Auttakaa joku,pelkään aivokasvainta ja oireita on!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aakku

Uusi jäsen
15.04.2013
6
0
1
MUn elämä on mennyt täysin mahdottomaksi,olen ollut hirvittävän ahdistunut viime kuukausina ja oireet sen kun lisääntyy.
Mun pää on magneettikuvattu vajaa 2 vuotta sitten,mitenköhän todennäköistä on että aivokasvain olisi kasvanut kahdessa vuodessa,kun tuolloin ei näkynyt mitään?Ajattelen koko ajan sairauksia ja nyt tämä kasvainpelko on mennyt aivan överiksi..kai?
Oireita:

-jatkuvat elohiiret silmissä mutta myös mualla kehossa,näitä on joskus tutkittu ja ne pysyi pitkään pois nyt taas palatakseen.Nytkin on molempia silmiä nykinyt joka päivä 3 viikkoa
-valonarat silmät
-ihan tajuton väsymys joka alkaa iltapäivisin ja helpottaa sitten iltaa kohti,tämäkin oire alkanut kuukauden sisällä
-lievää pahoinvointia (refluksia tutkitaan)

Pahinta on nämä silmien oireet ja väsymys,silmiin jää sellaisia jälkikuvia kun nopeasti siirtää katsetta toisaalle jää ne edellisen kuvat "reunat" näkyviin.Tämä on tosi pelottavaa enkä pääse tästä hel**n kierteestä pois.

Aivokasvaimen yleisin oire aikuisilla on epileptinen kohtaus

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo50467&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Wikipedian mukaan pitkittynyt päänsärky on yksi tyypillisimmistä oireista. Ja vaikka oliskin aivokasvain, niin niistäkin n. puolet on hyvälaatuisia (wikipedia)

Millainen oli magneettikuvaus? Miksi se tehtiin? Noi oireet sopis erittäin hyvin esim. ms-tautiin tai muuhun neurologiseen ongelmaan, kasvaimista ei kokemusta, mutta ms-taudista kyllä.

^No sitä kyllä olen ja masentunut,mutta mistä nämä kaikki oireet tulevat??Tiedän kyllä että psyyken pettäessä voi tulla fyysisiä oireita mutta miten ne osaa tulla just siihen kohtaan missä pelkää sairauden olevan?En tosiaan voi uskoa että silmien valonarkuus voisi johtua psyykeestä ja valopallot,joita välillä tulee..
Sanokaa joku,jos pää on kertaalleen kuvattu niin kuinka tod.näköistä olisi että kahdessa vuodessa siihen kasvaisi kasvain??

Millainen oli magneettikuvaus? Miksi se tehtiin? Noi oireet sopis erittäin hyvin esim. ms-tautiin tai muuhun neurologiseen ongelmaan, kasvaimista ei kokemusta, mutta ms-taudista kyllä.

No ei löytynyt ms-plakkejakaan.Jännitysniska todettiin ja päänsäryn ja juuri noiden elohiirien takia tuolloin kuvattiin.Ja nyt ne on tulleet takas!Silloin tutkittiin kaikki laajasti eikä mitään vikaa missään ollut.

Jos pelkosi on liian rankka, mee yksityiselle niin ne tekee kaikki tutkimukset mitä haluat.

Itse pelkäsin muutama vuosi sitten aivoverenvuotoa, pää oli helvetin kipeä ja varmaan sitten loput oireet kuvittelin. Arvauskeskuksessa tarjosivat buranaa ja saikkua. Menin yksityiselle ja otettiin magneettikuvat ja röntgenit niskasta. No ei ollut aivoverenvuotoa mutta niskasta löytyi syy päänsärkyyn. Maksoi, mutta ei tarttenu pelätä sen jälkeen. Kela maksaa osan.

waninka,sulla siis ms? Itse olen kyllä pohtinut sen pahdollisuutta,punktiota ei silloin katsottu aiheelliseksi.Magneetti tehtiin varjoainetehosteisena ja siinä näkyi "epäspesifejä kirkassignaaleja valkean aineen reunalla" mutta niitä oli vain muutama ja useat neurologit laittoivat normaaliesiintymäksi.Voisiko nuo olla alkavia plakkeja???Vai millä nimellä ne plakit kulkevat mri-kuvissa?

[QUOTE="noo";28341241]

Wikipedian mukaan pitkittynyt päänsärky on yksi tyypillisimmistä oireista. Ja vaikka oliskin aivokasvain, niin niistäkin n. puolet on hyvälaatuisia (wikipedia)[/QUOTE]

Wikipedia puhuu tuossa paskaa. Lapsilla voi olla niin, mutta ei aikuisilla. Epileptiset kohtaukset, halvausoireet, persoonallisuuden muutos, muistihäiriöt ovat aikuisilla niitä tyypillisä oireita.

[QUOTE="aakku";28341267]No ei löytynyt ms-plakkejakaan.Jännitysniska todettiin ja päänsäryn ja juuri noiden elohiirien takia tuolloin kuvattiin.Ja nyt ne on tulleet takas!Silloin tutkittiin kaikki laajasti eikä mitään vikaa missään ollut.[/QUOTE]

no jos ei sulla silloinkaan samoilla oireilla ollut kasvainta, niin tuskin nytkään. Vaadi kuitenkin että oireet tutkitaan, niin kauan kun selitys löytyy. Mulla ei tutkittu ms-tautia ennen kun oli tosi rajut oireet ja olin siinä vaiheessa jo pitkään sairastanut. Mielenterveysongelmaa epäilivät pitkään.

Pelko ja stressi tekee tepposia. Varaa itsellesi lääkäri, et muuten pääse oireista eroon. Ihmisen mieli on kummallinen, pelko saa aikaan ties mitä oireita. Älä huoli, olet varmasti kunnossa! Haet nyt vaan mielenrauhan lääkäristä.

[QUOTE="aakku";28341280]waninka,sulla siis ms? Itse olen kyllä pohtinut sen pahdollisuutta,punktiota ei silloin katsottu aiheelliseksi.Magneetti tehtiin varjoainetehosteisena ja siinä näkyi "epäspesifejä kirkassignaaleja valkean aineen reunalla" mutta niitä oli vain muutama ja useat neurologit laittoivat normaaliesiintymäksi.Voisiko nuo olla alkavia plakkeja???Vai millä nimellä ne plakit kulkevat mri-kuvissa?[/QUOTE]
No säkällä voisi olla että muutokset on silloin olleet niin pieniä etteivät näkyneet tai sitten niitä olisi ollut vain selkäytimessä, jos sitä ei kuvattu. MS-ei ehkä myöskään ole kovin todennäköinen jos ei plakkeja ollut, mutta toisilla niitä voi olla hirveä määrä eikä juurikaan oireita ja toisilla vaan pari ja ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Punktio kyllä mielestäni kannattaisi tehdä. Jos siinäkään ei mitään ole, niin uudet magneetit ms-taudin osalta on varmaan turhat. Mulla näkyy kuvissa ihan selviä valkoisia täpliä jotka maallikkokin ihan erottaa helposti.

No säkällä voisi olla että muutokset on silloin olleet niin pieniä etteivät näkyneet tai sitten niitä olisi ollut vain selkäytimessä, jos sitä ei kuvattu. MS-ei ehkä myöskään ole kovin todennäköinen jos ei plakkeja ollut, mutta toisilla niitä voi olla hirveä määrä eikä juurikaan oireita ja toisilla vaan pari ja ovat työkyvyttömyyseläkkeellä. Punktio kyllä mielestäni kannattaisi tehdä. Jos siinäkään ei mitään ole, niin uudet magneetit ms-taudin osalta on varmaan turhat. Mulla näkyy kuvissa ihan selviä valkoisia täpliä jotka maallikkokin ihan erottaa helposti.

kuvattiin selkäydin myös,ok kuten varjoainetehosreinen mra ok.verikokeet otettu viimeksi 3 vkoa sitten,ok.torstaina meno lääkärille.

[QUOTE="aakku";28341280]waninka,sulla siis ms? Itse olen kyllä pohtinut sen pahdollisuutta,punktiota ei silloin katsottu aiheelliseksi.Magneetti tehtiin varjoainetehosteisena ja siinä näkyi "epäspesifejä kirkassignaaleja valkean aineen reunalla" mutta niitä oli vain muutama ja useat neurologit laittoivat normaaliesiintymäksi.Voisiko nuo olla alkavia plakkeja???Vai millä nimellä ne plakit kulkevat mri-kuvissa?[/QUOTE]

Mullakin on ms. Enkä halua pelotella, mutta suosittelen käymään uudestaan magneettikuvissa vaikka parin vuoden päästä. Varsinkin jos oireet jatkuvat.

Itselläni näkyi ekoissa kuvissa "luultavasti merkityksetön pieni muutos", eikä tutkimuksia jatkettu. Kymmenen vuotta myöhemmin löytyikin jo muutamia isoja plakkeja ja yli kymmenen pientä. Punktio otettiin ja ms-diagnoosi pamahti.

Oireesi sopivat kyllä ihan hyvin vaikka jännitysniskaan tai ihan pelkkään väsymykseen/uupumukseen/stressiin. Narskutatko hampaitasi yöllä? Tai puhutko/käveletkö unissasi? Oletko ylipainoinen? Esimerkiksi uniapnea saattaa aiheuttaa selittämätöntä väsymystä, joka taas voi aiheuttaa melkein mitä vain. ;)

No entä jos näkyy kuvissa yksi täplä, ei kuulemma sovi ulkonäöltään tai paikaltaan ms-plakiksi, näkynyt ekan kerran jo 2006 ja kuvausteknisistä syistä (samankokoisena) kirkkaammin v. 2012. Tällöin punktio normaali, kaularanka+ydin normaali, MRA normaali? Ei kai MS? Oireina vaihtelevia puutumisia (puren hampaita yöllä ja niska kroonisesti kipeä, ryhti huono) ym. Ollut jo v. 2006 alkaen samantapaisia oireita ajoittaisina.

En ole ylipainoinen,tosin lihonut talven aikana ahdistuksesta johtuen n.7kg.alleviivasn että olen ollut todella ahdistunut pitkään ja jännitysniska on todettu neurologin toimesta.
Mutta nämä silmoireet ja väsymys iltapäivisin outoa,ja nyt taas iltaa kohti piristyn.
En osaa enää ms.tautia pelätä,mut mielellni tän aivokasvaimen unohtaisin.miten on,olisitteko oireistani itse miten huolissaan?

No entä jos näkyy kuvissa yksi täplä, ei kuulemma sovi ulkonäöltään tai paikaltaan ms-plakiksi, näkynyt ekan kerran jo 2006 ja kuvausteknisistä syistä (samankokoisena) kirkkaammin v. 2012. Tällöin punktio normaali, kaularanka+ydin normaali, MRA normaali? Ei kai MS? Oireina vaihtelevia puutumisia (puren hampaita yöllä ja niska kroonisesti kipeä, ryhti huono) ym. Ollut jo v. 2006 alkaen samantapaisia oireita ajoittaisina.

En mä tiedä, mutta en usko, että on ms-tautia, jollei mitään ole tapahtunut kuudessa vuodessa. Tai jos onkin, niin olet todella onnekas ja omaat tavallaan pysähtyneen tautimuodon :)
Tarkoitan, että itselläni on todella hitaasti etenevä ja kaikin puolin rauhallinen ms ja silti kymmenessä vuodessa tuli vaikka kuinka paljon muutoksia. Nyt kun olenollut pari vuotta lääkityksellä, ei ole tullut yhtään uutta plakkia :)

Jännitysniskaan on olemassa ihan lääkityksiäkin. Itse syön esim. Sirdaludia ja Triptyliä jännitysniskaan ja migreeniin. Auttavat tosi hyvin, puoleen vuoteen ei kertaakaan migreenikohtausta.

Voisi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Siinä voi olla ihan järkky määrä oireita, katsopas esim kilpirauhas.info ja sieltä esim vanhat keskustelut. Vajaatoiminta iskee monesti niin ovelasti että sitä ei huomaa. Alkaa monesti jonkin flunssan yhteydessä mut voi alkaa muutenkin. Onko väsymyksen lisäksi esim palelua, turvotusta, hiustenlähtöä, iho kuiva,.särkyjä joka puolella jne. Mä en pysynyt millään hereillä ja olin koko ajan ihan jäässä. En muistanut lukiessa lauseesta edes lauseen alkua, koski ihan hirveästi joka paikkaan, koko iho ja varsinkin niska ja rintakehä oli ihan kosketusarka. Puseron hihatkin sattuivat. Onko muuten kaula yhtään turvoksissa tai onko kaulan alaosassa edessä kilpirauhanen tavallista isompi? Mulla ei ole ikinä ollut vaikka paha vajaatoiminta onkin. Silmät oli kans tosi kipeät, jalkapohjia kuumotti hirveästi, välillä poski tuntui ihan kuin se olisi ollut puudutettu eli ei oikeasti tunnoton vaan jotenkin erilainen, päätä särki tosi kovasti ja päässä oli ihmeellinen paineentunne. Olin kans jo varma että on aivokasvain. Mene verikokeeseen ottamaan kilpirauhaskokeet eli ehdottomasti tsh, t3v ja t4v ja kilpirauhasen vasta-ainearvot joita on kaksi koetta, muistaakseni toinen on tpo, en ole varma. Pyydä tulokset ehdottomasti paperilla eli älä usko lääkäreiden normaalit arvot on vastauksia. Muut kokeet pitää ottaa ehdottomasti, pelkkä tsh ei riitä kuten lääkärit väittää. Kysy myös labran viitearvot. Nykyisin jos tsh on yli 2.5 henkilöllä on vajaatoiminta vaikka 90 % lääkäreistä väittää muuta eli ei tunne uusia suosituksia. Mulla on paha vajaatoimikta vaikka mun arvoni on aina olleet viitearvoissa. Siksi ramppasin lääkäriltä ja yksityiseltä toiselle kunnes Koskiklinikan endokrinologi tämän tajusi. Jos t4v on aika asteikon alaosassa niin monella on vajaatoiminta ja t3v kertoo miten tyroksiini imeytyy vereen eli aivan ehdoton ottaa. Monella se pitää olla 2/3 kohdalla viitearvoista. Mä voi hyvin iun t4v on melkein viitearvojen yläosassa.

Toivottavasti saat pian selvyyden mikä vaivaa ja siihen apua.

No ei sulla aivokasvainta varmasti ole. Mutta onko noita silmäoireita tutkittu? Esimerkiksi lisääntynet jälkikuvat voivat olla oire jostain neurologisesta sairaudesta. Mutta voivat johtua myös masennuksesta. Jos nekin on tutkittu ja mitään ei löytynyt niin suuntaisin psykiatrille. Ei ole kivaa elää tuollaisessa pelossa.

Täällä taas.Silmien nykiminen alkoi heti aamusta.Kilpiraihasta epäili työterveys ja itsekin oireiden perusteella mutta kun tsh 2,4 ha t4v 12 niin viiterajoissa on.ajattelin kyllä pyytää koeläkitystä kun menen torstaina.noita arvoja ei otettu paastoarvoina,olisko ne silloin korkeammat vai matalammat?
Oireita joo,saamattomuus vetämättömyys,ärtyvyys ja aggressiivinen olo,kylmänväreet kulkee eli sopis kyllä kilppariin mut onko noi mun arvot sellasia et voi aiheuttaa oireita? ja kuuluuko tälläise silmäoireet eli valonarkuus ja nykinä kilpparin vajikseen????

[QUOTE="aakku";28342842]Täällä taas.Silmien nykiminen alkoi heti aamusta.Kilpiraihasta epäili työterveys ja itsekin oireiden perusteella mutta kun tsh 2,4 ha t4v 12 niin viiterajoissa on.ajattelin kyllä pyytää koeläkitystä kun menen torstaina.noita arvoja ei otettu paastoarvoina,olisko ne silloin korkeammat vai matalammat?
Oireita joo,saamattomuus vetämättömyys,ärtyvyys ja aggressiivinen olo,kylmänväreet kulkee eli sopis kyllä kilppariin mut onko noi mun arvot sellasia et voi aiheuttaa oireita? ja kuuluuko tälläise silmäoireet eli valonarkuus ja nykinä kilpparin vajikseen????[/QUOTE]

Tämä palstahan on mitä parasta terapiaa miettiä, onko aivokasvain vai ei. Ei tule mieleen soittaa terveyskeskukseen ja jutella terveydenhoitajan kanssa? Hän ohjaa sinut eteenpäin jos on tarvis.

Mitä enemmän kiinnität huomiota noihin oireisiin, sitä enemmän ne lisääntyvät. Aivokasvainta tuskin sinulla on.

Yhteistyössä