Mitä mieltä päiväkotien hygieniasta?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Lapseni on ison kaupungin kunnallisessa päiväkodissa ja päivittäin tulee siivooja käytävällä mopin kanssa vastaan. Täitä eikä kihomatoja ei ole ollut kertaakaan, tosin eiväthän ne edes liity hygieniaan. Vessat ovat olleet siistit kun niissä olen käynyt. Toisaalta olisin enemmän huolissani lapsestani jos hänen ryhmässään olisi "kymmeniä ja taas kymmeniä" lapsia, en kuitenkaan hygieniasyistä.

Perussiivouksesta (lattioiden ja pöytäpintojen pyyhintä, vessojen siivous, petivaatteiden vaihto) on tutustumissani päiväkodeissa huolehdittu hyvin tai kohtuullisesti. Sen sijaan lelujen tai muiden irtotavaroiden puhtaudesta ei oikein missään kukaan pidä huolta. Ei kuulu siivoojien tehtäviin (siivous ostetaan erillisenä palveluna ja tekevät vain sen mitä sopimukseen on kirjattu), eikä hoitohenkilökunnalla ole aikaa. Kaiholla luin lehdestä brittiläisen päiväkotisiivoojan selitystä, miten hän pesee kaikki lelut kerran viikossa. Etenkin pienten ryhmissä, missä lapset laittavat leluja suuhun, kuolaavat, aivastelevat ja pyyhkivät räkää käsiinsä estoitta, on lelujen pesemättömyys (tai erittäin harvoin tapahtuva pesu) mielestäni selkeä hygieniapuute.

kahvikirahvi
[QUOTE="Vieras";28293895]Keittäjä siivoomassa vessoja, hyi olkoon.[/QUOTE]

Käykö sulla sitten kotona kokki vai siivooja, kun samoilla käsillä ei noita töitä voi tehdä?

Niin, ja onhan olemassa esim. kumihanskoja, käsienpesua, erillisiä siivousvälineitä vessoja, keittiötä ja muita paikkoja varten.

Catildan kommentista tuli mieleen että päiväkodissa jossa olin työharjottelussa, sama työntekijä pesi säännöllisesti myös lasten käyttämät tuolit ja lelut.

"tunkion kukko"
[QUOTE="hoitaja";28292467]Espoolaisessa Länsi-Väylässä oli avartava kirjoitus päiväkotien hygienian tasosta ja toivottiin laitosapulaisia takaisin.[/QUOTE]

Mun pitäisi vielä lapsi päiväkotiin ja käytiin tutustumassa pariin uuteen päiväkotiin Espoossa, mutta mieslestäni siellä on tosi likaista. En ole tietoinen mistään päiväkodista, jossa siivottaisiin kunnolla, kun kaikki on aika ulkoistettu ja kilpailutettu (duuni tehdään minimipalkalla ja -efortilla).

Toinen asia on sit tää ruokailu: eineksiä ja ei mitään itsetehtyä.

Mä olen siis päätynyt palkkaamaan lastenhoitajan paikalliseen hoitorinkiin. Saa ainakin puhtaan ympäristön ja tuoretta kotiruokaa.

EN siis todellakaan ole mikään bakteerikammoinen, mutta kyllä nuo päiväkodit on ällöttävän oloisia paikkoja.

Ihan sama on kyllä nuo avoimet päiväkodit: home haisee ja kaikki pinnat ihan likaisia. Joskus kun on aikaa, niin olen itse alkanut siellä siivoamaan. Työntekijät ovat tälloin henganneet tietokoneen ääressä tai lukeneet naistnelehteä. Olen vain kerran nähnyt heidän siivoaman 3 vuoden aikana. Lelut kuulemma pestään kerran vuodessa.

"Terhi"
[QUOTE="tunkion kukko";28294454]Mun pitäisi vielä lapsi päiväkotiin ja käytiin tutustumassa pariin uuteen päiväkotiin Espoossa, mutta mieslestäni siellä on tosi likaista. En ole tietoinen mistään päiväkodista, jossa siivottaisiin kunnolla, kun kaikki on aika ulkoistettu ja kilpailutettu (duuni tehdään minimipalkalla ja -efortilla).

Toinen asia on sit tää ruokailu: eineksiä ja ei mitään itsetehtyä.

Mä olen siis päätynyt palkkaamaan lastenhoitajan paikalliseen hoitorinkiin. Saa ainakin puhtaan ympäristön ja tuoretta kotiruokaa.

EN siis todellakaan ole mikään bakteerikammoinen, mutta kyllä nuo päiväkodit on ällöttävän oloisia paikkoja.

Ihan sama on kyllä nuo avoimet päiväkodit: home haisee ja kaikki pinnat ihan likaisia. Joskus kun on aikaa, niin olen itse alkanut siellä siivoamaan. Työntekijät ovat tälloin henganneet tietokoneen ääressä tai lukeneet naistnelehteä. Olen vain kerran nähnyt heidän siivoaman 3 vuoden aikana. Lelut kuulemma pestään kerran vuodessa.[/QUOTE]

Mitkä päiväkodit kävit katsomassa? Ajattelin vaan, kun oma lapsi on uudessa päiväkodissa Espoossa, ja me olemme todella tyytyväisiä siisteyteen.

"tunkion kukko"
Nyt kun kaikki täällä tuntuu kehuvan päiväkotiaan, niin otan suositteluja vastaan siististä päiväkodista Espoossa.
Jos vielä tarjotaan itsetehtyä ruokaa, se olisi vielä bonus.

"tunkion kukko"
[QUOTE="Terhi";28294482]Mitkä päiväkodit kävit katsomassa? Ajattelin vaan, kun oma lapsi on uudessa päiväkodissa Espoossa, ja me olemme todella tyytyväisiä siisteyteen.[/QUOTE]

En halua tässä julkisesti mollata mitään päiväkotia. Yv:llä voin toki kertoa.
Missään niistä ei ollut omaa siivojaa. En vaadi omaa siivoojaa, vaan riittäisi et yksi hoitaja olis vastuussa siivouksesta tai joku oma siivooja kävisi siivoamassa päivittäin kunnolla 1-2h.

Oikeasti siivous on ulkoistettu ja pari-kolme kertaa viikossa ulkoistettu siivousfirman yksi siivooja käy siivoamassa (tyhjentää roskiksen, pyyhkii lattian, puhdistaa vessan) 30min.

"hoitaja"
Perussiivouksesta (lattioiden ja pöytäpintojen pyyhintä, vessojen siivous, petivaatteiden vaihto) on tutustumissani päiväkodeissa huolehdittu hyvin tai kohtuullisesti. Sen sijaan lelujen tai muiden irtotavaroiden puhtaudesta ei oikein missään kukaan pidä huolta. Ei kuulu siivoojien tehtäviin (siivous ostetaan erillisenä palveluna ja tekevät vain sen mitä sopimukseen on kirjattu), eikä hoitohenkilökunnalla ole aikaa. Kaiholla luin lehdestä brittiläisen päiväkotisiivoojan selitystä, miten hän pesee kaikki lelut kerran viikossa. Etenkin pienten ryhmissä, missä lapset laittavat leluja suuhun, kuolaavat, aivastelevat ja pyyhkivät räkää käsiinsä estoitta, on lelujen pesemättömyys (tai erittäin harvoin tapahtuva pesu) mielestäni selkeä hygieniapuute.
Tuokin vielä.

Sen lisäksi, että varsinaiseen siivoukseen ja puhtaanapitoon ei ole alan ihmistä paikalla. Ei ainakaan sellaista, joka ehtisi hommat kunnolla tehdä.

lto
jotain hyvää täällä kehä teitten ulkopuolellakin, siis siistimmät päiväkodit :) ainakin vielä toistaiseksi.
mutta meilläkin on valitettavasti tätä päivää se, että keittiön ihminen välillä siivoaa, mm. vessoja yms. ja se on kyllä meillä herättänyt ihmetystä. itse olen ollut samassa päiväkodissa 10 vuotta ja kun aloitin niin ei keittiöön saanut mennä muilla kuin sisäkengillä ja tosi tarkat oli kaikki siisteys jutut ja nyt tosiaan tänä päivänä keittiön ihminen siivoileekin. ja ihan ne samat vaatteet päällä kun keittiössäkin... olisikohan tuo 10 vuotta sitten töissä ollut vanha keittjäjä suostunut samaan ;) että kyllä se pikkasen outoa on, vaikka joku kirjoittikin että kyllähän kotonakin siivotaan ja laitetaan ruokaa, mutta eipäs taas verrata kotia ja "laitosta"... ei kenenkään kotona pyöri esimerkiksi 90 lasta ja 25 aikuista joka päivä.

halipupu harmaana
Meillä on onneksi vielä kaksi laitosapulaista omassa pk:ssani ja se on mun ja varmaan monen muunkin mielestä hyvä juttu. Jos vaikka lapsi oksentaa kesken päivän ja itsellä on kädet täynnä töitä, niin ei tartte itse siivota sotkuja ja ammattilainen osaa tehdä homman hygieenisesti ja itselle jää aikaa hoitaa sitä lasta.

Muutenkin saadaan lattiat siisteiksi ruuan jälkeen ja lakanatkin vaihdetaan aikas usein 4:n viikon välein ja tyynyliinat muistaakseni 2 viikon välein. Kaappisänkyjä meillä ei ole, joten niiden puhtaudesta ei tartte välittää.

Lisäksi näitä laitosapulaisia voi tarpeen tullen pyytää apuun kun tullaan sisälle ja hoitajia on poissa ja he itsekin tarjoavat apua, kun tietävät tilanteen. Joten aivan oiva apu ovat siis päiväkodeissa ja toivon ettei Helsinki heistä kovin helpolla luovu.

"tunkion kukko"
Meillä on onneksi vielä kaksi laitosapulaista omassa pk:ssani ja se on mun ja varmaan monen muunkin mielestä hyvä juttu.
Vuonna 2010 Espoon kaupunki päätti poistaa laitosapulaiset päiväkodista.
Tämä on varmaan pääsyy, miksi päiväkodit on niin likaisia.

Onneksi Espoo kuitenkin tulee lapsiperheitä, joten voi sit perustaa hoitoringin ja saada lastenhoitajan kotiin. Tuntuu, et Espoo ei yhtään panosta päiväkoteihin enää.

"huh"
Olen ollut päiväkodissa töissä viime vuonna ja siellä kävi siivooja joka päivä, mutta siistiä jälki ei minun makuuni ollut. Hiekkaa jäi aika paljon jäljelle ja jos kävi esim. aamupäivästä niin iltapäivällä oli taas likaista eteisessä. tuolla oli muutenkin huonosti toimivat tilat. Ruokailun jälkeen me hoitajat pyyhimme pöydät. Leluja ei pesty kertaakaan parin kuukauden aikana! Huolestuttavinta oli käsien pesu. Eihän siinä ehdi vahtimaan, että ne kädet tulee pestyä KUNNOLLA. Samoin vessakäyntien jälkeen. Kihomatoja oli liikkeellä päiväkodissa, mutta ei täitä.

Yhteistyössä