Ruokahaaste vko 16, halpa ruoka

Budjettihaasteen innoittamana ruokahaasteen aiheena on viikolla 16 halpa ruoka.

Tarkoituksena ei ole kilpailla kuka keksii halvimman ruuan, vaan jokainen määrittelee itse mikä omalla mittapuulla on halpaa. Äänestys tavalliseen tapaan viikon lopuksi. Voisi silti olla hauska jos reseptin ja kuvan yhteydessä olisi kerrottu myös ruuan annoshinta, mutta se jääköön vapaaehtoiseksi.

Ruokahaasteen säännöt:
* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo 20 ja kestää TUNNIN
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen/aiheen

Vanhat aiheet:
vko 1: keitto
vko 2: pata, laatikko tai muu uunissa kypsennettävä ruoka
vko 3: kalaruoka
vko 4: intialainen ruoka
vko 5: pastakastike
vko 6: laskiainen
vko 7: salaatti
vko 8: lempiruoka
vko 9: suomalainen perinneruoka
vko 10: juusto
vko 11: kiinalainen ruoka
vko 12: välipala
vko 13: epäesteettinen, mutta herkullinen ruoka
vko 14: Meksiko
vko 15 omena

Osallistun, löytyy sopivasti ruoka ja ohjekin valmiina.

Lihapata

Ohje on omassa blogissani:
Jauhoton taikina: Laskiaisen lihapata

Tarkkaa annoshintaa en nyt muista, mutta jotain 1,50 euroa todennäköisesti.

Jotta ei tule mutinoita, kerron tässä, että mistä tietää blogin olevan minun? Blogin pitäjä näkee, että mistä osoitteesta liikenne on ohjautunut, joten jos joku linkkaisi tällaisen toisen blogiin, valheen jäljet olisivat lyhyet ja blogin pitäjä tulisi varmasti asiaa ihmettelemään.

Viimeksi muokattu:
Hyvä aihe ja tästä voi saada vinkkejäki. :)

Mun piti siihen edelliseen haasteeseen osallistua ja aineetki on ostettuna, mutta ei vain jaksanu. Mutta teen huomenna tai tiistaina sen mitä piti alunperi tehdä koska se vain on niin hyvää. :p

lucifer

Lihapiirakka

taikina:
500g rahkaa
500g voita
500g jauhoja

täyte:
400g jauhelihaa( hirven)
1,5dl riisiä( keitetään)
kuivattuja kanttarelleja maun mukaan
mausteita oman maun mukaan.
ite käytin poppamiehen ahjoa useita kymmeniä tippoja, hiukkasen suolaa, chiliä, jalopenoa ja pippuria.
2 isoa sipulia
kokonainen kynneton valkosipuli
2 munnaa
sekoita taikinan aineet nopsaan sekaisin ja kaulaile useampaan kertaan välillä taittaen kolmin kerroin ja kun taikina on tasaista tyrkkää jääkaappiin.

valmista täyte ruskistamalla liha, sipulit ja mausteet lisäät lopuksi.
keitä riisi ja tyrkkää kaikki sekaisin. kun massa on jäähtyny lisää munat.

kaulaa taikina levyksi ja lisää täyte toiselle puolikkaalle. käännä toinen puoli päälle, liitä sauma ja tyrkkää 200 asteiseen uuniin puoleksi tunniksi( tai niin että pinta on kauniin kullanruskea)

lucifer
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäbrain;28352976:
et ymmärtänyt haastetta.
tein halvan ruuan, jokainen saa määritellä halvan itse. missä kohtaa lihapiirakka ei ole ruoka? meillä sitä syötiin tänään lounaaksi ja ihan ruuasta meni.

jo sinä pidät ruokana vain pottua ja kastiketta ei tarkoita sitä etteikö joku muu voi pitää ruokana vaikka lihapiirakkaa joka on ruokaisa.

Että missä kohtaa en ymmärtänyt haastetta?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
pähkinäbrain
tein halvan ruuan, jokainen saa määritellä halvan itse. missä kohtaa lihapiirakka ei ole ruoka? meillä sitä syötiin tänään lounaaksi ja ihan ruuasta meni.

jo sinä pidät ruokana vain pottua ja kastiketta ei tarkoita sitä etteikö joku muu voi pitää ruokana vaikka lihapiirakkaa joka on ruokaisa.

Että missä kohtaa en ymmärtänyt haastetta?
ei se kuule ihan noin mee.
jos ei tulot yllä 5000e/kk tasolle niin tuo on kyllä kallista leikkimistä.

"vieras"

Lihapiirakka

taikina:
500g rahkaa
500g voita
500g jauhoja

täyte:
400g jauhelihaa( hirven)
1,5dl riisiä( keitetään)
kuivattuja kanttarelleja maun mukaan
mausteita oman maun mukaan.
ite käytin poppamiehen ahjoa useita kymmeniä tippoja, hiukkasen suolaa, chiliä, jalopenoa ja pippuria.
2 isoa sipulia
kokonainen kynneton valkosipuli
2 munnaa
sekoita taikinan aineet nopsaan sekaisin ja kaulaile useampaan kertaan välillä taittaen kolmin kerroin ja kun taikina on tasaista tyrkkää jääkaappiin.

valmista täyte ruskistamalla liha, sipulit ja mausteet lisäät lopuksi.
keitä riisi ja tyrkkää kaikki sekaisin. kun massa on jäähtyny lisää munat.

kaulaa taikina levyksi ja lisää täyte toiselle puolikkaalle. käännä toinen puoli päälle, liitä sauma ja tyrkkää 200 asteiseen uuniin puoleksi tunniksi( tai niin että pinta on kauniin kullanruskea)
Nams. Harmi että meillä ollaan allergisia maidolle, muutoin tehtäis tätä heti huomenissa :)

Sotken nyt lusikkaani tähän lihapiirakkasoppaan sen verran, että tuo Luciferin piirakka olisi minullekin edullinen. Kaverilta saa edullisesti hirvenlihaa ja sieniä kerään ja säilön itse. Chilitkin tulee kasvatettua itse. Niin kuin Catida aloituksessaan sanoi: "jokainen määrittelee itse mikä omalla mittapuulla on halpaa". Jos tarvikkeet ostaa kaupasta, silloin ei ole halpaa, mutta jos itse metsästää ja kasvattaa ja poimii metsän antimia, on se silloin halpaa.

kotiäeteee
Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäbrain;28353038:
ei se kuule ihan noin mee.
jos ei tulot yllä 5000e/kk tasolle niin tuo on kyllä kallista leikkimistä.
Mulle tuo on erittäin halpa ruoka. Tulot 450 euroa kuussa. Pakastin täynnä täysin ilmaista hirveä ja sienetkin on omasta takaa.
Kiitos Luciferille:)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"hei"
[QUOTE="vieras";28353141]Olis kyllä mielenkiintoista, jos osallistujat ilmoittaisivat annoshinnat, vaikkei ole "pakollista."[/QUOTE]

No ei se oikein toimi, jos toisella on vaikka marjat ja lihat omasta takaa pakkasessa ja toinen käy kaupasta hakemassa. Siis jos toinen on itse marjastanut ja metsästänyt jne.

Ja tätä ketjua tulin kurkkimaan tasan tuon kuuluisan lihapiirakan vuoksi. Pitää joskus kokeilla. :) (meilläkin on niitä raaka-aineita omasta takaa, kyllä ois halpa ruoka)

Yhteistyössä