Mitä mieltä olet sukupuolisensitiivisestä(/neutraalista) kasvatuksesta? Onko täällä sukupuolisensitiivisiä kasvattajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun järkeen ei käy miksi olisi ihmislapsen pahasta tietää onko hän tyttö vai poika. Voihan toki olla että sen tietäminen jossain vaiheessa luo paineita ja odotuksia mutta monenkirjavaa sakkia ihmiset kuitenkin lopulta on koska suuntautumisensa ja ominaisuutensa pitää jokaisen itse löytää ja hyväksyä, oli lähtökohdat ja kasvatus mikä tahansa.

No ei oikein toimi kun elämme maailmassa, jossa sukupuoli ei ole neutraali ominaisuus. Mutta itsekin kuitenkin pyrin lapselleni korostamaan ettei sukupuoli määrittele kovin pitkälle mitä hän voi tehdä, tai mitä hänen kuuluu tehdä. Myöskin olen tietoisestikin miettinyt millaista roolijakoa miehen kanssa toteutamme ja miten puhumme sukupuolesta. Jos pidän jotakin lelua tai esim. piirrettyä kovin seksistisenä, kiellän sen kyllä. Esim. prätkähiiriä meillä ei tulla katsomaan koskaan.

Minä kasvatan lapset tytöiksi ja pojiksi. Se ei tarkoita että ohjaan heitä toimimaan niin kuin tytön tai pojan kuuluisi tehdä jonkun normin mukaan. Jokainen on arvokas ja tasa-arvoinen.

Niin, ja se sukupuolisensitiivinen ei ole todellakaan sama asia kuin sukupuolineutraali.
Sukupuolineutraali tarkoittaa sitä, että sukupuolta ei oteta lainkaan huomioon, mutta sukupuolisensitiivisyydessähän se nimenomaan otetaan huomioon - mutta laajemmin kuin siten, onko lapsi tyttö vai poika.

[QUOTE="nainen";28309377]Minä kasvatan lapset tytöiksi ja pojiksi. Se ei tarkoita että ohjaan heitä toimimaan niin kuin tytön tai pojan kuuluisi tehdä jonkun normin mukaan. Jokainen on arvokas ja tasa-arvoinen.[/QUOTE]

Miten sitten kasvatat heidät nimenomaan tytöiksi ja pojiksi - kai siinä jokin ajatus on taustalla, millaisia tytöt/pojat ovat ja millaisiksi lapset sitten kasvatetaan?

No ei oikein toimi kun elämme maailmassa, jossa sukupuoli ei ole neutraali ominaisuus. Mutta itsekin kuitenkin pyrin lapselleni korostamaan ettei sukupuoli määrittele kovin pitkälle mitä hän voi tehdä, tai mitä hänen kuuluu tehdä. Myöskin olen tietoisestikin miettinyt millaista roolijakoa miehen kanssa toteutamme ja miten puhumme sukupuolesta. Jos pidän jotakin lelua tai esim. piirrettyä kovin seksistisenä, kiellän sen kyllä. Esim. prätkähiiriä meillä ei tulla katsomaan koskaan.

Mikä vika prätkähiirissä? katsoin pienenä sitä mutta en muista mitä siinä olis ollu semmosta, toisaalta olen nyt raksalla töissä :D

en välitä aiheesta. lapseni tulen kasvattamaan miten sattuu. voihan se olla isä poika ja äidin tyttö, mutta myös isän tyttö ja äidin poika. kuten myös lapsi... aika näyttää miten lasta kutsutaan. vaatteilla tuskin niin suurta merkitystä, kunhan on lämmin ja hyvä olla. se riittää meille. puhtaat vaatteet ja ehjät kuosit.

En oikein tajua tuota sukupuoletonta kasvatusta, mistä saa vähän väliä lukea milloin mistäkin. Meillä on tytöt jotka käyttävät mekkoja ja hienostelevat, mutta toisaalta leikkivät autoilla ja parkkitalolla ja rakentavat mönkkäriratoja olkkariin. Itse kerron omille tytöilleni, että ei ole olemassa tyttöjen tai poikien leikkejä eikä myöskään miesten tai naisten töitä. Kaikki voivat tehdä tai leikkiä kaikkia, ei se ole siitä kiinni onko tyttö vai poika, mies vai nainen.

Voisko joku asiasta enempi tietävä määritellä mulle, että mitä se tarkoittaa? Olisi sitten sen jälkeen ehkä helpompi vastata?!?

Mä kasvatan lapsista noin niinkuin suunnilleen täysipäisiä ihmisiä. En ymmärrä sellaista ajattelumaailmaa, että "pojat nyt vaan on poikia" (jonka pohjalta hyväksytään pojille minkälainen käytös tahansa) ja "miehillä nyt vaan on kovempi tarve pettää", kuten en myöskään sitä, että "tyttöjen tulee istua hiljaa paikoillaan ja hymyillä söpösti" ja "naisen kuuluu hoitaa koti ja lapset".

Meillä on vain tyttöjä, joten vaikea sanoa mitä tekisin toisin, jos joku lapsista olisi poika. Aivan varmaa on kuitenkin se, että aivan samalla tapaa en poikaa kasvattaisi.

Poikaa tulisi ohjailtua enempi "miesten juttuihin", vaikka toki haluaisin opettaa poikani myös ompelemaan, mikäli se häntä kiinnostaa. Yleensä se kuitenkaan ei ymmärtääkseni niitä poikia samassa määrin kiinnosta, kuin tyttöjä, joten minkäs sitä sitten teet?

Olen yhden lapseni kanssa eräässä TYKS:in tutkimuksessa mukana ja siinä(kin) on tullut ilmi, että tyttöjen ja poikien väliset erot ovat ihan faktaa...joten omaan kaaliini ei mahdu sellainen kasvatusmetodi, jossa lapsista yritetään tehdä joko sukupuolettomia, tai jossa heitä yritetään puoliväkisin asettaa muottiin, jonne he eivät sovi.

Kyllähän se on ihan tutkittu juttu, että miesten ja naisten aivot ovat erilaiset, kuten heillä on erilaiset vehkeet jalkojenkin välissä. Enkä käsitä miksi joku näkee sen negatiivisenä asiana, joka pitää jollakin tavalla koittaa muuttaa.

Mörköäiti (ja muutkin): kertoisitko selkeimmät erot sukupuolisensitiivisessä ja sukupuolineutraalissa kasvatuksessa? Noita käytetään usein synonyymeina.

Sukupuolineutraali on jotain sellaista, että esitetään ettei mitään sukupuolta ole olemassakaan - joko biologisesti ja/tai maailmassa. Tai kuten joskus peruskoulussa, että ihan kuin se sukupuoli ei muka vaikuttaisi mihinkään. Sukupuolisensitiivinen taas ymmärtää ja tiedostaa sen, miten sukupuoli vaikuttaa yhteiskunnassa - ja miten ympäröivä maailma suhtautuu jne, ja että mahdollisesti se on vaikuttanut omaankin ajattelutapaan. Kasvatuksessa ei ohjailla mihinkään sukupuolirooliin, mutta myös pohditaan sitä, millaisen roolimallin itse antaa. Se ei riitä, että ostaa kotiin nuken ja auton, jos lapsi kuitenkin näkee isän rassaavan autoa ja äidin hoitavan lapsia. Sukupuolisensitiivinen pohtii myös esim. kirjojen ja tv-ohjelmien välittämää maailmaa ja myös keskustelee tästä näkökulmasta asioista lapsen kanssa. Sukupuolta ei korosteta turhaan turhissa kohtaa. Sukupuolisensitiivisessä päiväkodissa esim. lelut jaotellaan eri tavoin, ettei syntyisi mitään "poikien autohuoneita" ja "tyttöjen prinsessahuoneita". Lapsia rohkaistaan kokeilemaan erilaisia leluja ja leikkejä jne.

Tässä jotain nopeasti kirjoitettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;28309527:
onkos nää neutraaliuden suosijat sitten pukemassa pojalle mekkoa? kun ollaan kerran niin neutraalisti....

Joo, me fanaatikot pakotetaan pojat pinkkiin leninkiin ja tytöt mustiin örkkivaatteisiin, oli ipana itse mitä mieltä tahansa. Opettele ensin, mistä on kyse, ennen kuin paljastat omaa tietämättömyyttäsi enempää.

onkos nää neutraaliuden suosijat sitten pukemassa pojalle mekkoa? kun ollaan kerran niin neutraalisti....

No en ole itse mikään neutraali, mutta jos poika haluaisi pitää mekkoa, niin miksi ei voisi? Kovin pienellä mekko on epäkäytännöllinen vaate, joten itse en laittanut mekkoa tytöllekään ennen kuin tämä itse ilmaisi haluavansa sellaisen.

Ei mekko ole neutraali. Mekko on "tyttöjen juttu".

Neutraali on sellainen, jota ei olla luokiteltu ns. sukupuolen mukaan, kuten esim t-paita (ellei kyseessä ole lady fit) ja shortsit. Niitä käyttävät sekä tytöt, että pojat.

Kaikki mikä on biologista, opetetaan lapselle. Kulttuurista tulevat rajoitukset ja ohjaukset siihen, mikä on kummallekin sukupuolelle sopivaa, pidämme parhaamme mukaan poissa.

Minulla on eräs tuttava, joka ei antanut lapselleen värikyniä koska "eihän pojat piirrä". Nyt vesseli on eskarissa ja on melkoisesti joutunut harjoittelemaan kun ei edes sakset pysy kädessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28309564:
Sukupuolineutraali on jotain sellaista, että esitetään ettei mitään sukupuolta ole olemassakaan - joko biologisesti ja/tai maailmassa. Tai kuten joskus peruskoulussa, että ihan kuin se sukupuoli ei muka vaikuttaisi mihinkään. Sukupuolisensitiivinen taas ymmärtää ja tiedostaa sen, miten sukupuoli vaikuttaa yhteiskunnassa - ja miten ympäröivä maailma suhtautuu jne, ja että mahdollisesti se on vaikuttanut omaankin ajattelutapaan. Kasvatuksessa ei ohjailla mihinkään sukupuolirooliin, mutta myös pohditaan sitä, millaisen roolimallin itse antaa. Se ei riitä, että ostaa kotiin nuken ja auton, jos lapsi kuitenkin näkee isän rassaavan autoa ja äidin hoitavan lapsia. Sukupuolisensitiivinen pohtii myös esim. kirjojen ja tv-ohjelmien välittämää maailmaa ja myös keskustelee tästä näkökulmasta asioista lapsen kanssa. Sukupuolta ei korosteta turhaan turhissa kohtaa. Sukupuolisensitiivisessä päiväkodissa esim. lelut jaotellaan eri tavoin, ettei syntyisi mitään "poikien autohuoneita" ja "tyttöjen prinsessahuoneita". Lapsia rohkaistaan kokeilemaan erilaisia leluja ja leikkejä jne.

Tässä jotain nopeasti kirjoitettuna.

Kiitos selvennyksestä.

Me emme siis todellakaan ole sukupuolisensitiivisiä kasvattajia.

Meillä on kyllä nukkejen lisäksi myös junarataa ja autoja, mutta ne on pölykerroksen peitossa, koska eipä ne näytä noita tyttöjä kiinnostavan.

Mies kyllä hoitaa lapsia, siivoaa kotia jne. mutta en keksi yhtäkään "miehistä" juttua, jota minä tekisin. En kertakaikkiaan osaa kiinnostua auton rassaamisesta, jääkiekosta, tietokoneista tai mistään muustakaan teknisestä vempaimesta.

Ja aina kun on mahdollisuus olla prinsessa, niin sitä sitten myös ollaan. Tyllimekkoja löytyy joka lähtöön, kuin myös tiarat, pinnit, pampulat ja juhlakengät useassa eri värissä.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Ei mekko ole neutraali. Mekko on "tyttöjen juttu".

Neutraali on sellainen, jota ei olla luokiteltu ns. sukupuolen mukaan, kuten esim t-paita (ellei kyseessä ole lady fit) ja shortsit. Niitä käyttävät sekä tytöt, että pojat.

Kyllähän monissa muslimimaissa miehet pitävät "mekkoja", siis niitä kaapuja mitkä me miellämme mekoiksi. Tyttövauvat ei tietääkseni myöskään synny mekot päällä.

Olen yhden lapseni kanssa eräässä TYKS:in tutkimuksessa mukana ja siinä(kin) on tullut ilmi, että tyttöjen ja poikien väliset erot ovat ihan faktaa...joten omaan kaaliini ei mahdu sellainen kasvatusmetodi, jossa lapsista yritetään tehdä joko sukupuolettomia, tai jossa heitä yritetään puoliväkisin asettaa muottiin, jonne he eivät sovi.

Mulla on molempia sukupuolia jälkeläisissäni ja onhan niissä tosiaan eroa. Koska ero on heissä luonnostaan, en näe tarvetta opettaa heille mitään tyttömäisyyden ja poikamaisuuden aakkosia, koska hittojako mä turhaa työtä tekisin. Yritän sen sijaan raivata ne rajoittavat roolit pois tieltä, eli pidän huolta, ettei kummaltakaan jäisi mitään kokematta tai oppimatta sen vuoksi, että ovat johonkin "väärää" sukupuolta. Tyttöä ei siis varoitella tai rajoiteta enempää kuin poikaakaan ja pojalta ei vaadita sen enempää kovuutta kuin tytöltäkään. Pinkistä, mustasta, autoista tai nukenrattaista saa tykätä ihan sukupuolesta riippumatta.

Pointti on antaa lapsen olla sellainen kuin on, eikä vaatia häntä käyttäytymään kuten muutkin sukupuolensa edustajat. Sehän se vasta muottiin tunkemista on, jos aikuinen katsoo oikeudekseen päättää, mistä lapsi saa tykätä ja mistä ei.

Nykyään sukupuoliroolit ovat mielestäni nuorilla muutenkin aika paljon sekoittuneet keskenään. Kaikki voivat tehdä kaikkea, harrastaa kaikkea, opiskella kaikkea, mutta ei se ole pahasti jos he tietävät olevansa poikia ja tyttöjä.

Yhteistyössä