalle soitetaan poliisi. Pahoinpitely on pahoinpitely, vaikka se sattuukin koulussa. Minun yläasteen aikana meidän koulun erityisluokassa kävin poliisi pari kertaa.
 
Kuulostaa aivan ylilyönniltä. Ota yhteys koulun rehtoriin, johonkin ulkopuoliseen tahoon( olette varmaan käyneet erityisopetusta varten tutkimuksissa, joten johonkin sellaiseen joka tuntee lapsen)ja itse opettajaan ja pyydä kunnon keskustelua.
 
[QUOTE="vieras";28359141]Mä en usko että väkisin mattoon kääriminen pelastaa mitään eikä ketään. Brutaalia!

Mä näen tuon käärimisen todella pahana tekona! Ahdistaa ajatellakin. Jos mun lapselle tehtäisiin noin niin olisi piru irti. Häiriköille pitää olla ihan muut konstit kuin tuollainen ahdistava väkivalta!
(Eikä nyt kannata olettaa että olisin joku kuritta kasvanut ja kasvattava curling-mamma. En ole ja lapsetkin käyttäytyy hyvin.)

Lapsi ei pysty puolustamaan itseään joten tuo voi aiheuttaa todella pahat traumat! Ajatelkaa jos teidät käärittäisiin mattoon mennen tullen?

Mä annatan sitä että opettejilla pitää olla oikeus poistaa häirikkö koulusta ja koululla vaikka erottaa mutta silloin mennään kyllä omin jaloin, ei mattoon käärittynä.


MITEN TÄLLAINEN TOIMINTA VOI OLLA EDES MAHDOLLISTA? :O[/QUOTE]

Eipä ne luokkakaveritkaan pysty puolustamaan itseään jos sielä yks riehuu.. No joo antaa häirikön riehua on sit muilla paljon pelättävää joka päivä kouluun mennessä. Ärsyttävää, et aina vaan puhutaan siitä häiriköstä ja sen oikeuksista kun kai niillä muillakin on oikeuksia.
Sillon kun se häirikkö riehuu ja häiritsee muiden opetusta niin rauhoitetaan sit vaikka mattoon käärittynä ja kun on rauhoittunut niin erotetaan se sit koulusta, kävelköön ulos sit omin jaloin omien vanhempiensa saattelemana.
 
Siis tyttös sanoo että alkaa riehumaan silloin kun opettaja pitää kiinni koska kokee sen inhottavaksi. No eiköhän tuon ikäisen jo pitäisi tajuta että jos ei käyttäydy huonosti ja häiriköi niin ei kukaan tule pitämään kiinni?!
 
[QUOTE="Purppura";28359710]Lapsi joka on vaarallinen muille lapsille tulee olla muussa tilassa. Kaikkien muiden paikka on aina kun opetettava aine sen sallii samassa luokassa muiden kanssa. Muistaakseni Ruotsissa jopa autistiset lapset opiskelevat kun se on mahdollista normaali luokissa. Omasta mielestäni tämä on inhimillistä ja oikein. Salamancan sopimuksessa jonka Suomi on allekirjoittanut taataan jokaiselle lapselle samanlainen ihmisarvo. Kyseisen sopimuksen mukaan erityisluokan tulee olla poikkeus, jonka käyttö muutoin kuin poikkeuksena on ihmisarvoa loukkaavaa. On vain ajankysymys koska inkluusio toteutuu Suomessakin kunnolla, kaikkialla muualla Euroopassa ollaan nimittäin meitä edellä. Laki on kuitenkin, sekä myös YK ja Unesco -niiden kannalla jotka inkluusiota ajavat.[/QUOTE]

Niin sun mielestä on inhimillistä ja oikein jos sun lapsen luokalla on oppilas joka koko ajan häiriköi saattaa käyttäytyä väkivaltaisesti jos sun lapses pelkää mennä kouluun joka päivä?
Onhan se hienoa, että sillä erityislapsella on oikeuksia harmi vaan että inkluusion myötä se oikeus katoaa niiltä kilteiltä tavallisilta oppilailta jotka haluaisivat myös käydä koulua ja jopa opiskella siellä tunnilla.
Opettaja sitten yrittää kauniisti puhumalla saada joka tunti sen yhden käyttäytymään niin, ettei se häiritse muita..joopa joo.. No on ainakin yhden oikeus opiskella normiluokassa toteutunut. 25 muuta vaan kärsii. Ei se yksi opettaja paljon pysty sille häirikölle tai pahimmillaan häiriköille.
Ottaa päähän toi toitotus erityislapsen oikeuksista,ihmisarvosta. Samalla unohdetaan niiden muiden lasten oikeus rauhalliseen ja turvalliseen koulunkäyntiin. Jos olet erityinen saat oikeuksia ja tukea ja palveluita..jos olet tavallinen niin PÄRJÄILE!!
 
Itse töissä ls-laitoksessa, ja sinne tuli jo vuosia sitten laki, ettei lapsia saa kääriä mattoon. On lainvastaista. Silti ap:n kannattaisi keskustella lapsen kanssa, miten koulussa ollaan. Siellä ei kiroilla, ei juoksennella eikä häiritä muiden opiskelua!!!!! Jos opettajan touhu jatkuu, yhteys rehtoriin. Ap:n lapselle olisi myös syytä varata osastojakso psykiatriselta.
 
[QUOTE="vieras";28359205]Niinpä, mutta täällä ei ajatella ja joistakin tuo on ihan normi settiä? Minkälaisen trauman tuo voi jättää tytölle vaikka suhteessa miehiin? Tai tottuuko lapsi siihen että kenellä tahansa auktoriteetillä on valta kääriä mattoon ja alistaa hänet tavalla tai toisella. Vaikka pomolla sitten aikuisena? Tai seurustelukumppanilla.

"Sä oot nyt vähän hysteerinen vaimo, tarviit ilmeisesti vähän mattoa että rauhoitut!"[/QUOTE]

heh, no täällähän on aina niitä joide mielestä on kaikki ok, mitä kysytään. jos tulee perheväkivaltajuttu, niin jotenkin löytävät syyn naisesta ja syyttelevät. samaa settiä. varsinkin kun tässä tyttö kyseessä.
 
Minusta aina kannattaa ottaa palaveri jos jokin asia mietityttää, aina saa kyseenalaistaa toimintatapoja, mutta pitäisi myös avoimesti kuunnella mikä onglema koulussa on. Aika isolta ongelmalta vaikuttaa minusta, jos edes yksi oppilas jouksee ympäri luokkaa, se on kyllä aika suuri häiriö opetuksessa jossa on erityisentuen tarvitsijoita ja jos vielä jotain vaikka huuteleekin.. mikähän olisi sinun keinosi rauhoittaa hänet, jos sanallinen kehoitus ei tehoa, se on varsin yleistä, vaikka kotona auttaakin. Sinun pitää ymmärtää, että ympäristö missä lapsesi on, on jo sellaisenaan sosiaalisesti aika haastava, ärsykkeitä saattaa tulla ihan mistä vain lapsellesi ja ne laukaisee tuon juoksemisen tms. Mutta puhumista aikuisten kesken ensi alkuun, miettikää mistä voisi johtua ja voisiko jotenkin estää nuo ja lopuksi yhdessä te kaikki aikuiset ja lapsesi yhdessä sovitte tavan toimia, kun hän mahdollisesti aloittaa sen juoksemisen tai muun häiritsevän käytöksen koulussa. Niin ja aina, kun on jouduttu rajoittamaan lasta muuten kuin sanallisesti, niin siitä pitää kertoa vanhemmille opettajan, mikä tilanne oli ja miten se eteni tms yksityiskohdat.
 
[QUOTE="vieras";28360669]Onkohan koko koulumaailma muuttunut täysin, vai mikä on kun 90-luvulla edes erityisluokassa ei tuollainen ollut opettajan taholta sallittua kuin ääritilanteissa (esimerkiksi kun oppilas uhkaa väkivallalla tarkoituksellisesti)? Huomautan tässä että erityisluokka ei suinkaan ole yhtä kuin esim sairaalakoulu, jossa tuollainen käytäntö voi olal yleisempi, mutta sielläkin vain aggressiivisille potilas-oppilaille. Aggressiivisuus ei ole sama kuin luokassa juokseminen, ja häiriköllä, niin aikuisella kuin lapsella, on oikeus koskemattomuuteen sellaisten ihmisten taholta joilla ei ole siihen oikeutta (vertaa järjestyksenvalvoja ja poliisi).

Mulla kyllä ihmetyttää tämä puhe että nykyään koululaisille ei ole mitään kuria ja saavat tehdä mitä haluaa. Päinvastoin! 90-luku taisi sitten olla vapaan kasvatuksen kulta-aikaa verrattuna nykyiseen, sillä ikinä ei tarvinnut pelätä että olisi asioittamista kosketettu, ellei itse uhannut väkivallalla (tai käyttänyt sitä). Nykyään ilmeisesti puolet vanhemmista hyväksyy täysin lapsen ruumillisen koskemattomuuden törkeänkin loukkaamisen, vain sen perusteella että lapsi ei kunniointa auktoriteettiä, esim soittaa suuta, juoksee luokassa jne.

Ja vielä niihin tuleviin kysymyksiin, miten häirikkötapauksiin sitten pitäisi opettajan suhtautua, voin kertoa miten tuolloin vapaan kasvatuksen kulta-aikana tehtiin erityisluokissa: 1. komennettiin ulos luokasta2. mikäli oppilas ei totellut, otettiin käsivarresta kiinni ja toimitettiin ulos luokasta.3. Jos oppilas alkoi väkivaltaiseksi (tai hankaamaan vastaan niin että tilanteesta muodustuu väkivaltainen), haettiin toinen opettaja, usein kahden opettajan pelkkä läsnäolo vaikuttaa jo niin että oppilas uskoo. 4. Mikäli tämä ei toimi paikalle haetaan rehtori, ja voin kertoa että hyvin hyvin harva suostuu olemaan menemättä ulos luokasta, kun paikalla on 2 opettajaa ja rehtori. Mikäli oppilas todella alkaa väkivaltaiseksi, voidaan häntä pyrkiä pitää paikallaan, mutta paikalle soitetaan poliisi. Pahoinpitely on pahoinpitely, vaikka se sattuukin koulussa. Minun yläasteen aikana meidän koulun erityisluokassa kävin poliisi pari kertaa.[/QUOTE]


Mikä ihmeen oikeus koskemattomuuteen? Voin kertoa sinulle, että ajat ovat muuttuneet, oppilaat ovat muuttuneet. Vaaratilanteita on päivittäin pienluokissa, joissa on käytöshäiriöisiä lapsia. Tuo käytäntö, että kutsutaan toinen opettaja paikalle, keskustellaan oppilaan kanssa ja jos ei vieläkään usko kutsutaan rehtori? Hei oikeesti, ei toimi, mieti nyt vähän. Iso koulu jossa monta sataa oppilasta, kaikki opettajat luokissaan, rehtori kokouksessa tmv ja olet keskellä tilannetta jossa riehuva oppilas pitää saada poistettua luokasta rauhoittumaan. Jäisitkö oman neuvosi mukaisesti ottamaan potkuja/lyöntejä vastaan odottaessasi jonkun muun aikuisen ohikulkua? No et jäisi.

Toi matto on kaikissa mun kuvittelemissa/kokemissa tilanteissa aivan ylilyöty keino, ei sellaista tarvita että saadaan oppilas rauhoittumaan. Mutta ei siinä tilanteessa jäädä odottelemaan tai keskustelemaankaan.

Ja kyllä, 'pelkkä' juokseminen on varsin pätevä syy luokasta poistamiseen, eritoten pienryhmässä jossa juokseminen/riehuminen saattaa tarttua muihinkin.(usein tarttuukin tai hermostuttaa muita ->laukaiseen tappelun)


Ote perusopetuslaista, pykälä 36:
"Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle."
 
Psykiatrisella osastollakin pitää tietääkseni pakkokeinojen käytöstä tehdä jotain raporttia jälkeenpäin ja niitä käsitellään jälkeenpäin tiimissä tms. Ei kai koulussa voi opettaja vaan oman päänsä mukaan pitää tuommoista koirakoulua.
 
[QUOTE="vieras";28361218]Itse töissä ls-laitoksessa, ja sinne tuli jo vuosia sitten laki, ettei lapsia saa kääriä mattoon. On lainvastaista. Silti ap:n kannattaisi keskustella lapsen kanssa, miten koulussa ollaan. Siellä ei kiroilla, ei juoksennella eikä häiritä muiden opiskelua!!!!! Jos opettajan touhu jatkuu, yhteys rehtoriin. Ap:n lapselle olisi myös syytä varata osastojakso psykiatriselta.[/QUOTE]

miksi pitäisi varata osastojakso? ap:n lapsi ei ole ollut millään tavalla vaaraksi kenellekkään, ympäri juokseminen tms ei ole kenellekkään vaaraksi.

ps. ei niitä osastojaksoja mistään varata! kyllä ne on pahemmille tapauksille!

mulla on tosiaan 8,5v poika jolla on adhd on impulsiivinen ja etenkin kun lääkeanosta jouduttiin laskemaan,niin etenki silloin useampi päivä oli levotonta. pahimmillaan siitä on pitänyt 3aikuista kiinni ja hän on silloin tastellut 40miinuuttia raivokkaasti.

Toki koska kiinnipito pistää hänet enempi ylikierroksille! mutta jos lapsi käy jonkun päälle, on silloin aiheellista pitää kiinni.

kotona jos lapsi alkaa riehuu menee hän makuuhuoneeseen rauhottuu,joko aikusien kanssa,tai jos yrittää lyödä potkia tms niin sitten menee yksin,yleensä hakkaa ja potkii ovea sellaisen 5-8min ja sitten rauhottuu.

se on noita raivareita vetänyt 1v.4kk iästä lähtien tosin tuo fyysisyys tuli mukaan vasta kun siirtyi kotihoidosta päiväkotiin.. kotona taas tuo fyysisyys tuli enenmpi esiin ku pikkusisarus lähti liikkeelle.

kaikki siirtymät on viakeita,kaikki vaatii älyttömästi ennakointia ja ilman lääkitystä ei onnistu edes kaupassa käynti-> siellä on liikaa aistiärsykkeitä ja kaikkea tavaraa niin voi tulla impulssi ja ilman lääkitystä hän ei hillitse itteään.. lääkkeen kanssakin joskus sattuu ylilyöntejä mutta harvemmin.

ap:n tyttö on aika kesy tapaus tähä meidän pikku mieheen verrattuna,eikä lastenspykiatri ole nähnyt meidänkään lapselle aihetta psykiatriseen osastojaksoon. koska impulsiivisuus kuuluu oirekuvaan!
 
ap ota yhteys sivistysjohtajaan! tee kantelu.yhteys rehtoriin(joka varmaan puolustaa alaistaan jotta ei joudu itekkin virkavirheestä syytteeseen,kun on vastuussa alaisistaan).

minäpä saattaisin tossa tilanteessa tehdä jopa ls-ilmoituksen koulusta.

sitten voi olla yhteydessä aluehallintovirastoon(avi).

ja toki myös hoitavaan tahoon!

jos ei keskustelu auta. Kyllä minusta kiinnipito on ok ja välttämätöntä jos oppilas on oikeesti vaaraksi itselelen tai muille. mutta tuo ei ole vaaraksi olemista.

ja ne jotka nipottaa ja puolsutaa opettajaa tässä tapauksessa niin haloo erityislapsella ei ole samoja valmiuksia kuin teidän nico-pettereillä ja ainakin adhd lapsilla on tärkeää että ympäristön vaatimuksia lasketaan. vaaraksi ei sa akellekkään olla mutta ei voi vaatia sama akuin normi lapselta->itsetunto kärsii kun on aina huono->lisää ongelmia.

Tottakai samat käytöstavat tulee oppia ja toisia ihmisiä kohdellaan hyvin+ selkeest iylolyönneistä seuraa sanktio. mutta kielteistä kehää on vältettävä.

joten jos lapsi ei pysty keskittymään opiskeluun,ei pysty istuu paikallaan yms.. niin siinä vaiheessa liikkumisen salliminen auttaa. paljon parempi vaihtoehto kuin se että vaaditaan liika-> pistetään lapsi epäonnistumaan kerta toisensa jälkeen.

ettekö te tosiaan ymmärrä että esim. adhd lapsi eivälttämättä pysty tiettyyn käytökseen,vaikka itse haluaisi? vaikka hän haluaa sen palkinnon mikä on luvattu tai vaikka hän ei haluaisi sitä rangaistusta hän ei aina pysty hillitsee itseään!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;28361566:
Mikä ihmeen oikeus koskemattomuuteen? Voin kertoa sinulle, että ajat ovat muuttuneet, oppilaat ovat muuttuneet. Vaaratilanteita on päivittäin pienluokissa, joissa on käytöshäiriöisiä lapsia. Tuo käytäntö, että kutsutaan toinen opettaja paikalle, keskustellaan oppilaan kanssa ja jos ei vieläkään usko kutsutaan rehtori? Hei oikeesti, ei toimi, mieti nyt vähän. Iso koulu jossa monta sataa oppilasta, kaikki opettajat luokissaan, rehtori kokouksessa tmv ja olet keskellä tilannetta jossa riehuva oppilas pitää saada poistettua luokasta rauhoittumaan. Jäisitkö oman neuvosi mukaisesti ottamaan potkuja/lyöntejä vastaan odottaessasi jonkun muun aikuisen ohikulkua? No et jäisi.

Toi matto on kaikissa mun kuvittelemissa/kokemissa tilanteissa aivan ylilyöty keino, ei sellaista tarvita että saadaan oppilas rauhoittumaan. Mutta ei siinä tilanteessa jäädä odottelemaan tai keskustelemaankaan.

Ja kyllä, 'pelkkä' juokseminen on varsin pätevä syy luokasta poistamiseen, eritoten pienryhmässä jossa juokseminen/riehuminen saattaa tarttua muihinkin.(usein tarttuukin tai hermostuttaa muita ->laukaiseen tappelun)


Ote perusopetuslaista, pykälä 36:
"Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle."

ei sovellu työhön jos ei tiedä mitä on oikeus koskemattomuuteen.

rehtoreilta palavereja väehmmäksi.
 
[QUOTE="vieras";28361186]Niin sun mielestä on inhimillistä ja oikein jos sun lapsen luokalla on oppilas joka koko ajan häiriköi saattaa käyttäytyä väkivaltaisesti jos sun lapses pelkää mennä kouluun joka päivä?
Onhan se hienoa, että sillä erityislapsella on oikeuksia harmi vaan että inkluusion myötä se oikeus katoaa niiltä kilteiltä tavallisilta oppilailta jotka haluaisivat myös käydä koulua ja jopa opiskella siellä tunnilla.
Opettaja sitten yrittää kauniisti puhumalla saada joka tunti sen yhden käyttäytymään niin, ettei se häiritse muita..joopa joo.. No on ainakin yhden oikeus opiskella normiluokassa toteutunut. 25 muuta vaan kärsii. Ei se yksi opettaja paljon pysty sille häirikölle tai pahimmillaan häiriköille.
Ottaa päähän toi toitotus erityislapsen oikeuksista,ihmisarvosta. Samalla unohdetaan niiden muiden lasten oikeus rauhalliseen ja turvalliseen koulunkäyntiin. Jos olet erityinen saat oikeuksia ja tukea ja palveluita..jos olet tavallinen niin PÄRJÄILE!![/QUOTE]


Ensiksi, suurin syy erityisluokalle siirtoon ei ole häiriökäyttäytyminen vaan muut asiat, esim. oppimisvaikeudet, kuulo tai näkövamma yms. jotka eivät millään tavalla vaikuta muiden oppimiseen. Tästä poikkeuksena se että näkö- tai kuulovammaisesta lapsesta tulee häirikkö jos häntä jatkuvasti pakotetaan ilman tukea tekemään tehtäviä joihin hän ei vammansa tähden pysty. Tämä on käytäntö joka saisi työelmässä olevan aikuisenkin hermostumaan. Erittäin yleinen syy muuten on lukihäiriö.. Tästä huolimatta nimenomaan vammansa puolesta erityislapsia olevia lapsia laitetaan opastamaan 18 kesäisiä harjoittelijoita. Tämän lisäksi erityisluokalle siirrellään herkästi ei suinkaan niitä jotka kiusaavat vaan niitä jotka tulevat kiusatuiksi. Tämä on sinällään järkevää, esim samaan erityisluokkaan ei voida pistää autistisia ja epäsosiaalisia yksilöitä. Ainoa mikä kirjoituksessa osui kohdalleen oli se, että aivan oikein, näiden siirtojen jälkeen on varmaa että ne todelliset häiriköt eivät mahdu enää muualle kuin normaaliluokkaan..

Ylläolevan huomioonottaen toivoisin että seuraavalla kerralla otat edes vähän selvää etukäteen tilanteen todellisuudesta ennenkuin kirjoitat. Professori Timo Saloviita kirjoitti aiheesta viimeksi 4.3 otsikolla ''erityisluokkia perustettiin mukavuussyistä'' Minun mielestäni lasten eristäminen normaali ryhmästä sellaisen synnynnäisen vajavuuden takia joka olisi hoidettavissa normaaliluokassa on rasistista. Oikeammin se on rasistista ja lapsen oikeuksien vastaista. Ihminen joka muuta väittää on rasisti.
 
Psykiatrisella osastollakin pitää tietääkseni pakkokeinojen käytöstä tehdä jotain raporttia jälkeenpäin ja niitä käsitellään jälkeenpäin tiimissä tms. Ei kai koulussa voi opettaja vaan oman päänsä mukaan pitää tuommoista koirakoulua.

Voin vahvistaa tämän, sama pätee lastenkoteihin. Mattoon kääriminen vastaa pakkopaitaa ja se on hoidollinen toimenpide. Laki kieltää opettajilta oppilaiden hoidolliset toimenpiteet, koska heillä ole siihen tarvittavaa koulutusta.

Samalla niille jotka ovat julistaneet tämän aloituksen provoksi: Oli tai ei, asia on kuitenkin niin vakava ja tiedettävästi näitä yliluonteja sattuu ihan liikaa todellisessa elämässä.
 

Yhteistyössä