Mitä pahaa siinä on että pitää 4,5v lapsen hoidossa 10 päivänä kuussa vaikka itse kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 10 päivää kuussa hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

10 päivää kuussa hoidossa

Vieras
Lapsi on erittäin sosiaalinen tapaus ja tarvitsee seuraa. Siinä ei srk.n kahden tunnin mittaiset kerhot 2 kertaa viikossa riitä. Tuttavia ei juuri ole ja naapurin lapset vanhempia. Mitä pahaa siinä hoitoon viemisessä on?

Taaaaaas tääääää sama..... ja mä vastaan: ei siinä mitään pahaa olekaan, kun et itse pysty sen kanssa olemaan niin hyvä että joku pystyy :) Ja juu juu tiedetään!

Ei siinä ole mitään pahaa, eikä siinä tarvi mitenkään olla kyse vanhemman rajallisuudesta hoitaa lastaan.Mutta miksi sinä usein kysyt tätä samaa asiaa?Podetko huonoa omaatuntoa asiasta?

Ei yhtään mitään! Ainoastaan hyvä lapselle! Miksi lapsen pitäisi olla kotona, kun samanikäistä seuraa on tarjolla. Jos lapsi on kuukaudessa n 70h hoidossa ja 650 h kotona, niin kyllä varmaan ehtii äidin kanssa olla ihan tarpeeksi...

[QUOTE="aloittaja";28311570]No kyllä osaisin hoitaa kotona mutta kun ei hänellä olisi lainkaan samanikäistä seuraa?[/QUOTE]

Tämähän ei ole totta, jos kerran kerhoja on tarjolla aloitusviestisi mukaan?

No kyllä kerho 2krt/vko pari tuntia kerrallaan on aika vähän. Meilläkin 5v-neuvolassa kyseltiin, onko lapsella iltaisin ja viikonloppuisin ikäistään seuraa, koska sen ikäinen sitä tarvitsee. Ja lapsi on siis 4 pv/vko hoidossa, koska olen töissä. Me kyllä tavataan paljon kaveriperheitä ja naapurissakin on lapsia, mutta mun mielestä tuo 4pv/vko kyllä alkaa jo riittää seuraksi ja ihan oman perheen seura riittäisi pääasiassa hoitoviikon jälkeen.

Tämähän ei ole totta, jos kerran kerhoja on tarjolla aloitusviestisi mukaan?

En ole ap, mutta meillä kerhot on 15km päässä, joten suurin osa siellä kävistä lapsista asuu ainakin sen 15 km päässä meiltä, ei siis mielestäni lähellä.

Meillä asuu kaksi lapsiperhettä suht lähellä ja he ehtivät tavata harvoin, ja mua oikein ahdistaa kun ajattelen että tuo 2-vuotias alkaa pian tarvita enemmän seuraa. En ole oikein saanut tutustuttua kerhoissa muihin niin että saisi sieltä kyläilykavereita, ehkä kaikki haluaa vaan itseään lähellä asuvia :(

Ei todellakaan ole mitään pahaa. Ihmettelen näitä puheita äidin kyvyttömyydestä hoitaa lastaan. Muualla euroopassa on todella outoa, jos lapsi ei käy koulussa yli kolmevuotiaana. Siellä se päiväkotityyppinen koulu on tarkoitettu kaikille kolmevuotiaille ja siellä käyvät myös kotiäitien lapset (ainakin Ranskassa näin). Koulu on vieläpä kokopäiväinen.

Ei todellakaan ole mitään pahaa. Ihmettelen näitä puheita äidin kyvyttömyydestä hoitaa lastaan. Muualla euroopassa on todella outoa, jos lapsi ei käy koulussa yli kolmevuotiaana. Siellä se päiväkotityyppinen koulu on tarkoitettu kaikille kolmevuotiaille ja siellä käyvät myös kotiäitien lapset (ainakin Ranskassa näin). Koulu on vieläpä kokopäiväinen.

Lisään vielä tähän, että otin juuri oman 4,5-vuotiaani pois päiväkodista, kun vauva syntyy kohta. Mulla tosin on muitakin lapsia, joten saa leikkiseuraa niistä. Tosin eilenkin sanoi, että haluaisi mennä päiväkotiin. Seurakunnan kerhoon ei enää kesken lukukauden mahdu.

[QUOTE="aloittaja";28311675]Minusta 4 tuntia viikossa saman ikäisten lasten seuraa ei riitä.[/QUOTE]

Paljonko lapsella on ikää?
Asutteko ihan peräkorvessa? Vai olisiko mahdollista että sinä äitinä menisit lapsesi kanssa puistoihin ja paikkohin jossa niitä muita lapsia on? Voisitte myös tutustua muihin perheisiin. Kerhossa lapsi varmasti saa uusia kavereita, joita voi tapailla muunakin aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28311934:
Asutteko ihan peräkorvessa? Vai olisiko mahdollista että sinä äitinä menisit lapsesi kanssa puistoihin ja paikkohin jossa niitä muita lapsia on? Voisitte myös tutustua muihin perheisiin. Kerhossa lapsi varmasti saa uusia kavereita, joita voi tapailla muunakin aikana.

4,5v. Ei asuta korvessa. Olen yrittänyt saada naapurinlapsia meille leikkimään mutta eivät tule. Käydään kyllä puistoissa ja muissakin jutuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28311934:

Miksi? Miksi se lapsi pitäisi siirtää siittä tutusta ympäristöstä tuttujen aikuisten ja kavereiden luota ihan ventovieraaseen? Pitäisi opetella ihan uudet kuviot ja äidin tukkaputkella juosta jossain kerhoissa ja puistoissa. Mikä on se pointti? Mikä siinä 10krt/kk tapahtuvassa päivähoidossa on niin kamalaa?

Miksi? Miksi se lapsi pitäisi siirtää siittä tutusta ympäristöstä tuttujen aikuisten ja kavereiden luota ihan ventovieraaseen? Pitäisi opetella ihan uudet kuviot ja äidin tukkaputkella juosta jossain kerhoissa ja puistoissa. Mikä on se pointti? Mikä siinä 10krt/kk tapahtuvassa päivähoidossa on niin kamalaa?

Miksi kuormittaa päiväHOITOA lapsen kaverin kaipuulla? PäiväHOITO ensisaijaisesti on hoitomuoto, eikä kaveripalvelu.
Miksi lapsi pitää sieltä tutusta ja turvallisesta ympäristöstä eli kodista siirtää hoitopaikkaan?
Eikö lapsi kuitenkin nauti enemmän ajasta oman äidin kanssa kun vieraiden tarhatätien/setien?

Ei mitään pahaa. Meillä 5v käy päiväkodissa 15pv/kk ja 5h/pv, vaikka olen kotona pienempien sisarusten kanssa. Mä pystyn kyllä touhuamaan lasten kanssa vaikka mitä, mutta valitettavasti kaveriseuraksi en pysty muuttumaan, joten lapsemme saa käydä päiväkodissa leikkimässä toisten lasten kanssa. Loistavasti ehtii viettää aikaa perheenkin parissa. Tämä on mielestäni tämmöinen "rusinat pullasta" juttu, eli lapselle aivan paras ratkaisu kaikin puolin. Saa olla paljon kotona, mutta myös päiväkodissa leikkimässä ja harjoittelemassa ryhmätaitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28312051:
Miksi kuormittaa päiväHOITOA lapsen kaverin kaipuulla? PäiväHOITO ensisaijaisesti on hoitomuoto, eikä kaveripalvelu.
Miksi lapsi pitää sieltä tutusta ja turvallisesta ympäristöstä eli kodista siirtää hoitopaikkaan?
Eikö lapsi kuitenkin nauti enemmän ajasta oman äidin kanssa kun vieraiden tarhatätien/setien?

Kun ei ole löytynyt kavereita vaikka monesta paikasta niitä on yritetty löytää. Tottakai nauttii äidin seurasta mutta en pysty muuttumaan 4,5v leikkikaveriksi hänelle.

Meillä 5v tyttö ja on päiväkodissa 3 kertaa viikossa, itse olen kotona 2,5v kanssa. Jäin tammikuussa työttömäksi ja katsoimme parhaaksi että vanhempi jatkaa päiväkodissa. Pienenmmän otin pois. En todellakaan ajattele, että tässä olisi jotakin "pahaa". Kavereista tulllut todella tärkeita ja lapsi viihtyy tosi hyvin. Meillä ei edes ole lähellä mitään puistoja ja vaikka olisi, niin tuskin olisi päätöstämme muuttanut.

Yhteistyössä