Vinkkejä opettajan sijaiselle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi sijainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi sijainen

Vieras
Eli lyhyesti:

Kerro vinkkisi/ohjeesi/neuvosi yläkouluun opettajan sijaiseksi menevälle?

Miten saa luokan pysymään kurissa?
Mitä tehdä pahimmille häiriköille?

Miten olla vakuuttava heti ensi minuutista lähtien?

Mitä pitää välttää?
Mikä on suurin sijaisen virhe?

Kaikki neuvot kehiin!! Kiitän jo etukäteen!

T: epäpätevä

Älä näytä epävarmuuttasi! Ole ystävällinen, mutta älä yritä olla oppilaiden kaveri. Kysy muilta opettajilta vinkkejä luokista etukäteen, esim kenen ei kannata antaa istua kenen vieressä jne.

Hanki pätevyys. Mä en edes tajua miksi joku menee sijaiseksi ilman alan opintoja.

Asiallisia vastauksia kiitos!

Minulla on korkeakoulu tutkinto aineesta, jota olen menossa opettamaan. Pedagogisia opintoja en ole suorittanut eli en ole pätevä opettaja.

Kyseessä pieni paikkakunta ja sijaisuustarve todellinen. Koulun rehtori oli ehdottomasti sitä mieltä, että olisin parempi vaihtoehto kuin yo-tulostaan odottava abiturientti. Olen samaa mieltä.

Eli olisiko nyt niitä vinkkejä käytännön opetustyöhön??

Kiitos jo vastanneelle.

Mitä epävarmemmalta vaikutat, sitä huonommin pärjäät. Näin ainakin mulla sijaisuusaikoina :) Jos uhkaat jollain, toteuta. Eli pahimmalle häirikölle sanoin, että jos ei käytös lopu, niin rehtori tulee. Seuraavalla välkällä kävelytin rehtorin pitämään puhuttelun ko. kakaralle. Liian tiukka kurin kanssa ei kannata olla, mutta jämäkkä. Tee selväksi, että sinun ei tarvitse olla oppilaille kiva, jos he eivät ole sulle kivoja. Jos kyseessä esim. fysiikkaa tai muuta, niin huonosta käytöksestä etuudet pois, esim. ei toteuteta ollenkaan demoja. Toivottavasti oli edes pari käyttökelpoista ohjetta :) Ainiin, sen ikäiset arvostaa huumorintajua :)

Kysele ryhmistä etukäteen muilta opettajilta. Sovi viereisen luokan opettajan kanssa, miten tarvittaessa voit toimia, jos joku alkaa häiriköinään, eli voisiko oppilas silloin siirtyä tähän naapuriluokkaan ja tarvittaessa voisit käydä hakemassa viereisen luokan opettajan apuun.

Suurin virhe on kuitenkin maalata nuoristamkuva jonain pirullisina häiriköinä. Suurinosa on mukavia nuoria ja kun menet rennolla, mutta kuitenkin tarpeeksi tiukalla asenteella kaikki menee varmasti hyvin. Älä salli liikaa metelöibtiä, mutta älä myöskään pyri sijaisena täydellisyyteen.

Mikä tärkeintä, älä menetä malttiasi ja ota selville, mitä keinoja sinulla oikeasti on käytössäsi ennen kuin tarvittaessa alat niitä käyttämään tai niillä varoittelemaan. Esim. Voiko oppilaan siirtää rehtorinkansliaan. Itse opiskeluaikoina tehdessäni sijaisuuksia luokka kummasti rauhoittui kun olin etukäteen sopinut rehtorin kanssa, että jos tarve vaatii voi joku oppilaista tulla hänen työhuoneeseensa hommiin. No ei mennyt yhdelle pojalle perille, että vaikka on sijainen niin pitää osata käyttäyä. Hain rehtorin paikalle, joka pyysi pojan mukaansa. Muut olivat oikein kiltisti loppu ajan, samoin kyseinen poika muina päivinä :)

Tsemppiä töihin ja muista suurin osa nuorista on oikein mukavia!

Pahin virhe on esittää jotain muuta kuin mitä oikeasti on, se haistetaan heti.

Todennäköisin häiriö on kaksi tyttöä supisemassa takapenkillä, ei sen vakavampaa. Yleisesti ottaen lapset tykkäävät sijaisista, tulee vaihtelua ja jos on ollut joku tiukkapipo ope niin oppilas voi tuntea olonsa rennommaksi.

Jos olet kuuman näköinen, pojat ovat todennäköisesti kiltisti.

Yhteistyössä